Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Pleisterlaag laat los

1,600 views
Skip to first unread message

Jacqueline

unread,
Aug 10, 2005, 5:54:26 AM8/10/05
to

Hallo,

Een hele tijd geleden ging ik de muren in mijn toilet verven, maar na
ongeveer 15-20 minuten kwam tot mijn stomme verbazing de verf
inclusief een dun pleisterlaagje dat er blijkbaar onder zat van de
muur zetten. Ik ben toen uiteraard maar gestopt met het verven, maar
nu zit ik met een stel muren waar nog half verf op zit en half niet.
Ik weet niet goed wat ik nu moet doen. Die pleisterlaag moet er eerst
af, maar hoe kan ik die van de muren krijgen...? Met een plamuurmes
bikken is hartstikke zwaar, dat lukt me bijna niet, bovendien prik ik
daarmee m'n hele muur aan gort. Ik hoopte, omdat het om niet zo'n
dikke laag gaat, dat ik met een schuurmachine de laag eraf zou kunnen
krijgen, maar dat werkt helemaal niet. Bestaat hier een goede truc
voor die wel werkt?

Ik ben niet echt Miss Handywoman, vrees ik. ;-)

Alvast bedankt voor het meedenken.

Jacqueline

Jacqueline

unread,
Aug 10, 2005, 6:32:10 AM8/10/05
to
On Wed, 10 Aug 2005 11:54:26 +0200, Jacqueline <m...@privacy.net> wrote:

Nog even ter aanvulling op het vorige berichtje, ik bedenk me nu dat
die laag die eronder zit misschien ook wel gewoon een andere verflaag
kan zijn, misschien een andere soort verf, niet op waterbasis ofzo...

Jacqueline

Bird

unread,
Aug 10, 2005, 7:14:39 AM8/10/05
to

Waarschijnlijk is dat de oorzaak. heb zelf ook zoiets gehad met een
plafonnetje. Ben er nog steeds niet toe gekomen om de oude laag
grondig te verwijderen en de zaak opnieuw te schilderen :-(

Heb verder geen antwoorden op je vraag, maar je bent dus niet de enige
:-)

Gr,
Arne Vogel.

Swaze

unread,
Aug 10, 2005, 8:08:46 AM8/10/05
to
"Jacqueline" <m...@privacy.net> wrote in message
news:u8jjf196mr5nk2ue9...@4ax.com...

>
> Hallo,
>
> Een hele tijd geleden ging ik de muren in mijn toilet verven, maar na
> ongeveer 15-20 minuten kwam tot mijn stomme verbazing de verf
> inclusief een dun pleisterlaagje dat er blijkbaar onder zat van de
> muur zetten. Ik ben toen uiteraard maar gestopt met het verven, maar
> nu zit ik met een stel muren waar nog half verf op zit en half niet.
> Ik weet niet goed wat ik nu moet doen. Die pleisterlaag moet er eerst
> af, maar hoe kan ik die van de muren krijgen...? Met een plamuurmes
> bikken is hartstikke zwaar, dat lukt me bijna niet, bovendien prik ik
> daarmee m'n hele muur aan gort. Ik hoopte, omdat het om niet zo'n
> dikke laag gaat, dat ik met een schuurmachine de laag eraf zou kunnen
> krijgen, maar dat werkt helemaal niet. Bestaat hier een goede truc
> voor die wel werkt?


Als ie loslaat als je eroverheen schildert, waarom schilder je dan niet
alles :)

groet,
Swaze


Indy

unread,
Aug 10, 2005, 8:36:55 AM8/10/05
to
On Wed, 10 Aug 2005 11:54:26 +0200, Jacqueline <m...@privacy.net> wrote:

Ik denk dat de beste truc is om het verstand op nul te zetten en met
het plamuurmes bezig te gaan.
Als je ooit nog eens wilt verven , bedenk dan dat er ook 'voorstrijk'
in de handel is.

Je bent niet de eerste met dit euvel en zeer waarschijnlijk ook niet
de laatste.....


Mark

unread,
Aug 10, 2005, 9:33:54 AM8/10/05
to

"Jacqueline" <m...@privacy.net> wrote in message
news:u8jjf196mr5nk2ue9...@4ax.com...
>

Kan zijn dat er witkalk" gebruikt is. Witkalk is door zijn poederende
uiterlijk niet overschilderbaar met latex. Doet u dit toch dan is
bladdervorming het gevolg. Het beste kunt u de bestaande laag zover mogelijk
verwijderen, bijvoorbeeld door grof te schuren. Vervolgens een laag Flexa
Muurgrond aanbrengen. Dit om restanten witkalk vast te zetten. Vervolgens
afwerken met Flexa Muurverf in de gewenste kleur.

Groet, Mark


bestweter

unread,
Aug 10, 2005, 10:35:29 AM8/10/05
to

"Mark" <M...@You.nl> schreef in bericht
news:42fa01d3$0$11076$e4fe...@news.xs4all.nl...

geen garantie dat het direct werkt maar smeer de zaak eens in met stevig
behangplaksel en laat dit een dagje laten drogen. het drogen kost even tijd
maar in de tussentijd kun je plezieriger dingen doen dan met plamuurmes en
schuurpapier je hele huis in het stof zetten
Dikwijls krijg je eenzelfde effect als de latex veroorzaakt heeft: het
dringt iets in de toplaag en krimpt bij het drogen met het gevolg dat de
slecht op de ondergrond gehechte laag krimpt en loskomt van de ondergrond.
Dikwijl zijn de bladders dan gemakkelijk te verwijderen.


Stephan

unread,
Aug 10, 2005, 4:31:22 PM8/10/05
to

"Jacqueline" <m...@privacy.net> schreef in bericht
news:u8jjf196mr5nk2ue9...@4ax.com...

Zoals al elders gemeld; de muur voorbehandelen met een hecht of fixeermiddel
nadat je zoveelmogelijk van de loslatende onderlaag hebt verwijderd. Gebruik
voor het verwijderen van de loszittende (kalk)laag gewoon een spons met
lauw-warm water, daarna goed laten drogen , fixeermiddel in twee lagen
aanbrengen en hoppa......... verven maar.

Stephan
Klussenbedrijf Clavus Curvus

PS ga nou niet hobbyen met behanglijm en dat soort zut, het schiet niet op
en de kans dat de hele handel als nog van de muur komt is rijkelijk.


bestweter

unread,
Aug 10, 2005, 6:45:29 PM8/10/05
to

"Stephan" <kovacsek.NOSPAM.@tref.nl> schreef in bericht
news:1123705780.450e1a17f2ff59e36099448d6a4dc40f@teranews...
Mis ik iets ? Het is toch de bedoeling dat er zo weinig mogelijk op de muur
blijft zitten voordat de kwast/roller er aan te pas komt ?


Stephan

unread,
Aug 11, 2005, 4:10:43 PM8/11/05
to

"bestweter" <best...@home.nl> schreef in bericht
news:dde05u$a7s$1...@news4.zwoll1.ov.home.nl...
> Klopt, maar behanglijm is voor het lijmen van.............. jawel...
BEHANG!!! en niet voor het fixeren van poederende ondergronden.

Als je 100% zeker wilt zijn moet je de muur semtexen maar dan heb je denk ik
een probleem met de buurt :-).

fixeren is een goede tweede

Stephan


bestweter

unread,
Aug 11, 2005, 4:51:03 PM8/11/05
to

"Stephan" <kovacsek.NOSPAM.@tref.nl> schreef in bericht
news:1123790938.e20d87a9dd6ed90b1762448209552dd0@teranews...


Gelezen wat ik schreef op 10-8-05, 16.35 ?

geen garantie dat het direct werkt maar smeer de zaak eens in met stevig
behangplaksel en laat dit een dagje laten drogen. het drogen kost even
tijd
maar in de tussentijd kun je plezieriger dingen doen dan met plamuurmes
en
schuurpapier je hele huis in het stof zetten
Dikwijls krijg je eenzelfde effect als de latex veroorzaakt heeft: het
dringt iets in de toplaag en krimpt bij het drogen met het gevolg dat de
slecht op de ondergrond gehechte laag krimpt en loskomt van de
ondergrond.
Dikwijl zijn de bladders dan gemakkelijk te verwijderen.


Geen woord dus over gebruik van behanglijm als fixeermiddel, integendeel !
Bijkomend Voordeel van de het verwijderen van van de gehele slecht gehechte
toplaag is onder meer dat de structuur van het oppervlak niet verstoort is
door
"kale" plekken en plekken waar nog "pleisterwerk" op zit.

Jacqueline

unread,
Aug 20, 2005, 10:22:57 AM8/20/05
to
On Wed, 10 Aug 2005 22:31:22 +0200, "Stephan"
<kovacsek.NOSPAM.@tref.nl> wrote:


>Zoals al elders gemeld; de muur voorbehandelen met een hecht of fixeermiddel
>nadat je zoveelmogelijk van de loslatende onderlaag hebt verwijderd. Gebruik
>voor het verwijderen van de loszittende (kalk)laag gewoon een spons met
>lauw-warm water, daarna goed laten drogen , fixeermiddel in twee lagen
>aanbrengen en hoppa......... verven maar.
>
>Stephan
>Klussenbedrijf Clavus Curvus
>
>PS ga nou niet hobbyen met behanglijm en dat soort zut, het schiet niet op
>en de kans dat de hele handel als nog van de muur komt is rijkelijk.


Bedankt voor de reacties. Even een vraag aan Stephan nog. Ik ga dus
met een natte spons proberen nog zoveel mogelijk van die onderlaag
eraf te krijgen en daarna met fixeermiddel aan de slag? Waar dient dat
fixeermiddel precies voor, wat doet het precies? En is de ondergrond
dan helemaal vlak en egaal daarna?

Vriendelijke groet,

Jacqueline

Peer Mankpoot

unread,
Aug 20, 2005, 10:34:56 AM8/20/05
to
Jacqueline schreef/citeerde op Sat, 20 Aug 2005 16:22:57 +0200:

> Ik ga dus
> met een natte spons proberen nog zoveel mogelijk van die onderlaag
> eraf te krijgen en daarna met fixeermiddel aan de slag?

Ja.

> Waar dient dat fixeermiddel precies voor, wat doet het precies?

Het is heel goed mogelijk dat je niet alle "verkeerde" verf eraf krijgt.
Maar je weet ook dat je er ook niet zomaar overheen kunt latexen - dat is
immers het probleem dat je meteen aan het begin kreeg. Met die fixeergrond
zorg je ervoor (althans, probeer je ervoor te zorgen) dat de "verkeerde"
verf alsmede de rest van de ondergrond niet alsnog gaat loslaten,
bladderen of blaasjes vormen.

> En is de ondergrond dan helemaal vlak en egaal daarna?

Nee, dat is een probleem dat je nog moet oplossen voor je aan het
schilderen gaat. Als je meteen helemaal aan het begin met die fixeer aan
de slag was gegeaan, was de toplaag intact gebleven en had je dus geen
gaten en beschadigingen hoeven vullen. Maar ja, "als"... Overigens kun je
proberen om e.e.a. te maskeren door te stucen. Als het stucwerk goed
opgedroogd is, kun je alsnog gaan kleuren.

--
Opa rekent op 'm

Jacqueline

unread,
Aug 20, 2005, 10:41:25 AM8/20/05
to
On Sat, 20 Aug 2005 16:34:56 +0200, Peer Mankpoot
<peer.m...@xs4all.nl> wrote:


>Nee, dat is een probleem dat je nog moet oplossen voor je aan het
>schilderen gaat. Als je meteen helemaal aan het begin met die fixeer aan
>de slag was gegeaan, was de toplaag intact gebleven en had je dus geen
>gaten en beschadigingen hoeven vullen. Maar ja, "als"... Overigens kun je
>proberen om e.e.a. te maskeren door te stucen. Als het stucwerk goed
>opgedroogd is, kun je alsnog gaan kleuren.

Nou, de muur was al niet helemaal egaal, dus mijn plamuurmes is niet
de enige boosdoener. Als ik zou gaan stucen, moet ik dan de hele muur
doen, of is het voldoende om alleen de plekken te doen waar de muur
niet egaal is?

Groet,

Jacqueline

Pinokio

unread,
Aug 20, 2005, 10:44:13 AM8/20/05
to

>
>
> Bedankt voor de reacties. Even een vraag aan Stephan nog. Ik ga dus
> met een natte spons proberen nog zoveel mogelijk van die onderlaag
> eraf te krijgen en daarna met fixeermiddel aan de slag? Waar dient dat
> fixeermiddel precies voor, wat doet het precies? En is de ondergrond
> dan helemaal vlak en egaal daarna?
>
> Vriendelijke groet,
>
> Jacqueline

Fixeermiddel ffixeert de ondergrond je zet er een laag overheen waar niets
door heen kan komen
een beschermlaag, die jou ondergrond afsluit vor een nieuwe verflaag.

Marc


Peer Mankpoot

unread,
Aug 21, 2005, 5:04:08 AM8/21/05
to
Jacqueline schreef/citeerde op Sat, 20 Aug 2005 16:41:25 +0200:

> Als ik zou gaan stucen, moet ik dan de hele muur doen,

Ja, zeker als je het nog nooit eerder hebt gedaan.

> of is het voldoende om alleen de plekken te doen waar de muur
> niet egaal is?

Nee, dan kun je net zo goed met muurvuller (Alabastine en zo) of zoiets
gaan werken, maar dat is echt voor gaatjes, butsen en scheurtjes. Zoals
schroefgaatjes en krimpscheuren. Hangt af van het spul dat je gebruikt:
daar staat op welke maximale breedte en diepte het scheurtje/gaatje mag
hebben.
Voor vlakken en vlakjes waarvan de toplaag af is, is onzichtbaar herstel
het mooist te doen door stucen. Maar dat is wel even werk, vooral als je
het nog nooit hebt gedaan. Anderzijds: er is voor alles een eerste keer,
en als dit bevalt, durf je een volgende keer ook andere, meer in het zicht
lopende muren dan die van het toilet te doen. Het opent echt mogelijkheden
voor (verdere) verfraaiing van je huis.

--
Op en top maker

0 new messages