Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

massief eiken tafes behandelen

1 view
Skip to first unread message

Petra

unread,
Jan 21, 2005, 1:44:30 PM1/21/05
to
Ik heb 2 massief donkereiken tafels. (salon- en eettafel). De salontafel
is er nogal slecht aan toe met witte vlekken e.d. Meubeline werkt daarom
niet meer. Kan ik de tafel schuren en lakken? En kan ik dan maar beter
gelijk beide tafels doen?

--
Groetjes, Petra

Pinokio

unread,
Jan 21, 2005, 2:25:23 PM1/21/05
to

"Petra" <pe...@geeftantwoord.nl> schreef in bericht
news:1gqr83z.1boeoel11vk7xuN%pe...@geeftantwoord.nl...

Yeps tegelijk doen
Eerst ff schuren met korrel 180
lakken schuren met korrel 240 en daarna nog 2x aflakken
en je tafel is weer als nieuw

Marc

ps) je kan ze ook eerst ff beitsen voor een mooiere kleur en daarna blank
aflakken


--
Posted by news://news.nb.nu

Petra

unread,
Jan 21, 2005, 3:01:21 PM1/21/05
to
Pinokio <m...@home.nl> wrote:


> Yeps tegelijk doen
> Eerst ff schuren met korrel 180
> lakken schuren met korrel 240 en daarna nog 2x aflakken
> en je tafel is weer als nieuw
>
> Marc
>
> ps) je kan ze ook eerst ff beitsen voor een mooiere kleur en daarna blank
> aflakken

OK thnx, maar ehmz, onervaren doe-het-zelver als ik ben .... wat voor
lak moet ik gebruiken? Of zijn daar geen keuzes in ...

Beitsen is niet nodig want de kleur is echt prachtig.
--
Groetjes, Petra

Pinokio

unread,
Jan 21, 2005, 3:21:53 PM1/21/05
to

"Petra" <pe...@geeftantwoord.nl> schreef in bericht
news:1gqrbom.164qnx1holagwN%pe...@geeftantwoord.nl...

> Pinokio <m...@home.nl> wrote:
>
>
>> Yeps tegelijk doen
>> Eerst ff schuren met korrel 180
>> lakken schuren met korrel 240 en daarna nog 2x aflakken
>> en je tafel is weer als nieuw
>>
>> Marc
>>
>> ps) je kan ze ook eerst ff beitsen voor een mooiere kleur en daarna blank
>> aflakken
>
> OK thnx, maar ehmz, onervaren doe-het-zelver als ik ben .... wat voor
> lak moet ik gebruiken? Of zijn daar geen keuzes in ...

Je hebt blanke lak van verschillende merken
Maar voor je tafel zou ik Glitsa gebruiken, die doet echt lekker hard worden


Marc

jouke

unread,
Jan 21, 2005, 5:26:23 PM1/21/05
to

--
m. vrgr,
Jouke.
"Pinokio" <m...@home.nl> schreef in bericht news:41f1...@news.nb.nu...

En blijf daarna van alle smeermiddeltjes af en je krijgt nooit meer witte
vlekken.

als de tafel nat wordt gewoon even afnemen met een droge doek en klaar.
Jouke

post2u

unread,
Jan 21, 2005, 8:08:53 PM1/21/05
to
"Petra" <pe...@geeftantwoord.nl> wrote in message
news:1gqr83z.1boeoel11vk7xuN%pe...@geeftantwoord.nl...
> Groetjes, Petra

Als je tafel is de was is gezet moet je voor het schuren buitengewoon goed
ontvetten.
Je hebt anders goede kans dat je lak na droging blijft plakken.
Zou je meteen gaan schuren, dan werk je de was nml. weer de porien in.


Sander

unread,
Jan 24, 2005, 11:50:03 AM1/24/05
to
Hmm als het oude klassieke tafels zijn dan is miojn behandeling:

-alle schroeven, bouten, spijkers en andere metalen verwijderen.
-Lijm verbindingen los forceren
-Alle losse delen kaal schrapen
-Nieuw ontwerp maken
-Cirkelzaag erin om de benodigde onderdelen voor het nieuw ontwerp uit te
zagen.
-Verbindingen frezen/zagen
-Opnieuw op z'n modern's afwerken (white wash).

Dus als je je oude oerlelijke klassieke eikentafel kwijt wil, mail me maar.
Ik wil nog een modern bed maken en daar heb ik nog wat oude tafels voor
nodig ;-)


mvg. Sander
.

post2u

unread,
Jan 24, 2005, 9:06:32 PM1/24/05
to
"Sander" <zu...@geenzooi.wxs.nl> wrote in message
news:41f52742$0$4109$ba62...@nova.planet.nl...

Van dik hout zaagt men planken.......))


Petra

unread,
Jan 25, 2005, 6:23:49 AM1/25/05
to
Sander <zu...@geenzooi.wxs.nl> wrote:


> Dus als je je oude oerlelijke klassieke eikentafel kwijt wil, mail me maar.
> Ik wil nog een modern bed maken en daar heb ik nog wat oude tafels voor
> nodig ;-)
>
>
> mvg. Sander
> .

Dank je voor het aanbod, maar m'n tafel is niet oerlelijk maar heeft
alleen een nieuw laklaagje nodig. Dan is weer prachtig :)

--
Groetjes, Petra

0 new messages