<EF> Echte Fotografie (was: oprichten nieuwe nieuwsgroep nl.foto.digitaal)

wim wiskerke

Mar 31, 2002, 9:50:48 AM3/31/02
Ik vraag zelden om eens te komen kijken naar plaatjes, maar vooruit:

http://www.xs4all.nl/~wiskerke/html/lente.html

echte fotografie! Lente-fotografie!

Dit omdat er gezeurd wordt dat er zo weinig echte fotografie meer in
deze nieuwsgroep aan de orde komt. Al die vragen en problemen van die
mensen die met digitale camera's werken of willen gaan werken, maken
het de *echte fotograaf* lastig.

Misschien moeten we net als de afko <OT> nu ook <EF>, echte fotografie
invoeren in het subject. Of in je author veld opnemen, als een soort
eretitel: Echte Fotograaf.

Hmm. Ik betwijfel of ik nog in aanmerking kom, ik heb immers ook ixus
en e-20. En ik volg het nieuws op www.dpreview.com

Echte fotografie wat is dat eigenlijk?
Je hebt het je altijd al makkelijk en moeilijk kunnen maken bij de
oplossing van fotografische problemen.
Is het een groot nadeel als iedereen zo maar goede foto's kan maken
zonder er voor doorgeleerd te hebben, zoals mijn voorbeelden op
bovenstaande url?
Hooguit voor degene die er veel geld voor vraagt.

Echte fotografie is fotografie die een goed, interessant, verassend,
veelzeggend, onthullend beeld oplevert.
Echte fotografie is al even weinig te definieren als echte literatuur
of echte kunst. Als je het ziet herken je het wel, maar geef maar eens
een definitie.
Weet je nou meteen of je echte fotografie maakt als je het maakt? Soms
wel, soms niet en komt pas na enige tijd het inzicht: dat was toch
eigenlijk niks, of deze mag toch wel blijven. Over bovenstaande
beelden schort ik de beslissing nog even op.
(Ik ga de afdrukken straks kado doen en ben natuurlijk wel
nieuwsgierig naar de reacties.)

prettige pasen

groet, wim

(die het niet hoeft te doen voor de hits, want aan de statistieken te
zien is het ergens heel slecht weer, zodat de kijkcijfers ongekend
hoog zijn voor een zondag)
--
http://www.wiskerke.com

wim

Mar 31, 2002, 11:23:16 AM3/31/02

Mijn complimenten voor de foto's. Erg mooi

Groeten
wim

On Sun, 31 Mar 2002 16:50:48 +0200, wim wiskerke <wisk...@xs4all.nl>

Bosschaert Fred

Mar 31, 2002, 2:36:50 PM3/31/02
> [...]
wel, soms niet en komt pas na enige > tijd het inzicht: dat was toch
eigenlijk niks, of deze mag > toch wel blijven.

Dat is het... als het beeld blijft boeien...
Je bloemen...prachtig, freel licht...
En wat een informatie op je website...!!!
Duidelijk iemand die leeft voor en door "echte" fotografie en ook, ... voor
andere mensen...

--
mvrgr...
Fred

http://surf.to/fbofoto

Leen Koper

Mar 31, 2002, 4:07:40 PM3/31/02

"wim wiskerke" <wisk...@xs4all.nl> schreef in bericht

> Ik vraag zelden om eens te komen kijken naar plaatjes, maar vooruit:

Ik wil even een bekend persoon met een pools accent rond de paasdagen
citeren. De beste TV-commercial aller tijden:

"Hartelijk dank voor de bloemen......." :-))

> [...]
> Echte fotografie is al even weinig te definieren als echte literatuur
> of echte kunst. Als je het ziet herken je het wel, maar geef maar eens

Waarom moet je zoiets nou definieren? Je gaat de smaak van gerookte paling
toch ook niet definieren? Goede fotografie is subjectief, net als de smaak
van die paling; ondergaan veel mensen die subjectieve emotie, dan is het
misschien wel goede fotografie.....
Of goede paling.

> prettige pasen

Helaas nog slechts een dag te gaan.

> [...]
>
> (die het niet hoeft te doen voor de hits, want aan de statistieken te
> zien is het ergens heel slecht weer, zodat de kijkcijfers ongekend

Ik moet het wel doen voor de hits. De belangstelling voor mijn site komt
vandaag blijkbaar uitsluitend uit werelddelen waar het vandaag vrij mooi
weer is. ;-))
Vooruit, help allemaal Leen nog even aan de benodigde hits voor vandaag.

Groet,

Leen Koper
www.fotografieleenkoper.nl

Paul van Walree

Mar 31, 2002, 4:46:04 PM3/31/02
The wim wiskerke <wisk...@xs4all.nl> wrote:

>Ik vraag zelden om eens te komen kijken naar plaatjes, maar vooruit:
>http://www.xs4all.nl/~wiskerke/html/lente.html
>echte fotografie! Lente-fotografie!

Ja, inderdaad. Ik heb de lente helemaal in de bol!
Lente en lente2 zijn sfeervol. Het lentewit steekt fraai af tegen de nog
wittere achtergrond. Helaas lukt het me niet om van lente2 naar lente3
te stappen; ik zal straks nog eens met een andere browser kijken.

Groet,
W.
--
I have yet to see any problem, however complicated, which, when you
looked at it in the right way, did not become still more complicated.

wim wiskerke

Mar 31, 2002, 6:22:10 PM3/31/02
On Sun, 31 Mar 2002 23:46:04 +0200, Paul van Walree
<nlf...@vanWalree.com> wrote:

> [...]
>wittere achtergrond. Helaas lukt het me niet om van lente2 naar lente3
>te stappen; ik zal straks nog eens met een andere browser kijken.

Laat even weten als er problemen blijven. Ik test in Netscape, opera
en IE en heb geen problemen gezien.

groet, wim
--
http://www.wiskerke.com

wim wiskerke

Mar 31, 2002, 6:37:35 PM3/31/02
On Sun, 31 Mar 2002 18:23:16 +0200, wim
<eclectus...@hotmail.com> wrote:

>Mijn complimenten voor de foto's. Erg mooi

Dank je!
En alle anderen ook bedankt!

Het was een kleine test: het zijn geen foto's maar directe scans.

De narcis was door kinderen uit de tuin geslagen en de latyrus en het
vergeetmenietje stonden in een vaasje op tafel; de sneeuwroem heb ik
ruw geplukt uit de tuin. Vervolgens op de scanner gelegd en met 600 of
1200 dpi gescand met de doorzichtmodule. Echt een kind kan de was
doen. Ook in opzicht wordt het mooi natuurlijk, maar doorzicht geeft
net wat meer lente.

Sorry voor de kwade opzet, maar gelukkig is het inmiddels 1 april en
kom ik er wel mee weg denk ik ;-)

De ontvangsters vonden de afdrukken op 25 x 25 in een lijstje *heel
hip!* dan wel *cool!* (naar gelang de leeftijd) dus daarmee zat het
ook wel goed.

Ik vind het ook echte fotografie: een scanner is natuurlijk ook een
beeldmaker, net als een gewone analoge of digitale camera.

Ik ben benieuwd wie er straks allemaal op zoek gaan naar al die nieuwe
nieuwsgroepen:

> Voor alle niet echte fotografie:

> [...]

om van dit soort gepest verlost te zijn.

Ik heb overigens een paar vragen gekregen van mensen die informeerden
waar de informatie over de nieuwe groepen te vinden was
;-))))))))))))))))))))))))

Paul van Walree

Mar 31, 2002, 7:06:28 PM3/31/02
The wim wiskerke <wisk...@xs4all.nl> wrote:

>Laat even weten als er problemen blijven. Ik test in Netscape, opera
>en IE en heb geen problemen gezien.

Nu komt de derde lente wel door. Misschien voelde Mozilla aanvankelijk
aan dat ik nummer 3 vanwege de donkere vlek minder fraai vind dan de
nummers 1 en 2. :)
Ik vroeg me al af hoe je die bloemen zo mooi had losgemaakt van de
achtergrond. Direct op de scanner gelegd dus, heel interessant.

W.
--
Whatever happens to you, it will have previously happened to everyone
you know, only more so.

Piet Beertema

Apr 1, 2002, 7:26:06 AM4/1/02
wim wiskerke wrote:
> Het was een kleine test: het zijn geen foto's maar directe scans.
Klasse hoor, Wim!

> [...]
> ruw geplukt uit de tuin. Vervolgens op de scanner gelegd en met 600 of
> 1200 dpi gescand met de doorzichtmodule. Echt een kind kan de was doen.

Waarmee je dus overtuigend aantoont dat je helemaal geen
digitale camera nodig hebt: gewoon je scanner meenemen. ;-)

> Sorry voor de kwade opzet, maar gelukkig is het inmiddels 1 april en
> kom ik er wel mee weg denk ik ;-)

Wacht maar tot de volgende nl.foto dag...

Je vergat er nog een: nl.foto.lente

-p