Kom geen lucht in band,.. ventiel stuk?

dellopti...@gmail.com

Ik heb een normale stadsfiets op het ns station bij mijn werklocatie. Band was zacht, ik probeerde hem op te pompen, maar ik kreeg er geen lucht in. Kan het zijn dat ik met mijn handpompje het ventieltje gesloopt heb door te hard zijdelings heen en weer gaan?

Ik kon het zelf niet direct uitproberen omdat ik daar geen ander ventieltje bij de hand had.

dellopti...@gmail.com

On Saturday, January 24, 2015 at 4:18:41 PM UTC+1, dellopti...@gmail.com wrote:

> Band was zacht

Even voor de duidelijkheid: de band was ~~ 'lang niet goed opgepompt' zacht, niet 'is lek' zacht.

BugHunter

dellopti...@gmail.com schreef:

> Even voor de duidelijkheid: de band was ~~ 'lang niet goed opgepompt' zacht, niet 'is lek' zacht.

Er is geen touw aan vast te knopen, maar het
is wel zo dat je je binnenband kan slopen
door het ventiel grof heen en weer te halen
met pompen. De contramoer tegen de velg aan
strak draaien voorkomt dit.

Bye, BugHunter.

dellopti...@gmail.com

Dank je. Maar ik heb niet de indruk dat hij lek is.

Sorry als mijn verhaal onduidelijk is. Ik probeer het nog een keer. Mijn band was dus op het station zacht, maar niet helemaal plat. Ik had de fiets al een tijdje niet opgepompt, dus het zou kunnen dat er gewoon wat lucht bij moet, terwijl de binnenband niet lek. Ik heb hem al vaker opgepompt met een klein hand pompje. Dat probeerde ik ook, maar de lucht ging er niet in. Ging er naast, ontsnapte naast het ventiel leek het. Ik heb toen een goede pomp gehaald bij de receptie van mijn werk. Zelfs met de goede pomp die ze bij de receptie hadden kreeg ik de band niet harder. En dan gaat de lucht er gewoon niet in. Ik krijg die goede pomp ook bijna niet volledig ingedrukt. Het lijkt alsof het ventiel verstopt zit. Of kapot is? Kan dat? En hoe kan dat?

Lou Holtman

Over welk soort ventiel hebben we het hier?

--
Lou

BugHunter

Lou Holtman <lou.h...@usenet.nl> schreef:
Zal een standaardventiel zijn, met zo'n
balletje er in. Maar het kan ook nog zo'n
ventiel met een slangetje zijn, en dan kan
dat slangetje hard geworden zijn. Nieuw
slengetje erop. En in het 1e geval, ventiel
eruit en even met je mond blazen en zuigen,
soms zit de zaak vast en zo maak je het weer
los.

Bye, BugHunter.

dellopti...@gmail.com

On Saturday, January 24, 2015 at 7:45:42 PM UTC+1, Lou Holtman wrote:

> Over welk soort ventiel hebben we het hier?

Gewoon normaal ventiel van een stadsfiets.

Ik had wel ergens gelezen (eerst gegoogled) dat een ventiel van een wielrénfiets stuk kan gaan van een handpompje. Maar of zoiets ook met een standaard ventiel kan?

De Zaak wordt maandag trouwens wel een stuk duidelijker. :-) Dan Kan ik zien of die band nu lek is of niet. En ik zal een goed ventiel meenemen, kijken of dat helpt.

best...@gmail.com

Op zaterdag 24 januari 2015 20:12:22 UTC+1 schreef dellopti...@gmail.com:
Neem ook een paperclip of iets dergelijks mee; als het kogeltje vast mocht zitten is het daarmee los te prikken.

O. Udeman

best...@gmail.com schreef op 24-1-2015 om 21:35:
Dat geldt alleen voor het Blitzventiel, hetgeen slechts een van de vijf
soorten ventielen is die in fietsen worden gebruikt.
Gezien de klacht denk ik echter dat het om een Dunlopventiel gaat,
waarvan het ventielslangetje hard is geworden c.q aan het ventiel
kleeft, waardoor er geen lucht meer kan passeren. Het is het oudste en
meest gebruikte ventiel en ook even lang bekend om dit veelvoorkomende
euvel en reden waarom nog altijd in bandenreparatiesetjes een stukje
ventielslang zit.

--
Don't ask what your country can do for you but what you can do for your
country

best...@gmail.com

Op zaterdag 24 januari 2015 22:02:28 UTC+1 schreef O. Udeman:

> Dat geldt alleen voor het Blitzventiel, hetgeen slechts een van de vijf
> soorten ventielen is die in fietsen worden gebruikt.

Maar tegenwoordig wel het meest gebruikt op een "stadsfiets" heb ik me laten vertellen.

dellopti...@gmail.com

Dank iedereen voor de uitleg,

het was de eerste week bij mijn nieuwe werkgever, en ik had al een hoop spanning.

Kunnen jullie je voorstellen dat ik dacht, ben ik nou gek geworden of zo?

:-)

BugHunter

dellopti...@gmail.com schreef:
Gek geworden? OK, welkom in de groep. :-)

Bye, BugHunter.

Frank Castelyns

Op zaterdag 24 januari 2015 om 19:20:34 UTC+1 schreef dellopti...@gmail.com:
Hey misschien veel te laat mijn antwoord, maar ik had hetzelfde probleem.
Als je dit voor hebt moet je gewoon even met je vinger op het ventieltje drukken tot er lucht ontsnapt.
Je zal merken dat je nu gewoon je band kan oppompen.

Mvg Frank