nieuwe MTB na 900 km al ALLE tandwielen vervangen?!!

Roland Kersten

Ik heb een nieuwe MTB die er nu 900 km op heeft zitten.

De ketting begon opeens over te slaan vorige keer. Gisteren weer dus ik
vandaag naar de bikeshop.
Na korte inspectie (de mannen leken me wel erg vakkundig) was het
oordeel:
* nieuwe set tandwielen achter
* nieuwe set tandwielen voor
* nieuwe ketting
* totaal 100 euro.
(alles Shimano middenklasse)

Zelf kon ik ook zien dat de ketting zowel voor als achter niet
''vanzelf'' netjes in de tandjes wegviel. Hij bleef er 3 a 4 mm bovenop
liggen. Je kon hem er met je vingers in duwen, maar dan krulde hij 5 cm
verderop omhoog omdat hij leek iets langer te zijn dan er tussen die
tandjes paste.
Alsof hij dus uitgerekt was.
Plus alle tandjes waren aan een kant ingedeukt door de druk vd ketting.
Een deukje met een braampje aan de rand.
Dat was erg duidelijk te zien.
Dit alles zowel voor als achter op de grootste tandwielen gezien.

Ik begrijp dat het spul zal slijten. Maar ik had niet met zoveel
slijtage gerekend!
Ik heb 900 km gereden in Schoorl en de bossen bij Amerongen.
Wel veel ruiterpad gefietst als het erg vlak was. Dat is erg zanderig.

Nu zijn mijn vragen:

A-
Kan het kloppen dat de voorste tandwielen ook al net zo versleten zijn
als de achterste?
Ik dacht dat voor veel langer mee zou gaan?

B-
Kan het zijn dat voor wel net zo versleten is maar dat je er gewoon mee
door kan blijven rijden?
Ik heb namelijk nu een nieuwe ketting plus achter tandwielen. En hij
fietst weer super. Lijkt dat dit me 50 a 60 E kan schelen in kosten.
Of doe ik hier toch iets verkeerd?

C-
Kan het zijn dat er vanaf fabriek gewoon erg slecht spul op zat?
Het is een Giant Terrago van 6 jaar geleden, die nu voor het eerst een
jaar gebruikt is. De ketting was toen ik begon wel een beetje stroef
met wat roest, dus die eerst maar in de olie gezet toen. Tot hij
redelijk soepel liep (wel nog enkele schakeltjes beetje stroef bewegen
maar hij liep verder goed).
De tandwielen zijn van Shimano, de bikeshop zei dat ze best goed waren.
Op de ketting staat midden op elke schakel een grote Z, en dan in
kleine lettertjes ''taiwan narrow KMC Z-WG''
Zou die ketting slecht zijn en alles extreem verergerd hebben?

D-
Mbt over dat ruiterpad rijden: Kan het zijn dat dit de hoofdoorzaak is?
HEt komt er op neer dat ik van de laatste 400 km ten minste 100 km door
het droge losse zand gereden heb. Zo dat het zand mee omhoog genomen
wordt door de banden en omlaag valt over de ketting.
Dit lijkt me maximale slijtage te geven, maar kan het ook echt zoveel
slijtage geven als hier omschreven?
Als onderhoud heb ik niet elke keer de ketting schoongespoten. Alleen
als het erg modderig was, zeg 20% van de keren. Plus 20% vd keren met
een borsteltje schoongepoetst en ingespoten met Teflon. Verder niks.

Indien het antwoord is dat dit alles normaal is, dan zou elke MTBer 1 a
2 keer per jaar al zn tandwielen moeten vernieuwen. Plus 3 of 4 x een
ketting. Lijkt me erg veel.

Alvast mijn dank voor al jullie bijdragen.

Groeten,

Roland Kersten

Marten Hoffmann

rolandke...@hotmail.com schreef ...
> [...]
> vandaag naar de bikeshop.
> Na korte inspectie (de mannen leken me wel erg vakkundig) was het

Valt me nog mee dat dat voor die prijs lukt :-)

[KNIP TOELICHTING]

> [...]
> als de achterste?
> Ik dacht dat voor veel langer mee zou gaan?

Dat is wel gebruikelijk.

> [...]
> Ik heb namelijk nu een nieuwe ketting plus achter tandwielen. En hij
> fietst weer super. Lijkt dat dit me 50 a 60 E kan schelen in kosten.

In principe slijten voortandwielen veel minder dus kun je daar meerdere
keren een nieuwe ketting op leggen.

> [...]
> kleine lettertjes ''taiwan narrow KMC Z-WG''
> Zou die ketting slecht zijn en alles extreem verergerd hebben?

Dat zou kunnen. Jaren geleden heb ik een KMC "Rust buster" ketting als
tussenketting op een tandem gebruikt. Nog nooit hebben we een ketting zo
snel moeten naspannen en vervolgens weggooien. Na pakweg 600 km. was het
helemaal over en uit! Dat was rommel, dus. En de tijd (6 jaar geleden)
klopt wel ongeveer ...... Huidig KMC kan best goed zijn, daar heb ik
geen oordeel over.

> [...]
> wordt door de banden en omlaag valt over de ketting.
> Dit lijkt me maximale slijtage te geven, maar kan het ook echt zoveel

Over dat ruiterpad rijden: mag ik je namens mijn wederhelft vragen om
dat zo min mogelijk te doen? Zij rijdt namelijk paard in diezelfde
bossen van Amerongen. En al menig keer is zij - soms onaangenaam -
verrast door mountainbikers op de ruiterpaden. Paarden zijn vluchtdieren
en reageren dus meestal heftig op onverwachte zaken zoals fietsers die
opeens de hoek om komen zeilen. Dat heeft niets met beheersing van het
paard(rijden) te maken, maar zo'n beest zit nou eenmaal zo in elkaar -
het ene paard schrikt natuurlijk sneller dan het andere, dat dan weer
wel. Daarom het verzoek om de ruiterpaden voor de ruiters te houden, de
echte wandelpaden voor de wandelaars en alle andere paden voor de
mountainbikers :-)

> Als onderhoud heb ik niet elke keer de ketting schoongespoten. Alleen
> als het erg modderig was, zeg 20% van de keren. Plus 20% vd keren met
> een borsteltje schoongepoetst en ingespoten met Teflon. Verder niks.

Alleen Teflon uit een spuitbus is te weinig om goede smering te
verzorgen. Veel beter is een of andere vorm van kettingolie
(verkrijgbaar in minstens 83 soorten) en/of het beroemde Product X dat
vaak door deze nieuwsgroep spookt .....

> Indien het antwoord is dat dit alles normaal is, dan zou elke MTBer 1 a
> 2 keer per jaar al zn tandwielen moeten vernieuwen. Plus 3 of 4 x een
> ketting. Lijkt me erg veel.

Is het ook.

> Alvast mijn dank voor al jullie bijdragen.

Graag gedaan.

--
Mvg,
Marten

TonV

"Roland Kersten"<knip>

> De ketting was toen ik begon wel een beetje stroef met wat roest,
> De tandwielen zijn van Shimano, de bikeshop zei dat ze best goed waren.

Uit jouw bericht leid ik af dat het type en de kwaliteit van de ketting in
combinatie met roest, zand en weinig onderhoud de oorzaak is van snelle
slijtage.
Alle kettingen rekken uit en zodra de verlenging een bepaalde grens bereikt
kan je de ketting vervangen, met het oogmerk om de tandwielen te sparen.
Geen mtb maar racefiets, maar hier een link met mijn ervaring
www.tonv.nl/download/kettingovz.pdf

Ton V

Lou Holtman

"Roland Kersten" <rolandke...@hotmail.com> wrote in message

Normaal gesproken wel ja maar onmogelijk is het niet.

> [...]
> Ik heb namelijk nu een nieuwe ketting plus achter tandwielen. En hij
> fietst weer super. Lijkt dat dit me 50 a 60 E kan schelen in kosten.

Lijkt mij zeker voor het meest gebruikt (middeblad) niet zo verstandig.

> [...]
> wordt door de banden en omlaag valt over de ketting.
> Dit lijkt me maximale slijtage te geven, maar kan het ook echt zoveel

Ja. Wat een lol zeg door droog los zand rijden. Het zijn zowat de ergste
omstandigheden die je kunt voorstellen (Zuid Limburgs loss is nog erger).

> Als onderhoud heb ik niet elke keer de ketting schoongespoten. Alleen
> als het erg modderig was, zeg 20% van de keren. Plus 20% vd keren met
> een borsteltje schoongepoetst en ingespoten met Teflon. Verder niks.

Tja, dat is erg weinig onderhoud.

> Indien het antwoord is dat dit alles normaal is, dan zou elke MTBer 1 a
> 2 keer per jaar al zn tandwielen moeten vernieuwen. Plus 3 of 4 x een
> ketting. Lijkt me erg veel.

Is ook veel. Laatste drie ATB seizoenen (oktober-maart) heb ik alleen 3
nieuwe kettingen gebruikt.

Kijk het mechanisme is als volgt: door gebruik van de ATB in
fietsonvriendelijke omstandigheden zal je ketting langer worden. Een langer
wordende ketting zal ook de kransjes achter doen slijten en in iets mindere
mate de kettingbladen voor. Je hebt dus veel te lang doorgereden met een
versleten(=te lange) ketting.
De hoofdoorzaak is dus een versleten ketting. Hoe snel een ketting slijt is
afhankelijk (in volgorde van belangrijkheid) van:
- de omstandigheden waarin gefietst wordt (regen, modder, zand)
- de mate van onderhoud/smering,
- de kwaliteit van het materiaal

Je moet in de toekomst de slijtage van de ketting goed in de gaten houden.
Vervang je de relatief goedkope ketting op tijd dan zal je cassette en
kettingbladen veel langer meegaan. Hiervoor met je de verlenging van de
ketting regelmatig meten. Hier zijn handige meettooltjes voor te koop. En
beter onderhoud helpt ook. Hier zullen andere mensen je goede tips voor
kunnen geven want ik denk dat het een lang draadje gaat worden ;-)

Lou

Bart Hommels

On Fri, 15 Jul 2005 14:57:28 +0200, Marten Hoffmann wrote:

> [...]
> 83 soorten) en/of het beroemde Product X dat vaak door deze nieuwsgroep

"Everything you always wanted to know about bikechains but were afraid to
ask": www.supremeblack.nl

Bert L:am

"Roland Kersten" <rolandke...@hotmail.com> schreef in bericht
KNIP

Kun je ons vertellen wat voor spulletjes je vervangen hebt? Dus niet alleen
het merk (shimano, KMC) maar ook - indien mogelijk - het type?

Bert

--
Posted by news://news.nb.nu

Roland Kersten

Bedankt voor je reacties.
Dus je denkt dat de oude KMC ketting niet al te best zou kunnen zijn.
Dan is mijn vraag: kan een slechte ketting de tandwielen zeer snel
afslijten?
Want ik zou in 1e instantie denken dat alleen de ketting zelf sneller
slijt als hij zo slecht is.

En over dat ruiterpad: Jouw vrouw is mij nooit tegen gekomen op eht
ruiterpad. Zeker weten. Want ik ben nog nooit een paard gepasseerd.
Simpelweg omdat ik er alleen op fiets als er een erg goed uitzicht is
zodat ik minimaal 20 meter voor of achter het paard er vanaf kan naar
een ander pad. Of desnoods zou ik gewoon afstappen en in de berm opzij
gaan wachten, maar dat is nog nooit nodig geweest. Je moet denken aan
een vlakke polder waar je een kilometer ver kan kijken. Zeker geen bos
met een smalle ''tunnel'' van bomen waar ik dan om de hoek plots vier
enorme beesten in de ogen kijk. Zou ik zelf ook niet willen meemaken,
dus dan doe ik dat een ander ook niet aan.

Bedankt,

Roland Kersten

Roland Kersten

Interessant verhaal!
Ik ga zelf nu ook eens nadenken over het ketting onderhoud.
Weer een hobby erbij! ;-)

Roland

Roland Kersten

Over dat versleten voorblad wel of niet verwisselen:
Kan zijn dat je gelijk krijgt. Ik maakte gisteren een testritje (MTB
parcours Overloon + Venray, leuke baan trouwens maar die braamstuiken,
nog nooit zo bebloed uit het bos gekomen) en inderdaad had ik op het
middenblad enig doorslaan bij flink kracht zetten. Kleine blad niet
gebruikt. Het parcours was gewoon te vlak, maar ja, ik moest deze nog
afsrtepen van mn lijstje ''gedane MTB routes'' zodoende. Straks bij
Nijmegen even het bos in ......

Over dat meten vd kettinglengte:
Ik las hierboven in de pdf van Ton Verbeek dat hij met een gewone
schuifmaat meet tussen 6 schakels terwijl de ketting er op blijft
zitten. Lijkt me een handige manier. Denk je ook niet?
Want ik ben niet zo een held in ketting openen en weer sluiten.

Over het onderhoud:
Begrijp ik het goed? Jij hebt 3 seizoenen lang nul tandwielen en 3
kettingen verbruikt? Dus enkel 1 ketting per seizoen. Of 3 per seizoen?
Dat is niet veel Hoeveel km heeft een seizoen bij jou?
En de grote vraag: Hoe doe jij het kettingonderhoud?

Bedankt,
Roland

Roland Kersten

Zeer interessant. Ga ik eens even goed voor zitten vanavond!

Roland

Fons Moors

> En de grote vraag: Hoe doe jij het kettingonderhoud?

Als ik je zeg dat die man zjn wc papier ontstoft voordat hij er gebruikt van
maakt, dan weet je het wel zeker?

FonsM

Roland Kersten

Kan het proberen, maar de lettertjes op de tandwielen zijn wel heel erg
vaag.
Heb gelukkig al het oude spul bewaard. Om eens te gaan laten zien aan
een expert ergens.

Ketting:

Op de ketting staat midden op elke schakel een grote Z, en dan in
kleine lettertjes ''taiwan narrow KMC Z-WG''

Tandwielen achter:
(van klein naar groot)
Eerst een platte afsluitring met daarop: Shimano HG CS-HG50 11T
Japan Patent huppeldepup.
Dan een dun ringetje.
En dan 2 losse tandwielen plus een vaste set van 6.
Op de tandwieltjes staat:
an.ao-11T WD4
an.ao-13T WB2
15T
17T
20T
etc etc..
Let wel: nergens een woord over Shimano. Dat staat alleen op die vlakke
afsluitring.
Zou ik opgelicht zijn met alleen een ringetje van Shimano met een set
tandwielen van meneer Hong Lee om de hoek?
Of was dit zo gebruikelijk 6 jaar geleden?
HEt zit orgineel zo op een Giant Terrago van 6 jr geleden.

En dan de tandwielen voor (nog niet vervangen maar wel flink
ingesleten):
Grote blad: ''Shimano M42'' en heel klein ''wet'' of ''met'' bijna
onleesbaar.
Middenblad: ''Shimano MG'' of ''NG'' en heel klein ''?GM-32'' (eerste
letter onleesbaar)
KLeine blad: ''Shimano IG - M22'' en heel klein ''WE'' of ''ME''.

Ik ga straks even die oude casette oppoetsen of er echt nergens het
woord Shimano te ontdekken is.
Maar reken er maar niet op.

Enige reacties?
Bedankt,
Roland

Roland Kersten

Oh oh, ik begin nu een beetje te begrijpen wat Lou bedoelde met die
hint over dat het wel eens eenlang draadje zou kunnen gaan worden.
Maar toch ben ik benieuwd.
PS: Ik heb een oom die bijvoorbeeld 50 jaar geleden from scratch een
echte werkende TV gebouwd heeft (er was toen helaas maar 1 programma
vertelde hij). Als je vraagt of hij je aotoremmen wil bijstellen gaat
gegarandeerd je motorblok uit elkaar.
Ik moet er steeds een uurtje voor uittrekken, maar toch ....als ik eens
door alle verschillende goedbedoelde meningen heen het bos niet meer
zie en ik een keer wil weten hoe iets ECHT in elkaar steekt kom ik
steeds bij hem uit.
Dan kan ik daarna tenminste mijn eigen plan op een goede fundering
baseren.

Marten Hoffmann

> [...]

> tandwielen van meneer Hong Lee om de hoek?
> Of was dit zo gebruikelijk 6 jaar geleden?
> HEt zit orgineel zo op een Giant Terrago van 6 jr geleden.

Is gewoon Shimano.

> Ik ga straks even die oude casette oppoetsen of er echt nergens het
> woord Shimano te ontdekken is.
> Maar reken er maar niet op.

Reken er maar wel op. Op die tandwieltjes achter staan wel codes voor
het aantal tanden en voor het type - deze tandwielen moet je namelijk
voor optimaal schakelgemak in bepaalde combinaties gebruiken en niet
teveel door elkaar heen gooien.

--
Mvg,
Marten

Marten Hoffmann

rolandke...@hotmail.com schreef ...

> Bedankt voor je reacties.

Graag gedaan. TIP: laat van de vorige schrijver (ik dus) het stuk tekst
staan waarop je reageert. Dat maakt het een stuk duidelijker waar je
over schrijft.

> Dus je denkt dat de oude KMC ketting niet al te best zou kunnen zijn.

Ja, zou kunnen.

> Dan is mijn vraag: kan een slechte ketting de tandwielen zeer snel
> afslijten?

Ja, want de ketting is van staal en maakt een "korte bocht" om de
achtertandwielen. Die zijn weliswaar ook van staal maar er komt wel veel
kracht op te staan. Een langer wordende ketting drukt dus de tanden op
tot je een soort 'haaietanden' krijgt. De voortandwielen zijn meestal
van aluminium maar de doorsnede is groter. Daarom slijten ze langzamer.
En ook hier krijg je haaietanden (spitse punt).

> Want ik zou in 1e instantie denken dat alleen de ketting zelf sneller
> slijt als hij zo slecht is.

Helaas: de ketting verpest je tandwielen, niet andersom.

> [...]
> enorme beesten in de ogen kijk. Zou ik zelf ook niet willen meemaken,
> dus dan doe ik dat een ander ook niet aan.

Aha, ik ging er automatisch van uit dat je in de bossen van Amerongen op
de ruiterpaden reed, gezien je tekst. Als je voldoende uitzicht hebt kun
je er wel op rijden, al moet je in de gaten houden dat dat verboden is.
Kom je dus een boswachter met kwaaie zin tegen, dan kun je een boete
verwachten. Verder: ik rijd weleens naast mijn vrouw mee, dat paard is
gewend aan een fiets *naast* hem en vindt dat volgens ons wel gezellig.
Daarom ken ik veel stukken ruiterpad die ik erg moeilijk en zwaar te
berijden vindt, omdat ze door de vele paarden worden omgewoeld.

--
Mvg,
Marten

Lou Holtman

Roland Kersten wrote:
> [...]
> zitten. Lijkt me een handige manier. Denk je ook niet?
> Want ik ben niet zo een held in ketting openen en weer sluiten.

Je kunt de verlinging op drie manieren meten:
- met schuifmaat of rolmaat. De laatste is eigenlijk te onnauwkeurig.
- vergelijken met een nieuwe ketting,
- gebruik maken van een kaliber. Dit werk het handigst vind ik.

> [...]
> kettingen verbruikt? Dus enkel 1 ketting per seizoen. Of 3 per seizoen?
> Dat is niet veel Hoeveel km heeft een seizoen bij jou?

Yep, 1 ketting per seizoen. Mijn ATB seizoen is alleen herfst/winter.
Dus bijna altijd modder. Kleine 1000 van die km.

> En de grote vraag: Hoe doe jij het kettingonderhoud?

Na elke modderrit of door los zand afspoelen met koud water (tuinslang)
laten drogen (heb een verwarmde garage ;-) en een compressor) en daarna
opnieuw smeren (link naar het middel is al gegeven). Verder hou ik de
verlenging in de gaten door te meten (kaliber) en als de verlenging een
bepaalde waarde heeft bereikt dan gaat er een nieuwe ketting op. In de
praktijk komt dit bij mij neer op gemiddeld 1 maal per seizoen, maar als
het vaker moet dan doe ik dat. De mate van verlenging bepaalt of ik de
ketting vervang; niet het aantal kilometersd. Dat is een te grote gok.
Ketting kost 15-18 euro. Peanuts.

Lou.

PS. ik zie in jouw berichten niet het bericht terug waarop je reageert.
Dat is lastig. Misschien een instelling verkeerd staan?

Lou Holtman

Ha, ha ik gebruik wetties, Fons ;-)
Toch denk ik dat ik sneller met mijn ketting onderhoud klaar ben dan
menigeen die ook hart voor het materiaal heeft.

Mensen die niet doen moeten van tijd tot tijd gewoon rekening houden met
een fikse onderhoudspost. Dat is niet erg, maar ze moeten dan niet gaan
zeuren ;-)

Lou

Fons Moors

> PS: Ik heb een oom die bijvoorbeeld 50 jaar geleden from scratch een
> echte werkende TV gebouwd heeft
Dat zij nog de echte. Ben ook van dat ras.
beeldkijkbuisje-kanaalkiezerke-hoogspanningske-hori/verti afbuiging
en een paar regelknopjes.
Die onderdelen kon men zien zonder leesbril...

Maar laat u niet overtuigen telkens uw ketting te gaan meten.
Leg de ketting op groot blad.
Neem ze vast met duim en wijsvingen en trek ze omhoog.
Zolang je door de opening die dan ontstaat je krant niet kan lezen
is de ketting nog goed genoeg

FonsM

Lou Holtman

Dit bericht moet je negeren Roland. Hopeloos ouderwets ;-). Een kaliber
(16 euro en gaat je hele fietsleven mee) er even inschuiven is sneller
gebeurt.

m-gineering

Roland Kersten wrote:

> Op de tandwieltjes staat:
> an.ao-11T WD4
> an.ao-13T WB2

AN-AO is de Shimano codering voor de tandwielserie (AN is een 11-30 8
speed)
--
---
Marten Gerritsen

INFOapestaartjeM-GINEERINGpuntNL
www.m-gineering.nl

Jasper Janssen

On Fri, 15 Jul 2005 13:57:28 +0200, Marten Hoffmann <mmh...@xs4all.nl>
wrote:

>In principe slijten voortandwielen veel minder dus kun je daar meerdere
>keren een nieuwe ketting op leggen.

Ze slijten minder aan puur gebruik, maar van een verlengde ketting slijten
ze net zo hard. Als je met een verlengde ketting gloednieuwe tandwielen
monteert zijn ze binnen 50-100 kilometer weer tot op het bot afgesleten.

Jasper

Marten Hoffmann

jas...@jjanssen.org schreef ...

Zo snel? Tja, is eigenlijk wel logisch .....

--
Mvg,
Marten