Witte pat dak coating Köster

Mat Nieuwenhoven

Heeft iemand ervaring met de witte dakcoating van Köster (type Köster
21)?
https://www.koster-afdichtingssystemen.be/producten-en-oplossingen/witte-
dakcoating/

Dat zou de temperatuur van de ruimte eronder aanzienlijk verminderen in
de zomer, en dat is wel iets voor onze dakkapel met zwart bitumen bovenop.

Ik weet niet of je dat zelf kunt aanbrengen of door een vakman moet laten
doen. Ook zie ik geen verwerkingsinstructie, wel een PDF die over twee
lagen praat.

Mat Nieuwenhoven

Bert(AWRvB)

Op 7-7-2022 om 16:57 schreef Mat Nieuwenhoven:
> https://www.koster-afdichtingssystemen.be/producten-en-oplossingen/witte-
> dakcoating/

Onbetrouwbaar voor oppervlakken met teer!

De uitzetting door temperatuurveschil van bitumen kan verschillen met
de uitzetting van de dakcoating.

Bitumen kan 30 jaar of meer meegaan dus kijk hoe lang de garantie is
voor die dakcoating!

Voor de andere ondergronden weet ik het niet.

--
Bert ( A W RvB )
(Adres op website)

***
US spaceships maximum velocity:
One light-year a minute.
http://projectcamelot.org/lang/en/clifford_stone_interview_transcript_en.html
***
AWN http://www.awn-archeologie.nl
GEA http://www.gea-geologie.nl
NVR http://www.ruimtevaart-nvr.nl
Sterrenkunde http://www.dekoepel.nl
UFOwijzer http://ufowijzer.nl

J. J. Lodder

Als je structuur het verdraagt
kan je er ook gewoon isolatie en ballast tegels op leggen.
(omgekeerd dak dus)

Dat isoleert tenminste echt, en ook in de winter, [1]

Jan

[1] Die Koster luitjes geven geen cijfers over de emissiviteit
in het verre infra-rood, dus ik gok dat die wel hoog zal zijn.

Mat Nieuwenhoven

On Sat, 09 Jul 2022 03:33:56 +0200, Bert(AWRvB) wrote:

> Onbetrouwbaar voor oppervlakken met teer!
>
> De uitzetting door temperatuurveschil van bitumen kan verschillen
met
> de uitzetting van de dakcoating.

KAN, zeg je. De fabrikant geeft aan dat het goed zou hechten op bitumen.
Heb je nadere gegevens dat het niet goed gaat? Rapporten of zo?

> Bitumen kan 30 jaar of meer meegaan dus kijk hoe lang de garantie
is
> voor die dakcoating!

Bitumen 30 jaar is wel erg optimistisch. Na 25 jaar is ook een plat
dakbedekking van bitumen met leislag wel aan vervanging toe, mogelijk
minder als er grint op ligt.
Zie o.a. https://www.dakdek-gigant.nl/dakbedekking-plat-dak/ , die
waardes die ze daar geven kom ik op meerdere plaatsen tegen. Alleen ECB
en FPO/TPO staan er niet bij

ECB of FPO/TPO gaan 50 jaar mee. Ik hoop dat ze in wit te krijgen zijn.
Bij Broekhuizen lijkt het van wel.

Mat Nieuwenhoven

Mat Nieuwenhoven

De warmte in de zomer is een veel groter probleem dan ietsje stoken in de
winter. Met heet weer is het niet te doen daar, en een airco is niet
alleen duur in aanschaf, maar ook in doorlopende kosten.

Ik heb momenteel slechts 5 cm glaswol isolatie aan de binnenkant, en met
hete dagen en zon voel je de warmte toch afstralen. Als ik buitenisolatie
wil, moet dat glaswol er eerst uit, en wel van de bovenkant. De eerste
aanbieder had daar een prijzige oplossing voor, ik ben benieuwd wat de
anderen gaan zeggen (minstens 3 offertes vraag ik aan, de eerste deed
alleen ECB pikzwart).

Ik heb ook nog gekeken naar Auaplan, o.a. https://www.aquaplan.com/
product/lek-dicht/ , maar dat lijkt me toch meer een omhooggevallen
acrylaatverf, zou 7 jaar meegaan. Weet niet of ie er ook in het wit is.

Mat Nieuwenhoven

J. J. Lodder

Hoe kom je daar zo bij?
Van buitenisolatie erbij wordt het dakbeschot warmer,
dus je hebt dan minder evt condensproblemen,

Jan

Bert(AWRvB)

Op 9-7-2022 om 19:45 schreef Mat Nieuwenhoven:

> [...]
>
> Bitumen 30 jaar is wel erg optimistisch. Na 25 jaar is ook een plat
> dakbedekking van bitumen met leislag wel aan vervanging toe, mogelijk

Op het balkon van mijn huis lag dakleer wat rond 1935 was aangebracht
en een jaar of 10 geleden is het vernieuwd wat achteraf gezien helemaal
niet nodig was. Het was 77 jaar oud.

J. J. Lodder

Bert(AWRvB) <a.w....@ziggo.nl> wrote:

> Op het balkon van mijn huis lag dakleer wat rond 1935 was aangebracht
> en een jaar of 10 geleden is het vernieuwd wat achteraf gezien helemaal
> niet nodig was. Het was 77 jaar oud.

Maar dat was dakleer van 77 jaar geleden....

Jan

Mat Nieuwenhoven

On Sat, 09 Jul 2022 17:45:01 +0000, Mat Nieuwenhoven wrote:

> witte-

> met
>
> KAN, zeg je. De fabrikant geeft aan dat het goed zou hechten op bitumen.
> Heb je nadere gegevens dat het niet goed gaat? Rapporten of zo?

Vandaag was er een dakdekker kijken voor een offerte. Ik hem hem gevraagd
over die coating, en hij zei hetzelfde: door uitzettingsverschillen komen
er scheurtjes in, iedere paar jaar moet je repareren.

Mat Nieuwenhoven

Mat Nieuwenhoven

Ik heb op meerdere plaatsen (internet zoeken) gezien dat bij een
omgekeerd dak er geen isolatie mag zitten aan de onderkant, een dakdekker
die er vandaag was bevestigde dat. Als het niet ietsje ventileert onder
het dakbeschot gaat het schimmelen/rotten op den duur. Er moet een
dampremmende laag tossen bovenkant dakbeschot en isolatie die er op ligt,
dus aan de bovenkant kan het niet ventileren.

Mat Nieuwenhoven

J. J. Lodder

Lijkt mij onzin,

Jan

Bert(AWRvB)

Op 7-7-2022 om 16:57 schreef Mat Nieuwenhoven:
Ik kom van een boerderij af en heb bij tuinders gewerkt.

Je kan in de warme periode rietmatten op het dak leggen. Twee lagen kan
ook (en dan de tweede laag 90 graden gedraaid). Drie panlatten: onder +
midden + boven en vastbinden.
Dit kan je wel wit maken!