Voor de techneuten (Giant atx 850)

Ron

Ik fiets met redelijk veel plezier mountainbike-routes met mijn Giant ATX
850 uit 2000. Eén heel groot probleem; de beroerd werkende Formula MD1
mechanische schijfremmen. Afgelopen zaterdag had ik helemaal geen remkracht
meer en dat is niet echt prettig afdalen! Wel of geen remmen maakte geen
verschil!
Past er een bepaald soort hydraulische schijfrem op de fiets? De diameter
van de schijf is volgens mij 165mm (ongelukkige maat) en is met vier (i.p.v.
de huidige zes)
bouten bevestigd aan mij onbekende naven (ook wat ongelukkig natuurlijk).
Cantilevernokken zitten er achter niet op, dus goede Maguras Hs 33 zijn ook
geen optie!
Het vervangen van de naven is voor mij geen optie (of het moet niet al te
duur zijn)
Moet ik alleen vanwege een paar remmen afscheid nemen van een verder prima
fietsje (beetje zuur) of heeft iemand een blij bericht voor mij?
Alle mensen met verstand van technische zaken alvast hartelijk dank, Ron

antoon

eh cannondale naven hebben ook zo'n 4 bouten verbinding voor de schijven.
Hiervoor levert Magura speciale schijven. Misschien ook iets voor jou naven

succes Antoon
"Ron" <ron.1....@wxs.nl> schreef in bericht

H. van Beek

Weet je wat de oorzaak is van het slechte remmen. Heeft het soms iets met
slechte kabeldoorvoer te maken, of een ander type blokjes ?

"Ron" <ron.1....@wxs.nl> schreef in bericht

Chris

Heb je je remkabel goed schoongemaakt? Remblokjes nog goed? (dus je zit niet
staal op staal te remmen?) Anders gaat het je hoe dan ook geld kosten als je
nieuwe hydraulische schijfremmen wil hebben i.p.v. je oude mechanische. Soms
biedt iemand ze op marktplaats.nl aan voor een schappelijke prijs, anders gaat het
je toch ca. 400 Euro kosten voor een setje. Rob Akkermans heeft een poosje
Magura Marta's aangeboden voor 399 Euro. Dan heb je wel topremmen. BBB en
A2Z maken onderdelen voor schijfremmen, ook remschijven. Misschien dat die
160 mm schijven in het assoriment hebben met een passing van vier bouten?

ahol...@gmail.com

Als je een medepassagier ken kan hij de schijfjes heel gemakkelijk namaken, laat ze even op dikte slijpen zodat ze evenwijdig zijn en je ben klaar, dat kost bij lange na geen 400 euro.
Intussen kun je een schuurpapier over de blokjes halen, misschien zijn die verschaald door smeermiddelen of andere rotzooi, als dat zo is remmen ze ook voor geen meter. Als de schijfremmen nog redelijk vlak zijn zou ik ze gewoon evenwijdig laten slijpen..de hele techniek stelt niets voor, je kunt het bijna niet kapot maken. Succes

ahol...@gmail.com

Medepassagier is metaaldraaier, stomme woordenboek