Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Rohloff naaf, olielekkage, deel 2

163 views
Skip to first unread message

VDK

unread,
May 6, 2013, 3:10:32 PM5/6/13
to
Onlangs plaatste ik deel 1 van dit probleem, zie:
https://groups.google.com/forum/#!searchin/nl.fiets/olielekkage/nl.fiets/eBvrs4RPOGw/9Nax_1LrML8J

Ik heb de naaf inmiddels gerepareerd retour. Mijn dealer bleek niet op de hoogte te zijn van het feit dat de naaf al weer een week in zijn winkel stond, dus na mijn telefoontje hierover kwam hij alsnog in actie. Moest ook nog even zeggen dat ik ook graag de snubber weer gemonteerd wilde hebben.

Ik rijd er nu twee weken mee en tot zover geen sporen van lekkage. Nieuw probleem is dat ik de shifter niet meer over het volledige bereik kan gebruiken: van 2 tot 14, 1 is onbereikbaar geworden. Nu gebruik ik de 1 zelden, maar toch een dezer dagen maar weer even terug naar de dealer (zucht). Wordt vervolgd.

Peter

AnkEric

unread,
May 7, 2013, 5:27:21 AM5/7/13
to
Op 6-5-2013 21:10, VDK schreef:
> Nieuw probleem is dat ik de shifter niet meer over het volledige bereik kan gebruiken: van 2 tot 14, 1 is onbereikbaar geworden. Nu gebruik ik de 1 zelden, maar toch een dezer dagen maar weer even terug naar de dealer (zucht).
>

Dit is iets dat je zelf op kunt lossen en ook zelf op moet kunnen
lossen. Als je onderweg een lekke band krijgt waarbij het wiel er uit
moet, moet je weten hoe de Rohloff te demonteren en vervolgens weer te
monteren.

Zie je Rohloff handleiding:
3.2 Aansluiten van de schakelsturing bij externe schakelsturing.
Als na het opzetten niet alle 14 versnellingen te schakelen zijn...
Er zijn twee mogelijkheden om dit te corrigeren.

Om het de volgende keer zelf wel goed te doen: draai de schakelgreep
eerst in de 14e versnellingspositie voor je de externe schakelbox afneemt.

Neemt niet weg dat het terecht is om nu bij je dealer langs te gaan,
want dit zijn foutjes die hij gewoon niet mag maken.

Eric

H2O

unread,
May 7, 2013, 1:40:40 PM5/7/13
to
VDK schreef:
Daar ga je dan weer met je tweetraps overprijsde Shimano copie;-))
Derailleur rulez.

--
Vloeibare groeten van Henri te Oirschot

H2O

unread,
May 7, 2013, 1:42:58 PM5/7/13
to
AnkEric schreef:
Rohloff demonteren om een bandje te wisselen ? Gewoon kabeltje los wiel
eruit , band wisselen wiel erin en kabeltje koppelen. De Rohloff
demonteren is imho toch echt wel iets anders;-))

Lou Holtman

unread,
May 7, 2013, 2:16:34 PM5/7/13
to
VDK <vdk...@inter.nl.net> wrote:
> Onlangs plaatste ik deel 1 van dit probleem, zie:
> https://groups.google.com/forum/#!searchin/nl.fiets/olielekkage/nl.fiets/eBvrs4RPOGw/9Nax_1LrML8J
>
> Ik heb de naaf inmiddels gerepareerd retour. Mijn dealer bleek niet op de
> hoogte te zijn van het feit dat de naaf al weer een week in zijn winkel
> stond, dus na mijn telefoontje hierover kwam hij alsnog in actie. Moest
> ook nog even zeggen dat ik ook graag de snubber weer gemonteerd wilde hebben.

Hoe lang heeft de reparatie bij Rohloff nu geduurd?

>
> Ik rijd er nu twee weken mee en tot zover geen sporen van lekkage. Nieuw
> probleem is dat ik de shifter niet meer over het volledige bereik kan
> gebruiken: van 2 tot 14, 1 is onbereikbaar geworden. Nu gebruik ik de 1
> zelden, maar toch een dezer dagen maar weer even terug naar de dealer
> (zucht). Wordt vervolgd.
>

Wat een druiloor zeg. Ik zou me eens verdiepen in wat zelfwerkzaamheid.
Staat een schat aan informatie op de Rohloff site. Met die fietsenman van
jou schiet het niet echt op.

--
Lou

H2O

unread,
May 7, 2013, 4:23:40 PM5/7/13
to
Lou Holtman schreef:
Knullige fietsenmaker of niet, Rohloff is redelijk prullig zeker als ze
durven beweren dat het ding onderhoudsarm/vrij zou zijn...
Lees onderstaand knisel even zou ik zeggen, weet je ook meteen waar de
olielekkage die jij als normaal betiteld vandaan komt..

quote:
Je kunt om de 5.000 kilometer het tandkransje achter omdraaien, zodat
hij andersom inslijt. Je hebt hiervoor wel speciaal gereedschap nodig.
Wij adviseren dit echter niet omdat er vaak een braampje aan het
tandwiel ontstaat, wat je oliekeerring van de Rohloffnaaf beschadigd,
zodat deze olie gaat lekken.


Download hier de Nederlandstalige handleiding:
http://www.rohloff.de/de/service/download/beschreibungen/handbuch_nl/index.html
unquote.

post2u

unread,
May 8, 2013, 12:42:55 PM5/8/13
to
On 7-5-2013 22:23, H2O wrote:
> Lou Holtman schreef:
>> VDK <vdk...@inter.nl.net> wrote:
>>> Onlangs plaatste ik deel 1 van dit probleem, zie:
>>> https://groups.google.com/forum/#!searchin/nl.fiets/olielekkage/nl.fiets/eBvrs4RPOGw/9Nax_1LrML8J
..............

> Knullige fietsenmaker of niet, Rohloff is redelijk prullig zeker als ze
> durven beweren dat het ding onderhoudsarm/vrij zou zijn...
> Lees onderstaand knisel even zou ik zeggen, weet je ook meteen waar de
> olielekkage die jij als normaal betiteld vandaan komt..
>
> quote:
> Je kunt om de 5.000 kilometer het tandkransje achter omdraaien, zodat
> hij andersom inslijt. Je hebt hiervoor wel speciaal gereedschap nodig.
> Wij adviseren dit echter niet omdat er vaak een braampje aan het
> tandwiel ontstaat, wat je oliekeerring van de Rohloffnaaf beschadigd,
> zodat deze olie gaat lekken.
> Download hier de Nederlandstalige handleiding:
> http://www.rohloff.de/de/service/download/beschreibungen/handbuch_nl/index.html



Het klinkt weinig aantrekkelijk een wereldreis met je Rohloff te maken,
als meteen je laptop "tot het nokje gevuld met exploded pdf views" mee
moet om de boel aan de praat te houden...:)

H2O

unread,
May 8, 2013, 1:08:08 PM5/8/13
to
post2u schreef:
Precies, laat mij dan maar ouderwets rommelen met mijn simpele en heel
effectieve derailleur. Als je ook de motivaties leest, zo hoef je bij
het schakelen niet na te denken welk hendeltje je ook weer moet
hebben;-)) Blijkbaar hebben de meeste Rohloffers een milde vorm van
Korsakoff;-))

Lou Holtman

unread,
May 8, 2013, 1:08:38 PM5/8/13
to
Past allemaal in je telefoon tegenwoordig. Wel een beetje met de tijd meegaan.


--

Lou

H2O

unread,
May 8, 2013, 2:45:19 PM5/8/13
to
Lou Holtman schreef:
Ja, en die smartphone doet het drie uurtjes op zijn batterij;-))
Ik weet niet wat jij voor "fietser" bent maar volgens mij ben jij gewoon
een gadgetslaaf. En dan is een smartphone om je Rohloff aan de praat te
houden misschien een must. Ik bel met mijn telefoon en fiets op mijn
fiets. Sleutelen als pure noodzaak en zonder gadgets.
Fietsen is per saldo een basic bezigheid, jij en de uitdaging, vertel
eens heb jij toevallig ook een motortje in je voorwiel;-))))

post2u

unread,
May 8, 2013, 6:14:02 PM5/8/13
to
Ja Lou, ik was even vergeten dat ik er net een 64GB microkaartje in heb
gefrommeld, ik vermoed dat ik daar zelfs nog 1 of 2 goeie vakantieboeken
bij krijg, al lees je in het zonnetje natuurlijk het liefst alles over
Duitse wormwieltjes in HD kwaliteit, overbrengingen en lekke keerringen
en hoe je die met ultraduur industrieel persgereedschap weer helemaal up
to date krijgt...:)

Lou Holtman

unread,
May 9, 2013, 4:22:34 AM5/9/13
to
Op 8-5-2013 20:45, H2O schreef:
Allemachtig wat een frustraties zeg. Bejegen je in het werkelijke leven
ook iedereen zo die iets anders denkt of doet? In dat geval zal je wel
regelmatig een schop onder je ballen krijgen lijkt mij zo. Zal wel niet,
waarschijnlijk zijn we alleen anoniem op het internet zo stoer.
Als je een Rohloffnaaf niet ziet zitten gebruik je toch gewoon lekker
een derailleur. Maakt mij en de meesten hier niet uit. Kijk zo simpel is
het nu.
In de vier jaar dat ik nu met mijn Rohloffnaaf 's winters in de meest
gruwelijk omstandigheden rijd heb ik alleen een keer olie verwisseld en
een keer het kransje achter omgedraaid. Totaal 30 minuten werk. Dit is
voor de overgrote meerderheid van de mensen de praktijk die met een
Rohloffnaaf rijden. Het enige nadeel van die naaf is dat de
aanschafsprijs 800-900 euro is, de stappen tussen de versnellingen 13%
zijn en dat het schakelen onder belasting minder is dan bij een
achterderailleur (niet de voorderailleur). Voor sommige mensen zijn dit
onoverkomelijke nadelen voor sommigen niet. Die laatsten hoeven niet te
lijden aan geheugenverlies of gadgetverslaafden zijn. Die hebben gewoon
andere prioriteiten of toepassing.

Lou

VDK

unread,
May 9, 2013, 4:56:33 AM5/9/13
to
Op dinsdag 7 mei 2013 20:16:34 UTC+2 schreef Lou Holtman het volgende:
> VDK wrote:
>
> > Onlangs plaatste ik deel 1 van dit probleem, zie:
>
> > https://groups.google.com/forum/#!searchin/nl.fiets/olielekkage/nl.fiets/eBvrs4RPOGw/9Nax_1LrML8J
>
> >
>
> > Ik heb de naaf inmiddels gerepareerd retour. Mijn dealer bleek niet op de
>
> > hoogte te zijn van het feit dat de naaf al weer een week in zijn winkel
>
> > stond, dus na mijn telefoontje hierover kwam hij alsnog in actie. Moest
>
> > ook nog even zeggen dat ik ook graag de snubber weer gemonteerd wilde hebben.
>
>
>
> Hoe lang heeft de reparatie bij Rohloff nu geduurd?

Bij Rohloff zelf 1 dag: 15 april binnengekomen, 16 april weer verstuurd. Totale reparatietijd was 3 weken. Ik heb in die tijd wel mijn eigen fiets kunnen gebruiken omdat Santos een leenwiel beschikbaar stelde.
>
>
>
> >
>
> > Ik rijd er nu twee weken mee en tot zover geen sporen van lekkage. Nieuw
>
> > probleem is dat ik de shifter niet meer over het volledige bereik kan
>
> > gebruiken: van 2 tot 14, 1 is onbereikbaar geworden. Nu gebruik ik de 1
>
> > zelden, maar toch een dezer dagen maar weer even terug naar de dealer
>
> > (zucht). Wordt vervolgd.
>
> >
>
>
>
> Wat een druiloor zeg. Ik zou me eens verdiepen in wat zelfwerkzaamheid.
>
> Staat een schat aan informatie op de Rohloff site. Met die fietsenman van
>
> jou schiet het niet echt op.

Ik heb hen via email om een gesprek gevraagd want ik ben ook niet te spreken over de gang van zaken. Daar is nog niet op gereageerd.

Peter

>
>
>
> --
>
> Lou

VDK

unread,
May 9, 2013, 5:13:22 AM5/9/13
to
Op dinsdag 7 mei 2013 19:40:40 UTC+2 schreef H2O het volgende:
Derailleurs zijn perfect voor het voorjaar en de zomer en wereldfietsreizen, maar voor dagelijks woon-werk verkeer in weer en wind was ik er wel klaar mee. Zeker in winterse omstandgheden slijten cassette en ketting tamelijk snel. Het maximale aantal km's dat ik heb kunnen halen met een naar mijn idee goede cassette en ketting (beide van SRAM, resp. zo'n 60 euro en 25 euro) was ca. 5000. Daarna was er niet meer mee te rijden wegens doortrappen. Dagelijks onderhoud was in de winter noodzakelijk om de boel niet te laten wegroesten. In een onverlichte openbare fietsenstalling met een zaklantaarntje werken is dan niet zo plezierig (heb nl. geen eigen schuur). In de afgelopen winter heb ik met de Rohloff + riemaandrijving geen enkel probleem gehad. Eens in de twee weken zand en zout eraf spoelen was zo ongeveer het enige dat ik heb gedaan. Riem gaat inmiddels 7500 km mee en maakt niet de indruk binnenkort vervangen te moeten worden.

Peter

H2O

unread,
May 9, 2013, 5:44:00 AM5/9/13
to
VDK schreef:
Pfft, voor woon werk en ander gewoon verkeer is een doodgewone shimano 7
speed een prima oplossing. We zitten hier niet in Alpen hoor;-))
Overkill dus, en daar koppijn van moeten krijgen ? Mij niet gezien;-))

H2O

unread,
May 9, 2013, 5:46:47 AM5/9/13
to
Lou Holtman schreef:
Ik zeg maar een ding, Hogwash.

H2O

unread,
May 9, 2013, 5:50:28 AM5/9/13
to
post2u schreef:
Bovendien, wie wil er nou aan iets simpels als een fiets een onderdeel
met een bijbelformaat handleiding;-)) Doe me een lol zeg, ik koop een
fiets om er vooral op te fietsen. Studies naafologie zijn aan mij niet
besteed.

Martin Borsje

unread,
May 9, 2013, 3:55:33 PM5/9/13
to
After serious thinking VDK wrote :
> Op dinsdag 7 mei 2013 20:16:34 UTC+2 schreef Lou Holtman het volgende:
>> VDK wrote:
>>
>>> Onlangs plaatste ik deel 1 van dit probleem, zie:
>>> https://groups.google.com/forum/#!searchin/nl.fiets/olielekkage/nl.fiets/eBvrs4RPOGw/9Nax_1LrML8J
>>>
>>
>>> Ik heb de naaf inmiddels gerepareerd retour. Mijn dealer bleek niet op de
>>> hoogte te zijn van het feit dat de naaf al weer een week in zijn winkel
>>> stond, dus na mijn telefoontje hierover kwam hij alsnog in actie. Moest
>>> ook nog even zeggen dat ik ook graag de snubber weer gemonteerd wilde
>>> hebben.
>>
>>
>>
>> Hoe lang heeft de reparatie bij Rohloff nu geduurd?
>
> Bij Rohloff zelf 1 dag: 15 april binnengekomen, 16 april weer verstuurd.
> Totale reparatietijd was 3 weken. Ik heb in die tijd wel mijn eigen fiets
> kunnen gebruiken omdat Santos een leenwiel beschikbaar stelde.
>>
>>
>>
Kortom: aan wie lag het nu? Rohloff of.....?


Martin Borsje

unread,
May 9, 2013, 4:03:41 PM5/9/13
to
Lou Holtman wrote :
Wij van WC-eend adviseren WC-eend.

Ik heb,net als Lou, zowel een Rohloff als minstens een
derailleurschakeling (en, o ja, ook nog een 7 speed Shimanonaaf in mijn
forensfiets).

Als je beide hebt ben je niet zo dogmatisch en weet je de voor- en
nadelen van beide onder de verschillende omstandigheden en
gebruiksdoelen te waarderen en accepteren.

Zonder de litanie hier te willen herhalen toch even samenvattend: nee
ik wil niet met een Rohloff op mijn (Duitse) racefiets in de Italiaanse
zon een mooie col beklimmen. Nee, ik wil niet door het winterse bos
raggen door blubber, sneeuw, takken met een totaal geblokkeerde en
kwetsbare derailleur.

De mensen die stellen dat je met een derailleur wel onder volle kracht
kunt schakelen liegen. En bovendien: als je dat zou moeten doen, dan
heb je gewoonweg niet goed geanticipeerd. Bovendien heeft elke
pedaalrondgang twee elatief dode momenten waarin je met de Rohloff kunt
schakelen en met de voorderailleur zeker niet.

Overigens gaat met seksuele voorkeur uit naar slechts vrouwen en heb ik
geen behoefte om de voor- en nadelen daarvan te calibreren door het ook
met mannen 'te doen', maar zoalng je dat niet gedaan hebt weet je niet
wat je mist, of niet..

Zo, vandaag weer een lekkere duurrit gedaan, niet om te trainen, maar
gewoon lekker rijden en van het landschap genieten: Puth-Spa-Puth, 166
km, 2000 hm.


Marten Hoffmann

unread,
May 9, 2013, 4:37:18 PM5/9/13
to
Op 9-5-2013 11:44, H2O schreef:

> Pfft, voor woon werk en ander gewoon verkeer is een doodgewone shimano 7
> speed een prima oplossing. We zitten hier niet in Alpen hoor;-))
> Overkill dus, en daar koppijn van moeten krijgen ? Mij niet gezien;-))

Shimano 7-speed, dat is dus een Nexusnaaf. En dat noem jij "een prima
oplossing"? Als zo'n ding zo goed is, waarom hebben veel fietsenmakers
dan de Nexus-binnenwerken op voorraad liggen?

--
Mvg,
Marten

H2O

unread,
May 9, 2013, 5:19:19 PM5/9/13
to
Marten Hoffmann schreef:
Simpel, er zijn miljoenen nexus naven verkocht en er gaat er echt zo nu
en dan een stuk of verslijt er wel een. Net als er Rohloffs verslijten
en stuk gaan. Was de Rohloff evenveel verkocht als de Nexus dan lagen er
ook Rohloff binnenwerken bij elke fietsenmaker en hoefde een Rohloff ook
geen arm en been te kosten. Duur hoeft niet goed te zijn, ook niet als
jij en een paar andere gadgetverslaafden dat graag willen;-)

Lou Holtman

unread,
May 10, 2013, 3:46:57 AM5/10/13
to
Op 9-5-2013 22:03, Martin Borsje schreef:

>
> De mensen die stellen dat je met een derailleur wel onder volle kracht
> kunt schakelen liegen.

Ho, ho, ho. Ik kan altijd schakelen naar een lichtere versnelling bij
een niet omgekeerd werkende achterderailleur. Bij volle belasting gaat
dit wel gepaard met een door merg en been gaand gekraak en het zal wel
niet goed zijn voor de ketting maar ja het kan het verschil uitmaken
tussen afstappen of kunnen doorrijden op een steile helling door het
bos. Bij een Rohloffnaaf moet je altijd kracht terugnemen althans zo
ervaar ik dat en wachten op de twee dode punten in de pedaalrondgang
komt meestal niet goed uit. Als je altijd met de Rohloffnaaf rijdt zal
dat wel wennen zijn maar als je zoals ik continu wisselt valt het altijd
weer op. Maar soms is dit te prefereren boven dit soort toestanden:

<https://picasaweb.google.com/101076538433373858645/Misc#5830402536425331650>


> En bovendien: als je dat zou moeten doen, dan heb
> je gewoonweg niet goed geanticipeerd.

Grappenmaker. Ik doe dat niet uit luxe ;-)

> Bovendien heeft elke
> pedaalrondgang twee elatief dode momenten waarin je met de Rohloff kunt
> schakelen

Dat komt zelden goed uit.

> en met de voorderailleur zeker niet.

Dat is klopt. Onder aan een steile helling moet je met de voorderailleur
al de goede keuze gemaakt hebben, anders is het duwen of
afstappen/omvallen. Bovendien ook al neem je kracht terug dan nog
vereist een voorderailleur een bepaalde hoekverdraaiing van de crank om
te schakelen. Rohloffnaaf heeft dit niet.

>
> Overigens gaat met seksuele voorkeur uit naar slechts vrouwen en heb ik
> geen behoefte om de voor- en nadelen daarvan te calibreren door het ook
> met mannen 'te doen', maar zoalng je dat niet gedaan hebt weet je niet
> wat je mist, of niet..

Teveel info...

>
> Zo, vandaag weer een lekkere duurrit gedaan, niet om te trainen, maar
> gewoon lekker rijden en van het landschap genieten: Puth-Spa-Puth, 166
> km, 2000 hm.

Was inderdaad lekker weer gisteren. Duurrit? 90 km volle bak gereden.

Lou


m-gineering

unread,
May 10, 2013, 7:19:28 AM5/10/13
to
On 5/9/2013 11:19 PM, H2O wrote:

> Simpel, er zijn miljoenen nexus naven verkocht en er gaat er echt zo nu
> en dan een stuk of verslijt er wel een.

Als fietsenmaker moet je vele malen meer Rohloffs hebben lopen dan Nexus
naven, voor het uit zou kunnen een binnenwerk op voorraad te nemen. Ze
gaan gewoon niet vaak genoeg stuk, en bij Rohloff repareren is goedkoper


> Net als er Rohloffs verslijten
> en stuk gaan. Was de Rohloff evenveel verkocht als de Nexus dan lagen er
> ook Rohloff binnenwerken bij elke fietsenmaker en hoefde een Rohloff ook
> geen arm en been te kosten.

Dream on baby. Het frezen en precies slijpen van een tandwiel gaat niks
sneller als je er meer moet maken. Op de bulk van de onderdelen is met
het veel verhogen van de seriegrootte weinig te verdienen, of je moet
besluiten dat de toleranties omhoog kunnen. Maar dan is de naaf geen
Rohloff meer en moet je ook nog fors geld gaan uitgeven om die dingen de
markt in te drukken.


--
/Marten

info(apestaartje)m-gineering(punt)nl
--
/Marten

info(apestaartje)m-gineering(punt)nl

H2O

unread,
May 10, 2013, 1:08:42 PM5/10/13
to
m-gineering schreef:
Jij hebt er verstand van, not;-)))
en of massaproductie op een snelle cnc machine veel goedkoper is dan
beperkte series... Je moet vooral eerst even nadenken eer je dom begint
te lullen.
En tot slot, dus is de Rohloff tocht een leukigheidje voor
gadgetfetisjisten.

H2O

unread,
May 10, 2013, 2:31:28 PM5/10/13
to
Lou Holtman schreef:
Wat belangrijker is dan onder alle omstandigheden te kunnen schakelen
is op tijd de juiste versnelling kiezen. Als je een beetje anticipeert
en weet wat je in de benen hebt is schakelen ook tegen 10% helling of
meer geen probleem.. Ik weet niet wat jullie voor mietjes zijn om het
zelfs over afstappen te hebben;-(( En als je 90km volle bak kan rijden
moet je maar inschrijven voor de Giro of de Tour;-)) Tenzij jouw volle
bak mijn halfgas is;-)) Bluffen gaat je erg makkelijk af;-))

Lou Holtman

unread,
May 10, 2013, 3:21:36 PM5/10/13
to
De machines waar dit soort nauwkeurige onderdelen op gemaakt worden
zijn dusdanig duur dat ze al volcontinu draaien. Heeft een producent
niet genoeg werk om deze volcontinu te laten draaien dan zal hij deze
machine niet kopen. De manuren zijn niet de kosten, dus voor dit soort
werk is het meestal niet goedkoper om in het verre oosten te produceren
als je de ellende wat dit met zich meebrengt meerekent. Je kunt wat
besparen zoals Marten al aangaf door de toleranties te verhogen wat
scheelt in de manuren voor het verwisselen/omstellen van
gereedschappen. Maar ja dat gaat ten koste van de kwaliteit, in dit
geval de efficientie van de aandrijftrein.
Marten heeft meer kennis van zaken in zijn kleine teen dan jij in je
hele H2O hoofd. Wat doe jij ook al weer voor de kost?

--

Lou

Lou Holtman

unread,
May 10, 2013, 3:21:41 PM5/10/13
to
We hebben het hier over het fietsen in het bos. 10% is hier dan vals
plat. Je moet eens opletten voordat je jezelf weer te kakken zet.
--

Lou

Message has been deleted

H2O

unread,
May 10, 2013, 4:14:28 PM5/10/13
to
Lou Holtman schreef:
Joh, dar werk besteed je gewoon uit aan Hankamp gears Blom of MFA om
maar een dwarsstraat te noemen. Je levert specs aan en zij maken het in
elke gewenste oplage. Een paar jaar geleden toen een klant met een
obsolete Amerikaanse machine een set non standaard kegelwielen in elkaar
gedraaid heeft had ik binnen een dag een perfect nieuw setje panklaar en
genitreerd in oppervlakte hardheid Rockwell 63.
Kosten voor dat setje EUR 2500,-
In de opbouw van de kosten zat het opbreken van een lopende order en
spoedkosten / meten op een tastbank , programmeren en de hele shebang.
Wil je 10.000 kleintjes kosten die dingen per stuk peanuts, je moet echt
een mongool zijn om in deze tijd te invewsteren om het zelf te maken.
Bovendien, van ijzer word je niet wijzer;-))

Met wat ik voor de kost doe ga ik je niet vermoeien, gaat je ook geen
moer aan. Wel weet ik dat als Marten mijn verstand in zijn grote teen
zou moeten herbergen zijn hoed te klein zo worden om die teen op te
bergen;-)) Sterkte verder.

H2O

unread,
May 10, 2013, 4:16:05 PM5/10/13
to
Lou Holtman schreef:
Je komt ook over als zijnde het bos in gestuurd.

Lou Holtman

unread,
May 10, 2013, 4:51:20 PM5/10/13
to
Werkelijk denk je nu echt dat Rohloff de onderdelen zelf maakt. Als je
al alles in Wikipedia opzoekt, doe het dan goed.
Zo, nu ben je met je onzin wel weer genoeg in de hoek geschopt en volg
ik het advies van nmp maar op. Ook sterkte verder.

Lou
--

Lou

H2O

unread,
May 11, 2013, 4:34:09 AM5/11/13
to
Rohloff laat kleine oplages maken en grote complexe en vooral dure cnc
machines maken kleine oplages erg duur. Bovendien voorziet Rohloff in
een niche en kan omdat hij een hype creeerde (heel slim overigens)
vragen wat de gek ervoor geeft. Het is erg vermoeiend communiceren met
nitwits als jij bent;-(( Nogmaals sterkte ermee.

T. Lootrek

unread,
May 11, 2013, 4:50:58 AM5/11/13
to
Op 11-5-2013 10:34, H2O schreef:
> Het is erg vermoeiend communiceren met
> nitwits als jij bent;-(( Nogmaals sterkte ermee.
>

Het is erg vermoeiend communiceren met trollen als jij bent Kessen.

Lou Holtman

unread,
May 12, 2013, 7:33:29 AM5/12/13
to
Het is me wat met die vrije markt economie waar je als je een goed idee
hebt en het lef te investeren hierin en uiteindelijk een produkt in de
markt zet dat haarfijn aansluit bij de wensen van de doelgroep die je
voor ogen had je als klein bedrijf een goede boterham kan verdienen.
Schandalig gewoon. Was het niet om de prijs dan zou elke woon-werk
fiets uitgerust zijn met deze naaf ipv een nexus naaf. Een enorme markt
lijkt mij. Als het zo simpel zou zijn dat je alleen de geproduceerde
aantallen hoefde te verhogen om dit te bereiken dan zou dit al lang
zijn gebeurd lijkt mij zo. Zal wel wat ingewikkelder zijn dan jouw
beperkt en rechtlijnig denkkader toelaat. Als je toch het boek '
Economics for dummies' aan het lezen bent lees ook eens de hoofdstukken
'markwerking', 'concurrentie', en 'vraag en aanbod'. Uiteindelijk is
de consument nog altijd degene die bepaalt wat succes heeft of niet.
--

Lou

0 new messages