Hölderlin verneukt

sterre

May 21, 2007, 6:24:24 PM5/21/07
Holle vaten zijn de dichters
waarin des levens wijn, de geest
van dronkaards zachtjes klokt

dagdag, sterre

--
.nosig

Serge Helfrich

May 21, 2007, 7:33:23 PM5/21/07
sterre:

> Holle vaten zijn de dichters
> waarin des levens wijn, de geest
> van dronkaards zachtjes klokt

Hölderlin is heel moeilijk metrisch te vertalen. Maar ja, deze
ongetwijfeld geestig bedoelde "vertaling" is niet metrisch, en met
minder pinot blanc in m'n mik zou ik me wellicht afvragen of dat hier
toch zou moeten. Van wie zijn die holle vaten?

Buonaparte

Heilige Gefäße sind die Dichter,
Worinn des Lebens Wein, der Geist
Der Helden sich aufbewahrt,

Aber der Geist dieses Jünglings
Der schnelle, müßt' er es nicht zersprengen
Wo es ihn fassen wollte, das Gefäß?

Der Dichter laß ihn unberührt wie den Geist der Natur,
An solchem Stoffe wird zum Knaben der Meister.

Er kann im Gedichte nicht leben(*) und bleiben,
Er lebt und bleibt in der Welt.

(originele spelling en originele non-ascii)

(*) Slauerhoff kon dat natuurlijk wel, al leefde en bleef hij in de
wereld, om terloops de onbestaande papieren woning van een dode Duitser
te jatten, in plaats van rustig de komst van de Vinex-locaties af te
wachten. Je moet wat, wanneer je als Hollander geboren bent.

--
Serge Helfrich

sterre

May 21, 2007, 7:38:06 PM5/21/07
Serge Helfrich <serge.h...@jaimemonzizi.free.fr> wrote:

> sterre:

> Van wie zijn die holle vaten?

Van mij. Popje.

> Heilige Gefنكe sind die Dichter,

> Worinn des Lebens Wein, der Geist
> Der Helden sich aufbewahrt,

Dus.

dagdag, sterre

--
.nosig

Serge Helfrich

May 21, 2007, 7:59:12 PM5/21/07
sterre:

> Van mij. Popje.

O godverdomme -- als ik dat geweten had, had ik het misschien anders
gebracht, hertje.

--
Serge Helfrich

pb

May 22, 2007, 6:16:49 AM5/22/07

> O godverdomme -- als ik dat geweten had, had ik het misschien anders
> gebracht, hertje.
>
> --
> Serge Helfrich

Wat een taal....hertje... lijkt wel spraakgebrek...
Kijk eens hoe ze dat in ouwe families doen... www.borrasart.com

pieter.

Helfrich

May 22, 2007, 7:20:06 AM5/22/07
On 22 mei, 12:16, "pb" <arrob...@hotmail.com> wrote:

> Wat een taal....hertje...

Inderdaad zeg. Ik lijk wel een klootzak.

--
Serge Helfrich

Helfrich

May 22, 2007, 8:25:55 AM5/22/07

pb

May 22, 2007, 9:11:37 AM5/22/07

"Helfrich" <helf...@xs4all.nl> wrote in message
't Hijgend hert, der jacht ontkomen, schreeuwt
niet sterker naar 't genot van de frisse water-
stromen, dan mijn ziel verlangt naar God. Ja,
mijn ziel dorst naar den Heer; God des levens,
ach, wanneer zal ik naad'ren voor uw ogen, in
uw huis uw naam verhogen?
'k Denk aan U, o God, in 't klagen
uit de landstreek der Jordaan.
Van mijn leed doe 'k Hermon wagen,
'k roep van 't klein gebergt' U aan.
'k Zucht, daar kolk en afgrond loeit,
daar 't gedruis der waat'ren groeit,
daar uw golven, daar uw baren
mijn benauwde ziel vervaren.

Maar de Heer zal uitkomst geven,
Hij, die 's daags zijn gunst gebiedt.
'k Zal in dit vertrouwen leven
en dat melden in mijn lied;
'k zal zijn lof zelfs in den nacht
zingen, daar ik Hem verwacht,
en mijn hart, wat mij moog' treffen,
tot den God mijns levens heffen.

ja, ja die holderin toch.... http://www.cyberhymnal.org/non/nl/thijgend.htm

pieter

rick

May 22, 2007, 1:13:44 PM5/22/07
Helfrich zee op 22.05.2007 14:25:

> Inderdaad zeg. Ik lijk wel een klootzak.

Dubbel zellefs...

--
rick

rick

May 22, 2007, 1:16:03 PM5/22/07
Helfrich zee op 22.05.2007 13:20:

> Inderdaad zeg. Ik lijk wel een klootzak.

Dubbel zellefs...

--
rick

Paul Wezenberg

May 22, 2007, 1:20:55 PM5/22/07

"rick" <rick.jan...@xs4all.nl> schreef in bericht

Ha, daar zijn we weer bij de klootszak. Iemand een appeltje op zijn
bloedworst?

Groet, Paul.

Serge Helfrich

May 22, 2007, 1:54:36 PM5/22/07
rick schreef:

Bizar, dat "Google Groups". Vooral het raadselachtige uur vertraging van
het duplicaat.

--
Serge Helfrich

Serge Helfrich

May 22, 2007, 1:54:37 PM5/22/07
rick schreef:
> Helfrich zee op 22.05.2007 13:20:

> Dubbel zellefs...

Bizar, dat "Google Groups". Vooral het raadselachtige uur vertraging van

sterre

May 22, 2007, 3:28:42 PM5/22/07
pb <arro...@hotmail.com> wrote:

> Wat een taal....hertje... lijkt wel spraakgebrek...

Corrigeer. Als Sersje 'hertje' tegen mij zegt worden mijn ogen groot,
donkerbruin en vochtig.

dagdag, sterre

--
.nosig

Karin

May 22, 2007, 3:38:34 PM5/22/07

"Paul Wezenberg" <iem...@microsoft.com> schreef in bericht

Nee dankjewel, liever gefruite uienringen.

Karin

Branko Collin

May 23, 2007, 9:49:34 AM5/23/07

en je neus nat?

--
branko collin
"I'm a little man, and I am also evil, also into cats,

Izak van Langevelde

May 23, 2007, 6:29:49 PM5/23/07
In article <1hyja5a.hdgnq81aq481wN%ste...@xs4all.nl>,
ste...@xs4all.nl (sterre) wrote:

Da's omdattie pruimt en met productie spreekt...

--
Grinnikend door het leven...

Serge Helfrich

May 23, 2007, 6:46:01 PM5/23/07
Izak van Langevelde schreef:

Span ik me eens in om eenvoudig en openhartig te vloeken, dan pruim ik
weer en spreek ik met subsidie.

--
Serge Helfrich

Serge Helfrich

May 27, 2007, 11:14:09 AM5/27/07
sterre wrote:

> Als Sersje 'hertje' tegen mij zegt worden mijn ogen groot,
> donkerbruin en vochtig.

"Confidence pour confidence,
C'est moi que j'aime à travers vous."

--
Serge Helfrich

rick

May 27, 2007, 11:15:22 AM5/27/07
Serge Helfrich zee op 27/5/07 17:14:

<http://www.smartlappenkoor.nl/Liedjes/song%20112.htm>

Goed poetsen, die bazuin.

--
rick

sterre

May 27, 2007, 11:23:44 AM5/27/07
Serge Helfrich <serge.h...@jaimemonzizi.free.fr> wrote:

> C'est moi que j'aime à travers vous

Ik hou ervan om je omver te rijden?

Nu moet ik als armoedig Mariakind weer toegeven dat ik geen Frans lees.
Ja, croissantjes, koffie en pernod, dat kan ik heel goed bestellen. En
'tes yeux brillent comme les etoiles', dat snap ik ook.

Wel kan ik in het Grieks vragen waar de bushalte is. Pou ine leoforio,
parakalo? Kan ik wenslauw misschien mee imponeren op deze holle zondag.

dagdag, sterre

--
.nosig

Serge Helfrich

May 27, 2007, 12:33:12 PM5/27/07
sterre wrote:

> Ik hou ervan om je omver te rijden?

Een associatieve Lautréamont-vertaling van uw hand lijkt me helemaal het
einde.

--
Serge Helfrich

rick

May 27, 2007, 12:38:17 PM5/27/07
sterre zee op 27.05.2007 17:23:

> Ik hou ervan om je omver te rijden?

Het is ik die er van houdt uu te kruisigen?

--
rick

sterre

May 27, 2007, 1:08:57 PM5/27/07
Serge Helfrich <serge.h...@jaimemonzizi.free.fr> wrote:

'Het lijkt me wel wat om over je heen te gaan?'

Ja, ik weet het niet hoor, zoals gezegd: ik lees geen Frans. En
Lautréamont heb ik in het Nederlands.

dagdag, sterre

--
.nosig

Serge Helfrich

May 27, 2007, 1:21:45 PM5/27/07
sterre schreef:

> 'Het lijkt me wel wat om over je heen te gaan?'

Nou ja, wat mij betreft is zoiets best bespreekbaar, maar nu heb ik te
veel alsem gerookt, dus mijn kop bonst als een pijnlijk vrouwenhoofdje.

> Ja, ik weet het niet hoor, zoals gezegd: ik lees geen Frans. En
> Lautréamont heb ik in het Nederlands.

Het was geen Lautréamont. Er spookte een raar en onbeduidend liedje door
mijn hoofd. Stef gaat altijd googelen op dat soort quotes, dus als hij
wat heeft zullen we het wel horen.

--
Serge Helfrich

Tonnie

May 27, 2007, 4:45:39 PM5/27/07
On Sun, 27 May 2007 19:21:45 +0200, Serge Helfrich
> [...]

>Het was geen Lautréamont. Er spookte een raar en onbeduidend liedje door
>mijn hoofd. Stef gaat altijd googelen op dat soort quotes, dus als hij

Ik ben Stef niet, maar och...

Je me fous, fous de vous.
Vous m'aimez, mais pas moi.
Moi, je vous voulais mais

http://www.bide-et-musique.com/song/349.html
--
At first there was nothing. Then God said 'Let there be light!'
Then there was still nothing. But you could see it.

Serge Helfrich

May 27, 2007, 5:18:01 PM5/27/07
Tonnie:

> Je me fous, fous de vous.
> Vous m'aimez, mais pas moi.
> Moi, je vous voulais mais
> Confidence pour confidence,
> C'est moi que j'aime à travers vous.

Nou, bedankt zeg. 1981? We worden oud en krakkemikkig.

Over wie gaat deze?
<http://www.paroles.net/chansons/11530.htm>

--
Serge Helfrich

Izak van Langevelde

May 27, 2007, 7:33:20 PM5/27/07
In article <1hys7zb.jx52a23gx4v7N%ste...@xs4all.nl>,
ste...@xs4all.nl (sterre) wrote:

> Ik hou ervan om je omver te rijden?

Handig heh, dat associaetief vertaeln...

Tonnie

May 28, 2007, 12:39:52 AM5/28/07
On Sun, 27 May 2007 23:18:01 +0200, Serge Helfrich
<serge.h...@jaimemonzizi.free.fr> wrote:

>Nou, bedankt zeg. 1981? We worden oud en krakkemikkig.

Worden?

Is dit een quiz? Haar manager, Bernard St.Paul natuurlijk.
In 1977 <sic>, op haar album "Hollywood".

--
Yesterday is but today's memory, and tomorrow is today's dream.
Kahlil Gibran

Stef

May 28, 2007, 1:21:46 AM5/28/07

Tonnie schreef:

>Ik ben Stef niet, maar och...
>
>Je me fous, fous de vous.
>Vous m'aimez, mais pas moi.
>Moi, je vous voulais mais
>Confidence pour confidence,

>C'est moi que j'aime ą travers vous.

Ik ben Stef wel zo wordt beweerd. Beluisteren op eigen risico:

<http://users.skynet.be/stefko/nes/Confidence_Pour_Confidence.mp3>

Stef @ moiaussijaimemonzizi

Serge Helfrich

May 28, 2007, 4:04:02 AM5/28/07
Tonnie:

> Worden?

> Is dit een quiz? Haar manager, Bernard St.Paul natuurlijk.
> In 1977 <sic>, op haar album "Hollywood".

Ik weet niet meer waarom ik het vroeg (absint gerookt), maar evengoed
bedankt.

--
Serge Helfrich

Wenslauw Schwartz

May 28, 2007, 6:04:50 AM5/28/07
On 2007-05-27, sterre <ste...@xs4all.nl> wrote:
> Wel kan ik in het Grieks vragen waar de bushalte is. Pou ine leoforio,
> parakalo? Kan ik wenslauw misschien mee imponeren op deze holle zondag.

Poeh! Ik kom niet verder dan wat vloeken, lichaamsdelen en
standaardwoorden als goeiemorgen, goedemiddag, goedenavond en dankuwel.

--
http://blog.wenslauw.com
http://www.beautifullosers.org

Serge Helfrich

May 28, 2007, 6:16:34 AM5/28/07
Wenslauw Schwartz wrote:

> Poeh! Ik kom niet verder dan wat vloeken, lichaamsdelen en
> standaardwoorden als goeiemorgen, goedemiddag, goedenavond en dankuwel.

Ik roep links en rechts wat jasas en jamas. Dat is eigenlijk wel voldoende
voor een aangenaam verblijf.

--
Serge Helfrich

Tonnie

May 28, 2007, 2:16:49 PM5/28/07
On Mon, 28 May 2007 07:21:46 +0200, Stef <stef.ko...@gmail.com>
wrote:

>Ik ben Stef wel zo wordt beweerd. Beluisteren op eigen risico:
>
><http://users.skynet.be/stefko/nes/Confidence_Pour_Confidence.mp3>

horrible.

>Stef @ moiaussijaimemonzizi

jelesaimepresquetous.
--
All that we see or seem, is but a dream within a dream. Edgar
Allan Poe

Serge Helfrich

May 28, 2007, 2:23:53 PM5/28/07
Tonnie wrote:

> jelesaimepresquetous.

Oude vrijster.

--
Serge Helfrich

Tonnie

May 28, 2007, 3:21:19 PM5/28/07
On Mon, 28 May 2007 20:23:53 +0200, Serge Helfrich

ha! niks hoor, gewoon een amateur.
(jammer dat amatrice niet bestaat).

--
A man can be free without being great, but no man can be great
without being free. (Khalil Gibran)

Serge Helfrich

May 28, 2007, 3:37:45 PM5/28/07
Tonnie wrote:

> ha! niks hoor, gewoon een amateur.

Amateur de zizi ???

--
Serge Helfrich

Tonnie

May 28, 2007, 5:09:25 PM5/28/07
On Mon, 28 May 2007 21:37:45 +0200, Serge Helfrich
<serge.h...@jaimemonzizi.free.fr> wrote:

>Amateur de zizi ???

Oui. je les préfère rôtis.
--
A little knowledge that acts is worth infinitely more than much
knowledge that is idle. (Kahlil Gibran)

Serge Helfrich

May 28, 2007, 5:17:24 PM5/28/07
Tonnie schreef:

> Oui. je les préfère rôtis.

Ouf, ça chauffe !

--
Serge Helfrich

sterre

May 28, 2007, 5:22:53 PM5/28/07
Serge Helfrich <serge.h...@jaimemonzizi.free.fr> wrote:

Ik heb ze het liefst gebakken.

> Ouf, ça chauffe !

Oei, dat is heet!

dagdag, sterre

--
.nosig

Serge Helfrich

May 28, 2007, 5:28:22 PM5/28/07
sterre schreef:

> Oei, dat is heet!

Ja.

--
Serge Helfrich

sterre

May 28, 2007, 5:59:56 PM5/28/07
Serge Helfrich <serge.h...@jaimemonzizi.free.fr> wrote:

> Ja.

<wist het zweet van haar voorhoofd>
Pfieuw. Zie je wel. Al doende leert men.

dagdag, sterre

[] associatief vertalen rules
--
.nosig

Helfrich

May 29, 2007, 10:09:20 AM5/29/07
On 28 mei, 20:16, Tonnie <tonn...@NOgmail.com> wrote:

> horrible.

Ik verdenk Stef ervan dat hij het een leuke plaat vindt.

Gezien uw beheersing van het Frans wil ik u wijzen op een
aardigheidje. Waar op het eerste gehoor slechts sprake is van een
banale, directe, cynische en seksistische tekst die vandaag de dag nog
steeds feministen de gordijnen in jaagt, is het vooral een staaltje
Frans taalfetisjisme. Het zit in de coupletregels waarin hij scandeert
op de repetitieve pianodreun (en die alleen luisterend goed te
herkennen zijn, lezend nauwelijks). Na iedere pauze wordt daarin de
laatste lettergreep (in klank) herhaald:

Je me fous
fous de vous
Vous m'ai-mez
mais pas moi
Moi, je vous
vou-lais mais

Si vous vou-lez
les ca-resses
Res-tez pas
pas chez moi
Moi j'aime sans
sen-timent.

Vous pleu-rez
ré-vol-tée
tai-sez-vous.
Vous m'ai-mez
mais pas moi
Moi je...

Erg veel structuur voor zo weinig woorden. En toch zegt hij exact wat
hij bedoelt, zonder concessies. Leuk he? Dat is wat anders dan "m'n
schoenen zijn gejat maar ik hoef niet meer naar buiten want er is nog
wel wat."

--
Serge Helfrich

pyrrho

May 29, 2007, 11:15:47 AM5/29/07

Franse popmuziek is ... euh, bestaat niet.

Stef

May 29, 2007, 1:27:01 PM5/29/07

pyrrho schreef:

>Franse popmuziek is ... euh, bestaat niet.

Dit is een slechte posting.

Franse popmuziek is erg onbekend buiten de franstalige wereld
(Frankrijk, Wallonië, Québec). Dat heeft vooral te maken met de
verengelsing van de populaire cultuur.

Ga maar eens een lokaal bierfeest bezoeken in een Waals dorpje tijdens
de jaarlijkse kermis. En kom dan nog eens vertellen dat Franse
popmuziek niet bestaat.

Ik ga zowaar denken dat u een Hollander bent.

Stef

Serge Helfrich

May 29, 2007, 1:50:47 PM5/29/07
Stef schreef:

> Dit is een slechte posting.

Met deze doe ik niet mee hoor. Ik heb te weinig verstand van dit onderwerp.

--
Serge Helfrich

Marijn van der Waa

May 29, 2007, 1:56:29 PM5/29/07
pyrrho <te...@test.com> wrote:

> Franse popmuziek is ... euh, bestaat niet.

Dan staan je nog aardig wat verrassingen te wachten.

--
beuh

Tonnie

May 29, 2007, 2:14:47 PM5/29/07
On 29 May 2007 07:09:20 -0700, Helfrich <helf...@xs4all.nl> wrote:

<knip>

> [...]
>hij bedoelt, zonder concessies. Leuk he? Dat is wat anders dan "m'n
>schoenen zijn gejat maar ik hoef niet meer naar buiten want er is nog

Mooi! Ik ben inderdaad best wel gek op dit soort "onvertaalbare"
teksten.
Wat is het Nederlands eigenlijk een lelijke taal.
--
Freedom defined is freedom denied. (Illuminatus)

pyrrho

May 29, 2007, 2:18:35 PM5/29/07
Stef wrote:

> Dit is een slechte posting.

> Franse popmuziek is erg onbekend buiten de franstalige wereld
> (Frankrijk, Wallonië, Québec). Dat heeft vooral te maken met de
> verengelsing van de populaire cultuur.

Populaire cultuur is populair en popmuziek is Anglo-Saksisch, daar helpt
geen lieve moedertje of Johnny Holiday aan, Stef. De Vlamingen hebben nog
een heel aardige (pop)muziekcultuur, maar naar het zuiden is het pet.

> Ga maar eens een lokaal bierfeest bezoeken in een Waals dorpje tijdens
> de jaarlijkse kermis. En kom dan nog eens vertellen dat Franse
> popmuziek niet bestaat.

Kom mij eerst eens vertellen wie de Franse tegenhangers zijn van Stones,
Beatles, U2, Oasis, Eagles, Beach Boys, Zappa, Police, Peppers, Tupac, ik
houd maar even op.

> Ik ga zowaar denken dat u een Hollander bent.

Haha, mijn oma zou zeggen: "De wierhyd hat in skel lud"

pyrrho

May 29, 2007, 2:19:30 PM5/29/07

Laat maar eens wat horen dan

pyrrho

May 29, 2007, 2:37:23 PM5/29/07

Mja, en ik vind kwaliteit van muziek dan weer belangrijker dan de kwaliteit
van warm eten.

rick

May 29, 2007, 2:41:22 PM5/29/07
pyrrho zee op 29/5/07 20:37:

Dat vinden ze in Biaffra nou ook. Gelukkig maar.

--
rick

pyrrho

May 29, 2007, 2:44:29 PM5/29/07

Ja hoor, Dr Demago

Jan Mannoury

May 29, 2007, 2:47:04 PM5/29/07
On Tue, 29 May 2007 20:18:35 +0200, "pyrrho" <te...@test.com> wrote:

> [...]
>Beatles, U2, Oasis, Eagles, Beach Boys, Zappa, Police, Peppers, Tupac, ik

wie?

janm (wat een geleuter weer. een kind weet dat alleen de retoromaanse
pop er werkelijk toe doet.)

Serge Helfrich

May 29, 2007, 2:49:57 PM5/29/07
Stef schreef:

> Ik ga zowaar denken dat u een Hollander bent.

Stef, nog even dit: Ik heb pyrrho al een aantal laten keer laten zeggen
dat ie geen Hollander is. Je moet niet aan de gang blijven.

--
Serge Helfrich

Serge Helfrich

May 29, 2007, 2:53:40 PM5/29/07
pyrrho:

"De wierhyd hat in skel lud"

U praat boers? Wat een leuke verrassing!

--
Serge Helfrich

pyrrho

May 29, 2007, 2:56:06 PM5/29/07
Serge Helfrich wrote:
> pyrrho:
>
> "De wierhyd hat in skel lud"
>
> U praat boers? Wat een leuke verrassing!

Nee, mijn oma sprak

pyrrho

May 29, 2007, 2:56:52 PM5/29/07

Nou, laat maar eens wat horen dan

rick

May 29, 2007, 2:58:16 PM5/29/07
Jan Mannoury zee op 29/5/07 20:47:

> retoromaanse pop

De Veulpoepers?

--
rick

Serge Helfrich

May 29, 2007, 2:59:28 PM5/29/07
pyrrho schreef:

Wat moet u dan met de popcultuur? Ik ga toch ook niet McDonalds lopen
verdedigen als ik het over eten heb?

--
Serge Helfrich

pyrrho

May 29, 2007, 3:06:42 PM5/29/07

Ach menneke toch, ik kom hier op terug, maar nu niet want ik heb net de
Arctic Monkeys gedownload

Mirella

May 29, 2007, 3:09:35 PM5/29/07

na Pinkpop?
Je moet trouwens uitkijken met de term 'popmuziek'. Voor sommige mensen is
dat alles wat niet klassiek is, voor anderen is het slechts (een deel van)
wat in de top-40 staat.
En de Fransen schijnen gave hiphop te maken. Ik heb wel het één en ander
gedownload maar nog niets beluisterd.

groetjes,
Mirella :)

Serge Helfrich

May 29, 2007, 3:09:26 PM5/29/07
pyrrho schreef:

> Nou, laat maar eens wat horen dan

Ik vermoed dat janm een grap maakte.

--
Serge Helfrich

Serge Helfrich

May 29, 2007, 3:11:07 PM5/29/07
pyrrho schreef:

> Ach menneke toch, ik kom hier op terug,

Nou, daar kan ik me dan weer op verheugen. Is er geen voetbal op TV of zo?

--
Serge Helfrich

pyrrho

May 29, 2007, 3:20:45 PM5/29/07
Mirella wrote:

> na Pinkpop?

Was het niks? Ik beluister anders net wat interessante nummers

> Je moet trouwens uitkijken met de term 'popmuziek'. Voor sommige
> mensen is dat alles wat niet klassiek is, voor anderen is het slechts
> (een deel van) wat in de top-40 staat.

Ik heb even de ruwe indeling pop-klassiek-jazz voor ogen

> En de Fransen schijnen gave hiphop te maken.

IIIIIEEEEEUUUUWWW!, dan alleen zwarte Fransen hoop ik

pyrrho

May 29, 2007, 3:22:14 PM5/29/07
Serge Helfrich wrote:

> Nou, daar kan ik me dan weer op verheugen. Is er geen voetbal op TV
> of zo?

Ja, daar leg je de vinger op een pijnlijke wonde. Alleen jong Oranje
voorlopig.

Kun je eigenlijk een beetje dansen Helfrich?

sterre

May 29, 2007, 3:22:34 PM5/29/07