Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Openmaken bevroren slot garage.

198 views
Skip to first unread message

Marc D

unread,
Dec 19, 2010, 9:16:29 AM12/19/10
to
Het slot van mijn garage krijg ik niet meer open. Er is sneeuw
tegenaan gewaaid, ook waar het huis van het slot zit dus.
Waarschijnlijk zit er ijs in. Wat kan ik gebruiken zonder dat ik het
slot beschadig? Warm water, zout water, spiritus?

Admiraal

unread,
Dec 19, 2010, 9:17:22 AM12/19/10
to
Marc D schreef:

Fohn.

joop g

unread,
Dec 19, 2010, 9:18:23 AM12/19/10
to
Marc D wrote:

Ik gebruik gewoon een busje voor het ontdooien van autosloten. Er staat op
dat er ethyleenglycol in zit.

Ruut66

unread,
Dec 19, 2010, 9:27:42 AM12/19/10
to

Siliconenspray voor sloten. Laten inwerken en verdringt water. Anders
kruipolie.

R

*Peter*

unread,
Dec 19, 2010, 9:40:04 AM12/19/10
to
Op 19-12-10 15:27, Ruut66 schreef:

ter aanvulling: google even op slotspray. Het komt van dezelfde
fabrikant als IMAL.

Marc D

unread,
Dec 19, 2010, 10:03:04 AM12/19/10
to
On 19 dec, 15:27, Ruut66 <ruu...@gmail.com> wrote:

> kruipolie.

Ah die heb ik! Ik wou niet persé naar de winkel om slot ontdooier te
kopen voor die ene keer. Gewoon huishuid middeltje als het maar werkt.
Fohn kan niet, ik heb een flat met garage beneden, zo lang is mijn
verlengsnoer niet.

Marc D

unread,
Dec 19, 2010, 10:03:46 AM12/19/10
to
On 19 dec, 15:40, *Peter* <pie...@puk.invalid> wrote:


> ter aanvulling: google even op slotspray.

Die heb ik ook, maar die ligt in de garage natuurlijk.... :-(

joop g

unread,
Dec 19, 2010, 11:08:31 AM12/19/10
to
Marc D wrote:

Zou ik niet doen. Olie helpt mss wel, maar trekt ook stof en vuil aan. Op
den duur is dat niet zo goed voor een slot.

*Peter*

unread,
Dec 19, 2010, 12:17:27 PM12/19/10
to
Op 19-12-10 17:08, joop g schreef:

Die olie spoel je er later wel uit met slotspray.
Het is even roeien met de riemen die je hebt, voor je kampioen kan worden ;)

Bert

unread,
Dec 19, 2010, 12:31:31 PM12/19/10
to


Plassen ?

joop g

unread,
Dec 19, 2010, 12:39:34 PM12/19/10
to
*Peter* wrote:

Zou kunnen. En, natuurlijk, het zou ook nog een huurgarage kunnen zijn. Dan
maakt het niet zoveel uit ;-)

*Peter*

unread,
Dec 19, 2010, 12:53:12 PM12/19/10
to
Op 19-12-10 18:39, joop g schreef:

*Peter*

unread,
Dec 19, 2010, 12:56:15 PM12/19/10
to
Op 19-12-10 18:39, joop g schreef:
>>> Zou ik niet doen. Olie helpt mss wel, maar trekt ook stof en vuil aan. Op
>>> >> den duur is dat niet zo goed voor een slot.
>> >
>> > Die olie spoel je er later wel uit met slotspray.
>> > Het is even roeien met de riemen die je hebt, voor je kampioen kan worden
>> > ;)
> Zou kunnen. En, natuurlijk, het zou ook nog een huurgarage kunnen zijn. Dan
> maakt het niet zoveel uit;-)


Die olie spoel je er uit met slotspray. Het snelst gaat dat door even de
cilinder er uit te halen.

Overigens zit in de meeste kruipolieën tegenwoordig weinig olie.

*Peter*

unread,
Dec 19, 2010, 12:57:30 PM12/19/10
to
Op 19-12-10 18:31, Bert schreef:

>> Waarschijnlijk zit er ijs in. Wat kan ik gebruiken zonder dat ik het
>> >slot beschadig? Warm water, zout water, spiritus?
>
> Plassen ?


Zeikerd! ;-)

Evert

unread,
Dec 19, 2010, 1:07:22 PM12/19/10
to

Een warme zak ertegenaan houden, dan hou je de boel droog, met gezeik
niet.

Groetjes, Evert


*Peter*

unread,
Dec 19, 2010, 4:23:34 PM12/19/10
to
Op 19-12-10 19:07, Evert schreef:

woehahahaha, woehahaha! Inderdaad, dan zeik je geen druppel meer!
;-))))))))

J. J. Lodder

unread,
Dec 20, 2010, 4:39:53 AM12/20/10
to
Marc D <myoso...@gmail.com> wrote:

Hete sleutel (aansteker!) wil ook weleens helpen.
Anders plastic zakje met warm water,

Jan

Marc D

unread,
Dec 20, 2010, 6:06:46 AM12/20/10
to
On 19 dec, 17:08, joop g <j...@xs4all.nl> wrote:
> Marc D wrote:
> > On 19 dec, 15:27, Ruut66 <ruu...@gmail.com> wrote:
>
> >> kruipolie.
>
> > Ah die heb ik! Ik wou niet pers naar de winkel om slot ontdooier te

> > kopen voor die ene keer. Gewoon huishuid middeltje als het maar werkt.
> > Fohn kan niet, ik heb een flat met garage beneden, zo lang is mijn
> > verlengsnoer niet.
>
> Zou ik niet doen. Olie helpt mss wel, maar trekt ook stof en vuil aan. Op
> den duur is dat niet zo goed voor een slot.

Ik zou het ook niet doen. Ik heb het geprobeerd en ik krijg nu niet
eens meer de sleutel erin, laat staan dat ik hem kan draaien.

Marc D

unread,
Dec 20, 2010, 6:07:55 AM12/20/10
to
On 19 dec, 18:17, *Peter* <pie...@puk.invalid> wrote:
> Op 19-12-10 17:08, joop g schreef:
>
> > Marc D wrote:
>
> >> On 19 dec, 15:27, Ruut66<ruu...@gmail.com>  wrote:
>
> >>> kruipolie.
>
> >> Ah die heb ik! Ik wou niet pers naar de winkel om slot ontdooier te

> >> kopen voor die ene keer. Gewoon huishuid middeltje als het maar werkt.
> >> Fohn kan niet, ik heb een flat met garage beneden, zo lang is mijn
> >> verlengsnoer niet.
>
> > Zou ik niet doen. Olie helpt mss wel, maar trekt ook stof en vuil aan. Op
> > den duur is dat niet zo goed voor een slot.
>
> Die olie spoel je er later wel uit met slotspray.
> Het is even roeien met de riemen die je hebt, voor je kampioen kan worden ;)

Pfff, even voor de duidelijkheid, ik had eigenlijk wel slotspray
gebruikt, geen kruipolie. Die twee busjes lijken een beetje op elkaar
sorry voor de vergissing.

Marc D

unread,
Dec 20, 2010, 6:09:16 AM12/20/10
to

Mmm, ik heb nog een warm waterkruik! Dat zou kunnen helpen. Anders
denk ik eraan op mijn plantenspuit met spiritus te vullen. En daarmee
in het slot te spuiten.

Rob / Gompy

unread,
Dec 20, 2010, 6:36:53 AM12/20/10
to
"Marc D" <myoso...@gmail.com> schreef in bericht
news:64fe5755-02b9-48d1...@f8g2000yqd.googlegroups.com...

>
> Mmm, ik heb nog een warm waterkruik! Dat zou kunnen helpen. Anders
> denk ik eraan op mijn plantenspuit met spiritus te vullen. En daarmee
> in het slot te spuiten.

Goed plan, spiritus bestaat voor 80% uit water.

--
CU, Rob / Gompy


Evert

unread,
Dec 20, 2010, 6:53:17 AM12/20/10
to

Na verwarming met de warmwaterkruik kun je beter het slot naspoelen met
aceton i.p.v. met spiritus. Aceton wordt ook gebruikt om het laatste
restant water uit b.v. laboratoriumglaswerk te spoelen.

Groetjes, Evert


Admiraal

unread,
Dec 20, 2010, 7:03:08 AM12/20/10
to
Marc D schreef:

Zou ik niet doen, spiritus bevriest namelijk ook zodra
de alcohol vervlogen is, je slot zit dan nog vaster.
Heb je geen soldeerbrandertje ? Die op enige afstand
het slot laten verwarmen helpt ook prima, tevens ver-
damt het vocht dat in het slot zit ook nog eens.
Gewoon de vlam zelf het slot niet laten raken, wel de
hitte van de vlam.

Evert

unread,
Dec 20, 2010, 7:05:09 AM12/20/10
to

Je moet ook BRANDspiritus gebruiken...

Groetjes, Evert


Marc D

unread,
Dec 20, 2010, 7:16:52 AM12/20/10
to

Ja ik weet wat het is, maar hoe kom je daar aan? Ik doe het maar met
de warm waterkruik, kijken hoever ik daarmee kom. Lukt dat, dan maak
ik het slot droog met de keukenrol, en de fohn. Als ik eenmaal binnen
ben, heb ik daar in de garage wel een stopkontakt namelijk.

Goed plan, of niet? Misschien?

Evert

unread,
Dec 20, 2010, 7:37:00 AM12/20/10
to
> On 20 dec, 12:53, Evert <e...@e.rt> wrote:
>>> On 19 dec, 19:07, Evert <e...@e.rt> wrote:
>>>>> Op 19-12-10 18:31, Bert schreef:
>>>>>>> Waarschijnlijk zit er ijs in. Wat kan ik gebruiken zonder dat ik het
>>>>>>>> slot beschadig? Warm water, zout water, spiritus?
>>>>>> Plassen ?
>>
>>>>> Zeikerd! ;-)
>>
>>>> Een warme zak ertegenaan houden, dan hou je de boel droog, met gezeik
>>>> niet.
>>
>>>> Groetjes, Evert
>>
>>> Mmm, ik heb nog een warm waterkruik! Dat zou kunnen helpen. Anders
>>> denk ik eraan op mijn plantenspuit met spiritus te vullen. En daarmee
>>> in het slot te spuiten.
>>
>> Na verwarming met de warmwaterkruik kun je beter het slot naspoelen met
>> aceton i.p.v. met spiritus. Aceton wordt ook gebruikt om het laatste
>> restant water uit b.v. laboratoriumglaswerk te spoelen.
>>
>> Groetjes, Evert
>
> Ja ik weet wat het is, maar hoe kom je daar aan?

Apotheek, bouwmarkt, of daar waar ze ook laboratoriumglaswerk
verkopen... misschien?

> Ik doe het maar met
> de warm waterkruik, kijken hoever ik daarmee kom. Lukt dat, dan maak
> ik het slot droog met de keukenrol, en de fohn. Als ik eenmaal binnen
> ben, heb ik daar in de garage wel een stopkontakt namelijk.
>
> Goed plan, of niet? Misschien?

Nee, geen föhn of keukenrol. Het is beter om het slot droog te zuigen
met de stofzuiger.

Groetjes, Evert


Marc D

unread,
Dec 20, 2010, 7:47:01 AM12/20/10
to
On 20 dec, 13:37, Evert <e...@e.rt> wrote:

> Nee, geen f hn of keukenrol. Het is beter om het slot droog te zuigen
> met de stofzuiger.

Ik vrees dat ik nu net een andere draad ben gestart waarin ik zeg dat
me stofzuiger stuk is :-)

Overigens heb ik net spiritus gekocht van +/- 85% Ethanol. Ik weet
niet of dat dan ook niet bruikbaar is? Wel 15% water dus, tja.

J. J. Lodder

unread,
Dec 20, 2010, 7:47:07 AM12/20/10
to

En autos lopen ook op 80% water,

Jan

PS 'Hundred proof', ongeveer 43%vol,
is de grens waarbij het nog wil branden.
Technischer, waarbij buskruit erin nog wil ploffen.

J. J. Lodder

unread,
Dec 20, 2010, 7:55:17 AM12/20/10
to
Marc D <myoso...@gmail.com> wrote:

Dat is precies de reden waarom spiritus
niet bruikbaar is als ruitensproeier antivries.

Jan

Evert

unread,
Dec 20, 2010, 8:04:56 AM12/20/10
to
> On 20 dec, 13:37, Evert <e...@e.rt> wrote:
>
>> Nee, geen f hn of keukenrol. Het is beter om het slot droog te zuigen
>> met de stofzuiger.
>
> Ik vrees dat ik nu net een andere draad ben gestart waarin ik zeg dat
> me stofzuiger stuk is :-)

Nieuwe kopen!?

> Overigens heb ik net spiritus gekocht van +/- 85% Ethanol. Ik weet
> niet of dat dan ook niet bruikbaar is? Wel 15% water dus, tja.

Had je beter een fles ethanol absoluut kunnen kopen. Dat is voor 99.8%
ethanol... én geschikt voor consumptie.

Groetjes, Evert


*Peter*

unread,
Dec 20, 2010, 8:40:58 AM12/20/10
to
Op 20-12-10 12:07, Marc D schreef:


Ik wil wedden, dat je niet de slotspray van dit bedrijf hebt gebruikt:
http://www.griffon.nl/NL/nl1/index.do
Met dat spul heb ik het slot van de caravandeur met min 12 ontdooid...
Als dat niet was gelukt, had ik bij die temperatuur in de auto moeten
slapen. :(

Admiraal

unread,
Dec 20, 2010, 10:18:42 AM12/20/10
to
J. J. Lodder schreef:

Ja, en zelfs beter en sneller google maar eens op waterinjectie;-))

Admiraal

unread,
Dec 20, 2010, 10:19:54 AM12/20/10
to
Marc D schreef:

Eh, zijn er daar dan geen paar garages naast elkaar ?
Heb je een dusdanig slechte relatie met je buren dat
je het gebruik van hun stopcontact niet durft vragen ?

Marc D

unread,
Dec 20, 2010, 10:51:23 AM12/20/10
to
On 20 dec, 16:19, Admiraal <Admir...@Admiraal.lol> wrote:

> Eh, zijn er daar dan geen paar garages naast elkaar ?
> Heb je een dusdanig slechte relatie met je buren dat
> je het gebruik van hun stopcontact niet durft vragen ?

Ah, ja, stom had ik nog niet aan gedacht, en nee ik heb een hele goede
relatie met mijn buurman.

(Stom, stom, stom!)

Admiraal

unread,
Dec 21, 2010, 1:06:50 PM12/21/10
to
Marc D schreef:

Een goede buur is beter dan een verre vriend.
En een wakkere man telt voor twee;-))

Evert

unread,
Dec 21, 2010, 1:38:28 PM12/21/10
to

Als hij/zij het bonzen van binnenuit tegen de garagedeur maar hoort...
;-)

Groetjes, Evert steekt slotontdooier in zijn zak.


Admiraal

unread,
Dec 22, 2010, 5:36:52 AM12/22/10
to
Evert schreef:

Evert heeft zeker nog nooit een garageslot van dichtbij
(binnenuit) bekeken;-)) En Evert heeft ook blijkbaar geen
mobieltje, en een dusdanige relatie met de buren dat ook
hun nummer niet in de contactenlijst staat ?

Evert

unread,
Dec 22, 2010, 9:32:04 AM12/22/10
to
On Wed, 22 Dec 2010 11:36:52 +0100, wrote Admiraal:

> Evert schreef:
>>> Marc D schreef:
>>>> On 20 dec, 16:19, Admiraal<Admir...@Admiraal.lol> wrote:
>>>>
>>>>> Eh, zijn er daar dan geen paar garages naast elkaar ? Heb je een
>>>>> dusdanig slechte relatie met je buren dat je het gebruik van hun
>>>>> stopcontact niet durft vragen ?
>>>>
>>>> Ah, ja, stom had ik nog niet aan gedacht, en nee ik heb een hele
>>>> goede relatie met mijn buurman.
>>>>
>>>> (Stom, stom, stom!)
>>>
>>> Een goede buur is beter dan een verre vriend.
>>
>> Als hij/zij het bonzen van binnenuit tegen de garagedeur maar hoort...
>> ;-)
>>
>> Groetjes, Evert steekt slotontdooier in zijn zak.
>>
>>
>>
> Evert heeft zeker nog nooit een garageslot van dichtbij (binnenuit)
> bekeken;-))

Evert had gelukkig de ogen dicht tijdens de "rit" naar buiten!

> En Evert heeft ook blijkbaar geen mobieltje

Evert vindt het lampje erg handig in zijn mobieltje.

> en een
> dusdanige relatie met de buren dat ook hun nummer niet in de
> contactenlijst staat ?

Evert is soms een zwijntje... maar heeft het heus wel getroffen met zijn
buren.

http://www.bofkont.tv

Groetjes, zwijntje :-)


Jan Ras

unread,
Dec 26, 2010, 8:31:42 PM12/26/10
to

"Admiraal" <Admi...@Admiraal.lol> wrote in message
news:ienglv$2lj6$4...@nl-news.euro.net...

k doe het altijd met diesel Start-Spray, ten minst, bevroren hangsloten.
Ik heb geen idee of het werkt in een cylinderslot.........
JR

Oberon

unread,
Jan 1, 2011, 10:54:57 AM1/1/11
to
On Wed, 22 Dec 2010 14:32:04 +0000, Evert blabbed out:

> On Wed, 22 Dec 2010 11:36:52 +0100, wrote Admiraal:
>
>> Evert schreef:
>>>> Marc D schreef:
>>>>> On 20 dec, 16:19, Admiraal<Admir...@Admiraal.lol> wrote:
>>>>>
>>>>>> Eh, zijn er daar dan geen paar garages naast elkaar ? Heb je een
>>>>>> dusdanig slechte relatie met je buren dat je het gebruik van hun
>>>>>> stopcontact niet durft vragen ?
>>>>>
>>>>> Ah, ja, stom had ik nog niet aan gedacht, en nee ik heb een hele
>>>>> goede relatie met mijn buurman.
>>>>>
>>>>> (Stom, stom, stom!)
>>>>
>>>> Een goede buur is beter dan een verre vriend.
>>>
>>> Als hij/zij het bonzen van binnenuit tegen de garagedeur maar hoort...
>>> ;-)
>>>
>>> Groetjes, Evert steekt slotontdooier in zijn zak.
>>>
>>>
>>>
>> Evert heeft zeker nog nooit een garageslot van dichtbij (binnenuit)
>> bekeken;-))
>
> Evert had gelukkig de ogen dicht tijdens de "rit" naar buiten!
>
>> En Evert heeft ook blijkbaar geen mobieltje
>
> Evert vindt het lampje erg handig in zijn mobieltje.
>
>> en een
>> dusdanige relatie met de buren dat ook hun nummer niet in de
>> contactenlijst staat ?
>

> ...maar heeft het heus wel getroffen met zijn
> buren.
>

Zíe je wel:

Waar elders een hele schoonmaakploeg moet komen opruimen, heeft hier mijn
enige buur die vuurwerk heeft afgestoken de rommel gelijk zelf opgeruimd.


Groetjes, zwijntje met zonnestraaltjes. ;-)

Bas

unread,
Jan 8, 2011, 5:54:33 AM1/8/11
to
On Mon, 20 Dec 2010 13:37:00 +0100, Evert <e...@e.rt> wrote:

> Na verwarming met de warmwaterkruik kun je beter het slot naspoelen met
> aceton i.p.v. met spiritus. Aceton wordt ook gebruikt om het laatste
> restant water uit b.v. laboratoriumglaswerk te spoelen.
> Groetjes, Evert
> Ja ik weet wat het is, maar hoe kom je daar aan?
> Apotheek, bouwmarkt, of daar waar ze ook laboratoriumglaswerk
> verkopen... misschien?

Nagellakremover bestaat grotendeels uit aceton. Een echte ouderwetse verf-
en behangwinkel verkoopt het ook wel.

groeten!

Bas

Menno

unread,
Jan 8, 2011, 6:14:40 AM1/8/11
to
Evert stelde dit idée voor :

Gebruik geen aceton o.i.d. want deze stof tast plastic onderdelen aan !

--
De bearenburch is myn sjirurch

Grouten oet Grunnen


Oberon

unread,
Jan 8, 2011, 6:26:43 AM1/8/11
to

Onzin! Ik heb hier aceton in een plastieke fles...

Oberon

unread,
Jan 8, 2011, 6:26:56 AM1/8/11
to

Hij zal het nu toch wel niet meer nodig hebben, lijkt mij. En even laten
weten hoe het is afgelopen met zijn bevroren garagedeurslot was wel zo
sympathiek geweest.


--
Misschien krijgt hij de gagagedeur nu niet meer op slot...

MRe

unread,
Jan 8, 2011, 10:54:28 AM1/8/11
to

"Oberon" <zmpczylefa...@invalid.invalid> schreef in
bericht news:ig9hlj$2jh$1...@news.eternal-september.org...

Er zijn veel soorten plastics, en ik ken zeker plasticsoorten die
door aceton zeer snel opgelost worden. Pas maar op!

MRe


J. J. Lodder

unread,
Jan 8, 2011, 11:00:31 AM1/8/11
to
Oberon <zmpczylefa...@invalid.invalid> wrote:

Er is plastic en plastiek....

Jan

Marc D

unread,
Jan 9, 2011, 2:33:42 PM1/9/11
to

Ah, mijn laatste reactie was 'stom stom, ik kan gewoon de stroom van
mijn buurman lenen, en de haarföhn daarop aansluiten'. Aldus geschied.

Sorry als dat niet duidelijk was.

Oberon

unread,
Jan 10, 2011, 12:55:19 PM1/10/11
to

Ja, zelfs: Stom, stom, stom!

Dan kan er juist een boel zijn misgegaan natuurlijk en zijn we alles
behalve gerustgesteld.

--
Heb je de stroom weer teruggebracht...?

Marc D

unread,
Jan 14, 2011, 11:14:05 AM1/14/11
to

Nee die mocht ik houden. Aardig niet?

joop g

unread,
Jan 14, 2011, 11:51:27 AM1/14/11
to
Marc D wrote:

[...]


>> --
>> Heb je de stroom weer teruggebracht...?
>
> Nee die mocht ik houden. Aardig niet?

Doet me denken aan een .sig:

This message was made with 100% recycled electrons

Wat bij wisselstroom natuurlijk wel klopt (behalve als je de kwantumtheorie
erbij haalt). Nou ja, en de rechter denkt er ook het zijne van, dus goed
dat je buurman niet moeilijk deed :-)

0 new messages