Vervangen ketting Elektrische fiets

Marc

Ik heb vandaag de ketting van mijn stadsfiets met naafversnelling vervangen, single speed. Kettingpons gebruikt, filmpjes op youtube gekeken. Dat ging wel goed.

Mijn dochter vraagt of ik dit ook zou willen doen met haar elektrische fiets. Nu is mijn vraag: Werkt dit ongeveer hetzelfde? Zijn er dingen waar ik op moet letten? Ik heb de fiets nog niet gezien, maar mijn schoonzoon zegt, 1 tandwiel achter, dus ik denk single speed ketting ook.

Ik kom veel informatie tegen, maar kom maar niet achter de vraag: Is een ketting vervangen voor een normale fiets, wezenlijk anders dan een ketting vervangen voor een elektrische fiets.

Günter Windau

On 17/10/2021 22:24, Marc wrote:

> Ik kom veel informatie tegen, maar kom maar niet achter de vraag: Is een ketting vervangen voor een normale fiets, wezenlijk anders dan een ketting vervangen voor een elektrische fiets.

Ik rij al 15 jaar elektrisch. Ketting vervangen gaat hetzelfde als bij
een gewone fiets, zowel bij naafversnelling als derailleur. Opletten dat
de ketting de juiste breedte heeft en van tevoren het aantal schakels
tellen. Als je de specs van de fiets ergens kan opzoeken staat er vaak
wel vermeld welke ketting er af fabriek op ligt. Er zijn kettingen
speciaal voor e-bikes, die kunnen theoretisch interessant zijn als je
een middenmotor hebt, vanwege de grotere (piek)belasting.

En als je het niet zeker weet even langs de fietsenmaker om advies en
daar een nieuwe ketting kopen.

Groeten, Günter

Marc

Dank je ik ga het proberen!