Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

brooks zadel

870 views
Skip to first unread message

grijze duif

unread,
May 31, 2011, 6:25:06 PM5/31/11
to
Aan de voor-onderkant van mijn Brooks-zadel zit een stelmoer waarmee de
spanning van het zadel kan instellen. Maar is daar een stelregel voor hoe
ver je moet gaan? Gewoon empirisch uitproberen?
Omdat ik weinig zitvlees heb, voel ik bij dit zadel die twee botjes in m'n
zitvlak veel meer dan bij een
gel-zadel . En een te zacht zadel schijnt een soort beursonteking te kunnen
veroorzaken. . . wat een verhaal.
vr. gr.
Grijze Duuif


ventourist

unread,
May 31, 2011, 11:43:47 PM5/31/11
to

Een beursontsteking? wie heeft je dat wijsgemaakt? Bakerpraatjes! Op
die plaats zit geen beurs (een soort klier). Als je lekkerder op een
goed gelzadel zit, waarom je kwellen (zo ervaar ik dat) op een Brooks?
Op een te zacht zadel krijg je geen ontsteking, dan zou het slecht
gesteld zijn met de volksgezondheid. Door het URENLANG ZITTEN op een
te zacht zadel ontstaan huidplooien die op hun beurt leiden tot
plaatselijke verharding/bulten. Bij anderen zijn het rode
schuurplekken. Dat zijn beide geen ontstekingen, maar wel lastig en
pijnlijk. De verhardingen zijn met een salicylzuur-zalfje te
bestrijden (slinken). De schuurplekken verdwijnen na een dag. Als je
weinig zitvlees hebt, dan heb je dus geluk! Ik maak 7000 km per jaar,
maar mijn zitbotjes heb ik nog nooit gevoeld. (Selle Italia SLR
Gelflow)
Als je moet gaan draaien aan het gestel van een Brooks-zadel om lekker
te zitten, dan raad ik je een ander zadel aan.
Inderdaad: wat een verhaal, er wordt wat afgefantaseerd in dit land!
Sjef

Lou Holtman

unread,
Jun 1, 2011, 3:19:05 AM6/1/11
to
On 1 jun, 00:25, "grijze duif" <oudmaarnietge...@hotmail.com> wrote:

In tegenstelling tot die fantastische verhalen altijd over Brooks
zadels zijn er mensen die niet lekker zitten op een Brooks zadel.
Nooit niet. Ik ben er ook een van.

Lou

Henry

unread,
Jun 1, 2011, 3:51:11 AM6/1/11
to
> Als je moet gaan draaien aan het gestel van een Brooks-zadel om lekker
> te zitten, dan raad ik je een ander zadel aan.
> Inderdaad: wat een verhaal, er wordt wat afgefantaseerd in dit land!
> Sjef

Omdat leer rekt in de loop der tijd, hebben Brooks zadels een
stelschroef aan de voorzijde van het zadel waarmee het dek kan worden
opgespannen. De TS vraagt zich domweg af hoeveel je dit op kunt
spannen en stelt niet het zadel zelf ter discussie.

On-topic: net zolang draaien totdat het zadeldek weer de gewenste
spanning heeft bereikt. Houd echter in de gaten dat de bout waarop de
stelschroef gemonteerd is stabiel in het zadel blijft zitten (anders
is het zadel domweg aan vervanging toe).

Henry

Lou Holtman

unread,
Jun 1, 2011, 6:53:15 AM6/1/11
to
On 1 jun, 09:51, Henry <henry.verha...@gmail.com> wrote:
>
> On-topic: net zolang draaien totdat het zadeldek weer de gewenste
> spanning heeft bereikt. Houd echter in de gaten dat de bout waarop de
> stelschroef gemonteerd is stabiel in het zadel blijft zitten (anders
> is het zadel domweg aan vervanging toe).
>
> Henry

De vraag was 'Maar is daar een stelregel voor hoe
ver je moet gaan?'. Jou antwoord is dus 'ver genoeg' . Dat schiet
op ;-)

Lou

Message has been deleted
Message has been deleted

grijze duif

unread,
Jun 1, 2011, 3:20:41 PM6/1/11
to

"nmp" <add...@is.invalid> schreef in bericht
news:4de61c7f$0$49042$e4fe...@news.xs4all.nl...
> Lou Holtman wrote:
>>
> 't Is duidelijk iets heel persoonlijks. Ik zit uitermate prima op een
> Brooks. Alleen ik heb er geen,

Ik moest wel even lachen om bovenstaande zin.
Dank voor alle reacties, het is me volkomen duidelijk ;-)

Grijze Duif


Lou Holtman

unread,
Jun 1, 2011, 3:45:09 PM6/1/11
to
Op 1-6-2011 13:06, nmp schreef:

> Lou Holtman wrote:
>> On 1 jun, 09:51, Henry<henry.verha...@gmail.com> wrote:
>
>>> On-topic: net zolang draaien totdat het zadeldek weer de gewenste
>>> spanning heeft bereikt. Houd echter in de gaten dat de bout waarop de
>>> stelschroef gemonteerd is stabiel in het zadel blijft zitten (anders is
>>> het zadel domweg aan vervanging toe).
>
>> De vraag was 'Maar is daar een stelregel voor hoe ver je moet gaan?'.
>> Jou antwoord is dus 'ver genoeg' . Dat schiet op ;-)
>
> Wat moet je er anders van zeggen?

Niks, of
Kloot maar wat aan of nog beter,
Een zadel dat van tijd tot tijd ingevet moet worden, niet goed tegen
regen kan, uit kan drogen en bijgesteld moet worden om zijn vorm terug
te krijgen niet echt een geweldig zadel is.

Lou

post2u

unread,
Jun 1, 2011, 8:53:17 PM6/1/11
to
On 1-6-2011 21:45, Lou Holtman wrote:
> Op 1-6-2011 13:06, nmp schreef:
>> Lou Holtman wrote:
.............

>> Wat moet je er anders van zeggen?
>
> Niks, of
> Kloot maar wat aan of nog beter,
> Een zadel dat van tijd tot tijd ingevet moet worden, niet goed tegen
> regen kan, uit kan drogen en bijgesteld moet worden om zijn vorm terug
> te krijgen niet echt een geweldig zadel is.
> Lou


Je hebt het nu toch gewoon over "mensen"??....:)
Die voldoen nml. exact aan deze kwalificaties

post2u

unread,
Jun 1, 2011, 9:03:22 PM6/1/11
to
On 1-6-2011 13:03, nmp wrote:

> Lou Holtman wrote:
>
>> In tegenstelling tot die fantastische verhalen altijd over Brooks zadels
>> zijn er mensen die niet lekker zitten op een Brooks zadel. Nooit niet.
>> Ik ben er ook een van.
>
> 't Is duidelijk iets heel persoonlijks. Ik zit uitermate prima op een
> Brooks. Alleen ik heb er geen, maar een of ander kunststof geval en daar
> zit ik óók uitstekend op. Zachte "gel" zadels en te brede zadels zijn het
> niet voor mij, en ik heb beslist geen gebrek aan zitvlees zoals de OP.

Ik was eens op weg naar Griekenland en had op een nieuwe bike een even
nieuw zadel zitten.
Domdom, halverwege de Alpen hield ik het niet meer en heb toen ergens
een Brooks op de kop kunnen tikken.
Het zadel zit er nog steeds op, dat zegt genoeg...:)

Ja, je moet het een beetje onderhouden en buiten trek ik er een plastic
zak over als het regent.
Bij zoveel comfort is dat snel vergeven.

TonV

unread,
Jun 2, 2011, 7:28:32 AM6/2/11
to
On 01-06-2011 09:19, Lou Holtman wrote:
> In tegenstelling tot die fantastische verhalen altijd over Brooks
> zadels zijn er mensen die niet lekker zitten op een Brooks zadel.
> Nooit niet. Ik ben er ook een van.
> Lou

Op mijn woon-werk fiets had ik een brooks zadel.
Die grote popnagels maakte mijn broek kapot (gaten).
Anti-broeks zal ik maar zeggen.

TonV


post2u

unread,
Jun 2, 2011, 8:32:46 PM6/2/11
to

Ja, dat is waar, maar waar een modale hamer op zachtkoperen nagels al
niet goed voor is...:)

Lou Holtman

unread,
Jun 3, 2011, 10:55:38 AM6/3/11
to
Op 2-6-2011 3:03, post2u schreef:

> On 1-6-2011 13:03, nmp wrote:
>> Lou Holtman wrote:
>>
>>> In tegenstelling tot die fantastische verhalen altijd over Brooks zadels
>>> zijn er mensen die niet lekker zitten op een Brooks zadel. Nooit niet.
>>> Ik ben er ook een van.
>>
>> 't Is duidelijk iets heel persoonlijks. Ik zit uitermate prima op een
>> Brooks. Alleen ik heb er geen, maar een of ander kunststof geval en daar
>> zit ik óók uitstekend op. Zachte "gel" zadels en te brede zadels zijn het
>> niet voor mij, en ik heb beslist geen gebrek aan zitvlees zoals de OP.
>
>
>
> Ik was eens op weg naar Griekenland en had op een nieuwe bike een even
> nieuw zadel zitten.
> Domdom, halverwege de Alpen hield ik het niet meer en heb toen ergens
> een Brooks op de kop kunnen tikken.
> Het zadel zit er nog steeds op, dat zegt genoeg...:)

Ik denk dat er net zulke anektdotes bestaan betreffende andere zadels.

>
> Ja, je moet het een beetje onderhouden en buiten trek ik er een plastic
> zak over als het regent.

Ik weet nooit wanneer het begint te regenen en ik heb meestal geen
plastic zak bij me.

> Bij zoveel comfort is dat snel vergeven.

Inderdaad als dat het zdel is waarop jij het prettigst zit, maar als je
niet overweg kunt met een Brooks zadel flikker hem dam maar gelijk in de
kliko. Hoef je je niet schuldig om te voelen alleen omdat sommige zeggen
dat een Brooks zadel het comfortabelste zadel is...voor hun.

Lou

Lou Holtman

unread,
Jun 3, 2011, 11:05:35 AM6/3/11
to
Op 3-6-2011 2:32, post2u schreef:


Dat kan er ook nog wel bij..;-)

Lou

post2u

unread,
Jun 3, 2011, 11:26:46 PM6/3/11
to
On 3-6-2011 16:55, Lou Holtman wrote:
> Op 2-6-2011 3:03, post2u schreef:

...........

> Ik weet nooit wanneer het begint te regenen en ik heb meestal geen
> plastic zak bij me.


Een xxlarge condoom mag ook.

> Inderdaad als dat het zdel is waarop jij het prettigst zit, maar als je
> niet overweg kunt met een Brooks zadel flikker hem dam maar gelijk in de
> kliko. Hoef je je niet schuldig om te voelen alleen omdat sommige zeggen
> dat een Brooks zadel het comfortabelste zadel is...voor hun.
> Lou


'Meningen' zijn dan ook strikt persoonlijke observaties en aan inflatie
onderhevig.
Tegen de tijd dat het gekoesterde stuk leer aan flarden gaat, check ik
wel weer wat er dan te koop is.
Ik ben ook zo sentimenteel...:)

post2u

unread,
Jun 3, 2011, 11:35:27 PM6/3/11
to
On 3-6-2011 17:05, Lou Holtman wrote:
> Op 3-6-2011 2:32, post2u schreef:
.......

>> Ja, dat is waar, maar waar een modale hamer op zachtkoperen nagels al
>> niet goed voor is...:)
>
>
> Dat kan er ook nog wel bij..;-)
> Lou

Ja, als verklaard tegenstander moet zoiets als horror klinken.
Maar goed, niet zo benauwd, er wordt wel meer aan een fiets getuned...:)

Ton had gelijk dat de randen van de nagels op een gegeven moment een
mini beetje bovendeks komen.
Dat geeft een fijn scherp randje, niet best voor je broek.
Toevallig heb ik een stel hamers om koper te bewerken en zo heb ik een
keer de proef op de som genomen.
Het was zo gepiept, dat had misschien fabriek af gemoeten.

Ebeltje

unread,
Jun 4, 2011, 3:42:51 AM6/4/11
to
De origenele brookzadels zijn verdwenen want dit bedijf in Engeland ging
failliet.
De boel is toen overgenomen door een italiaan maar of ze dezelfde kwaliteit
hebben?
Mijn ervaring zit lekker maar veel onderhoud nodig, regelmatig het leer
spannen want anders drukken die ijzeren staven tegen je bilspieren en
jaarlijks de onderkant invetten en altijd zorgen dat je een afdekhoes tegen
regen bij de hand hebt. Ook qua reserve onderdelen prijzig.
Met gel zadels slechte ervaring ze kunnen lek gaan en dan zit je broek er
onder met dat geel spul.
Heb nu een oppompbare luchtzadel, ook ellende iedere keer oppompen
En dan die zadelspin met vering ook weggeggoid geld

Ben benieuwd of er ook goede zadels zijn.

Ebeltje


"grijze duif" <oudmaarn...@hotmail.com> wrote in message
news:4de56ac1$0$28485$703f...@textnews.kpn.nl...

Kees Snerpte

unread,
Jun 4, 2011, 4:45:53 AM6/4/11
to
grijze duif schreef:

Stop je die beurs toch niet in je kontzak;-)))

Jan Smit

unread,
Jun 4, 2011, 5:25:45 AM6/4/11
to
Op 4-6-2011 10:45, Kees Snerpte schreef:

Ik fiets lekkerder op willekeurig welk heren zadel vanaf zeg 30 euro dan
op een Brooks. Maar ik ben daar niet religieus of ideologisch in.

Message has been deleted

Piet de Geus - Anders Reizen

unread,
Jun 5, 2011, 8:49:36 PM6/5/11
to
Op 1-6-2011 0:25, grijze duif schreef:

> Omdat ik weinig zitvlees heb, voel ik bij dit zadel die twee botjes in m'n
> zitvlak veel meer dan bij een
> gel-zadel

Dan zit je al redelijk in de buurt van een goed zadel. Al dat gezeur
over zitvlees is net zoiets als zitten op je hurken: je hurken bestaan
niet en zitvlees evenmin.

Zitten doe je beter niet op je zachte delen (vandaar dat gelzadels
averechts werken) maar op je harde delen: je zitbotjes. Hoe harder een
zadel, hoe beter. Zaak is wel om een zadel te kiezen dat smal genoeg is
om geen andere delen te raken en dat de juiste breedte heeft, zodat je
daadwerkelijk alleen wordt ondersteund bij je zitbotjes.

Comfort haal je niet uit een zachter zadel, want dat verplaatst slechts
druk naar je zachte delen en dat is het laatste wat je wilt. Comfort
haal je uit de banden, de velgen en het frame. Het enige comfort wat je
uit een zadel kunt halen is een ophanging in elastomeren die als
schokbreker fungeren.

Persoonlijk heb ik een voorkeur voor harde banden en velgen, een niet
overdreven hard (stalen) frame en een hard zadel waarvan de brug is
opgehangen in elastomeren.

Piet

--
Anders Reizen - vakantie buiten de gebaande paden
reismagazine -> http://www.andersreizen.nl

Go Biking.nl

unread,
Jun 15, 2011, 10:02:39 AM6/15/11
to
On 6 jun, 02:49, Piet de Geus - Anders Reizen <beh...@andersreizen.nl>
wrote:

Als theorie klinkt je verhaal heel aardig Piet. Maar ik vraag me echt
af je wel gelijk hebt. Ik kan me voorstellen dat er een verschil in
voorkeur is maar of gelzadels ook werkelijk de druk verkeerd verdelen.
Ik geloof van niet. Na redelijk wat google onderzoek op met name
trefwoorden als "ergonomie, zadel, zithouding" en dat soort onzin kom
ik op sites als http://www.ergonomiesite.be/product/fietszadel.htm en
mijn conclusie is dan dat "de verkeerde druk verdeling" niet bestaat
wat betreft gelzadels. Ik ben zelf geen fysiotherapeut en heb ook geen
ergonomie gestudeerd maar probeer op basis van kennis van anderen een
mening te vormen.

Piet de Geus - Anders Reizen

unread,
Jun 15, 2011, 8:43:56 PM6/15/11
to
Op 15-6-2011 16:02, Go Biking.nl schreef:

> Ik kan me voorstellen dat er een verschil in
> voorkeur is maar of gelzadels ook werkelijk de druk verkeerd verdelen.
> Ik geloof van niet. Na redelijk wat google onderzoek op met name
> trefwoorden als "ergonomie, zadel, zithouding" en dat soort onzin kom
> ik op sites als http://www.ergonomiesite.be/product/fietszadel.htm en
> mijn conclusie is dan dat "de verkeerde druk verdeling" niet bestaat
> wat betreft gelzadels.

Dan heb je het niet helemaal goed gelezen:

"Gelzadels zouden een betere zitdrukverdeling geven dan de standaard
koudschuim laag. De gel kan vooral effectief zijn achteraan het zadel
onder de zitbeenknobbels. In een rechte positie komt hier de meeste druk
op. Bij een racefiets echter geeft de voorovergebogen fietshouding ook
druk op het perineum."

Daar staat in de laatste zin toch echt dat die verkeerde drukverdeling
wel degelijk bestaat. Er staat zelfs letterlijk dat een gelzadel op de
racefiets de druk verplaatst van je zitbotjes naar je ballen.

Maar er staat ook een nuancering: als je rechtop op je fiets zit kan gel
effectief zijn.

Go Biking.nl

unread,
Jun 17, 2011, 7:32:03 AM6/17/11
to
On 16 jun, 02:43, Piet de Geus - Anders Reizen

Lezen is moeilijk ;-) Mooi woord trouwens ook he perineum? Het blijven
Belgen!

A. Bardok

unread,
Jun 27, 2011, 3:01:53 PM6/27/11
to
Ik ben net terug van een meerdaagse fietstocht door Gelderland. Even
weer alles uitproberen en bovenal mijn Brooks B17 zadel verder
inrijden. Ik had het zadel al zo'n 200 km ingereden voordat ik aan dit
tochtje begon. Lekker hard en goed van vorm. Daarvoor de onderkant
licht ingevet met het speciale Brooksvet.
De problemen met het zadel begonnen afgelopen zaterdag na zo'n 100 km
in de regen te hebben gefietst. Ik voelde mijn stuit, maar de volgende
morgen hield ik het na 20 km niet meer uit. Mijn zadel leek doorgezakt
op de plek van mijn zitbeentjes. Gelukkig de spanner meegenomen en het
zadel kunnen spannen. Toch wel zo'n 9 keer moeten draaien (± 5
volledige omwentelingen). Het zat weer geweldig. Vandaag was het
tropisch en hetzelfde probleem deed zich voor. Nu wat minder slagen
hoeven draaien, maar toch.

Ik weet dat er zo'n 700 - 1000 km voor staat en dan moet het als
gegoten zitten. Maar klopt het dat het zadel plots zo snel 'slap' kan
worden?

Vr. gr.
Arno

Lou Holtman

unread,
Jun 27, 2011, 4:10:28 PM6/27/11
to
Op 27-6-2011 21:01, A. Bardok schreef:

> Ik ben net terug van een meerdaagse fietstocht door Gelderland. Even
> weer alles uitproberen en bovenal mijn Brooks B17 zadel verder
> inrijden. Ik had het zadel al zo'n 200 km ingereden voordat ik aan dit
> tochtje begon. Lekker hard en goed van vorm. Daarvoor de onderkant
> licht ingevet met het speciale Brooksvet.
> De problemen met het zadel begonnen afgelopen zaterdag na zo'n 100 km
> in de regen te hebben gefietst. Ik voelde mijn stuit, maar de volgende
> morgen hield ik het na 20 km niet meer uit. Mijn zadel leek doorgezakt
> op de plek van mijn zitbeentjes. Gelukkig de spanner meegenomen en het
> zadel kunnen spannen. Toch wel zo'n 9 keer moeten draaien (ą 5

> volledige omwentelingen). Het zat weer geweldig. Vandaag was het
> tropisch en hetzelfde probleem deed zich voor. Nu wat minder slagen
> hoeven draaien, maar toch.
>
> Ik weet dat er zo'n 700 - 1000 km voor staat en dan moet het als
> gegoten zitten. Maar klopt het dat het zadel plots zo snel 'slap' kan
> worden?
>
> Vr. gr.
> Arno
>


Omdat het dek alleen van leer is gemaakt. Vandaag was het vochtig, daar
hoeft het niet voor te regenen.

Lou

post2u

unread,
Jun 28, 2011, 3:53:49 AM6/28/11
to
On 27-6-2011 21:01, A. Bardok wrote:
..........

> Ik weet dat er zo'n 700 - 1000 km voor staat en dan moet het als
> gegoten zitten. Maar klopt het dat het zadel plots zo snel 'slap' kan
> worden?
> Arno

Ik herken dit absoluut niet.
Heeft het zadel in de regen gestaan en heb je lang op het natte zadel
gezeten??
Niemand hoeft te weten wat je weegt, maar hoeveel neerwaartse
kilogrammen rusten er ongeveer op het zadel??

Tijdens het opbrengen van het vet zet ik �f de fiets ondersteboven, �f
ik haal het zadel er even af.
Vervolgens verwarm ik de onderkant van het zadel met een f�hn en breng
het vet op.
Door de warmte blijft het vet dun en trekt het goed het leer in, op een
gegeven moment slaat de buitenkant door en ben je klaar.
Zo heb ik het een paar keer gedaan en dat werkt.

Het leren racezadel zal nog ongeveer net zo strak staan als dag 1.

Jules Zollner.

unread,
Jun 28, 2011, 4:07:43 AM6/28/11
to
Op Wed, 01 Jun 2011 00:25:06 +0200 schreef grijze duif
<oudmaarn...@hotmail.com>:

> Aan de voor-onderkant van mijn Brooks-zadel zit een stelmoer waarmee de
> spanning van het zadel kan instellen. Maar is daar een stelregel voor hoe
> ver je moet gaan? Gewoon empirisch uitproberen?

> Omdat ik weinig zitvlees heb, voel ik bij dit zadel die twee botjes in
> m'n
> zitvlak veel meer dan bij een

> gel-zadel . En een te zacht zadel schijnt een soort beursonteking te
> kunnen
> veroorzaken. . . wat een verhaal.
> vr. gr.
> Grijze Duuif
>
>

Ik heb jaren en jaren en jaren op zo'n Brooks zadel gereden.
Ik vond het het fijnste wat er was.
Ik heb er dan ook heel wat versleten want ik fiets al heel lang.

De stelmoer is inderdaad een zaak van proefondervindelijke instelling.
De eerste zes maanden gaf ik er een paar kleine slagen aan.
Daarna bleef het zadel voor mij altijd op dezelfde spanning.
Het zadel moet aan het leer midden gerust met een duim ingedrukt kunnen
worden.

Het was 1 weelde om erop te rijden.

In het algemeen is het zo dat men op een Brooks-zadel niet teveel moet
zitten.
Daar zijn ze niet voor en op gemaakt.

De Brooks zadels worden gemaakt voor fietsers,
die het zadel slechts voor hele lichte steungave gebruiken.

Voor het overige, en grootste gedeelte staan deze elite-fietsers
op de pedalen.

Ze gaan de bergen op.

Bij het afdalen zitten ze gans achteraan op het uiterste randje en maken
ze zich zo kleinen laag mogelijk.

Het is niet de bedoeling dat er op Brooks-zadels veel en zwaar wordt
gezeten.
Daar worden ze niet voor gemaakt.

Het is de bedoeling dat fietsers met een Brooks zadel uiterst sportieve
mensen zijn of worden,
die de spieren van hun benen bijna onafgebroken op hoge spanning laten
staan.

Dat betekent met de bovenbeenspieren naar beneden trappen
en met de kuitspieren achterwaarts trekken van het pedaal.

Het zadel moet daarbij als het ware overdreven gezegd een beetje met de
punt naar beneden staan,
zodat automatisch de druk op het zadel ten zeerste wordt verlicht,
en de fietser om te voorkomen dat de druk op de handen te zwaar wordt,

meer,
harder
en regelmatiger gaat fietsen

door de beenspieren te gebruiken.


Daardoor wordt zijn conditie beter.


Dat is het geheim van de Brooks-zadels en hun gebruikers.

--
------------------------------------------------------------

De headers van mijn berichten moeten o.m. het volgende bevatten
en anders zijn ze niet van mij:

Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-15; format=flowed; delsp=yes

MIME-Version: 1.0
Content-Transfer-Encoding: Quoted-Printable
From: "Jules Zollner."
Organization: ju...@home.nl

of:

Organization: -....-
X-Newsreader: Claws Mail 3.7.4cvs1 (GTK+ 2.16.0; i586-pc-mingw32msvc)

Message-ID: <......................@jules3.router.home>
User-Agent: Opera Mail/ vs. 11.00 (Win32)
X-Complaints-To: abuse.h...@prolocation.net

NNTP-Posting-Host: 84.25.16.195

------------------------------------------------------------

--

'\^_^/'

http://juzonieuws.net
http://www.twitter.com/juzo777
http://www.facebook.com/juzo77
http://www.juzo777.nl
http://www.flickr.com/photos/juzo77

------------------------------------------------------------

geert...@gmail.com

unread,
Jun 14, 2014, 4:47:31 PM6/14/14
to
Jouw reet is dan te dik als die nagels raakt!

wimgo...@gmail.com

unread,
Jul 2, 2014, 6:00:15 AM7/2/14
to
Op woensdag 1 juni 2011 00:25:06 UTC+2 schreef grijze duif:

wimgo...@gmail.com

unread,
Jul 2, 2014, 6:05:08 AM7/2/14
to
Ik ben op een Brookszadel naar Santiago Compostela gefietst daarvoor altijd op zo'n gelzadel zitten martelen geef mij maar de Brooks na 200 km was ik er aan gewend geen irritatie meer aan m'n reed geweldig echt een aanrader voor de "gel"fietser om lekker op een natuurproduct te zitten..

wimgo...@gmail.com

unread,
Jul 2, 2014, 6:10:56 AM7/2/14
to

wimgo...@gmail.com

unread,
Jul 2, 2014, 6:11:36 AM7/2/14
to

post2u

unread,
Jul 2, 2014, 12:23:27 PM7/2/14
to
Lukt het vandaag een beetje knul....??

0 new messages