Hoe passe-partout snijden?

Paulus

Sep 19, 2002, 4:38:56 PM9/19/02
Wie weet er een site of een boekje waarin uitgelegd wordt hoe een
passe-partout te snijden?

Paul Raps.

Leen Koper

Sep 19, 2002, 5:22:20 PM9/19/02

"Paulus" <paul...@nospamcsmsuiker.com> schreef in bericht

> Wie weet er een site of een boekje waarin uitgelegd wordt hoe een
> passe-partout te snijden?
>
> Paul Raps.

Kijk eens in de bibiotheek, maar dan niet onder fotoboeken. Bij de afdeling
over eigen kunstwerkjes afwerken is vast wel iets te vinden.

Maar het is heel simpel, als e maar een goede passe partoutsnijmachine hebt.
Gewoon een kwestie van goed uitmeten.
Stel je geen prijs op een schuin randje, dan kun je met een scherp hobbymes
en een stalen lineaal al een heel eind komen.
Koop wel zuurvrij pp-karton en gebruik zuurvrije tape, zgn "framers tape" om
het werk aan het passe partout te bevestigen.

Leen

Leen Koper ABIPP ARPS

Fotografie Leen Koper
www.fotografieleenkoper.nl

Paulus

Sep 19, 2002, 6:02:50 PM9/19/02
Goeie tips, Leen. Bedankt.

"Leen Koper" <leen...@zeelandnet.nl> schreef in bericht

juul de vries

Sep 19, 2002, 6:05:00 PM9/19/02

"Paulus" schreef in bericht

> Wie weet er een site of een boekje waarin uitgelegd wordt hoe een
> passe-partout te snijden?

Geen idee maar je komt een heel eind met een
lange ijzeren liniaal en een bijbehorend mesje dat
onder een hoek van 45 graden zijn werk kan doen...

JUUL,
Zwolle, NL

Bosschaert Fred

Sep 20, 2002, 1:13:19 AM9/20/02
voor een heel veel gebruikt, gangbaar kader-formaat 40/50cm

benodigdheden
stevige professionele cutter

voor het op maat snijden van het zuurvrij karton voor je passe-partout
rotatrim professional 76cm

voor het uitsnijden van het fotoformaat
the bevel cutter model 302 met bijbehorende "logan" lat

zuurvrij 2-lagig karton formaat 110/80 (crème of wit)
ref "papermill" in antwerpen
CBVG 2LG N WIT 81/111 800gr
of
CBVG 2LG CREME 81:111 800 gr

sobere kaders 40/50

werkwijze:
het karton op perfect op 80/50 (laten) versnijden
het karton dubbel vouwen door op 40cm een lichte insnede te maken
dan bezit je een dubbel passe-partout formaat 40/50
in de linker 40/50 op de achterkant je uitsnede aftekenen
met behulp van logan systeem uitsnede maken

remember: kader mag geen "afleidingsmaneuver" zijn van je beeld
mag de aandacht niet afleiden

--
mvrgr...
Fred

"Leen Koper" <leen...@zeelandnet.nl> schreef in bericht

robin

Sep 20, 2002, 2:14:42 AM9/20/02
deze tip is weer toppie.............
beste juul, ik heb het al zo vaak gezegd: je HOEFT niet te reageren, als je
jeuk in de vingers hebt kun je ook gewoon ergens krabben.....

groetjes.........robin

vooral dat "geen idee" vind ik heel sterk, het betekent dat je echt feeling
hebt met de gevraagde info

"juul de vries" <juuld...@home.nl> schreef in bericht

..___!_/\*..+!!_!'_____

Sep 20, 2002, 5:32:27 AM9/20/02
On Thu, 19 Sep 2002 23:22:20 +0200, "Leen Koper"
<leen...@zeelandnet.nl> wrote:
> [...]
>Stel je geen prijs op een schuin randje, dan kun je met een scherp hobbymes
>en een stalen lineaal al een heel eind komen.

Merk wel op dat je daar extreem handig moet voor zijn, ie de lineaal
mag absoluut niet verschuiven, je moet proberen 1 zuivere snede te
maken (afhankelijk van de dikte van je karton, kun je niet in 1x
snijden)... enfin succes.

>Koop wel zuurvrij pp-karton en gebruik zuurvrije tape, zgn "framers tape" om
>het werk aan het passe partout te bevestigen.

Voor foto's maakt dat weinig uit. Ik heb nog geen enkel PE-papier
aangetast gezien door niet zuurvrije tape.

Freek den Dulk

Sep 20, 2002, 6:30:03 AM9/20/02
Ik gebruik een metalen lineaal met mesjeshouder (merk Maped) en een goede
snijplaat. Daarmee kunnen vrij eenvoudig paspartouts worden gesneden.
Verkrijgbaar bij iedere schilders-artikelen zaak. Zie ook
http://www.xs4all.nl/~wiskerke/artikelen/passe.html
en http://www.angelfire.com/my/fcperspectief/pp.htm
succes
Freek

"Paulus" <paul...@nospamcsmsuiker.com> schreef in bericht

wim wiskerke

Sep 20, 2002, 7:42:58 AM9/20/02
On Fri, 20 Sep 2002 09:32:27 GMT, "..___!_/\\*..+!!_!'_____"
<fre...@herrebout.com> wrote:

> [...]
>mag absoluut niet verschuiven, je moet proberen 1 zuivere snede te
>maken (afhankelijk van de dikte van je karton, kun je niet in 1x

Daar heb ik het volgende op gevonden:
Neem een plaat hout die iets langer is als de lineaal.
Mijn plaat is 110 bij 50 cm.
Leg de lineaal er haaks op in het midden. Fixeer de lineaal met 4
blokjes hout oid aan de uiteinden, naast de lineaal. Soms kan dit nog
net buiten de cm-schaal, zoals bij Maped. Nu nog een blokje aan de
uiteinden van de lineaal dat hij ook niet in de lengterichting kan
bewegen. in ieder geval aan de onderkant, want dat is je snijrichting.

Als laatste moet er nog een aanslaglat komen: lijm of schroef een lat
op de onderplank. Haaks op de lineaal, aan de onderkant, maar boven
het blokje waarmee je de lineaal in haakse positie hebt gefixeerd. Dat
scheelt weer meten en het is heel nuttig dat ook je karton gefixeerd
is. Dat scheelt weer een hand. Nu kan je het met 2 handen af ipv met
de 5 die je anders nodig zou hebben bij los karton en een losse
lineaal.
Als je naar professionele cutters kijk, zie je dat ze allemaal op dit
principe gebaseerd zijn, alleen het meten of aftekenen verschilt.

De plank kan je los achter, naast of in een kast opbergen, maar je
kunt hem ook een vaste opstelling geven.
In de EN in Arles was ik onder de indruk van hun passepartoutsnijder
die onder een vrij steile hoek aan de muur gemonteerd zat en die plat
tegen de muur kon klappen door twee eenvoudige, stevige
meubeluitzetters dicht te vouwen. Ook sommige professionele cutters,
zoals de Keencut kennen zo'n ophangsysteem, maar dan in vaste
opstelling.
Zeer ergonomisch! Ook kortere mensen kunnen bij het hele karton in een
beweging.

Het losse hobbymes moet ik echt afraden en ook het losse
passepartoutmes. Neem altijd een passepartoutsnijder op een geleider.
Liever een goedkope snijder die geleid wordt dan een hele dure losse.

Een plank met een gefixeerde lineaal en een haakse aanslag betekent
natuurlijk ook een enorme snelheidswinst bij het gewoon afsnijden van
een velletje papier. Zeker bij wat grotere formaten. Mijn Ideal
snijmachine gaat tot 70 cm, maar de meeste passepartout kartonnen zijn
100 of 120 cm.
Mijn plank met Mapedlineaal gaat helaas maar tot 100cm. Dus ook hier
blijft nog wat te wensen ;-)

>Voor foto's maakt dat weinig uit. Ik heb nog geen enkel PE-papier
>aangetast gezien door niet zuurvrije tape.

Hoe oud ben je? ;-)
Ik heb wel degelijk gele randen gezien door tesakrep of ander
afplaktape. Het gaat vanaf de randen naar binnen en niet door het
materiaal naar het beeld. Voorlopig. Want ik heb wel inkt gezien die
er in de beeldzijde doorheenbloedde. Waar PE meer last van heeft, is
als je het in stapels op elkaar bewaart met slecht gefixeerde
afdrukken ertussen. (Zoals vaak met contactafdrukken.)
Ook pe tussen krantenpapier wordt geel. Dus veilig is het niet.

Echte fanaten maken hun eigen tape met japans papier en stijfselplak.
Anderen kopen gewoon P90 van Neschen.

Bij gelegenheid zal ik eens een plaatje van mijn plank maken. Hij ziet
er niet erg luxe uit, want van nederig spaanplaat. Nu zou ik hem
misschien van iets luxer meubelplaat maken.

groet, wim
--
http://www.wiskerke.com

Paul Matthijsse

Sep 20, 2002, 11:33:20 AM9/20/02
wim wiskerke heeft geschreven in bericht ...

>On Fri, 20 Sep 2002 09:32:27 GMT, "..___!_/\\*..+!!_!'_____"
><fre...@herrebout.com> wrote:

[knip -- Leen Koper -- passe-partoutjes snijden is heel simpel]

[knip -- K-met-de-asciikunstnaam die terecht opmerkt dat je daar extreem
handig voor moet zijn]

[knip -- extreem lange doch als altijd leerzame uiteenzetting van Wim
Wiskerke hoe extreem eenvoudig het is om passe-partoutjes te snijden,
vooropgesteld dat je eerst je huis verbouwt]

Ik hang nog liever ondersteboven met mijn voeten aan een touw aan het topje
van de mast van een galjoen bij windkracht tien om zo het rauwe leven aan
boord op film vast te leggen, dan dat ik passe-partouts snijd. Wat is dat
een ellende zeg, zelfs met zo'n speciaal 45-gradenmesje (Logan?) en zo'n
metalen lineaal. En maar hopen dat je slagaders nog in je lijf zitten als je
klaar bent. Voor mij geen groter gruwel dan dit...

Groet, Paul.
--
"Si une passe-partout n'est pas bonne, c'est qu'elle n'est pas coupée comme
il faut (comme toujours).

Bosschaert Fred

Sep 20, 2002, 12:50:59 PM9/20/02
geen gruwel paul,
op 10 minuten afgehandeld
met de juiste hulpmiddelen
heel eenvoudig
demo in frankrijk of hier thuis?? :-)
en jou foto's verdienen een goed passe-partout!!!!

"Paul Matthijsse" <Paul.Ma...@wanadoo.fr> schreef in bericht

juul de vries

Sep 20, 2002, 2:31:54 PM9/20/02

"robin" schreef, nou ja... schreef

> deze tip is weer toppie.............
> beste juul, ik heb het al zo vaak gezegd: je HOEFT niet te reageren, als
je
> jeuk in de vingers hebt kun je ook gewoon ergens krabben.....

Vertel mij wat knul, ik wil je wel eens uit de doeken doen
waar ik dat doe. En ik kan je verzekeren dat dat niet
tussen de kiezen van jouw ziekenfondspatienten is.

JUUL,
Zwolle, NL

Paul Matthijsse

Sep 20, 2002, 3:09:49 PM9/20/02
Bosschaert Fred heeft geschreven in bericht
<3d8b51e0$0$182$ba62...@news.skynet.be>...

> [...]
>heel eenvoudig
>demo in frankrijk of hier thuis?? :-)
>en jou foto's verdienen een goed passe-partout!!!!

Dank je vriendelijk! Ik stel een demo in Belgiė voor...

groet, Paul.

JT van Es

Sep 20, 2002, 5:39:41 PM9/20/02
Een paar lijmklemmen om je liniaal en paspartouts op de tafel te fixeren is
ook nooit weg.

Hans

"Freek den Dulk" <ftpp...@xs4all.nl> schreef in bericht

peter rogier

Sep 21, 2002, 4:57:51 AM9/21/02
Paul Matthijsse schreef:

>In enkele minuten heb ik een keurig pass-partout, met alu lineaal en 45 graden mesje. Wel heel vaak mesjes vernieuwen. Als het mesje minder scherp is, krijg je snel oneffenheden.

peter

--
vr.gr. peter rogier
PiaR Fotografie

..___!_/\*..+!!_!'_____

Sep 21, 2002, 6:34:03 AM9/21/02
On Fri, 20 Sep 2002 17:33:20 +0200, "Paul Matthijsse"
<Paul.Ma...@wanadoo.fr> wrote:

> [...]
>metalen lineaal. En maar hopen dat je slagaders nog in je lijf zitten als je
>klaar bent. Voor mij geen groter gruwel dan dit...

Je kunt natuurlijk ook een Valiani passepartoutmachine kopen:
http://www.valiani.com/csm_main_uk.asp

Dan wordt ppt's snijden een fluitje van een cent.

..___!_/\*..+!!_!'_____

Sep 21, 2002, 6:41:57 AM9/21/02
On Fri, 20 Sep 2002 13:42:58 +0200, wim wiskerke <wisk...@xs4all.nl>
wrote:

[uitvoerige uitleg]

Ik weet niet of je nu veel of weinig ppt's snijdt, maar kijk anders
toch eens naar http://www.valiani.com/csm_main_uk.asp.
ppt's snijden is daarmee een fluitje van een cent (ik snij er tot 2
meter lang mee!)

Kost wel gauw tot 10K euro

>Hoe oud ben je? ;-)

28

> [...]
>afdrukken ertussen. (Zoals vaak met contactafdrukken.)
>Ook pe tussen krantenpapier wordt geel. Dus veilig is het niet.

Wij kleven foto's steeds op een iets groter zuurvrij karton. In
combinatie met een zuurvrije ppt is er geen probleem.

>Echte fanaten maken hun eigen tape met japans papier en stijfselplak.

Dat kun je idd doen, maar is eigenlijk enkel nog gedaan voor
dure/exclusieve stukken.

>Anderen kopen gewoon P90 van Neschen.

>Bij gelegenheid zal ik eens een plaatje van mijn plank maken. Hij ziet
>er niet erg luxe uit, want van nederig spaanplaat. Nu zou ik hem
>misschien van iets luxer meubelplaat maken.

meubleplaat = spaanplaat met velletje decor op :)