Klassieke objectieven

Leen Koper

Feb 12, 2002, 5:57:44 AM2/12/02
Een klant van mij vroeg mij of ik informatie kon verschaffen over vijf
objectieven die op zolder aangetroffen waren van opa. Die scheen het ook
weer geerfd te hebben. Een ruwe schatting is: ongeveer 100 jaar oud.

Het gaat om het volgende:

Voigtlaender & Sohn, Heliar 24 cm, 1:4.5
Voigtlaender & Sohn, Heliar 36 cm, 1:4.5
Twee lichtsterke objectieven dus, beide met de toevoeging DRP 124934.
(Deutsche Reich??)

"Auromar" Portraet-Objektiv 1:2.5 F= 260 mm, "Omfa" Muenchen
Hermagis Optn Fabt Ble/s.g.d.g. Paris, Extra Rapid pr. Portrait No 5
Schneider Kreuznach Xenar f=4.5 F= 21 Cm

Dit alles is direct van de graveringen op de objectieven overgenomen.
Het lijkt mij een set objectieven uit een portretatelier, dat waarschijnlijk
voornamelijk op 13x18 en 18x24 plaat werkte. Gezien de lichtsterkte van de
objectieven vermoedelijk een daglichtatelier.

Zo zie je maar eens, wat voor hoge lichtsterkten ongeveer een eeuw geleden
(?) al bereikt werden. Een 4,5/360 mm zou op een hedendaagse professionele
reflex niet misstaan, al zou je wel de camera moeten zoeken achter dit
kolossale stuk glas.

Wie kan mij hierover verder informeren?
Exactere datering, eventuele waarde? De laatste heb ik wel terug kunnen
vinden, maar wel in een oudere McKeowns, de rest niet.

Leen Koper
www.fotografieleenkoper.nl

H de Wilde

Feb 12, 2002, 9:46:18 AM2/12/02
Hallo Leen
Er is een boek over oude lenzen ik dacht dat dit boek ook van Kadlubeks is
maar dit weet ik niet geheel zeker.
Een groet van Henk uit Wirdum

"Leen Koper" <fotografi...@zeelandnet.nl> schreef in bericht

Leen Koper

Feb 12, 2002, 10:24:36 AM2/12/02

Fotografie Leen Koper
Nieuwe Bogerdstraat 22
NL 4301 CX Zierikzee
leen...@zeelandnet.nl
H de Wilde <hdw...@hetnet.nl> schreef in berichtnieuws
uKZVIP9...@net005s.hetnet.nl...

> Hallo Leen
> Er is een boek over oude lenzen ik dacht dat dit boek ook van Kadlubeks is
> maar dit weet ik niet geheel zeker.
> Een groet van Henk uit Wirdum

Ja, dat weet ik, maar dat heb ik niet. En de Mc Keowns die ik heb biedt maar
weinig soelaas.

Leen

Arnoud Quanjer

Feb 12, 2002, 10:55:54 AM2/12/02

"Leen Koper" wrote:
> [...]
> Voigtlaender & Sohn, Heliar 36 cm, 1:4.5
> Twee lichtsterke objectieven dus, beide met de toevoeging DRP 124934.

Hoi Leen,

Een zoektocht op Internet leverde de volgende informatie op over de
afkorting DRP:

DBP/DBPM
-------------
DBP means Deutches BundesPatent or "German Patent". BGM stands
for "Deutsches Bundesgebrauchsmuster" which translates to
"German Federal Registered Design" and is a simplified form
of a patent. These mentions were engraved on R-TLRs.

DRP/DRGM
-------------
same for pre-WWII cameras and until ~1951.

Het zou dus best kunnen dat DR voor Deutches Reich staat.

groeten,
Arnoud

Steven Ceuppens

Feb 12, 2002, 6:17:50 PM2/12/02
In article <3c693b0f$0$228$4d4e...@news.nl.uu.net>, "Arnoud Quanjer"
<a.quanjer(at)xs4all(dot)nl> says...

> DRP/DRGM
> -------------
> same for pre-WWII cameras and until ~1951.
>
> Het zou dus best kunnen dat DR voor Deutches Reich staat.

Meer dan zeker. Van Bismarck (midden-eind 19e eeuw) tot de snor woonden onze
oosterburen in een Reich, met tot de Weimar-republiek ook nog es een keizer.

Groet,

Steven

wim wiskerke

Feb 12, 2002, 7:51:13 PM2/12/02
On Tue, 12 Feb 2002 11:57:44 +0100, "Leen Koper"
<fotografi...@zeelandnet.nl> wrote:

> [...]
>Voigtlaender & Sohn, Heliar 36 cm, 1:4.5
>Twee lichtsterke objectieven dus, beide met de toevoeging DRP 124934.

Over Voigtlaender is vrij veel te vinden:
http://www.voigtlaender-archiv.de/ een archief
Maar over specifieke lenzen wordt het een stuk moeilijker.
http://www.bubley.com/verein/ is de Voiglaender vereniging met maar
weinig op het web. Ze bewaren het kennelijk voor hun Journal.

>"Auromar" Portraet-Objektiv 1:2.5 F= 260 mm, "Omfa" Muenchen

Tja Omfa heeft bestaan, maar verder? Een enkele keer biedt iemand iets
aan. http://www.the-camera-house.co.uk/cameras/2m.stm
http://www.lpfoto.se/auktionx12/lista12.html
- maar die had je zelf vast ook al gevonden.
(Tegenwoordig betekent omfa iets anders:
Organic Farmers Marketing Association.)

>Hermagis Optn Fabt Ble/s.g.d.g. Paris, Extra Rapid pr. Portrait No 5

Hermagis is ooit opgekocht door SOM (Berthiot) (jaren '30?)
Misschien moet je deze lens eens voor een camerabody houden. Wie weet
staat het beeld je wel aan (zou mij niet verbazen). Wel op een grote
opening gebruiken.
Hermagis lenzen zijn niet zo erg zeldzaam volgens mij.

>Schneider Kreuznach Xenar f=4.5 F= 21 Cm

Met het serienummer kun je hier:
http://www.schneideroptics.com/info/age_of_lenses/
in ieder geval de ouderdom vaststellen. Nou ja: na 1919.
En hier zijn wat data, die misschien nog wel gewoon van toepassing
zijn, want de Xenar is al heel lang in productie geweest:
http://www.schneideroptics.com/info/vintage_lens_data/large_format_lenses/xenar/data/4,5-210mm.html
De Xenar 210 is niet bepaald een dure of zeldzame lens.

> [...]
>(?) al bereikt werden. Een 4,5/360 mm zou op een hedendaagse professionele
>reflex niet misstaan, al zou je wel de camera moeten zoeken achter dit

De naam gaf al aan dat ze lichtsterk waren.
Gewoon vastplakken met wat gaffertape. Op wat voor camera?
Middenformaat of TC.

>Wie kan mij hierover verder informeren?
>Exactere datering, eventuele waarde? De laatste heb ik wel terug kunnen
>vinden, maar wel in een oudere McKeowns, de rest niet.

http://home.t-online.de/home/tigin/camindexe.html
is een aardige algemene site over klassieke camera's.
http://photographica-world.de/photo.htm
is een lijst met oude optiek die te koop is. op dezelfde site ook
prijslijsten, maar niet van zulke oude optiek. Vroeger handelde hij
niet zelf, maar nu overduidelijk wel.
Hier is een franse prijslijst (prijzen op aanvraag, helaas):
http://perso.club-internet.fr/nosek/Guides/CAMERA/DIRCAM.HTM

groet, wim
--
http://www.wiskerke.com

Q.G. de Bakker

Feb 13, 2002, 7:08:57 AM2/13/02
wim wiskerke schreef:

> (Tegenwoordig betekent omfa iets anders:
> Organic Farmers Marketing Association.)

Een dyslectische vereniging?
Of Farmers die zich samengedaan hebben om Organisch te Marketen?

wim wiskerke

Feb 13, 2002, 5:32:50 PM2/13/02

tja misschien komt met de leeftijd ook de dyslexie.
Ik begrijp nu ook niet hoe ik dit getypt kan hebben.
Na de dyslexie de alz uh hoe heet het ook al weer...

Je hebt gelijk het is ofma en dat is ook de Oakland Football Marketing
Association

Weinig omfa (hoe is je pools?)

Q.G. de Bakker

Feb 15, 2002, 7:15:40 AM2/15/02
Leen Koper schreef:

> [...]
> objectieven die op zolder aangetroffen waren van opa. Die scheen het ook
> weer geerfd te hebben. Een ruwe schatting is: ongeveer 100 jaar oud.

Leen, ik zie dat je deze vraag ook op enkele engelstalige nieuwsgroepen hebt
gezet. In de groep waar echter de echte lenskenners zitten heb ik hem nog
niet gezien: rec.photo.equipment.large-format
Probeer het daar ook eens.