ketting versleten

Cootje

Hoi,

ik had dit voorjaar op mijn woon/werk fiets een KMC 8.99 ketting gelegd, ik
reinig (niet grondig) en smeer iedere 2 weken. Nu zag ik met de
kettingslijtage meter dat hij al 0,75mm is versleten. De vorige was KMC
9.93 en deed ik veel langer mee.
Mijn conclusie is dus dat de kwaliteit minder is van de 8 speed ketting. De
lokale fietsenboer had gezegd dat de kwaliteit niet onder deed dan de 9v
versie.
Ik ga nu denk ik SRAM pc971 proberen.

gr
Marco

Cootje

"Cootje" schreef in bericht

Hoi,

gr
Marco

Heeft iemand een andere optie als ketting merk/type voor een
woon-werkfiets?

ventourist

On 23 aug, 19:12, "Cootje" <marcovdho...@gmail.com> wrote:
> "Cootje"  schreef in berichtnews:b446c$4e529209$5351f176$20...@cache2.tilbu1.nb.home.nl...

Het is logisch dat een 9v ketting een korter leven heeft dan een 8v
ketting, niet andersom. Dat is ook mijn praktijkervaring. Een Connex
808 gaat ca. 5000 km mee, een 908 3500km. Ik vervang overigens pas bij
1.0 % rek.
SRAM kettingen zijn beslist minder dan Connex of KMC en ook Shimano.
De schakels gaan snel vastzitten bij soms te weinig onderhoud.
Sjef

Lou Holtman

Op 24-8-2011 12:05, ventourist schreef:

> Het is logisch dat een 9v ketting een korter leven heeft dan een 8v
> ketting, niet andersom.

Waarom?

> Dat is ook mijn praktijkervaring.

Niet die van mij. Alle 8 speed kettingen die ik op mijn singlespeed
gebruikt heb gingen korter mee dan de C9 Campa ketting die er nu op zit,
en dan bedoel ik significant minder. Ik heb het idee dat ze er bij de 8
speed kettingen met de pet naar gooien. Ze kosten ook geen drol.

> [...]
> SRAM kettingen zijn beslist minder dan Connex of KMC en ook Shimano.
> De schakels gaan snel vastzitten bij soms te weinig onderhoud.

Woon werk fiets? Shimano HG 70 of HG 90. Kijk wat in de aanbieding is.

Lou

ventourist

On 24 aug, 19:40, Lou Holtman <lou.holt...@usenet.nl> wrote:

> Waarom?
ze zijn smaller, dunner enz en dus eerder versleten, dwz. ze rekken
sneller.

> [...]
> en dan bedoel ik significant minder. Ik heb het idee dat ze er bij de 8
> speed kettingen met de pet naar gooien. Ze kosten ook geen drol.
Leve de Campa chains dus. Ik zou er toch niet aan beginnen, vanwege de
absurde ideeën die Campa heeft over het klinken van haar kettingen en
het specifieke gereedschap dat ze daarvoor nodig achten (te verkopen).
Dat past alleen in de categorie flessetrekkerij.

Sjef

m-gineering

On 24-8-2011 23:48, ventourist wrote:
> [...]
> het specifieke gereedschap dat ze daarvoor nodig achten (te verkopen).
> Dat past alleen in de categorie flessetrekkerij.

is al heel wat, de nieuwe generatie crankstellen hebben ze op de markt
geflikkerd zonder dat het benodigde gereedschap leverbaar was ;)

--
/Marten

info(apestaartje)m-gineering(punt)nl

Theo

"ventourist" <kli...@home.nl> schreef in bericht
absurde idee�n die Campa heeft over het klinken van haar kettingen en

het specifieke gereedschap dat ze daarvoor nodig achten (te verkopen).
Dat past alleen in de categorie flessetrekkerij.

Sjef

Wat slijtage betreft, gaat er niks boven Campa kettingen. Gaan beduidend
langer mee dan welke andere ketting ook.
(Althans bij mij, ik praat nu over 10-speed). En voor het klinken gebruik ik
de KMC verbindingsschakel.
Die is na ca. 3000 km versleten. Wordt dan vervangen door een nieuwe. Na ca.
6000 - 7000 km (1 fietsjaar)
vervang ik (preventief) de ketting. (Is dan meestal nog niet geheel
versleten). Dit geldt dan wel voor mijn zomerfiets.
Op mijn winterfiets slijt het allemaal iets sneller (maar ook hier is een
Campa ketting beduidend beter dan andere kettingen).

Theo

Lou Holtman

On 24 aug, 23:48, ventourist <klim...@home.nl> wrote:

>  ze zijn smaller, dunner enz en dus eerder versleten, dwz. ze rekken
> sneller.

Het is maar waar ze de ketting smaller gemaakt hebben. Dunnere
schalmen maakt voor de slijtage niks uit, een niet uitstekende pen ook
niet. Echt ik zie geen verschil in de duurzaamheid tussen de 8, 9 en
10 speed kettingen die ik momenteel in gebruik heb. Het enige verschil
bij mij zit hem in het merk en de omstandigheden natuurlijk.

> [...]
> het specifieke gereedschap dat ze daarvoor nodig achten (te verkopen).
> Dat past alleen in de categorie flessetrekkerij.

Ik hoef jou toch niet uit te leggen dat er goede alternatieven zijn
voor de inderdaad achterlijke klinkideen van Campa. Ik heb me nooit
genaaid gevoeld door Campa spullen. Het duurder zijn wordt, in elk
geval bij mij, ruimschoots goed gemaakt door de duurzaamheid. Dit
geldt niet alleen voor de kettingen.

Lou

> Sjef

keessie

SRAM 8 speed is goed, de 9 speed redelijk, maar goedkoop en met goed
onderhoud houden ze het bij mij toch 4 a 5000 km vol

keessie

Een Campa 10 speed ketting is gewoon te ponsen met een
standaardkettingponsje van een paar Euro, nog nooit een probleem
daarmee gehad.
Wel zorgvuldig werken natuurlijk en een beetje old skool ervaring
helpt ook.

Lou Holtman

Op 27-8-2011 9:41, keessie schreef:

Ik weet niet of we het over hetzelfde hebben, maar een 10 speed ketting
inkorten kan inderdaad met een kettingpons van een paar euro en wat
handigheid. De 'ellende' met 8-9-10-11 speed kettingen is dat je hier
niet zoals vroeger bij 5-6-7 speed kettingen een pen weer terug kunt
'duwen' om de ketting weer aan elkaar te maken als je hem eerst gebroken
hebt door de pen er net niet uit te ponsen. De pennen bij 8-9-10-11
speed kettingen liggen in een vlak met de buitenschalmen en steken niet
een eindje uit. Dit kan alleen betrouwbaar als de uiteinden van de
pennen verdikt zijn. Er zit dus een klein kraagje aan dat een iets
grotere diameter heeft als het gat in de buitenschalm. Druk je de pen
eruit dan vervormd het kraagje en het gat in de buitenschalm wordt iets
opgerekt. Druk je deze pen weer terug en het lukt je om hem weer precies
in een vlak met de buitenschalm te krijgen dan blijf je zitten met een
te kleine pen in een te groot gat en een zeer onbetrouwbare verbinding
die op een keer als de ketting wat schuin ligt en je na een bocht vol
aan wilt zetten kans heeft om het te begeven. Het heeft niks met old
skool handigheid of onhandigheid te maken.
Iedereen moet het zelf maar weten als hij dat risico wil lopen.
Fabrikanten kunnen natuurlijk dit risico niet nemen gezien de vele
onhandige en onwetende gebruikers en proberen een 'idiot proof'
verbindingsmethode aan te bieden. Hier gebruiken de diverse fabrikanten
verschillende oplossingen en je kunt er van alles van vinden, maar
terecht is het wel. Ik vind een sluitschakel die je al dan niet nog een
keer kan openen de meest gebruikersvriendelijke.

Als ik voor iemand een ketting erop leg dan gebeurt dat alleen in
combinatie met een passende sluitschakel. Wil hij/zij het anders dan mag
hij het zelf doen. Als hij dan op zijn snufferd gaat dan is hij het zelf
schuld.

Lou

keessie

Tja, het is me heel erg duidelijk waarom fabrikanten het ponsen op
eigen houtje niet aanbevelen, de
doorsnee reezviedzknutselaar werkt daarvoor niet zorgvuldig genoeg en
dat zou maar claims geven.
Met de hausse van het reezviedzen is de gemiddelde sleutelervaring ook
drastisch teruggelopen...(meer fietsers/evenveel ervaring)
Overigens steekt de pen bij 9 en 10 speed nog gewoon iets uit, maar
dat is zo weinig dat je dat met een micometer zou moeten meten.
Bij 9 speed werkt het iets terugponsen aan 1 kant om ruimte te maken
net zo als vroeger, dat deed ik standaard, met 10 speed waag ik dat
niet, daar werd het heen en weer wrikken tot het niet meer klemt, 11
speed hoop ik nooit nodig te hebben.....

Overigens heb ik zegge en schrijve nooit, nimmer een gebroken ketting
gehad, niet door materiaalfouten, niet door slecht ponsen , of wat dan
ook.
Zelfs sluitschakels geven het niet op na 5x openen en weer sluiten.

Cootje

"keessie" schreef in bericht

Ik heb vandaag even mijn kettingblad bekeken en zag toch al redelijke
haaievinnen verschijnen en een paar gebroken tandjes.
Dit blad ga ik maar vervangen en dan ook meteen een andere ketting erop.
Welk blad (50t, 110mm) past op de Shimano FC-4550 compact?

Marco

Lou Holtman

Op 27-8-2011 23:46, Cootje schreef:

> [...]
>

> Ik heb vandaag even mijn kettingblad bekeken en zag toch al redelijke
> haaievinnen verschijnen en een paar gebroken tandjes.

Gebroken tandjes? Zijn het niet de tandjees die wat afgeslepen zijn om
het schakelen te vergemakkelijken?

> Dit blad ga ik maar vervangen en dan ook meteen een andere ketting erop.
> Welk blad (50t, 110mm) past op de Shimano FC-4550 compact?

Shimano?

Lou

Cootje

"Lou Holtman" schreef in bericht

Shimano?

Lou

Om het schakelen te vergemakkelijken zou kunnen, zover had ik nog niet
gedacht.
Originele blad kost 40 euro bij de lokale handel, moet toch goedkoper
kunnen?

gr
Marco

keessie

On 27 aug, 23:46, "Cootje" <marcovdho...@gmail.com> wrote:
> "keessie"  schreef in berichtnews:701d2675-d377-4948...@z15g2000yqk.googlegroups.com...

TA en Stronglight hebben goedkopere alternatieven.

Ful Valstar

On 25 aug, 12:53, "Theo" <theo.kurv...@planet.nl> wrote:
> [...]
> 6000 - 7000 km (1 fietsjaar) vervang ik (preventief) de ketting. (Is dan meestal nog niet geheel versleten).

Campa C9 is idd een kampioen maar dat komt doordat Campa ooit de
Rohloff-kettingbouwtechniek heeft overgenomen.

http://rad-forum.de/showflat/Number/308644

http://radtechnik.dyndns.org/chain.html

Recent heeft TOUR/FIETS 11 & 10 speed kettingtest laten zien dat Sram
kettingen nu de tot de minst goede behoren en dat Shimano en Campa,
met deze redelijk/geheel nieuwe kettingen, bovenaan staan vwb
slijtage. Jammer om nu te lezen dat de KMC-sluitschakel kennelijk
slechts de helft van de levensduur van een topketting, zoals Campa C9,
mee gaat.

Zeg Lou, als ik het goed onthouden heb gebruik jij altijd de
Wippermann Connex sluitschakel. Echter volgens TOUR werkt deze
sluitschakel zeer goed maar gaat net iets (nog !) korter mee dan een
Sram sluitschakel. Dus, vervang jij ook je Wippermann connex
sluitschakel een keer tussendoor ?

Ful

P.J. Dorie

Op 12-9-2011 16:22, Ful Valstar schreef:

> [...]
> sluitschakel zeer goed maar gaat net iets (nog !) korter mee dan een
> Sram sluitschakel. Dus, vervang jij ook je Wippermann connex

Werken fietsen nog steeds met kettingen met sluitschakels?
Verbazingwekkend. In de motorwereld worden sluitschakels
al jaren niet meer gebruikt.

--
Artikel 1: Ik heb altijd gelijk.
Artikel 2: Als ik ongelijk heb treedt automatisch artikel 1 in werking.

m-gineering

On 12-9-2011 17:15, P.J. Dorie wrote:

> Werken fietsen nog steeds met kettingen met sluitschakels?
> Verbazingwekkend. In de motorwereld worden sluitschakels
> al jaren niet meer gebruikt.

derailleurs gebruiken ze ook al heel lang niet meer....

Lou Holtman

> [...]
> sluitschakel zeer goed maar gaat net iets (nog !) korter mee dan een
> Sram sluitschakel. Dus, vervang jij ook je Wippermann connex

Al mijn 9 speed kettingen worden met een SRAM sluitschakel gesloten, al
mijn 10 speed kettingen met een connex sluitschakel. Bij het meten van
de slijtage met het caliber meet ik ook een keer over de sluitschakel.
Maakt niet uit wat je gebruikt als je het maar in de gaten houdt.

Lou