Rafelen versnellingskabel

Joris 3 Pinter

Is er een trucje om het rafelen van het uiteinde van een remkabel of
versnellingskabel tegen te gaan? Ik knip net een versnellingskabel nieuw uit
de verpakking op lengte en 1 ijzerdraadje slaat helemaal los (wikkelde zich
zo'n 30cm af). En, na het door de buitenkabel heen persen, prutsen, komt de
kabel er nog gerafelder uit.
Joris.

Jules Zollner.

Op Thu, 27 Aug 2009 17:25:31 +0200 schreef Joris 3 Pinter
<xkxaxtx8x9...@plverwijderxaxnxextx.xnxlx>:

Ik doe daar het ene eind van een koperen binnenkant kroonsteentje, met het
schroefje, op. Het andere schroefje blijft eruit. Als de kabel zich lengt,
en hij moet ingekort worden, doe ik het buisje met schroefje weer erop.
Werkt altijd.
Roest ook niet.

Die remkabels roesten namelijk van binnen uit, en autonoom.
Dus ook in de binnenkabel.
Ook al laat je er wat olie doorheen lopen.

Dat heeft de fabriek zo, ter verkoop, bepaald.

De remkabel is geslagen, die lengt, de versnellingskabel is gevlochten,
die lengt niet.

'\ᅵ_ᅵ/'

From: "Jules Zollner." <ju...@home.nl>
Dat zijn de gegevens die in de header moeten staan.
Al het andere is namaak.
Men gelieve aan de namakers geen aandacht te besteden.

'\ᅵ_ᅵ/'

Ivana

Om te beginnen, pas afknippen na de volledige montage. Heb je zeker geen
gepruts met door de buitenkabel duwen. Een goede tang voorkomt dat
uitrafelen. Grtjs Ivana

"Joris 3 Pinter" <xkxaxtx8x9...@plverwijderxaxnxextx.xnxlx> schreef
in bericht news:4a96a58e$0$1656$703f...@textnews.kpn.nl...

Lou Holtman

Joris 3 Pinter schreef:

Je moet de kabel niet van te voren afknippen. Eerst door de buitenkabel
leiden en pas daarna op lengte afknippen. Vervolgens afwerken met een
'muizencondoom'. In de fabiek hebben ze er meestal voor gezorgd dat het
uiteinde niet kan rafelen.
Als een draad zich losgewerkt heeft kun je hem altijd weer in het gareel
krijgen door hem tussen duim en wijsvinger de goede kant om de rest te
wikkelen. Of je de goede kant opwikkelt merk je snel genoeg. Als je de
kabel door de buitenkabel duw doe dat dan al ronddraaiend met de
wikkelrichting mee. Zo zal een niet gerafelde ingekorte kabel niet
alsnog gaan rafelen.

Lou

Message has been deleted

post2u

"Joris 3 Pinter" <xkxaxtx8x9...@plverwijderxaxnxextx.xnxlx> wrote in
message news:4a96a58e$0$1656$703f...@textnews.kpn.nl...

Na alle genoemde tips nog een aanvulling.

De kniptang die je voor een nette 'cut' van gevlochten staaldraad nodig
hebt, is een speciale.
De geharde bekjes hebben twee halve maantjes met een speciale snijhoek die
geschikt zijn voor staalkabel.
Shimana levert ze, maar het merk 'Knipex' is ook een goede, net als de
goedkopere klonen van het merk 'Hit'.
Twee van deze tangen gebruik ik al vele jaren:
http://www.knipex.com/index.php?id=1216&L=2&page=group_detail&parentID=1371&groupID=1438

Let op dat je geen elektronicatang neemt, die er net zo uitziet maar die
alleen geschikt is voor zacht koperdraad.
Als je daar een stalen kabel mee gaat knippen is de tang meteen rijp voor
het schroot.
Electronicatangen moet je daarom heel goed verstoppen voor vrouw en kinders
heb ik door schade en schande geleerd.....:)

Combinatietangen die 'ook knippen' moet je echt vergeten, van het resultaat
ga je huilen.

De kleine aluminium einddopjes [Lou: muizencomdoom] die je op het eind van
de gevlochten draad kunt persen, verhinderen zeer probaat het afrafelen.

Nadeel is dat als de kabel ooit terug door de buitenkabel moet, het
einddopje er weer moet worden afgeknipt.
Daarom soldeer ik zelf al jaren het eind (~1cm) van de gevlochten kabel met
een druppeltje soldeer, dat je goed laat doorvloeien zodat alle dunne draden
ook echt meegepakt worden.
Ziet er perfect uit, rafelt nooit meer en de kabel kan nu net zo vaak door
de buitenkabel heen en weer als je zin hebt....:)

Met een druppel superlijm zal het misschien ook kunnen, maar dat hardnekkige
spul heb ik liever niet zo dicht bij m'n bikes....:)

Martin Borsje

nmp explained on 27.08.09 :

> Zie ook de reacties van de anderen. Verder heb je van die "hoedjes" die
> je op het eind van de binnenkabel knijpt. Als je fiets van de fabriek of
> van de fietsenmaker komt is het altijd zo gedaan. Geen idee hoe die
> dingen eigenlijk heten. Ik weet wel dat ik een poosje geleden een flinke
> handvol ervan heb gekocht en dat ze nog niet op zijn.

Die 'hoedjes' heten muizencondoompjes volgens Lou, maar een nettere
term is 'antirafeleindjes'

De opmerking van een van de posters dat binnenkabels roesten is van
voor de oorlog.

Toen ik overigens mijn zoon naar de LBS stuurde om 130 derailleur
'buka' en twee bika's te kopen zijn ze er niet uitgekomen.....

Toch zo simpel:

biba: binnenband
buba: buitenband
bika: binnenkabel
buka: buitenkabel

;-)

Joris 3 Pinter

"Jules Zollner." <ju...@home.nl> schreef in bericht

> [...]
> en hij moet ingekort worden, doe ik het buisje met schroefje weer erop.

?? Is het een dubbele kroonsteen? 1 met schroef, 1 zonder schroef?
Of, wat bedoel je met "het andere schroefje blijft eruit." ?

> [...]
>
> Dat heeft de fabriek zo, ter verkoop, bepaald.
>
> De remkabel is geslagen, die lengt, de versnellingskabel is gevlochten,

Geslagen? Ook met Google niet gevonden.

Joris.

Message has been deleted

Joris 3 Pinter

"Ivana" <ivana...@yahoo.es> schreef in bericht

> Om te beginnen, pas afknippen na de volledige montage. Heb je zeker geen
> gepruts met door de buitenkabel duwen. Een goede tang voorkomt dat
> uitrafelen. Grtjs Ivana

Dat kan niet, aan beide kanten zat een ijzeren balletjes, de 1 iets groter
en anders van vorm dan de ander. (Te gebruiken voor 2 types aansluitingen.)
Ik gebruik een zeer goede zijbektang,
Joris

Joris 3 Pinter

"nmp" <add...@is.invalid> schreef in bericht

> [...]
> dingen eigenlijk heten. Ik weet wel dat ik een poosje geleden een flinke
> handvol ervan heb gekocht en dat ze nog niet op zijn.

Ik zal eens wat van die "hoedjes" (muizencondooms) gaan halen. Kende het
bestaan niet.
Joris.

Eddy Diels

post2u

"Eddy Diels" <eddy....@pandora.be> wrote in message
> [...]

Mmmm, die ziet er heel capabel uit.
Die had je 10 jaar geleden nog niet bij mijn weten.
Ziet er met dat gretige scherpe bekje uit of hij nog strakker kan knippen.
Ik ben alleen bang dat ik erg op m'n flikker krijg als ik nog meer
'noodzakelijke' tangen naar binnen sleep.....:)

Nog even gecheckt en ik blijk de 'echte' Felco's te hebben.
http://www.felco.com/felco/pages/category.page?name=190%20COUPE-CABLES%20A%201%20MAIN

Ze knippen in ieder geval heel strak en onverwoestbaar, zonder morren.

post2u

"Martin Borsje" <nos...@invalid.nl> wrote in message

> De opmerking van een van de posters dat binnenkabels roesten is van voor
> de oorlog.

Dat kan kloppen, heeft Jules niet in de loopgraven gelegen bij Verdun....??

post2u

"Joris 3 Pinter" <xkxaxtx8x9...@plverwijderxaxnxextx.xnxlx> wrote in
message news:4a96db62$0$1639$703f...@textnews.kpn.nl...

M'n vrouw heeft een 'zeer goede haarschaar', maar daar knip je ook geen
kabels mee...:))

De echte kabelsknippers (zie linkjes) met de kromme bekjes, doen dus exact
waar alle andere tools jammerlijk falen.
En zo goed, dat je daarna nooit meer iets anders zelfs maar overweegt...:)

Martin Borsje

After serious thinking post2u wrote :

Don't mention the war!

M-gineering

Joris 3 Pinter wrote:
>...aan beide kanten zat een ijzeren balletjes, de 1 iets
> groter en anders van vorm dan de ander. (Te gebruiken voor 2 types
> aansluitingen.) Ik gebruik een zeer goede zijbektang,
> Joris

Dat soort universele sh%tkabel is alleen geschikt om de fietsenmaker mee
te wurgen. Leuk vanuit het bedrijfskundig perspectief, maar het werkt
gewoon niet. Just say NO!

--
/Marten

info(apestaartje)m-gineering(punt)nl

Joris 3 Pinter

"post2u" <pos...@post2u.invalid> schreef in bericht

> [...]
> waar alle andere tools jammerlijk falen.
> En zo goed, dat je daarna nooit meer iets anders zelfs maar overweegt...:)

Het bestaan van die kabelkniptangen was mij nog (even) onbekend op het
moment dat ik antwoordde...
Joris.

Jules Zollner.

Op Fri, 28 Aug 2009 08:11:43 +0200 schreef Martin Borsje
<nos...@invalid.nl>:

> [...]

Jij ben niet goped wijs en je moet zelf eens kijken naar de binnenkabels.
Die roesten gewoon en niks meer en niks minder.

De duurdere kabels zijn gevlochten, de goedkope geslagen.

Wend je tot Mat Salden in Limbricht,
of Rekers en consorten in Zuid Limburg.

Wat te Noord Limburg, Baarlo, Kessel Neer en Blerick woont mag geen naam
hebben.

Dat zijn 'n stel halve garen die met de neus in de wind lopen menen dat ze
de vogel af hebben omdat ze 'n fietsje hebben gekocht en die in deze
nieuwsgroep helemaasl niet thuishoren.

Dat zijn halve Venlonaren waar ik toch al zo de schurft aan heb.

Dat kan kloppen, heb jij niet rondgelopen in het zottenhuis?

> Don't mention the war!

Don't mention the fools!

Zielige stumper met je boere LuLLe kop.

Armzalige horre ke torreker.

Minderwaardige harreke dammer.

Beroerd miserabele heikneuter.

Vuile vent.

Message has been deleted

H@n Zijsp@n

On 27 aug, 17:25, "Joris 3 Pinter"

Het meeste is al gezegd. Ik gebruik zelf een goede kabeltang. Als ik
hem niet zo snel kan vinden (tja,... soms is het een bende) dan kan
het wel met een zijkniptang, maar dan eerst omwikkelen met tape. De
muizecondooms (Lou heeft nu een plek in Van Dale verdiend) heb ik in 2
diameters op voorraad, maar vroeger gebruike ik wel krimpkous, ook wel
voor het knippen.

H@n Zijsp@n

Message has been deleted

Lou Holtman

nmp schreef:

> Kan iemand anders het dan misschien uitleggen? Want als M-gineering het
> zegt wil ik best aannemen dat er iets mis is met het soort binnenkabel
> waar het over gaat, hij heeft er tenslotte meer verstand van dan ik. Maar
> toch verbaast het me, want ik heb er nooit enig probleem mee gehad.

In principe is daar ook niks mis mee. Aan het ene einde knijpen ze een
tonnetje maatje Shimano en aan het andere einde een tonnetje type
Campagnolo. Daartussen in kan gewoon dezelfde kwaliteit RVS kabel
zitten. Zie het probleem ook niet zo. Natuurlijk heb je
kwaliteitsverschillen maar die kunnen ook in een kabel zitten waar maar
aan een zijde een tonnetje geknepen is en alleen geschikt voor of S of C.

Lou

post2u

"Jules Zollner." <ju...@home.nl> wrote in message

> Dat kan kloppen, heb jij niet rondgelopen in het zottenhuis?
> '\�_�/'

Ja Jules, door de prikjes intraveneus, was je die avond wat afwezig, maar ik
heb toen je leren riempjes nog iets aangesnoerd...:))

antonpo...@gmail.com

Op donderdag 27 augustus 2009 17:25:31 UTC+2 schreef Joris 3 Pinter:
> [...]
> zo'n 30cm af). En, na het door de buitenkabel heen persen, prutsen, komt de

een GOEDE zij of kopkniptang !!!