TIFF-je laten afdrukken op fotopapier bij hema?

Alex van Es

Hoi,
Ik zit er aan te denken om een nieuwe camera te kopen (heb nu nog een
15 jaar oude compact camera die nog steeds prima foto's maakt). 99%
van mijn afdrukken zijn de gewone 10x15 afdrukken die in een fotoalbum
gaan. Nu zag ik op de Hema website dat je daar foto's kunt uploaded en
laten afdrukken.. maar ze hebben het daar alleen over JPG bestanden..
gaat er dan niet veel kwaliteit verloren? Een digitale camera die ik
laatst had geleend gaf me TIFF bestandjes op de hogere resoluties (en
de kwaliteit was dan ook veel beter).

Mijn vraag.. kan ik bij de hema (of een andere fotoboer) ook TIFF
laten afdrukken, en is de kwaliteit dan vergelijkbaar met die van een
gewone camera op 10x15?

Alex

Thomas

Alex van Es wrote:

> Mijn vraag.. kan ik bij de hema (of een andere fotoboer) ook TIFF
> laten afdrukken, en is de kwaliteit dan vergelijkbaar met die van een
> gewone camera op 10x15?

TIFF afdrukken zullen ze niet doen. Is ook niet nodig, als de resolutie
maar hoog is en de compressiefactor laag.

TIFF is uberhaupt nogal overgewaardeerd. Nuttig als je fors gaat
bewerken, dat wel.

Thomas

Menno Pieters

Colormailer (www.colormailer.nl) accepteert gewoon TIFFs hoor.

> TIFF is uberhaupt nogal overgewaardeerd. Nuttig als je fors gaat
> bewerken, dat wel.

Ik bewaar foto's/afbeeldingen ook zo lang mogelijk in een formaat dat geen lossy
compression kent (TIFF, XCF, etc.). Voor het versturen naar de fotocentrale is
een TIFF vaak te groot, zelfs met compressie aan. Gebruikelijk voor JPEG is een
kwaliteit van 75%, ik kies meestal 90-95% als ze afgedruikt moeten worden. De
foto's uit een camera zullen een lagere factor gebruiken en zolang je de foto's
niet gaat bewerken is dat inderdaad niet zo'n ramp.

Groeten,

Menno

Thomas

Menno Pieters wrote:

> [...]
> als ze afgedruikt moeten worden. De foto's uit een camera zullen een
> lagere factor gebruiken en zolang je de foto's niet gaat bewerken is dat

Mijn ervaring is dat de compressie van mijn 3MP camera op de hoogste
stand plaatjes maakt van 1.1-1.3 MB.

Dat komt overeen met een kwaliteit tussen 90% en 95% in mijn beeldbewerker.

De laagste stand van dat toestel zit rond de 75%. Plaatjes van een half
megabyte zeg maar. En dat is niet voldoende.

Thomas

Cees van Doodeweerd

Je zou ook eens aan het bestandsformaat FPX kunnen denken. Hier blijft
de kwaliteit volledig gehandhaaft en ook de kleur kwaliteit. Bij jpeg
verliest met name de zwarting kracht.

Veel afwerkers kunnen FPX formaat afdrukken, het comprimeerd iets
minder dan JPEG. Fuji gebruikt het zelfs als standaard binnen hun
Frontier en aangezien bijna alle albs met de Frontier printen moeten
FPX een goed alterantief zijn op JPEG. Bij Photoshop moet het formaaat
wel worden aangezet bij installatie.

Overigens valt het verlies van JPEG best wel mee - ik vind het met het
blote oog nauwelijks te zien.

Cees van Doodeweerd.

Léon Obers

Cees van Doodeweerd schreef:

> Je zou ook eens aan het bestandsformaat FPX kunnen denken.

Nee niet. Zie de faq's van de HEMA
http://www.hema.nl/fotoservice/default_faq.asp

8. WAAR MOET MIJN FOTOBESTAND AAN VOLDOEN

Welke bestandsformaten kan ik insturen?
U kunt alleen ***JPG (JPEG)*** (foto)bestanden insturen. JPG is een
bestandsformaat voor fotografische informatie dat, in tegenstelling tot bv.
BMP of TIF bestanden, toelaat om beelden van hoge kwaliteit in een
betrekkelijk klein bestand te bewaren door compressie toe te passen.

> [...]
> minder dan JPEG. Fuji gebruikt het zelfs als standaard binnen hun
> Frontier en aangezien bijna alle albs met de Frontier printen moeten

Kan allemaal wel zijn. Je zult toch het formaat moeten aanleveren wat de
online services zeggen dat je aan moet leveren . De online software (heeft
niks met de Frontier te maken) controleerd namelijk of het om JPG bestanden
gaat, anders wordt het gewoon niet geaccepteerd.

Bij andere online services geldt hetzelfde dat je het formaat moet kiezen
wat zij ondersteunen. Je moet per service zelf bekijken welke formaten
ondersteund worden (mogelijk ondersteunen die meerdere formaten dan JPG).

--
Regards / vriendelijke groet, Léon Obers
mailto:Leon....@iae.nl

Posted by news://news.nb.nu

Piet Beertema

Alex van Es wrote:
> Mijn vraag.. kan ik bij de hema (of een andere fotoboer) ook TIFF
> laten afdrukken, en is de kwaliteit dan vergelijkbaar met die van
> een gewone camera op 10x15?
Vertel eerst eens wat je bedoeling is: uploaden of op CD aanleveren?
TIFF files ga je niet uploaden: domweg veel te groot. En met JPG kun
je, mits de plaatjes zelf van hoge kwaliteit zijn en niet te zwaar
gecomprimeerd, prima afdrukken krijgen.

-p

Q.G. de Bakker

Thomas schreef:

> TIFF is uberhaupt nogal overgewaardeerd. Nuttig als je fors gaat
> bewerken, dat wel.

Hoe kom je daar nou in hemelsnaam bij? Niet iedereen vindt het nodig om
meteen bij de eerste keer dat een digitaal beeld opgeslagen wordt al een
deel kwaliteit weg te gooien. Om (inderdaad) nog maar over ieder volgende
keer te zwijgen.
TIFF is een uitermate nuttig, en dus ook wijdverbreid, bestandsformaat.

Q.G. de Bakker

Léon Obers schreef:

> [...]
> BMP of TIF bestanden, toelaat om beelden van hoge kwaliteit in een
> betrekkelijk klein bestand te bewaren door compressie toe te passen.

Waarmee de HEMA natuurlijk volledig voorbijgaat aan het feit dat zowel BMP
als TIFF ook compressie toestaan. Dat "in tegenstelling" is ronduit gelogen.
Inderdaad, het resultaat is niet zo klein als met JPG te krijgen is, maar
daar ("betrekkelijk kleine bestanden") betaal je dan ook voor door flink wat
van die "hoge kwaliteit" in te leveren. Iets wat met BMP en TIFF niet
gebeurd.

Piet Beertema

Paul van Walree wrote:

> Dat "ronduit gelogen" vind ik ronduit overdreven.
Goh, jij ook al? ;-)

> Het verschil zit 'm in het woord "betrekkelijk". Als je TIFF-compressie
> toepast wordt het bestand -zeg- 30% kleiner, afhankelijk van het onderwerp.
> Met JPEG kun je een ongecomprimeerd bestand zomaar een factor tien kleiner
> maken zonder dat je op de afdruk verschil ziet, waarbij de uitzondering
> uiteraard de regel bevestigt.
30% winst bij compressed TIFF is over het algemeen wel wat ruim genomen.
Maar er zit nog een anders aspect aan: het LZW algorithme dat daarvoor
wordt gebruikt is gepatenteerd en geen public domain, in tegenstelling
tot JPEG. Daarom is compressed TIFF niet altijd beschikbaar. Met JPEG
kun je zelfs in hoogste kwaliteit (12 bij Photoshop, 100 bij Irfanview)
nog compressie tot pakweg 1/3 van de oorspronkelijke grootte halen. En
dat "flink wat inleveren" klinkt aanzienlijk dramatischer dan het in de
praktijk blijkt te zijn.

-p

Alex van Es

Hmm.. maar dan blijft nog wel even de vraag.. is de kwaliteit van een
2.1MP camera op 10x15 vergelijkbaar met die van een 'reguliere'
camera?

Alex

hesse...@gmail.com

Op donderdag 9 mei 2002 09:41:33 UTC+2 schreef Thomas:
RAW = 100%
TIFF = 99%
JPEG = 60%
ongeveer