Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Chronotherm IV doet vreemd

1,622 views
Skip to first unread message

VanTur...@gmail.com

unread,
Jan 10, 2006, 5:01:39 AM1/10/06
to
Goedendag allen !

Ik heb een HoneyWell Chronotherm IV, die sinds een maandje of drie
vreemd doet.
Hij hangt al een jaartje of drie in mijn huis, en schakelt voor beneden
de ketel aan om de vloerverwarming aan te zetten.
Ik heb deze ingesteld op 20,5 graden bij opstaan. Nu is het al een
tijdje zo dat de temperatuur vrolijk doorschiet naar 21 graden. Dat
niet alleen, maar zelfs als de thermostaat 21 graden aangeeft, springt
ie nog aan, terwijl de instelling op 20,5 graad staat.

Iemand een ideetje ??

Oh ja, Ik heb een AWB ketel...als dat iets uitmaakt.

bart

unread,
Jan 10, 2006, 5:21:38 AM1/10/06
to
probeer het eens met nieuwe batterijen

Rob Joosen

unread,
Jan 10, 2006, 6:27:36 AM1/10/06
to
Want ?? Kun je vertellen wat dat zou uitmaken ? Ik geloof je best hoor,
maar ben nieuwsgierig wat de achterliggende gedachte zou zijn.

bausie.

unread,
Jan 10, 2006, 6:31:38 AM1/10/06
to
VanTur...@gmail.com schreef:
Misschien komt dat omdat jij door de deur naar binnen komt.
En misschien moet je de batterij vernieuwen.
--
Groeten,
André
http://www.xs4all.nl/~bausie/

Rob Joosen

unread,
Jan 10, 2006, 6:36:27 AM1/10/06
to
Ja, tuurlijk, omdat ik door de deur naar binnen kom....????? Leg uit ?

Weer de batterijen. Maar waarom dan ?? Hij geeft niet aan dat de
batterijen leeg zijn.

bausie.

unread,
Jan 10, 2006, 6:51:58 AM1/10/06
to
Rob Joosen schreef:

> Ja, tuurlijk, omdat ik door de deur naar binnen kom....????? Leg uit ?
>
> Weer de batterijen. Maar waarom dan ?? Hij geeft niet aan dat de
> batterijen leeg zijn.
>

Leer jij eerst toch eens goed op een bericht te reageren joh.
Als een batterij leeg raakt gaat een klok ook langzamer lopen..!!

superkees

unread,
Jan 10, 2006, 6:56:31 AM1/10/06
to
Dan denk dat de batterijen te vol zijn, Bausie, want hij geeft te veel
aan.

Rob Joosen

unread,
Jan 10, 2006, 7:11:16 AM1/10/06
to
> Leer jij eerst toch eens goed op een bericht te reageren joh.

Wat is er mis met mijn reactie ? Ik leer graag, dus vertel me het maar.
Ik maak gebruik van Google groups, dus een stukje tekst uit een vorig
bericht meenemen is niet standaard, dan moet ik knippen en plakken.

En terug naar het topic....Kun je me vertellen wat het langzamer lopen
van een digitale klok te maken heeft met een thermostaat die niet goed
werkt ? Ik dacht dat een digitale klok het wel of niet doet, en niet
langzamer gaat lopen als de batterijen leeg zijn.

pleerol

unread,
Jan 10, 2006, 7:13:21 AM1/10/06
to
bausie. wrote:
> Rob Joosen schreef:
>
>> Ja, tuurlijk, omdat ik door de deur naar binnen kom....????? Leg uit ?
>>
>> Weer de batterijen. Maar waarom dan ?? Hij geeft niet aan dat de
>> batterijen leeg zijn.
>>
>
> Leer jij eerst toch eens goed op een bericht te reageren joh.
> Als een batterij leeg raakt gaat een klok ook langzamer lopen..!!

Wij hebben een klok die altijd voorloopt. Worden de batterijen
dan vanzelf opgeladen :-)

--
groeten, pleerol (pleelol, in het Chinees) :-)
If your feet smell and your nose runs - you're built upside down.

bobb

unread,
Jan 10, 2006, 7:18:46 AM1/10/06
to
Ja kan de handleiding van het ding bij honeywell downloaden,

Daar staat in dat het ding "slim" aanwarmt. Het rekend zelf uit wanneer
het moet starten met verwarmen om op de instelde tijd de inststelde
temperatuur te hebben berijkt.
Ook zit er een soort compensatie in en verwarmt het iets hoger door dan
ingesteld smorgens omdat dingen met veel massa kouder blijven.
Honeywell heeft besloten dat dit effect verholpen moet worden met een
hogere temp dan je hebt ingesteld. De temp knippert in dit geval 0,5
of 1 graad hoger dan je hebt ingesteld

De vraag is dan ook of het je nu pas is opgevallen of altijd al zo was.


grtzz MArtijn

Rob Joosen

unread,
Jan 10, 2006, 7:24:09 AM1/10/06
to
>Daar staat in dat het ding "slim" aanwarmt. Het rekend zelf uit wanneer
>het moet starten met verwarmen om op de instelde tijd de inststelde
>temperatuur te hebben berijkt.

Dat heb ik gelezen, maar ook s'avonds, staat de temp ingesteld op 20,5,
en hoor ik hem aanspringen terwijl ik op de display zie dat het 21
graden is.

>De vraag is dan ook of het je nu pas is opgevallen of altijd al zo was.

Dat fenomeen kende ik, maar dit gedrag (zoals in de ts beschreven) is
pas sinds een tijdje.

Bedankt voor je reactie.

bausie.

unread,
Jan 10, 2006, 7:49:04 AM1/10/06
to
Rob Joosen schreef:

>>Leer jij eerst toch eens goed op een bericht te reageren joh.
>
>
> Wat is er mis met mijn reactie ? Ik leer graag, dus vertel me het maar.
>
Als jij alles wegknipt voor je reageert, dan moeten wij maar raden op
wie je reageert.
Message has been deleted

VanTur...@gmail.com

unread,
Jan 10, 2006, 7:58:52 AM1/10/06
to
>Als jij alles wegknipt voor je reageert, dan moeten wij maar raden op
>wie je reageert.

Helaas moet ik juist knippen om te quoten, maar ik zal er rekening mee
houden.

Rob

unread,
Jan 10, 2006, 10:25:07 AM1/10/06
to
<VanTur...@gmail.com> schreef in bericht
news:1136887299.6...@z14g2000cwz.googlegroups.com...

Ik heb ook zoiets. Als er veel warm water gebruikt wordt (kinderen in bad
doen en zo) dan probeert de thermostaat de kamer op temperatuur te houden
door steeds vaker en steeds langer de ketel te trachten in te schakelen, wat
vanwege het warmwaterverbruik niet lukt.
De thermostaat onthoud dat het lang duurt voor de kamer op temperatuur is.
Zodra gestopt word met warmwater-verbruik is hij dat nog niet vergeten, en
gaat door met langdurig en vaak branden van de ketel, met als gevolg dat de
temperatuur doorschiet tot boven de ingestelde temperatuur.

Het lijkt mij dat er bij jou ook zoiets aan de hand is. Met vloerverwarming
duurt het lang, voor de boel op temperatuur is. Als je dan ook nog eens warm
water gebruikt, zou dat wel eens de oorzaak kunnen zijn.

Gr.
Rob


Kcirtap

unread,
Jan 11, 2006, 3:11:43 AM1/11/06
to

<VanTur...@gmail.com> wrote in message news:1136887299.6...@z14g2000cwz.googlegroups.com...
Sinds een maandje of drie, is dat dus sinds begin van dit stookseizoen? Maar op zich is het wel logisch, zeker met
vloerverwarming, aangezien de thermostaat intelligent is en weet wat voor een curve de temperatuur zal gaan volgen. Dat
hij 21 graden aangeeft wil niet zeggen dat hij niet al een tijdje aan het dalen is. Omdat vloerverwarming traag reageert
zal de ketel dus op tijd moeten gaan bijstoken wil hij niet doorzakken tot onder de 20.5. Anders gezegd, de steilheid
van temperatuurdaling moet op tijd afgeremd worden.

Dat het effect 's ochtends optreed is te verklaren met de handleiding, daar staat in dat bij het opstaan expres wat
verder wordt doorgestookt i.v.m. het opwarmen van koude objecten in de kamer (zoals iemand anders in deze thread al
zei).

De vraag is, blijft gedurende de dag de temperatuur gemiddeld wel op 20.5 graden? En hoe ver laat je de temperatuur 's
nachts terugzakken?

Greetz
Patrick


VanTur...@gmail.com

unread,
Jan 11, 2006, 4:13:22 AM1/11/06
to
>Sinds een maandje of drie, is dat dus sinds begin van dit stookseizoen?

Het is wel gelijk met het stookseizoen, dat wel. Maar ik betwijfel of
dat het daarmee te maken heeft. In de ochtend zou het zo kunnen zijn,
zeker dat met het warme water. Maar dat verklaart nog niet het vreemde
gedrag in de avonduren. Om 21:00 uur, een instelling van 20,5 graad, en
terwijl het 21 graden is nog steeds aanspringen....
De temperatuur zakt 1 graad terug (naar 19,5)

Dero

unread,
Jan 11, 2006, 12:23:16 PM1/11/06
to

<VanTur...@gmail.com> schreef in bericht
news:1136887299.6...@z14g2000cwz.googlegroups.com...

Had dezelfde Thermostaat, na 15 jaar heb ik hem vervangen hij begon bij mij
ook kuren te vertonen, kreeg telkens ketelstoring no 9 op de kacheldispl.
dit geeft aan dat de thermostaat te snel weer om warmte vraagt waardoor de
ketel een pendelstoring geeft.
Ook was de thermostaat regelmatig niet op een bepaalde temperatuur te
zetten. bv 21 werdt dan 22.

dus van de muur slopen en vervangen.

Gr Dero
>


Kietje

unread,
Jan 11, 2006, 3:16:13 PM1/11/06
to

<VanTur...@gmail.com> schreef in bericht
news:1136887299.6...@z14g2000cwz.googlegroups.com...
Die van mij is al wat ouder, en gaat zich aanleren hoe laat ie moet gaan
stoken om de ruimte op de temp te krijgen die je instelt. Stel dat het 15
minuten duurt om de ruimte 1 gr warmer te maken, dan moet de ketel dus gaan
branden, 15 minuten voor de ingestelde tijd. Mocht het nu ineens kouder zijn
in de ruimte omdat het b.v. winter is, dan wil de thermostaat zich nog wel
eens verslikken omdat die probeert te moduleren om de ruimte temp niet te
hoog te laten worden door het naijlen van de radiatoren of de vloer.
In mijn handleiding staat dat als de display temp hoger is als de ingestelde
waarde en er toch een vlam symbool staat, dat dat te maken heeft met de
afronding. 20,8 wordt dan als 21 afgebeeld. Het aangeleerde modulatie gedrag
kan dan wel eens roet in het eten gooien doordat er dan toch een brander
vraag komt.
De oplossing is de batterijen 5 minuten uit de thermostaat en hem zichzelf
een paar dagen in laten leren.

P.s. het betreft hier mijn Chronotherm III van 15 jaar oud en ik kan de temp
alleen instellen per graad. Als de winter invalt en de temp *s nachts wat
verder terug loopt, geef ik de thermostaat vaak ff een *harde* reset. en
vertoont hij weer (na zichtwee of drie dagen te vergissen) het gewenste
gedrag.

Kietje


Kcirtap

unread,
Jan 12, 2006, 3:19:39 AM1/12/06
to

"Dero" <Dero@honda> wrote in message news:43c53d23$0$893$dbd4...@news.wanadoo.nl...
Je had ook kunnen proberen het aantal schakelmomenten per uur te verlagen, is een instelling van deze thermostaat. Ook
kan de temperatuuropnemer gecalibreerd worden +/- 1.5 graad.
Kijk eens in de installatiehandleiding:
http://europe.hbc.honeywell.com/netherlands/productcatalogue/pdf/nl0p-0764nl01r1004.pdf

Greetz
Patrick


P.Vogelaar

unread,
Jan 12, 2006, 1:39:06 PM1/12/06
to
VanTur...@gmail.com schreef:
Installateur laten komen 3Wegbinnenwerk waarschijnlijk stuk was bijons
het geval Kostte 30 Euri en alles werkt weer perfect.
0 new messages