Gevraagd ervarings info over bakfietsen

nieuwsgroepen

Feb 22, 2008, 5:45:24 PM2/22/08
Hallo,

ik overweeg een bakfiets te kopen ivm de komst van een kleine. De
bakfiets gaat in eerste instantie gebruikt worden voor het doen van
boodschappen bij mij in de buurt.

Waar moet je op letten bij de aanschaf van een bakfiets, wat zijn de
zwakke punten.

De bakfietsen die voor 600 euro worden aangeboden zijn die heel veel
minder in gebruik dan de bak fietsen van 1300 euro of meer?

Dank alvast voor het meedenken,

Arjan

TonV

Feb 23, 2008, 3:25:05 PM2/23/08

Weet niets van die dingen, maar zag toevallig een handig type bakfiets.
Sturen gaat met het achterwiel. Daardoor is dat ding makkelijker in de omgang.
Deense makelij, maar weet niet meer zeker.

Ton V

dragstar

Feb 23, 2008, 4:32:39 PM2/23/08

"nieuwsgroepen" <nieuws...@xs4all.nl> schreef in bericht

> [...]
> gaat in eerste instantie gebruikt worden voor het doen van boodschappen

Vind het wel een trend.
Kind is er nog niet en nu wordt al besloten dat die kleine boodschappen moet
doen met een bakfiets in de buurt van de ouderlijke woning.
Wacht eerst eens rustig af voordat je overgaat tot de aanschaf van allerlei
trendgevoelige zaken die om praktische reden maar heel kort bruikbaar zijn .

Ga je echt straks zoveel boodschappen doen dat je daar een bakfiets voor
nodig hebt?
In dubbele fietstassen kan je ook heel veel meenemen.
Het is gewoon een modeverschijnsel in Oud Zuid.
--

Groeten, Broos.

Jules Zollner.

Feb 23, 2008, 4:51:12 PM2/23/08

"nieuwsgroepen" <nieuws...@xs4all.nl> schreef in bericht

In Breda zag ik deze week een prachtige splinternieuwe, mooi gelakt
met 2 kindertjes erin en een behendige jonge vader naar de
bakkerswinkel sturen. Een schitterend ding. Ik meen me te herinneren
dat ik die met meer in de verkoop voor een fietsenzaak zag staan. De
volgende keer dat ik er weer ben (week) zal ik eens goed opletten.
Ik vermoed dat ik wel weet waar de man woont.

Je ziet ze wel meer en het is een buitengewoon leuke goeie mooie en
handige methode die enorm veel lol geeft.

Succes.

'\~_~/'

Lou Holtman

Feb 23, 2008, 5:33:59 PM2/23/08

Vind het nog bescheiden. Meestal is de trend dat een week na de geboorte
van een purk de handige Opel Corsa wordt ingeruild voor een Peugeot
407SW en bij de aankondiging van de tweede moet er een Ford Galaxy komen
of iets dergelijks...
Eerlijk is eerlijk twee pakken Pampers passen niet in een fietstas ;-)

Lou

Anders Reizen

Feb 23, 2008, 7:21:20 PM2/23/08
Lou Holtman schreef:

Wat ik in Oud-Zuid zie is dat niet de pampers maar de gepamperde in de
bakfiets wordt vervoerd. Als we het over ergernissen op het fietspad
hebben...

Piet

--
Anders Reizen - vakantie buiten de gebaande paden

reismagazine -> http://www.andersreizen.nl
reisbeurs -> http://www.reisbeurs.nl
reizigersforums -> http://www.reizigersforums.nl

nieuwsgroepen

Feb 23, 2008, 7:40:05 PM2/23/08
dragstar wrote:
> "nieuwsgroepen" <nieuws...@xs4all.nl> schreef in bericht

> Vind het wel een trend.
> Kind is er nog niet en nu wordt al besloten dat die kleine boodschappen

Die kleine zal wel mee moeten omdat ik die nog niet alleen thuis wil hebben.

> moet
> doen met een bakfiets in de buurt van de ouderlijke woning.

Jij doet toch ook je boodschappen in de buurt en gaat er toch ook niet
drie of vier dorpen voor verder.

> [...]
> nodig hebt?
> In dubbele fietstassen kan je ook heel veel meenemen.

Met een kind erbij, nee laat maar dan liever iets dat bij "volle"
bepakking niet kan omvallen.

> Het is gewoon een modeverschijnsel in Oud Zuid.

Ik woon toevallig in het Nieuwe Noord-Oosten van Westerbork, en mode of
niet het lijkt mij heel praktisch.

nieuwsgroepen

Feb 23, 2008, 7:42:34 PM2/23/08
Lou Holtman wrote:

En wel in een bakfiets. De voornaamste overweging voor een bakfiets is
om een tweede auto overbodig te maken.

> Lou

Jules Zollner.

Feb 24, 2008, 3:20:23 AM2/24/08

"nieuwsgroepen" <nieuws...@xs4all.nl> schreef in bericht

Het is hardstikke leuk en krijgt onderweg veel bijval en applaus.

Ik zal er volgende week in Breda waar ik niet woon
eens foto's van maken.

Het zijn bovendien 2 heel leuke kinderen ook nog die hij vervoert.

'\°_°/'

Anti - dwars - en zwart - kijkers.

Jules Zollner.

Feb 24, 2008, 3:17:34 AM2/24/08

"Anders Reizen" <beh...@andersreizen.nl> schreef in bericht

Daar hebben we het helemaal niet over.
Ik erger me er helemaal niet aan,
het is reuze leuk
en als men zich zo vlug om niets ergert
moet men vooral NIET.......................................

het fietspad opgaan maar naar een gesticht.

'\°_°/'

H@n Zijsp@n

Feb 24, 2008, 4:42:03 AM2/24/08
On 24 feb, 09:17, "Jules Zollner." <j.zoll...@hccnet.nl> wrote:
> "Anders Reizen" <beh...@andersreizen.nl> schreef in berichtnews:47c0b898$0$14342$e4fe...@news.xs4all.nl...

> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

Er leiden vele fietspaden naar het gesticht...

H@n Zijsp@n

Feb 24, 2008, 4:47:26 AM2/24/08

Mijn zoon zeurt me de kop gek om een zijspan aan zijn fiets te
maken...
Misschien doe ik dat deze zomer ook wel; niet voor hem maar voor mijn
kleindochter.

Opa-le groeten,

H@n Zijsp@n

Jules Zollner.

Feb 24, 2008, 5:22:37 AM2/24/08

"H@n Zijsp@n" <hanklein...@hotmail.com> schreef in bericht

Gesticht of ongesticht, en gekerkt of ongekerkt,

dáár gaat het in dit land alleen maar om.

'\~_~/'

Jules Zollner.

Feb 24, 2008, 5:24:13 AM2/24/08

"H@n Zijsp@n" <hanklein...@hotmail.com> schreef in bericht

Moet je doen zeg.
Je kinderen gaan altijd voor,
onder alle omstandigheden,
en jij bent de enige
die hem in zijn leven
ooit die spcifieke lol kan bezorgen.

'\~_~/'

Later,
is het voor altijd te laat.

Robby

Feb 24, 2008, 5:49:18 AM2/24/08

"nieuwsgroepen" <nieuws...@xs4all.nl> wrote in message
> [...]

Ik weet niets van die dingen, maar misschien heb je hier wat aan:
http://www.fietsersbond.nl/urlsearchresults.asp?itemnumber=9148
http://bakfiets.startpagina.nl/
http://www.fietskarinfo.nl/
http://www.bakfiets.nl/
http://www.bakfietsweb.nl/

nieuwsgroepen

Feb 24, 2008, 8:14:51 AM2/24/08
Robby wrote:

Bedankt voor de links, die hebben mij weer een stukje verder geholpen.

Arjan

Marten Hoffmann

Feb 24, 2008, 11:14:32 AM2/24/08
In bericht <5b1c2$47c0911b$5352e484$10...@cache110.multikabel.net>, schrijft
drag...@wxs.nl ...

> [...]
> Kind is er nog niet en nu wordt al besloten dat die kleine boodschappen moet
> doen met een bakfiets in de buurt van de ouderlijke woning.

Fijn toch, iemand die al voor de geboorte nadenkt over de periode daarna?

> Wacht eerst eens rustig af voordat je overgaat tot de aanschaf van allerlei
> trendgevoelige zaken die om praktische reden maar heel kort bruikbaar zijn .

Zurig type ben je.

> Ga je echt straks zoveel boodschappen doen dat je daar een bakfiets voor
> nodig hebt?
> In dubbele fietstassen kan je ook heel veel meenemen.
> Het is gewoon een modeverschijnsel in Oud Zuid.

Wees blij dat die mensen niet allemaal een extra auto kopen.

--
Mvg,
Marten

Lou Holtman

Feb 24, 2008, 11:54:00 AM2/24/08

Neemt niet weg dat je best even mag nadenken of dit nu wel de oplossing
is. Hoe oud moet het kind zijn alvorens hij veilig en verantwoord in z'n
bak gezet kan worden?
Vergelijken met de noodzaak van een tweede auto is natuurlijk helemaal
van de zotte.

Lou

Message has been deleted

Jules Zollner.

Feb 24, 2008, 12:38:02 PM2/24/08

"Lou Holtman" <lholrem...@planet.nl> schreef in bericht

Vanaf acht maanden.

Ik zie 't toch zelf in de wijk Belcrum?
't Gaat uitstekend.
En 't Is nog gezond voor kind(eren) en vader ook.
Ze hebben de grootste lol.

't Ding is van mahoniehout,
keurig blank gelakt,
vooraan zitten twee altijd brandende koplampjes,
achter een altijd rood achterlicht, accuutje.

Deze dingen gaan 't maken.
Er komen er steeds meer.

'\~_~/'

> Vergelijken met de noodzaak van een tweede auto is natuurlijk
> helemaal van de zotte.

Nou....,
dat weet ik nog niet zo net.

Als je de bakfiets neemt,
heb je geen 2e auto nodig.

Zelfs al heb je 'n 2e auto,
dan laat je die staan.

Als je d'r effe mee gaat tanken,
betaal je bijna 100 euro.

Ik denk,
dat 't beter is,
dat alleen mensen met (klein)kinderen,
en mensen met ervaring,

hier in deze draad verderspreken.

De anderen weten er weinig tot niets van,
en ze kletsen maar wat.

'\~_~/'

Denk ik.

> Lou

Robby

Feb 24, 2008, 1:21:49 PM2/24/08
"Lou Holtman" <lholrem...@planet.nl> wrote in message

> Neemt niet weg dat je best even mag nadenken of dit nu wel de oplossing
> is. Hoe oud moet het kind zijn alvorens hij veilig en verantwoord in z'n
> bak gezet kan worden?

Die bakfietsjes zijn er in soorten. Het model dat ik in A'dam veel zie
rijden (en ook daarbuiten) heeft een keurig zitje met gordeltje. Net als een
autostoeltje. Lijkt me voldoende veilig en verantwoord.

nieuwsgroepen

Feb 24, 2008, 2:04:15 PM2/24/08

Wat is daar zot aan? Ik zie de bakfiets inderdaad als vervanging van de
tweede auto. Straks als de kleine er is, dan gaat mijn vrouw met de auto
naar haar werk en mag ik mij thuis zien te redden met de kleine erbij.
Als ik van moeders (vaarvan de man met de auto naar het werk is) hoor
wat voor elende het is op een fiets vol met boodschappen en dan ook nog
een kind veilig mee te nemen, zou je alleen daarom al kiezen voor een
tweede auto. Maar in plaats van een tweede auto zie ik ook wel
mogelijkheden voor een bakfiets. Een paar overwegingen:

- lagere aanschaf prijs
- lagere onderhouds kosten
- lagere verbruiks kosten
- gezond bewegen (voor mij dan)
- geen parkeer ellende
- milieu vriendelijk

Uiteraard zie ik ook wel voordelen van een tweede auto, maar of die
opwegen tegen de voordelen van een bakfiets.

Eventueel heb ik natuurlijk altijd de mogelijkheid om mijn vrouw met de
auto naar haar werk te brengen (of ze gaat op de fiets), in het geval ik
echt een keer een auto nodig heb.

Kwa veiligheid denk ik dat een bakfiets veiliger is dan een kinderzitje
op een gewone fiets, zeker met een paar tassen boodschappen erbij. De
verkeers veiligheid hangt voor een groot gedeelte af van je eigen gedrag.

> Lou

nieuwsgroepen

Feb 24, 2008, 2:06:01 PM2/24/08
nmp wrote:

> Ik neem aan dezelfde leeftijd die nodig is om het kind te vervoeren in
> een kinderstoeltje in een auto, of in zo'n fietsaanhanger. Waarbij die
> moderne bakfietsjes me ook iets veiliger lijken dan die aanhanger. Maar
> dat is misschien maar de indruk die ik er van heb.

Waarom ik voor de bakfiets ga ipv een aanhanger is het zicht op je kind.

Lou Holtman

Feb 24, 2008, 2:18:39 PM2/24/08

Dat een tweede auto handig is dat wil ik niet bestrijden. Het gaat me om
het woordje noodzakelijk, dat is zot. De supermarkten hier zijn tot
20.00 u open. Is je vrouw dan niet terug van haar werk zodat je de echt
zware dingen met de auto kunt halen?
Och, het maakt me eigenlijk ook niet uit maar als alle gezinnen met
kinderen twee auto's NODIG hebben dan gaan de wegen zeker dichtslibben.
Ik hoop dat je voor een bakfiets kiest maar ik zie het lijk al weer drijven.

Lou

Jules Zollner.

Feb 24, 2008, 2:24:02 PM2/24/08

"nieuwsgroepen" <nieuws...@xs4all.nl> schreef in bericht

Maar je moet 'm thuis (en in de stad) wel kunnen stallen.

'\ô_ô/'

Message has been deleted

Arie J.

Feb 24, 2008, 2:44:53 PM2/24/08
dragstar schreef:

> Vind het wel een trend.
> Kind is er nog niet en nu wordt al besloten dat die kleine boodschappen moet
> doen met een bakfiets in de buurt van de ouderlijke woning.

Sommige trends hebben een nuttige en ook nog practische achtergrond, hoe
voorkom je ovberbodig blik op de weg en hoe bescherm je je kroost tegen
automobilisten die je fiets op 2,5 cm inhalen?

> Wacht eerst eens rustig af voordat je overgaat tot de aanschaf van allerlei
> trendgevoelige zaken die om praktische reden maar heel kort bruikbaar zijn .

Waarom?

> Ga je echt straks zoveel boodschappen doen dat je daar een bakfiets voor
> nodig hebt?
> In dubbele fietstassen kan je ook heel veel meenemen.

En dan hang je de jonggeborenen even aan een haakje aan de kapstok tot
je terug bent?

> Het is gewoon een modeverschijnsel in Oud Zuid.

Wij hebben geen oud-zuid in Castricum, maar wel zat blije kinderen in de
bakfiets......
Bij twee kinderen bijna een must, aangezien er geen veilige voorzitjes
bestaan /worden gemaakt.
Zoals je ziet ben ik een voorstander, al zijn mijn kinderen ver boven de
bakfietsleeftijd (-;
Arie J.

Jules Zollner.

Feb 24, 2008, 3:05:14 PM2/24/08

"Arie J." <ari...@usenet.cnntp.org> schreef in bericht

> Sommige trends hebben een nuttige en ook nog practische achtergrond,
> hoe voorkom je ovberbodig blik op de weg en hoe bescherm je je
> kroost tegen automobilisten die je fiets op 2,5 cm inhalen?

Dat gebeurt niet.
Ze zien iets kwetsbaars en blijven op een meer dan veilige afstand.

Onzin.
Ze zijn er al lang en zullen nog veel langer blijven.

> Waarom?
Daarom.

Natuurlijk wel.
Ik doe het 3x p week.

Nee.
Veel te lastig.

Je kent waarschijnlijk de praktijk van het huishouden niet.

> En dan hang je de jonggeborenen even aan een haakje aan de kapstok
> tot je terug bent?

Kletskoek.
Die zitten ofwel lekker buiten in de bakfiets te wachten en te
kwebbelen,
of ze mogen mee naarbinnen in de bakkerswinkel.
(Van Voorst tot Voorst straat, Belcrum-Breda,)

Kletskoekonzin.

> Wij hebben geen oud-zuid in Castricum, maar wel zat blije kinderen
> in de bakfiets......

Castricum bestaat niet.
Dat ligt nergens.

En al lag 't 'r,
dan was 't 'r nog niet.

Castricum zijn de huizen nog met krantenpapier dichtgeplakt.
Het lijkt me 'n afschrikkelijke gemeente.
Waarlijk afschrikkend met sukke menschen.

'\ô_ô/'

Wat een domheid nu toch weer, in deze groep.

> Bij twee kinderen bijna een must, aangezien er geen veilige
> voorzitjes bestaan /worden gemaakt.

Volkomen terecht.

PP

Feb 24, 2008, 4:18:42 PM2/24/08
nieuwsgroepen schreef op zondag 24-2-2008 in

> [...]
> een gewone fiets, zeker met een paar tassen boodschappen erbij. De verkeers
> veiligheid hangt voor een groot gedeelte af van je eigen gedrag.

Wij deden het als volgt:
- een gewone, goede stevige stadsfiets
- een en later twee zitjes
- een kleine aanhanger voor de boodschappen

Voordeel tov bakfiets? Als je in het weekend wilt fietsen, zet je een
van de stoeltjes op de andere fiets en fiets je met het hele gezin. Als
je alleen op stap gaat zonder kinderen, hoef je de bak en stoeltjes
niet mee te nemen. En de prijs scheelt ook een boel, zeker als je,
zoals wij, geen andere fiets hebt: ik deed het met 1 fiets.

--
http://www.pm3.nl Recepten- en familiepagina
http://www.pm3.nl/weblog Dagboek van een huisman

PP

Feb 24, 2008, 4:20:06 PM2/24/08
Arie J. schreef op zondag 24-2-2008 in
<47c1c94d$0$26904$6e1e...@read.cnntp.org>:

> Bij twee kinderen bijna een must, aangezien er geen veilige voorzitjes
> bestaan /worden gemaakt.

Dat ben ik dus niet met je eens. Een bobike is prima, ook de
voorop-versie.

localhost

Feb 24, 2008, 4:38:01 PM2/24/08

> [...]
>
> De bakfietsen die voor 600 euro worden aangeboden zijn die heel veel
> minder in gebruik dan de bak fietsen van 1300 euro of meer?

Een aantal vrienden van ons, met kleine kinderen, hebben een
http://www.bakfiets.nl/modellen_cargo_bike.php .
Zeer tevreden, in een aantal gevallen is het stallen van de bakfiets thuis
wat lastig, wel iets om op te letten.

Message has been deleted

nieuwsgroepen

Feb 24, 2008, 4:57:35 PM2/24/08

thuis ruimte genoeg (ook voor een tweede auto) en de stad is mij te ver
op een bakfiets ;-) ik woon maar in Westerbork.

> '\ô_ô/'

nieuwsgroepen

Feb 24, 2008, 4:58:20 PM2/24/08
nmp wrote:

> Dat kan ik me dus voorstellen, en lijkt me ook op zijn minst voor je
> gevoel veiliger. Anders ga je toch continu achterom kijken hoe het met je
> kleine is. En dan fiets je weer tegen een boom aan of zo ;)

Heeft de kleine toch mooi een kreukelzone

M-gineering

Feb 25, 2008, 4:49:24 AM2/25/08
nmp wrote:

> Ik denk dat ik die zojuist gevonden heb:
> <http://www.sortejernhest.dk/jern/?htmllang=3>
>
> Mij lijkt het doodeng, een sturend achterwiel ;)

Ik hoop dat er zo'n zeer toepasselijk 'Nutcase' helmet bij krijgt!

--
/Marten

info(apestaartje)m-gineering(punt)nl

TonV

Feb 25, 2008, 11:13:15 AM2/25/08
> Arjan overweegt een bakfiets aan te schaffen.

Kijk eens op http://www.sortejernhest.dk/jern/

Ton V

Arie J.

Feb 25, 2008, 3:45:49 PM2/25/08
PP schreef:

> Arie J. schreef op zondag 24-2-2008 in

> Dat ben ik dus niet met je eens. Een bobike is prima, ook de voorop-versie.

Mijn naam eindigt op een J, begint er dus niet mee en daarom mag je het
helemaal oneens zijn! ({-;
In test(s) wordt er op gewezen dat een kind in een voorzitje vaak de
klappen opvangt van een aanrijding of noodstop. Wil je voor "veilig" dan
wordt het gebruik van een voorzitje dus ontraden.
Mijn eigen voorzitjes-ervaring is te oud om nog relevant te zijn vrees ik.
Wel houd ik mijn hart vast als ik bij ons in b.v. de Dorpsstraat auto's
rakelings langs moeders met twee kinderen op de fiets zie gaan. Dat gaat
bijna nooit zonder "slingerreactie" . Dat zal wel voor alle smalle
straatjes met twee fietssuggestiestroken van 40 cm gelden?

Groeten, Arie J.

Lou Holtman

Feb 25, 2008, 4:07:29 PM2/25/08

Hoe gaat dat dan in z'n smal straatje met z'n bakkerskar vol kinderen?

Lou

Robby

Feb 25, 2008, 4:19:18 PM2/25/08

> Hoe gaat dat dan in z'n smal straatje met z'n bakkerskar vol kinderen?

Goede kans dat die met meer tussenruimte wordt gepasseerd, omdat zo'n
bakkerskar grotere krassen in de lak maakt.

Arie J.

Feb 25, 2008, 4:36:31 PM2/25/08
Lou Holtman schreef:

> Hoe gaat dat dan in z'n smal straatje met z'n bakkerskar vol kinderen?
>
> Lou

Bij ond liep de bakkersknecht achter zijn bakkerskar te duwen door een
vrijwel lege straat, maar de laatste "paar" jaar heb ik hem eigenlijk
niet meer gezien. ({-;

De redelijk smalle (tweewielige)kinderbakfietsen geven een fysieke
bescherming door de houten bak. Tevens zou die bak krassen kunnen maken
op de auto, dus houdt men wat meer afstand.
In de door mij geschetste situatie is de straat te (s)mal voor twee
auto's en heeft de verkeersdeskundige versmallingen aangebracht met
fietssluizen. Door de breedte van 40 cm kun je daar helemaal niet door
met invalidenwagen of driewielige bakfiets. Die gaan dan over straat en
daar blijven de auto's wél achterhangen.
Als de belemmering dus maar massief genoeg is blijven de meeste
automobilisten er normaal achterhangen, maar een fiets op twee smalle
bandjes, hoeveel ruimte heeft die nou helemaal nodig, zeker als je haast
hebt? ({-;

Groeten, Arie J.

PP

Feb 25, 2008, 4:57:06 PM2/25/08
Arie J. schreef op maandag 25-2-2008 in
<47c32916$0$26908$6e1e...@read.cnntp.org>:

> [...]
> opvangt van een aanrijding of noodstop. Wil je voor "veilig" dan wordt het

Dat zijn dan testen van na de tijd dat mijn meiden klein genoeg waren
voor een zitje. Dat is dan ook zo'n 15 jaar terug...
Voortschrijdend inzicht enzo, maar soms vind ik het wat overdreven.

> [...]
> bijna nooit zonder "slingerreactie" . Dat zal wel voor alle smalle straatjes
> met twee fietssuggestiestroken van 40 cm gelden?

Een fietssuggestiestrook? Wat is dat? Of er is een fietsstrook die veel
breder is dan 40 cm., of een suggestiestrook die niet speciaal voor
fietsers is, maar ten doel heeft de weg optisch te versmallen, zodat de
automobilisten er 'automatisch' langzamer rijden (dat is dan de
theorie).
Ik reed jaren overal met twee meiden, en nooit problemen, ook niet met
slingeren. Zo'n brede bakfiets op een dergelijke weg lijkt me minstens
zo gevaarlijk...

Message has been deleted

nieuwsgroepen

Feb 25, 2008, 5:41:53 PM2/25/08

En hoeveel tassen met boodschappen konden er nog mee?

> ook niet met
> slingeren. Zo'n brede bakfiets op een dergelijke weg lijkt me minstens
> zo gevaarlijk...

De route die ik moet fietsen kent zo'n weg niet, dus dat zie ik niet als
beperking.

nieuwsgroepen

Feb 25, 2008, 5:42:19 PM2/25/08
TonV wrote:

> Kijk eens op http://www.sortejernhest.dk/jern/

Dank voor de link,

Arjan

> Ton V

M-gineering

Feb 26, 2008, 2:51:29 AM2/26/08

en huivert? Het is een mooie collectie fundamenteel foute ontwerpen!

--
/Marten

info(apestaartje)m-gineering(punt)nl

PP

Feb 26, 2008, 5:47:33 AM2/26/08
nieuwsgroepen schreef op maandag 25-2-2008 in
<47c34431$0$14355$e4fe...@news.xs4all.nl>:

> En hoeveel tassen met boodschappen konden er nog mee?

Ik schreef al eerder dat ik een boodschappen-aanhanger heb, werkt
fantastisch bij veel boodschappen.

TonV

Feb 26, 2008, 9:39:11 AM2/26/08

> en huivert? Het is een mooie collectie fundamenteel foute ontwerpen!

> /Marten

Sprak tijdje terug tijdens winkelen een gebruiker van dat ding.
Hij was er zeer tevreden over.
Je hebt mij wel nieuwsgierig gemaakt.
Is dat sturende achterwiel fundamenteel mis?

Ton V

nieuwsgroepen

Feb 26, 2008, 4:30:04 PM2/26/08
M-gineering wrote:

> en huivert? Het is een mooie collectie fundamenteel foute ontwerpen!

Dat kon nog wel eens meevallen, door die achterwiel sturing kon de
bakfiets wel eens net zo wendbaar zijn als een gewone fiets, het omslaan
ben ik ook niet zo bang voor omdat de snelheid relatief laag blijft.

Een nadeel heeft deze fiets wel en dat is zijn prijs.

nieuwsgroepen

Feb 26, 2008, 4:31:09 PM2/26/08
PP wrote:

> nieuwsgroepen schreef op maandag 25-2-2008 in

> Ik schreef al eerder dat ik een boodschappen-aanhanger heb, werkt
> fantastisch bij veel boodschappen.

In die combinatie is het wel te doen ja.

nieuwsgroepen

Feb 26, 2008, 4:35:58 PM2/26/08
TonV wrote:

Mis niet, maar voertuigen met achterwiel sturing hebben iets eerder de
neiging om om te slaan. Als jij bv je auto op zijn dak wilt hebben gaat
dat ook beter door heel hard achteruit te rijden (dan zitten je
stuurwielen achter tov de bewegingsrichting) en dan een ruk aan je stuur
te geven dan als je vooruit rijdt.

Nou denk ik dat de snelheid van deze fiets laag genoeg blijft om niet in
iedere bocht te vallen.

> Ton V

M-gineering

Feb 27, 2008, 2:15:40 AM2/27/08

Dynamisch niet stabiel, stuurgeometrie ziet er ook niet uit alsof er
iemand over nagedacht heeft. De achteruitrijrace was niet voor niets
altijd spannend.
De tweewieler op de zelfde site is ook schokkend

--
/Marten

info(apestaartje)m-gineering(punt)nl

HeleenH

Feb 27, 2008, 3:41:50 AM2/27/08
nieuwsgroepen schreef:

> Hallo,
>
> ik overweeg een bakfiets te kopen ivm de komst van een kleine.

Hallo Arjan

Ik heb een tijd geleden een paar proefritjes gemaakt op bakfietsen van
bakfietsweb.nl (die 'goedkope') en op het A-merk van bakfietsen.nl (de
Cargobike) en op een ouderforum een verslag ervan gedaan. Mogelijk heb
je daar wat aan.
Wij hebben al wat grotere kinderen en mijn fiets kan peuter +
boodschappen niet meer aan. Ik moet dus óf een stevigere gewone fiets
kopen óf een bakfiets. En dan leek mij een bakfiets multi-functioneler
(en ook nooit meer gezeur om de boodschappentas in m'n fietstassen te
frotten). Onder een bobike zitje kun je namelijk óf een speciale
fietstas voor onder de bobike monteren (waar 1 liter melk en een
lunchtrommel in past) óf je monteert een bagagedragerverlenger en je zet
er een fatsoenlijke fietstas op. maar dan nog zit het stoeltje in de weg
voor volle tassen.
Ik heb inmiddels besloten om een lange Cargobike van bakfiets.nl te
kopen. Via het fietsenplan en daardoor heb ik hem nog niet, hij staat al
klaar bij de fietsenman. Ik kan niet wachten tot hij geleverd wordt!

***begin verslagje***
Eerst op die van de fietsenman hier in de buurt, die heeft een 3-wieler
en een korte 2-wieler van bakfietsweb.nl
Op de tweewieler heb ik het rondje met onze driejarige dochter in de bak
niet afgemaakt, halverwege de straat ben ik omgekeerd. Veel te wiebelig,
doodeng, zo rijd ik nog tegen een van de auto's langs de weg op. Hoe
kunnen mensen op een forum zeggen dat je na een halve straat gewend bent?!?
Op de driewieler heb ik wel een rondje met dochterlief in de bak
gereden. Dat ging beter, maar nog wel eng bij het oprijden van de
drukkere asfaltweg. Op de verzakkende klinkerstraten hobbelde het erg
vervelend. Klopt wat ze bij de ENFB zeggen, dat de drie wielen niet zo
comfortabel zijn. Ik had ook zere armen na een rondje proefrijden. Als
ik hier moest kiezen, zou het de driewieler worden.
Tijdens het dutje van de dochter ben ik toch maar even een stuk verder
gefietst naar de dealer van bakfietsen.nl.
Daar kon ik op een korte tweewieler fietsen. Eerst maar eens de fiets
recht op de straat gezegd, met de andere tweewieler in het achterhoofd.
Verhip, dat was even wiebelig opstappen, maar dan rijdt het als een
trein. Maar passen hier m'n boodschappen wel in als onze jongste erin
zit? Even vragen of ik ook op de lange mag.
Ja, dat mag, die moet even naar buiten gehesen worden. Nu durf ik zo van
hun oprit de straat op te rijden en het eerste halve metertje gaat een
fractie moeilijker dan bij de kortere, maar als ik eenmaal fiets zit ik
er fijn op. Het zadel staat nog ietsje te hoog, dat maakt 'm ietsje
moeilijk fietsen. Eigenlijk is het gewoon een fijne fiets. Nog maar eens
gestopt en opnieuw opgestart, ik maak haast geen slinger.

***eind verslagje***

Je kunt in beide bakfietsen een maxi-cosi monteren. De fabrikant laat
het 'klemvast' zetten en adviseert voor de vering je voorband een beetje
leeg te laten lopen. Hebben ze misschien toch een gaatje in hun hoofd?
Ik zou er zelf voor kiezen om een babymee
http://www.steco.nl/pages/consumer/index.php?taal=nl&page=Producten&cid=12&pid=20
(te huur via babyrent en veelvuldig te koop op marktplaats, je hebt
hem maar een paar maanden in gebruik) of babybike
http://www.babybike.nl/ te monteren en de maxi-cosi daar in te monteren.

Succes met de keuze.

Ik weet niet waar je woont, maar als het de 020-regio is kan ik je Born
in Amstelveen aanbevelen.

Jan Bijma

Feb 27, 2008, 6:56:54 AM2/27/08

De plaatjes op die site zijn nogal verminkt, maar voor zover ik kan zien
is dit model toch wat doordachter dan op het eerste gezicht lijkt. Het
aanhangwagentje achter mijn fiets, dat gewoon de fiets volgt, is al een
paar keer omgeslagen, omdat het altijd een kortere bocht volgt. Bij
achterwielsturing heb je dat niet.
Ik denk ook dat de vergelijking met achteruitrijraces mank gaat, omdat
de sturing veel directer is. Zal misschien wel even wennen zijn: als je
rechtsaf stuurt gaat de achterkant naar links. Omdat de achterkant veel
smaller is dan de bak is daar echter ruimte zat om uit te wijken.

Jan

dragstar

Feb 27, 2008, 7:16:41 AM2/27/08

> En wel in een bakfiets. De voornaamste overweging voor een bakfiets is om
> een tweede auto overbodig te maken.

Dat is ook een trend.
Een tweede auto is in de meeste gevallen overbodig.
--

Groeten, Broos.

dragstar

Feb 27, 2008, 7:20:53 AM2/27/08

> [...]

> hebben.

> Jij doet toch ook je boodschappen in de buurt en gaat er toch ook niet

Winkels zijn op loopafstand en anders ga ik bv naar Zeist op de fiets met
een van de kinderen achterop.
En om afstanden te fietsen lijkt me zo'n bakfiets een lomp zwaar onding.
Het is echt handig in de grote stad, maar om nou even over de vlakke weg met
wind tegen te gaan fietsen is het niks.
Die dingen zijn ook nog hartstikke duur.
Wij hadden een aanhanger van de HEMA achter de fiets, dat is veel
praktischer.
--

Groeten, Broos.

dragstar

Feb 27, 2008, 7:21:35 AM2/27/08

> [...]
> eens foto's van maken.
>
> Het zijn bovendien 2 heel leuke kinderen ook nog die hij vervoert.

Met van dat lange haar?
--

Groeten, Broos.

dragstar

Feb 27, 2008, 7:22:17 AM2/27/08

"Marten Hoffmann" <hoffman...@gmail.com> schreef in bericht

> [...]
>
> Zurig type ben je.

> Wees blij dat die mensen niet allemaal een extra auto kopen.

Hebben ze er aan 2 niet genoeg dan?

dragstar

Feb 27, 2008, 7:24:22 AM2/27/08

> [...]
> keurig blank gelakt,
> vooraan zitten twee altijd brandende koplampjes,
> achter een altijd rood achterlicht, accuutje.

Mahonie?
Zal wel betonplex zijn.
--

Groeten, Broos.

dragstar

Feb 27, 2008, 7:27:31 AM2/27/08

"Robby" <nos...@nospam.nll> schreef in bericht

Dat maakt geen verschil, vaak zijn het ook ng 's bellende moeders die
langscrossen.
--

Groeten, Broos.

dragstar

Feb 27, 2008, 7:29:23 AM2/27/08

> En hoeveel tassen met boodschappen konden er nog mee?

Moeten er nu echt zoveel boodschappen mee?
Beetje spreiden en plannen dan hoef je toch niet alles in één keer te halen?
--

Groeten, Broos.

HeleenH

Feb 27, 2008, 8:00:39 AM2/27/08
dragstar schreef:

> Moeten er nu echt zoveel boodschappen mee?
> Beetje spreiden en plannen dan hoef je toch niet alles in één keer te halen?

Dat zou er bij mij op neer moeten komen om op één dag twee keer naar de
(biologische) markt te fietsen en dat vind ik nogal onefficiënt
tijdgebruik.

Kees van der Meij

Feb 27, 2008, 8:11:47 AM2/27/08
Jan Bijma wrote:

> [...]
> rechtsaf stuurt gaat de achterkant naar links. Omdat de achterkant veel
> smaller is dan de bak is daar echter ruimte zat om uit te wijken.

Heftrucks hebben ook allemaal achterwielsturing en als er iets stabiel
moet zijn... De Thrust SSC, eerste vrij rijdende landvoertuig dat door
de geluidsbarriere ging (zeg auto, als in tegenstelling tot een
raketaangedreven slee op rails) had trouwens ook achterwielsturing.

Volgens mij kun je met een aangepaste wielophanging net zo stabiel de
bocht om. Het probleem met normale auto's die hard achteruitrijden is
dat ze daar niet voor ontworpen zijn. De DAFjes die zo
populair/spectaculair waren in de achteruitrijraces hadden ook nog eens
een versnellingssysteem waarmee ze achteruit even hard reden als
vooruit, en een "niet optimale" achterwielophanging waarbij het wiel
nogal gemakkelijk onder de auto klapt als er wat dwarskracht op komt. In
mijn kennissenkring is iemand die dat vooruitrijdend ooit ook al gelukt
is. ;-)

--
Kees van der Meij

dragstar

Feb 27, 2008, 10:53:09 AM2/27/08

"HeleenH" <h...@provider.invalid> schreef in bericht

Zijn jullie met z'n tienen thuis?
--

Groeten, Broos.

Jules Zollner.

Feb 27, 2008, 12:29:36 PM2/27/08

"HeleenH" <h...@email.invalid> schreef in bericht

Da's nou nog 'ns 'n waardevolle tip!!!!!!
En die ga ik zelf toepassen wat ik ben oppas- en klus-opa in Breda.

Groeten, Jules.

'\Ô_Ô/'

't ventje is nou nog maar 'n half jaar.

HeleenH

Feb 27, 2008, 12:50:21 PM2/27/08
dragstar schreef:

Nee, maar we willen graag 7 dagen per week eten.
Er is hier maar één keer per week biologische markt en mijn fiets kan
dus niet de booschappen en de peuter aan. Ik kan moeilijk de peute
ralleen thuis laten toch?

M-gineering

Feb 27, 2008, 2:27:31 PM2/27/08

[voertuigtechniek] Stel je rijdt met je bakfiets een hellinkje af met
onderaan een bocht. In de bocht merk je dat je eigenlijk wat harder gaat
dan je van plan was. De normale reactie is dan de bocht wat ruimer te
nemen zodat de dwarskrachten afnemen. Maar met achterwielbesturing krijg
je nu een raar probleem. Je wil dat je zwaartepunt een grotere straal
gaat beschrijven want bij gelijke snelheid neemt de dwarskracht dan af.
Maar met achterwielbesturing kan ik alleen naar buiten sturen door mijn
achterwiel naar binnen te sturen. Je moet je zwaartepunt dus tijdelijk
naar een kleinere bochtstraal drukken , dus juist nog extra de verkeerde
kant op! Op de grens is het voertuig dus niet te redden en slaat zo'n
bakfiets dus gewoon om.
Wat ook niet helpt is de naloop op het achterwiel. Ik verwacht dat als
je langzaam gaat de balhoofdshoek voldoende is om het voertuig weer
rechtuit te sturen. Ga je harder in een bocht terwijl je het stuur
loslaat dan stuurt het voertuig naar binnen. Afhankelijk van de
bochtsnelheid keren de stuurkrachten om, en dat is niet bevordelijk voor
de controle. [/voertuigtechniek]

--
/Marten

info(apestaartje)m-gineering(punt)nl