In dubio - volledig nieuw apparaat of enkel lens??

0 weergaven
Naar het eerste ongelezen bericht

Ann Kermans

ongelezen,
10 jun. 2002 09:21:0510-06-2002
aan
Hallo,
ik ben nu toch al enkele maanden met concertfotografie bezig en werk
ondertussen voor een boekje.. Tot hiertoe werkte ik met een Minolta
505si super met een zoomlens 75-300/4,5-5,6
Ik ben nu al enige tijd aan het sparen en heb eindelijk genoeg om me een
70-200/2,8 lens te kopen. Maar nu vroeg ik me af.. Kan ik misschien
beter ineens ook een andere body aankopen? De AF werkt immers soms toch
niet zo vlot als ik wel zou willen. Of wordt dit voor een deel al
opgelost door een lichtsterkere lens???
Ik wil eventueel mijn oud toestel verkopen (pakket Minolta 505 si super
met twee zoomlenzen, die 75-300 en een 28-80/3,5-5,6). Waar kan ik dit
laten schatten? Of is er hier iemand die een goed idee heeft van wat ik
er nog voor kan krijgen. Ik heb het toestel en de lenzen pas een jaar,
dus ze zijn nog in hele goeie staat..
Een hoop vragen, ik weet... Ik hoop dat er iemand me wat verder kan
helpen.. Alvast bedankt :-)))
Anneke

wim wiskerke

ongelezen,
10 jun. 2002 09:53:3110-06-2002
aan
On Mon, 10 Jun 2002 13:21:05 +0000 (UTC), "Ann Kermans"
<ann_k...@hotmail.com> wrote:

>Ik ben nu al enige tijd aan het sparen en heb eindelijk genoeg om me een
>70-200/2,8 lens te kopen. Maar nu vroeg ik me af.. Kan ik misschien
>beter ineens ook een andere body aankopen?

Overweeg ook of je niet op een systeem overstapt wat een digitale body
heeft die met dezelfde lenzen werkt. Dat maakt overstappen later naar
digitaal erg veel makkelijker en goedkoper.
Verder is het wel eens nuttig en handig om zo af en toe een lens te
kunnen huren. Als dat op je eigen systeem past is dat makkelijker en
goedkoper, want je hoeft geen body erbij te huren. Voor een digitale
body geldt dat natuurlijk ook.
Als je een enorme handigheid in het omgaan met camera's hebt, gaat dit
niet op. Dan kan je een willekeurige camera huren en meteen gebruiken
ook in stressvolle situaties.
Mij viel laatst op, bij een leencamera, dat ik voor de meest basale
functies van een moderne kleinbeeld AF niet eens de tijd had om te
leren waar de knopjes en de menu's zaten om het te kunnen instellen.
Bijna kwam ik zelf niet van de P af ;-)

Dus mijn advies: kies voor een systeem waar veel van bestaat en wat
makkelijk te lenen of huren is. En wat al een goede keus in digitale
bodies kent. Zoek daarbinnen een camera die lekker bedient en de
functies heeft die je nodig hebt.

Dat wordt dus Nikon of Canon, hoe vervelend het ook is om bij de
marktleiders uit te komen, ze zijn het niet voor niets.

groet, wim (die zelf meestal met olympus fotografeert, maar niet
eenkennig is)
--
http://www.wiskerke.com

David Solomon

ongelezen,
10 jun. 2002 10:12:4710-06-2002
aan
Ann Kermans wrote:
> Hallo,
<snip>

> [...]
> beter ineens ook een andere body aankopen? De AF werkt immers soms toch
> niet zo vlot als ik wel zou willen. Of wordt dit voor een deel al

de lichtsterkere lens zal zorgen voor makkelijker AF in slechte
lichtomstandigheden, maar sneller wordt het niet.

> [...]
> laten schatten? Of is er hier iemand die een goed idee heeft van wat ik
> er nog voor kan krijgen. Ik heb het toestel en de lenzen pas een jaar,

vraag eens op http://www.geengeld.nl - foto konijnenberg.. die doen
inruil. Maar reken niet op veel, Minolta is niet echt waardevast.
En de 505si is een veelverkochte camera ook nog eens, echt een amateur
kamera (no offence).

Echter, ik zie het nut niet in hoor, een fototoestel is slechts een
kastje wat licht opvangt, en voor concert fotografie zie ik niet in
waarom je superswnelle AF nodig hebt.. maar goed, dat doe ik niet, dus
kan best onwetendheid zijn..

SoDa

David Solomon

ongelezen,
10 jun. 2002 10:28:5610-06-2002
aan
Hoi,

ik moet toch even kwijt dat je site erg goed is..
http://www.wiskerke.com
hier kunnen een aantal mensen hier een groot voorbeeld aan nemen.

cheers,

SoDa

wim wiskerke

ongelezen,
10 jun. 2002 10:39:1810-06-2002
aan

Dank je!

(Voor iedereen gaat zeuren: dit soort reacties/ontboezemingen mogen
ook wel per mail hoor.)

groet, wim
--
http://www.wiskerke.com

Gilbert Dumont

ongelezen,
10 jun. 2002 16:59:0110-06-2002
aan
On Mon, 10 Jun 2002 16:28:56 +0200, David Solomon
<david....@bemail.org> wrote:

Hear, hear.

Rene Hermanides

ongelezen,
10 jun. 2002 18:02:5210-06-2002
aan
Hoi,

Als je nog geld over hebt na het aanschaffen van de lens, kun je eens kijken
naar een tweedehands (semi) prof camera. Vooral de Minolta 9xi is nog altijd
een hele fraaie camera (4,5 beeldjes per seconde meen ik). Maar ook de 700si
of 800si met handgreep lijkt me een goede keuze.

Huidige camera in elk geval houden als reserve en tweede body (lekker licht
voor tijdens een wandeling...).

Groeten,

Rene
www.studiorene.nl

Ann Kermans <ann_k...@hotmail.com> schreef in berichtnieuws
4588d8d7f3590ff5e4f...@mygate.mailgate.org...

fred

ongelezen,
12 jun. 2002 02:32:4712-06-2002
aan
Wim for President!

Inderdaad een prachtige site die bij iedereen, die de Fotagrafie een
warm hart toedraagt, in zijn favorietenmap moet zetten.
Ik heb veel van deze site geleerd.

Wim bedankt.

groet, Fred

Allen beantwoorden