Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

fietsen vervoeren en slapen in bestelbus

902 views
Skip to first unread message

Atbiker

unread,
Oct 9, 2007, 5:20:48 PM10/9/07
to
Hoi allemaal,

Ik wil graag een bestelwagen kopen voor woon/werkverkeer. Daarnaast
wil ik deze gebruiken voor onze mountainbikes te vervoeren en er
eventueel een nachtje in blijven slapen. Gelukkig zijn wij niet zo
groot (max 1.80) maar de meeste laadruimten zijn niet zo lang. Wie
heeft hier meer ervaring mee en naar welk merk kan ik dan het beste
kijken?

Marten Hoffmann

unread,
Oct 9, 2007, 5:40:12 PM10/9/07
to
In article <1191964848....@d55g2000hsg.googlegroups.com>,
fr...@fransencarmen.nl says...

Als je geen auto met een dubbele cabine koopt is de laadvloer van de meeste
bestelbussen wel lang genoeg. Voorbeeld: onze VW Transporter (T5, dus huidig
model) heeft een laadvloer van ruim 2.30 meter en dat terwijl er een verticaal
kopschot tussen de laadruimte en de cabine in staat.

Het zijn de dubbele cabines die de laadvloer danig inkorten. De minimum-lengte
van de laadvloer is (even uit het hoofd) 1.50 meter, dus de meeste inbouwers
van DC's mikken daar op.

Wat de kwaliteit betreft vind ik persoonlijk de VW de beste, maar je zult even
gelukkig kunnen worden met een Mercedes Vito, een Ford Transit of een Peugeot
Boxer (= Citroën Expert = Fiat <xxx>). Iets kleiner zijn de Fiat Scudo (met
zijn broertjes van Peugeot en Citroën) en de Hyundai H200. Persoonlijke
ervaringen met één of meerdere van deze auto's kunnen nu reacties opleveren die
variëren van "nooit doen" tot "perfecte auto" :-)


Mvg,
Marten

Message has been deleted

H@n Zijsp@n

unread,
Oct 10, 2007, 1:27:47 AM10/10/07
to
On 9 okt, 23:40, Marten Hoffmann <hoffmann.mar...@gmail.com> wrote:
> In article <1191964848.036187.33...@d55g2000hsg.googlegroups.com>,

Nou, alleen maar een kleine correctie:
Peugeot Expert = Citroen Jumpy = Fiat Scudo
Deze weet ik zeker want ik heb zo'n expert met dubbele cabine en
laadvloer tot onder de achterbank, dus slaaplengte.

De Peugeot Boxer komt wellicht overeen met de Citroen Jumper, maar dat
weet ik niet zeker. Dit zijn overigens bhoorlijk grote jongens.

H@n Zijsp@n

Jaap Smit

unread,
Oct 10, 2007, 3:15:54 AM10/10/07
to

ga eens naar www.mtbsport.nl en stel de vraag daar. Een van de grote
mannen daar is Fred van Zetten. Fred is 2 meter lang en gebruik zijn
bus (ik dacht een Vito?) als slaappplaats en als rijdende
fietsenschuur.

pieter

unread,
Oct 10, 2007, 4:18:39 AM10/10/07
to

"H@n Zijsp@n" <hanklein...@hotmail.com> schreef in bericht
news:1191994067.5...@d55g2000hsg.googlegroups.com...

= fiat ducato

Jasper Janssen

unread,
Oct 10, 2007, 11:41:58 AM10/10/07
to
On Wed, 10 Oct 2007 00:06:56 +0200, peter <dewijd...@nospam.demon.nl>
wrote:

>Zelf gebruik ik hiervoor een Renault Kangoo Express (bestelversie
>dus). Daar passen twee fietsen met gemak in de lengte . Slapen lukt
>ook prima met de volgende constructie:
>http://www.dielectric.de/
>Ideaal! Deze meneer levert ook aan NL.

Dat is best een leuke, wat ik een beetje mis zijn wat meer detailfotos van
hoe het nou allemaal werkt, en ook vooral dat je ziet hoe de ombouw tussen
de 3 soorten toepassing werken. Heb jij niet toevallig wat fotootjes
online staan? :)

>Als je de box deels hebt opgebouwd (achterste helft), dan kunnen de
>fietsen dwars via de zijschuifdeur in de auto, met het voorwiel eruit.
>Je moet dan voor het slapengaan wel wat knutselen aan de
>scheidingswand, die verplicht 30 cm hoog is, maar door Renault op 45
>cm of zo wordt geleverd (de bevestigingen aan de zijkant kunnen los en
>dan kun je de scheidingswand omlaag duwen, wat in NL niet mag maar in
>het buitenland wel).
>Als je een beetje zoekt op het internet, vind je nog veel meer
>bedrijven die zich hiermee bezighouden en inventieve oplossingen
>hebben verzonnen. In Duitsland en Frankrijk is het ombouwen van een
>kangoo of berlingo tot minicamper redelijk populair.
>Zie ook

>http://ludospace.free.fr/article.php3?id_article=59
>http://www.allegria.nl/
>http://www.tus-framersheim.de/doblo/ausbauharry.pdf
>http://www.terracamper.com/
>http://www.southcamp.nl/soorten%20bestelbussen.htm
>http://www.zooom.biz/
>http://www.campingvan.de/kangoo_foto.html

Bedankt voor die set links, er zijn er inmiddels meer dan de laatste keer
dat ik zocht naar dit soort dingen. Allegria heb ik wel eens in het echt
gezien, maar die wordt al snel erg hoog om op te klimmen in de bedvorm.

Jasper

TonV

unread,
Oct 10, 2007, 12:12:08 PM10/10/07
to

Handig die kleine bestelbusjes voor het meenemen van de fietsen.
Blijf wel kritisch en let op kosten, werk en gebruiksgemak.
Slapen in een lichtgewicht koepeltent is zeker in de zomer comfortabeler en
frisser dan in de auto.
Ook geen gedoe met matjes of luchtbed. Neem opvouwbaar veldbed.

Ton V


Message has been deleted

Lou Holtman

unread,
Oct 10, 2007, 1:22:07 PM10/10/07
to
k.
> Slapen in een lichtgewicht koepeltent is zeker in de zomer comfortabeler
> en frisser dan in de auto.

Ja dat waren mooie tijden in dienst met vier man slapen in een YPR
tijdens oefening. 's Morgens werd je wakker van de regen AKA condens die
van het plafond afzeek...

Lou

--
Posted by news://news.nb.nu (http://www.nb.nu)

Marten Hoffmann

unread,
Oct 10, 2007, 3:24:54 PM10/10/07
to
In article <1191994067.5...@d55g2000hsg.googlegroups.com>,
hanklein...@hotmail.com says...

Je hebt helemaal gelijk: ik had de Expert in de verkeerde categorie gezet. Het
Citroën-broertje van de Peugeot Boxer is de JumpER, bij Fiat de Ducato.

> Deze weet ik zeker want ik heb zo'n expert met dubbele cabine en
> laadvloer tot onder de achterbank, dus slaaplengte.

Ja, die variant bestaat ook: met een ruimte onder de achterbank. Dat hebben
niet alle DC-modellen, maar ze bestaan zeker.



> De Peugeot Boxer komt wellicht overeen met de Citroen Jumper, maar dat
> weet ik niet zeker. Dit zijn overigens bhoorlijk grote jongens.

Ja, ze zijn groot maar daarentegen wel heel ruim. Een VW Transporter of MB Vito
is in het dagelijkse verkeer iets praktischer. Voordeel van al deze auto's vind
ik de overzichtelijkheid door de rechte zijkanten en de grote spiegels.

Mvg,
Marten

H@n Zijsp@n

unread,
Oct 10, 2007, 4:44:41 PM10/10/07
to
On 10 okt, 21:24, Marten Hoffmann <hoffmann.mar...@gmail.com> wrote:

> Ja, ze zijn groot maar daarentegen wel heel ruim. Een VW Transporter of MB Vito
> is in het dagelijkse verkeer iets praktischer. Voordeel van al deze auto's vind
> ik de overzichtelijkheid door de rechte zijkanten en de grote spiegels.

En daardoor hebben ze vaak voldoende aan kleine parkeer- of
passeerruimtes.

Lou Holtman

unread,
Oct 10, 2007, 5:01:26 PM10/10/07
to
Marten Hoffmann wrote:

> Ja, ze zijn groot maar daarentegen wel heel ruim. Een VW Transporter of MB Vito
> is in het dagelijkse verkeer iets praktischer. Voordeel van al deze auto's vind
> ik de overzichtelijkheid door de rechte zijkanten en de grote spiegels.

Dagelijks verkeer? Moet je dagelijks zoveel boodschappen doen?

Marten Hoffmann

unread,
Oct 11, 2007, 12:37:25 AM10/11/07
to
In article <470d3da9$1...@news.nb.nu>, lholrem...@planet.nl says...

> Marten Hoffmann wrote:
>
> > Ja, ze zijn groot maar daarentegen wel heel ruim. Een VW Transporter of MB Vito
> > is in het dagelijkse verkeer iets praktischer. Voordeel van al deze auto's vind
> > ik de overzichtelijkheid door de rechte zijkanten en de grote spiegels.
>
> Dagelijks verkeer? Moet je dagelijks zoveel boodschappen doen?
>
> Lou
>
Nee, maar als iemand zich wil/moet beperken tot één auto dan moet je de auto
dus voor het dagelijkse (vooruit: gewone) verkeer gebruiken. En dan is zo'n
grote doos op wielen niet altijd praktisch. Al compenseert de
overzichtelijkheid het nadeel van het grote formaat weer grotendeels.

Mvg,
Marten

0 new messages