Piepende rem (Magura hydro op alu velg)

Jeroen Stessen

Hallo,

(twee problemen, twee postings)

Ik heb een nieuwe fiets: een Sparta Somerset met
Sachs 7-versnellingsnaaf en Magura hydraulische
velgremmen.

Een probleem is dat de voorrem vreselijk piept.
De remzuigers zijn direkt op de vork gemonteerd.
De velgen zijn van geanodiseerd aluminium.
Nee, ik weet niet welk type blokjes gebruikt is.

De achterrem is stil, is achter de vork gemonteerd.
De voorrem gilt verschrikkelijk, is voor de vork
gemonteerd. Ik heb al vele malen de velgen ontvet
met wasbenzine. Ik heb de blokjes zo goed mogelijk
recht op de velg gezet en ook met een beetje
toespoor ingesteld. (Gaat erg makkelijk overigens.)
Niets helpt. De voorvork lijkt wel een stemvork
en de velg is een strijkstok !
De frekwentie van de piep is konstant, onafhankelijk
van de snelheid.

Help, wat doe ik fout (of wat doet Sparta fout) ?
Of moet ik maar gewoon meezingen ?

Bedankt,
Jeroen Stessen <ncc7...@iaehv.nl>

Een kopietje per e-mail wordt op prijs gesteld
want de ervaring is dat postings niet altijd
overal goed aankomen.

Winfred Thijssen

Jeroen Stessen wrote:

> Ik heb advies gekregen van "Monique's bike shop"
> in Eindhoven dat dit piepen normaal is voor een
> nieuwe fiets en dat ik rustig de remmen wat moet
> laten inslijten. Met mijn rijstijl zal dat dan
> nog wel lang duren ....
>
> Jeroen.
Duurde bij mijn (toen ook nieuwe) achtervelg ook 3 x fietsen. Ik had wel
mijn twijfels over de montage van de blokjes. Enkele ATB-fanaten zeiden
dat dit Ok was....... en waarempel het was zo over.

En remmen joh!

CIAO

Winfred

Opa rempedaal

In article <335D9C...@IAEhv.nl>, Jeroen Stessen <ncc7...@IAEhv.nl> wrote:
> [...]
>in Eindhoven dat dit piepen normaal is voor een
>nieuwe fiets en dat ik rustig de remmen wat moet
>laten inslijten. Met mijn rijstijl zal dat dan

Zeg, Jeroen

Wat voor kleur hebben die remblokken? Op een alu of een geeloxeerde velg hoort
de *zwarte* variant, grijs is voor RVS, hard geeloxeerd of Keramik velgen...

Als ze al afgesteld zijn met toe-in, weet ik anders ook niet waarom ze blijven
piepen, misschien dat je met een U-beugel van Magura de blokken achter de vork
kunt monteren. Wellicht zit het in vork, en kun je dit oplossen met een
MTB-beugel (best. nr. 321 871)

Normale fietsen piepen niet, anders was het een knap gekkenhuis op de weg!!!
Alleen uit-de-doos fietsen bij de supermarkt of stuntverkoop mogen piepen...

Groeten,

Hans Hartman

Bart Uyttenhove

On Wed, 16 Apr 1997 22:20:46 -0700, Jeroen Stessen <ncc7...@IAEhv.nl>
wrote:

>Een probleem is dat de voorrem vreselijk piept.

>Help, wat doe ik fout (of wat doet Sparta fout) ?

>Of moet ik maar gewoon meezingen ?

Je kunt altijd proberen meefluiten, met dezelfde frequentie, maar in
tegenfase, en luid genoeg ;-)
Ik heb twee maand geduld moeten hebben met mijn nieuwe mtb vooralleer
mijn remmen in stilte remden. Nu piepen ze enkel nog bij natte
velgen.

berich...@gmail.com

Probeer de velg op te poetsen met 3m schuurpad of droog keuken schuur sponsje hielp bij mijn fiets direct

BugHunter

berich...@gmail.com schreef op Wo 3 Jun 2020 om 11:34:
> Probeer de velg op te poetsen met 3m schuurpad of droog keuken schuur sponsje hielp bij mijn fiets direct

Zou-ie de fiets nog hebben na 23 jaar?

--
\ / http://nieuwsgroepen.tk

Jeroen Stessen

Op woensdag 3 juni 2020 om 22:02:02 UTC+2 schreef BugHunter:
> Zou-ie de fiets nog hebben na 23 jaar?

JA, ik heb er vandaag nog op gereden, na 26 jaar.
Ik heb de velgen moeten vervangen wegens slijtage, gewone grijze aluminium van Ryde, en ik heb niet vaak meer last van piepen.
Ik gebruik deze fiets alleen nog maar als reserve, mijn andere fiets is een elektrische.

Groeten, Jeroen