Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

ventilator smeren ?

448 views
Skip to first unread message

kees6238

unread,
Mar 5, 2001, 10:43:39 AM3/5/01
to
Ik heb 2 computers met div. verwisselbare HD-frames van display
elektronika, ze voldoen prima maar nu zijn er een aantal waarvan het
ventilatortje bij het aanzetten de eerste paar minuten een ontzettend
"klagelijk" geluid maakt. Het klinkt alsof het lagertje droog staat, dat
zou goed kunnen natuurlijk maar ik kan er niet bij om het te smeren. Is
het nou een heel gek idee om het complete ventilatortje (4x4cm) compleet
onder te dompelen in olie, in laten trekken, afdrogen/uit laten lekken,
aanzetten in veilige omgeving (!) en terugmonteren. Wat voor olie zou ik
in dat geval moeten gebruiken. Ik sta open voor suggesties of andere
oplossingen.

TonV

unread,
Mar 5, 2001, 11:30:09 AM3/5/01
to
Siliconenspray
Olieachtige middelen houden stof vast en kan te "zwaar" zijn en vertragend
werken.

Grtz TonV

"kees6238" <kees...@my-deja.com> wrote in message
news:3AA3B42B...@my-deja.com...

JT van Es

unread,
Mar 5, 2001, 12:04:08 PM3/5/01
to
"kees6238" <kees...@my-deja.com> schreef in bericht
news:3AA3B42B...@my-deja.com...

Nieuwe ventilatoren monteren en wel met kogellagertjes. Die maken teminste
herrie voor ze er mee kappen. Bij jouw dompelmethode komt er ook olie tussen
het anker en de stator.

Hans

Switek

unread,
Mar 5, 2001, 1:15:23 PM3/5/01
to
"TonV" <a.ve...@hccnet.nl> schreef in bericht
news:980evu$jg4$1...@news1.xs4all.nl...

> Siliconenspray
> Olieachtige middelen houden stof vast en kan te "zwaar" zijn en vertragend
> werken.
>
> Grtz TonV
>

Meen me toch te herinneren dat er zoiets bestaat als kogellagervet, maar het
zou best kunnen dat dit inderdaad te dik is voor deze kleine ventilatoren.
Als je hem geheel wilt onderdompelen dan zou ik transformatorolie gebruiken,
dit is een niet geleidend smeermiddel dat o.a. in dompelpompen wordt
gebruikt.

switek

n.n

unread,
Mar 5, 2001, 2:36:46 PM3/5/01
to

"kees6238" <kees...@my-deja.com> schreef in bericht
news:3AA3B42B...@my-deja.com...


Als je al zelf wilt smeren, ik voorspel je echter dat versleten echt
versleten is, kun je het labeltje verwijderen en gewoon met naaimachine olie
o.i.d. smeren.
Hierna weer afdekken. Siliconen, zoals Tom adviseert is natuurlijk ook goed.
Maar nogmaals, ik ben zelf ook zo'n doe het zelver, smijt ze maar gewoon
weg. Die kleine fans zijn zo goedkoop geproduceert, niet meer goed is echt
niet meer goed. Over enkele weken hoor je ze weer.

n.n.


CPK

unread,
Mar 5, 2001, 2:34:07 PM3/5/01
to
AARGGH, weer zo'n vrachtwagenmonteur die zo nodig met vet moet gooien.
NEE, geen vet , geen smeerzooi, geen (echte) olie.
Koop eens zo'n spuitbusje met siliconen(smeer)spray
( nou ja als je dat olie wil noemen ga je gang maar dat is geen echte olie)
Spuit een HEEL klein beetje op het lagertje. Ook onder de sticker of plakker
ofzoiets zit een lagertje, ook een HEEEL klein beetje en hij stopt met
piepen. Als er olie oid tussen de fan en de binnenkant komt is hij naar de
eeuwige jachtvelden. Olie en vet gemaakt van aardolie drogen uit en
verharssen , dus je fan stopt plotseling met alle gevolgen van dien.
Siliconen droogt NIET uit net als grafietpoeder. Deze laatste is weer
hygroscopisch ( neemt vocht op) dus kan gaan "kleven". Siliconenspray doet
dat niet.
Bovendien zijn de lagerbusjes van nylon, dit is ook hygroscopisch. Siliconen
houdt dan het evt. vocht weg door in die porieen te gaan zitten en het
smeert perfect.
Blijft hij na het inspuiten toch piepen is dit een teken van slijtage, het
is dan niet "drooglopen", maar een trilling die je hoort. Enigste is dan fan
vervangen. Maar...... in 90% van de gevallen helpt siliconenspray. Nee niet
die tubes ofzo maar gewoon een smerende vloeibare siliconen "olie" in een
spuitbus. ALDI had zo ooit in de aanbieding voor 4.95 , eentje gekocht en al
honderden dingen ermee gesmeerd die weer draaien als vanouds
Grtz CPK.

"kees6238" <kees...@my-deja.com> schreef in bericht
news:3AA3B42B...@my-deja.com...

W.P. van Zeijl.

unread,
Mar 5, 2001, 4:22:26 PM3/5/01
to
Voor uiterst zware bedrijfsomstandigheden heb ik nog wel wat lagervet liggen
oorspronkelijk bedoeld voor de geschutskoepel van een leopardtank
Heb je nooit meer last van piepen...................


"CPK" <kamh...@wanadoo.nl> schreef in bericht
news:3aa3eb13$0$16804@reader2...

kees6238

unread,
Mar 5, 2001, 4:51:52 PM3/5/01
to
> AARGGH, weer zo'n vrachtwagenmonteur die zo nodig met vet moet gooien.

Neeeh, daarom vraag ik juist

> NEE, geen vet , geen smeerzooi, geen (echte) olie.
> Koop eens zo'n spuitbusje met siliconen(smeer)spray ( nou ja als je dat olie
> wil noemen ga je gang maar dat is geen echte olie)

Ah, je bedoelt WD40 waarschijnlijk, daarvan heb ik altijd wel een bus bij de
hand

> Spuit een HEEL klein beetje op het lagertje. Ook onder de sticker of plakker

Dat is een goeie

> ofzoiets zit een lagertje, ook een HEEEL klein beetje en hij stopt met piepen.
> Als er olie oid tussen de fan en de binnenkant komt is hij naar de eeuwige
> jachtvelden. Olie en vet gemaakt van aardolie drogen uit en verharssen , dus

> je fan stopt plotseling met alle gevolgen van dien.Siliconen droogt NIET uit


> net als grafietpoeder. Deze laatste is weer hygroscopisch ( neemt vocht op)
> dus kan gaan "kleven". Siliconenspray doet dat niet. Bovendien zijn de
> lagerbusjes van nylon, dit is ook hygroscopisch. Siliconen houdt dan het evt.
> vocht weg door in die porieen te gaan zitten en het smeert perfect. Blijft hij
> na het inspuiten toch piepen is dit een teken van slijtage, het is dan niet
> "drooglopen", maar een trilling die je hoort. Enigste is dan fan vervangen.
> Maar...... in 90% van de gevallen helpt siliconenspray. Nee niet die tubes
> ofzo maar gewoon een smerende vloeibare siliconen "olie" in een spuitbus. ALDI
> had zo ooit in de aanbieding voor 4.95 , eentje gekocht en al honderden dingen
> ermee gesmeerd die weer draaien als vanouds

Bedankt voor je uitgebreide verhaal
vr. gr. Kees

kees6238

unread,
Mar 5, 2001, 4:55:35 PM3/5/01
to
> Als je al zelf wilt smeren, ik voorspel je echter dat versleten echt
> versleten is, kun je het labeltje verwijderen en gewoon met naaimachine olie
> o.i.d. smeren.
> Hierna weer afdekken. Siliconen, zoals Tom adviseert is natuurlijk ook goed.
> Maar nogmaals, ik ben zelf ook zo'n doe het zelver, smijt ze maar gewoon
> weg. Die kleine fans zijn zo goedkoop geproduceert, niet meer goed is echt
> niet meer goed. Over enkele weken hoor je ze weer.

Tja, ze maken dus deel uit van een verwisselbare harddiskframe, misschien kan ik
ze er ook wel uitslopen zonder dat de boel te warm wordt. Ik zal eenskijken of
er iets anders te krijgen is wat er ook in past. BTW, zo oud zijn ze nog niet,
gewoon te goedkoop denk ik.
bedankt, gr. Kees

Maarten A.E.Bakker

unread,
Mar 5, 2001, 6:49:53 PM3/5/01
to
In nl.hobby.elektronica kees6238 <kees...@my-deja.com> wrote:
>> NEE, geen vet , geen smeerzooi, geen (echte) olie.
>> Koop eens zo'n spuitbusje met siliconen(smeer)spray ( nou ja als je dat olie
>> wil noemen ga je gang maar dat is geen echte olie)
> Ah, je bedoelt WD40 waarschijnlijk, daarvan heb ik altijd wel een bus bij de
> hand

Hou die dan maar _achter_ de hand... Spuit het in ieder geval nergens
in. Als kruip- of contactolie zal het best voldoen, maar niet als
smering... Siliconen-olie is echt iets anders. Lichte machineolie
(naaimachineolie) werkt meestal ook wel goed.

--
Greetings, Maarten.

HDB

unread,
Mar 6, 2001, 4:22:08 AM3/6/01
to
Er schijnt ook zwaar Beverol vet te bestaan wat men gebruikt voor de
offshore techniek (onder water dan). Is ook wel een stevig kluitje geloof
ik.

W.P. van Zeijl. <wvz...@casema.net> schreef in artikel
<3aa4033f$0$16815@reader2>...

CPK

unread,
Mar 6, 2001, 6:08:27 AM3/6/01
to

"Maarten A.E.Bakker" <maa...@panic.et.tudelft.nl> schreef in bericht
news:9818n1$2bj$1...@news.tudelft.nl...
> Greetings, Maarten.

Ja werkt wel goed TOT HET VERHARST . Alle olieen op dit soort basis
verharsen op een gegeven moment. Siliconen NIET.
Ik zag de vorige keer een vraag over vet in een CDspeler, ik smeer de mijn
CD (soms) ook met die siliconensppray en werkt daarna perfect. In het begin
hielp het weinig maar nu na een keer of twee drie is het eigenlijk niet
meer nodig. de siliconen heeft een soort filmpje gevormd.
O ja, als je echt goed smering wilt hebben moet je wapenolie gebruiken die
verharst bijna nooit.
Grtz CPK.


Alexander

unread,
Mar 6, 2001, 9:53:28 AM3/6/01
to

"kees6238" <kees...@my-deja.com> schreef in bericht
news:3AA40B57...@my-deja.com...
ik doe het altijd op dezelfde manier, echter met teflon spray.


Jan de Groot

unread,
Mar 6, 2001, 10:20:54 AM3/6/01
to
On Mon, 05 Mar 2001 22:55:35 +0100, kees6238 <kees...@my-deja.com>
wrote:

Ik had een 5.25" geval met een syquest EZ135 erin. Zat ook een klein
4cm fannetje in die nix anders dan brommen deed. Heb ik gewoon het
kabeltje losgetrokken, nooit wat van gemerkt.

Barry

unread,
Mar 6, 2001, 11:26:07 AM3/6/01
to
Wat dacht je van WD-40!!!!
Daarna loopt het ook weer als een trein.

Barry

"Alexander" <dr_relex(ik_wil_geen_rommel)@hotmail.com> schreef in bericht
news:982tj2$r8d$1...@news.surfnet.nl...

Dhr. K.P.Warta

unread,
Mar 6, 2001, 11:41:43 AM3/6/01
to
oh op welk perron moet je instappen ahahhahhha


>>>LOL<<<

"Barry" <bbins...@wish.net> schreef in bericht
news:98389692...@news.l3.wish.net...

kees6238

unread,
Mar 6, 2001, 1:09:51 PM3/6/01
to
> >Tja, ze maken dus deel uit van een verwisselbare harddiskframe, misschien kan ik
> >ze er ook wel uitslopen zonder dat de boel te warm wordt. Ik zal eenskijken of
> >er iets anders te krijgen is wat er ook in past. BTW, zo oud zijn ze nog niet,
> >gewoon te goedkoop denk ik.
> >bedankt, gr. Kees
> >
> >
>
> Ik had een 5.25" geval met een syquest EZ135 erin. Zat ook een klein
> 4cm fannetje in die nix anders dan brommen deed. Heb ik gewoon het
> kabeltje losgetrokken, nooit wat van gemerkt.

Inderdaad, dat heb ik vandaag ook gedaan, na een paar uur uitgezet en de harddisks er
uit getrokken, voelden nog maar lauw aan, lijkt me dus geen probleem.
Overigens, de een heeft het hier over teflon en de ander over siliconen spray, zit
daar nou verschil in eigenlijk ?
bedankt voor de reacties.
O ja, van papst (goed merk ventilatoren) is een soortgelijke ventilator te krijgen
(4x4 cm) als vervanging. fl 30,-

Jan de Groot

unread,
Mar 6, 2001, 1:48:57 PM3/6/01
to
On Tue, 06 Mar 2001 19:09:51 +0100, kees6238 <kees...@my-deja.com>
wrote:

Papst zijn heel erg goed, maar maken wel veel lawaai. Heb nu een papst
8cm fan op mijn CPU zitten op 7V, dan is ie al lawaaierig. Houdt
echter mijn CPU wel op de 37 graden (en dat voor een P166MMX @ 250)

Paul Sanders

unread,
Mar 6, 2001, 3:37:06 PM3/6/01
to
Doe dat geintje ook nog eens als het buiten 25/30 graden C is.
Ben benieuwd wat je dan voelt. Trouwens, bij mij in de PC zit
aan de BIOS een metertje die de kasttemp. keurig in de gaten houdt.
Als het boven de ...oC komt, gaat het temp.alarm af.

Weet niet of alle PC's met deze aardige feature zijn uitgerust.

Mocht het temp.alarm te lang doorloeien, dan adviseer ik daarvoor
het zojuist aangeboden Leopard Vet ook daarvoor :-)


Paul

"kees6238" <kees...@my-deja.com> schreef in bericht

news:3AA527EE...@my-deja.com...

kees6238

unread,
Mar 6, 2001, 5:21:10 PM3/6/01
to
Paul Sanders wrote:

> Doe dat geintje ook nog eens als het buiten 25/30 graden C is.
> Ben benieuwd wat je dan voelt. Trouwens, bij mij in de PC zit
> aan de BIOS een metertje die de kasttemp. keurig in de gaten houdt.
> Als het boven de ...oC komt, gaat het temp.alarm af.

waar zit die temp meter dan
Die temp metingen in een kast zijn altijd zeer subjectief, ik bedoel de
luchtstroom moet overal langskomen in voldoende mate. Als er iets in de luwte
zit wat veel warmte produceerd cq in de loop de tijd volraakt met stof is het
een heel ander verhaal. Maar wat betreft die buiten temp heb je een goed punt.
Als ik zelf iets bouw beveilig ik de trafo's met een klixon, een thermostaat
voor een vaste temperatuur, dan kan ie nooit doorbranden bij overbelasting.

Dakduvel

unread,
Mar 6, 2001, 5:43:35 AM3/6/01
to

kees6238 <kees...@my-deja.com> schreef in berichtnieuws
3AA40B57...@my-deja.com...

gewoon nieuwe inzette zo duur zijn die kutdinge nie :)))))

hier moet er ieder anderhalf jaar een nieuwe in :)

Dakduvel

unread,
Mar 6, 2001, 11:39:38 PM3/6/01
to

kees6238 <kees...@my-deja.com> schreef in berichtnieuws
3AA562D6...@my-deja.com...

begint da gezeik over die koeling weer.........
gewoon vloeibare stikstof, radiatortje op de cpu, gaat die nog sneller werke
ok!!!!
duh!

J. J. Lodder

unread,
Mar 7, 2001, 11:58:20 AM3/7/01
to
Jan de Groot <ad...@jgc.homeip.net> wrote:

> Ik had een 5.25" geval met een syquest EZ135 erin. Zat ook een klein
> 4cm fannetje in die nix anders dan brommen deed. Heb ik gewoon het
> kabeltje losgetrokken, nooit wat van gemerkt.

Kan best, dit soort apparaten is gedimensioneerd
op een hittegolf in een houten hut in Californie,

Jan

Speed Limited André

unread,
Mar 7, 2001, 5:14:51 PM3/7/01
to

"Alexander" <dr_relex(ik_wil_geen_rommel)@hotmail.com> wrote in message
news:982tj2$r8d$1...@news.surfnet.nl...

Ahh, Tri-flow?
Dat smeert echt alles op een verantwoorde manier.
Het trekt erin en laat een film achter,eenmalige aktie dus.
Tenzij de boel echt versleten is natuurlijk.
Een fan voor hdd's vind ik redelijk overbodig, als er
bij de hdd een kleine luchtspleet naar buiten zit, doet de
voedingsfan het nodige werk al.
Mijn hdd's zitten iets lager dan de P.S., vlak bij de luchtstroom.

--
Greetinx

André

Linux is like a wigwam, no windows, no gates
and an apache inside....

W.P. van Zeijl.

unread,
Mar 13, 2001, 3:34:05 PM3/13/01
to
Normaal gesproken worden PC's voor een ruim toepassingsgebied ontworpen,
kijk maar in het boekje wat er bijzit.
Meeste componenten hebben geen koeling nodig, die gebruiken slechts enkele
milliamperere's, zelfs een harde schijf of cdromspeler vallen best mee.
De processor en het voedingskastje daarentegen zijn de grootste verbruikers,

Ben zelf zo vrij geweest om het stofzuigergeluid van de ventilatoren terug
te brengen tot een aanvaardbaar nivo door potmetertjes in hun voeding
en hiermee het toerental iets omlaag te brengen.

Wat bleek, slechts een klein beetje in toeren terug bleek enorm het
geluidnivo te beinvloeden,
de temperatuur bleef nagenoeg gelijk, maar de herrie was weg.
Conclusie, die ventilatoren zijn met opzet iets groter gekozen om wat
koeling betreft aan de veilige kant te zitten.
In de tropen krijgen ze het namelijk erger voor hun kiezen als hier.

Een beetje terug in toerental is best mogelijk, maar je moet natuurlijk wel
weten waar je mee bezig bent.
Niet al te rigoreus............ anders kans dat het misgaat.


"kees6238" <kees...@my-deja.com> schreef in bericht

news:3AA562D6...@my-deja.com...

Jack.donio

unread,
Mar 14, 2001, 4:25:39 AM3/14/01
to
Pas op , als je UPC op eens spontaan gaat resetten , weet je waar het aan
ligt
Ik heb hier een AMD 500 , maar daar moest op een gegeven moment echt een
dikkere koeler op

er zijn ook Peltier koel elementen die op de UPC passen , vreten stroom ,
maar brengen de temp met 20 graden down
dan kun je met een kleine koeler volstaan . Bij Conrad in de nieuwe Cat.
groetjes Jack

W.P. van Zeijl. <wvz...@casema.net> schreef in berichtnieuws
3aae83ea$0$19254@reader4...

Rob Janssen

unread,
Mar 14, 2001, 4:47:16 AM3/14/01
to
Jack.donio <jack....@home.nl> wrote:
>Pas op , als je UPC op eens spontaan gaat resetten , weet je waar het aan
>ligt

Ja dan moet je de helpdesk bellen he? Maar die staat bekend om de lange
wachttijden en het nooit oplossen van de problemen...

Rob
--
+--------------------------------+--------------------------------------+
| Rob Janssen pe1...@amsat.org | WWW: http://www.knoware.nl/users/rob |
| AMPRnet: r...@pe1chl.ampr.org | AX.25 BBS: PE1CHL@PI8WNO.#UTR.NLD.EU |
+--------------------------------+--------------------------------------+

W.P. van Zeijl.

unread,
Mar 14, 2001, 4:53:53 PM3/14/01
to

"Jack.donio" <jack....@home.nl> schreef in bericht
news:nOGr6.44578$KE1.1...@zwoll1.home.nl...

> Pas op , als je UPC op eens spontaan gaat resetten , weet je waar het aan
> ligt
Is nog niet gebeurd.

> Ik heb hier een AMD 500 , maar daar moest op een gegeven moment echt een
> dikkere koeler op
>

> er zijn ook Peltier koel elementen die op de UPC passen , vreten stroom ,
> maar brengen de temp met 20 graden down
> dan kun je met een kleine koeler volstaan . Bij Conrad in de nieuwe Cat.
> groetjes Jack
>

Ja dat weet ik,
Ik heb een peltierelement, maar wil hem er toch niet voor gebruiken.
(Die gebruikt ook stroom welke op zijn beurt ook weer moet worden afgevoerd,
dus totale energieconsumptie als belasting voor de PC trafo gaat omhoog.

Wat werking betreft:
's winters niet zo'n probleem bij lage RV zou ik dat wel aandurven (bij -10
graden maar 1 gram waterdamp per kilo droge lucht)
's Zomers zit er meer vocht in de lucht ( kan meer als 14 gram per kilo
zijn) bestaat kans dat hij te diep koelt en onder het dauwpunt terecht
komt.dan ontstaat condens en heb je poppendans, denk dat de boel inwendig al
verziekt is voordat er een plas water onderin je PC staat.

groet,
willem


0 new messages