radiator kraan lekt heel eventjes bij opendraaien

Maurice Janssen

Hoi,

Ik heb een radiator, waarvan de kraan eventjes lekt bij het
opendraaien. Als hij gewoon open of dicht staat komt er niets uit. De
hoeveelheid water is niet zo groot, een stukje keukenrol is genoeg om
het op te vangen. De kraan vervangen is niet zo simpel, aangezien ik in
een flat woon met een centrale cv.
Heeft iemand een idee om hier iets aan te doen?

groeten, Maurice
--
Maurice Janssen | The best way to accelerate
maur...@xs4all.nl | is at 9.8 m/s^2

Ron Laan

Maurice Janssen <maur...@xs4all.nl> schreef in berichtnieuws
znhevprwkfnyyay...@news.localnet...

> [...]
> een flat woon met een centrale cv.
> Heeft iemand een idee om hier iets aan te doen?

De 'echte' cv-monteur heeft hier een apparaatje voor. Hij kan het binnenwerk
uit een radiatorkraan schroeven zonder de installatie af te tappen. Het is
een soort huls met een kogelkraan eraan.

In dit geval zou ik dus toch maar even de vakman bellen...

Je zou, als 't om een ingedroogd O-ringentje gaat, ook nog even het volgende
kunnen proberen.

Thermostaatkop van de kraan afhalen en het pennetje met siliconenvet
invetten. Vervolgens een aantal malen het pennetje op en neer bewegen.
Als je gelukt hebt lekt het kraantje nu (voorlopig even) niet meer.

Suc6,

Ron Laan

Andre

Ron Laan <r...@caiw.nl> schreef in berichtnieuws
81c5ri$fpa$1...@news.kabelfoon.nl...

> [...]
> een soort huls met een kogelkraan eraan.
>
> In dit geval zou ik dus toch maar even de vakman bellen...

Helaas geld dit niet voor alle kranen maar met een vries apperaat kan het
ook even de leidingen bevriezen en dan de kraan vervangen.
Vaak is het ook mogelijk om de moer van de pakkingbus iets vaster aan te
draaien en is de lekkage ook over.

> [...]
> invetten. Vervolgens een aantal malen het pennetje op en neer bewegen.
> Als je gelukt hebt lekt het kraantje nu (voorlopig even) niet meer.

Waar staat dan vermeld dat het om een Thermostaat kraan gaat.
Maar als het een TH kraan is en dan een van danfoss kan je ook de spindel er
zo uit draaien en er een nieuwe inzetten. Let op dit geld voor danfoss TH
kranen probeer het niet bij andere merken dan heb je een binnen zwembadje.

Andre

Maurice Janssen

On Mon, 22 Nov 1999 23:10:06 +0100, Andre wrote:
>Vaak is het ook mogelijk om de moer van de pakkingbus iets vaster aan te
>draaien en is de lekkage ook over.

Het was inderdaad geen thermostaat kraan. Ik hem hem wat vaster
gedraaid en hoop dat het probleem definitief is opgelost.

Bedankt,

joop de bruijn

Het zal zeker niet definitief verholpen zijn, ik schaht een jaar en dan heb
je weer hetzefde probleem.
De kranen worden wat ouder eb zijn niet echt gemaakt om open en dicht te
draaien.
De beste oplossing is om de kraan te vervangen voor een thermostaat kraan.
De leiding bevriezen (kan je niet zelf) en de kraan vervangen dan ben je er
voor altijd af,
Bij mij heeft die kraan er altijd tussengezeten en dat is 15 jaar nooit enig
probleem gehad en toch was het een kraan van slecht 25 gulden nu kosten ze
ongeveeer f.30,0---
Groeten Joop..

maur...@xs4all.nl

In <38400AC5...@casema.net> joop de bruijn <jdb...@casema.net> wrote:
>Het zal zeker niet definitief verholpen zijn, ik schaht een jaar en dan heb
>je weer hetzefde probleem.

Dat is nog aan de ruime kant. Hij lekt namelijk alweer een beetje. Ik
kan hem wel heel lomp aan gaan draaien, maar dat zal weinig zin hebben.

> [...]
>De leiding bevriezen (kan je niet zelf) en de kraan vervangen dan ben je er

Ik denk dat ik dat maar eens ga doen.

groeten, Maurice

vannuys

je moet de bourrage van de kraan (ik denk dat jullie dit klemfitting noemen wat
aandraaien
en dan is de kraan dicht
yves