ketting schoonmaken

Pinx

Kan ik mijn fietsketting ook met heet water en afwasmiddel schoonmaken?
Dat lijkt mij toch het minst milieubelastend.

Albert

Hans

"Pinx" <pi...@wanadoo.nl> schreef in bericht

> Kan ik mijn fietsketting ook met heet water en afwasmiddel schoonmaken?
> Dat lijkt mij toch het minst milieubelastend.
>

> Albert

Gaat prima !

Succes,

Hans

Pinx

Jij klinkt wel heel enthousiast!
Maar ik zal het eens proberen.

Albert

Haike Lange

Pinx wrote:

Als je afwasmiddel neemt zoals "Ecover" wat helemaal niet milieubelastend
is, wel ja.

Groet, Haike

Pinx

Waar kan ik dat kopen? Ik woon in Utrecht. Ik neem aan toch niet bij
Etos en Kruidvat.
Maar wel bij een winkel van De Tuinen , gok ik.

Anders Reizen

Pinx wrote:

> Kan ik mijn fietsketting ook met heet water en afwasmiddel schoonmaken?

Dat kan inderdaad.

> Dat lijkt mij toch het minst milieubelastend.

De meeste zeepsopjes die er speciaal voor fietskettingen in de handel
zijn zijn tegenwoordig milieuvriendelijk. Iets anders dan ontvetten (net
als dat afwasmiddel) hoeven ze natuurlijk ook niet te doen. Ik dacht dat
zelfs de Hema milieuvriendelijk kettingreinigerzeepsop (2x letterwaarde,
3x woordwaarde) verkocht.

Piet

--
Anders Reizen - vakantie buiten de gebaande paden

reismagazine -> http://www.andersreizen.nl
reisbeurs -> http://www.reisbeurs.nl
reizigersforums -> http://www.reizigersforums.nl

Pinx

dank voor tips

Olaf

Art d'Eko (Mariaplaats) of zo'n beetje elke Groene Winkel

Olaf

M-gineering

blijft de milieubelasting van de kettingolie!!!!!!!!!!!

Trouwens, tast het oplosmiddel van Product X de ozonlaag aan of krijg je
er alleen maar OPS van? ;)
--
---
Marten Gerritsen

INFOapestaartjeM-GINEERINGpuntNL
www.m-gineering.nl

Haike Lange

M-gineering wrote:

> blijft de milieubelasting van de kettingolie!!!!!!!!!!!
>
> Trouwens, tast het oplosmiddel van Product X de ozonlaag aan of krijg je
> er alleen maar OPS van? ;)

Het oplosmiddel van SB is alcohol, en 100% afbreekbaar door moeder natuur, ik
heb nog nooit gehoord dat dat de ozonlaag aantast. dat heeft dus alleen maar
invloed op die hoogteslag van jouw velg verhaal ;-)

Groet, Haike

Jaap Knasterhuis

Deze nieuwsgroep zal nooit een trage dood sterven. Er hoeft maar één
lezer een vraag over kettingreiniging te plaatsen en je kunt weer
weken vooruit!

JK

Pinx

Jaap Knasterhuis schreef:

Zo is het Jaap, leve NL.FIETS!!!

Albert

Leon

Jaap Knasterhuis schreef:

'k zal ook even meedoen:

Je kunt ook een hogedrukspuit gebruiken, dan heb je geen zeep nodig :-)
Leon

Martin Borsje

En dat weet je tenminste zeker dat je alle zand en kleideeltjes in je
ketting gebracht hebt, daar waar het 't meeste kwaad kan.

Hoge druk reinigers zijn voor professionals (> 100 bar, > 10 l/s) alles
minder is voor wannebees

--
Posted by news://news.nb.nu

Jack

"Martin Borsje" <nor...@anywhere.com> schreef in bericht

Is er wellicht iemand die wil demonstreren op mijn fietsje hoe je een
ketting goed schoon krijgt...?

TonV

> Is er wellicht iemand die wil demonstreren op mijn fietsje hoe je een
> ketting goed schoon krijgt...?

MIjn kettingervaring staat hier http://www.tonv.nl/download/kettingovz.pdf.
Schoonmaken gaat snel met wasbenzine.
Haal de ketting van de fiets en doe hem in een leeg pindakaaspotje o.i.d.
Doe er wat wasbenzine (half vol is meestal genoeg).
Deksel goed sluiten en dan potje draaien en beetje schudden (minuut of 2).
Paar uur laten weken, niet meer bewegen. Het vuil zakt naar de bodem.

Voorzichtig de ketting eruit halen en ophangen om te drogen.
Met doek afvegen gaat sneller.
Daarna weer goed indruppelen met je favoriete smeermiddel.

Milieu. Hergebruik de wasbenzine a.u.b.
Als de rotzooi op de bodem ligt kan je de benzine voorzichtig overgieten in
schoon potje.

Ton V

Jack

"TonV" <nee_sticke...@hccnet.nl> schreef in bericht
Dank.

Jasper Janssen

Een groene winkel/natuurwinkel moet je heen. Er is er een in de straat van
de dom naar de mariaplaats (als je van de dom komt aan de linkerkant, net
niet helemaal tegenover de banketbakker met de domtorentjes :) ), er is er
ook nog iets dergelijks op de mariaplaats die je kunt proberen als je daar
toch bent, er is er een op de biltstraat naast de groene slager, en er is
er een vlak naast de eerste albert heijn die je tegenkomt vanaf het
centrum in de nachtegaalstraat (en daarvan weet ik zeker dat ze ecover
hebben, want daar kom ik regelmatig).

http://www.denatuurwinkel.com/nw/ en dan vestigingen.

Jasper

Lou Holtman

"Martin Borsje" <nor...@anywhere.com> wrote in message

> En dat weet je tenminste zeker dat je alle zand en kleideeltjes in je
> ketting gebracht hebt, daar waar het 't meeste kwaad kan.

Is dit slechter dan de ketting in een glazen potje stoppen met wasbenzine en
af en toe schudden?

Lou

TonV

> Is dit slechter dan de ketting in een glazen potje stoppen met wasbenzine
> en
> af en toe schudden?
> Lou

ROFL
Heel slecht is een hogedrukspuit met benzine !

Ton V

Martin Borsje

De essentie van de HD spuit is dat je met de impuls vuil en andere
ongerechtigheden spuit waar het niet komen moet en het niet meer terug
komt.

Met WB spoel je wellicht wat klein vuil in de ketting, maar dit kan er
ook weer uit.

Jou propaganda voor perslucht is wellicht ook niet zo verstandig...

Marten Hoffmann

nor...@anywhere.com schreef ...

> [...]
> ook weer uit.
>
> Jou propaganda voor perslucht is wellicht ook niet zo verstandig...

Perslucht is volgens mij een stuk beter dan een hogedrukspuit (met water
en zo) die Leon bedoelde. Met perslucht kun je bijvoorbeeld alle troep
juist *uit* de ketting blazen, mits-ie voldoende luchtdruk kan
opbrengen. Maar goed, elk hulpmiddel heeft zo zijn voor- en nadelen.

--
Mvg,
Marten

Lou Holtman

Ik ga er even vanuit het het vuil aan de buitenzijde eerst met een doek
of met een zwakke straal wordt weggeveegd of afgespoeld en daarna met
een hogere druk de rommel in de ketting wordt doorgespoeld. De niet z'n
hogedrukspuit bij de zelfafspuitplaats voor je auto is volgens mij beter
dan die pulserende kleine Kärchertjes.

> Met WB spoel je wellicht wat klein vuil in de ketting, maar dit kan er
> ook weer uit.

Hier gaat de rommel wel weer uit en bij een spuit met een veel groter
(doorspoel) debiet niet? Ik vind dit wel de meest smerige, tijdrovende
en onhandige manier om een ketting proberen schoon te maken die volgens
mij net zo slecht of goed is als met een hogedruk spuit.

> Jou propaganda voor perslucht is wellicht ook niet zo verstandig...

Ik propageer geen perslucht voor het schoonmaken (niet doen; werkt
trouwens ook niet) maar voor het droogmaken. Dan is de fiets al schoon.
De luchtdruk stel ik in op 3-4 bar dat is meer dan voldoende. Dit is in
mijn ogen beter dan het plasje water in je inbusbouten en andere
moeilijk bereikbare plaatsen voor een doek aan de buiten of binnen lucht
te laten drogen. Dit duurt veel en veel langer.

Lou

Martin Borsje

<grote knip>

Ok dan, mijn manier van kettingreinigen:

A. droge ketting niet in de regen gefietst: alleen als die echt vuil is
met een ruwe doek de ketting reinigen (een schone witte nieuwe handdoek
gaat het best) door al draaiend de ketting een paar keer door de doek
te halen. Daarna een beetje smeermiddel (nietaltijd) ervoor; hoor ik
SB?

B. natte/zoute ketting: als je de fiets afspoelt spoelt de keting mee
af (warm water, sopje); daarna de ketting met dezelfde handdoek
reinigen/drogen. De fiets lekker warm wegzetten (op de convectorput in
de woonkamer is ideaal, maar tegen de radiator of 's zomers in het
zonnetje gaat best) totdat al het vocht uit de ketting is.
Daarna nog even een doekje erover wat SB (want in de regen gereden)
erop.

Enerzijds een simpele en makkelijke manier, anderzijds denk ik ook de
beste; zoalng je de binnenzijde van de ketting niet voleldig, dus 100 %
kunt reinigen (hoge druk, WB, ultrasoon, spoelen, spoelen, spoelen)
vind ik het 't beste om zo min mogelijk materiaal te verplaatsen,
vandaar die nieuwe witte (hotel)handdoek.

Hè wat was het gisteren lekker fietsen!

Lou Holtman

Hier ben ik het van harte mee eens en zo doe ik het ook. Je kunt het
drogen van de ketting indien afgespoeld/afgesopt iets versnellen door
deze langzaam door een stuk paar keer dubbelgevouwen keukenpapier te
halen. Dit zuigt de grootste hoeveelheid vocht er uit.

> Hè wat was het gisteren lekker fietsen!

Nou en of. We hadden stof in het bossen rond Mierlo. Heb ik nog nooit
meegemaakt. Helemaal niks hoeven schoon te maken of te smeren gisteren.

Lou

Emmy Reijngoud

Op maandag 30 januari 2006 om 19:52:49 UTC+1 schreef Lou Holtman:
Je kunt je ketting eerst "schoonmaken" met een doekje . Vervolgens een mengsel maken van petroleum en olie. Met een borsteltje de ketting schoonmaken met dit mengsel. Met een doekje een deel van het mengsel van de ketting halen. Na enige tijd is de petroleum verdampt en de olie blijft achter op de ketting in een dunne laag. Hans