Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

mag ik door zolderbalk boren??

1,998 views
Skip to first unread message

Dirk

unread,
Aug 26, 2007, 3:59:13 AM8/26/07
to
een zelfklusser vraag:
Er loop op zolder een balk ,voor het aanbrengen van verlichting wil ik een
gat boren van 16 mm door de balk

Kan dit kwaad voor het draagvermogen??
groeten, Dirk


Ron

unread,
Aug 26, 2007, 4:25:43 AM8/26/07
to

"Dirk" <dab...@casema.nl> schreef in bericht
news:2e900$46d132cf$535171fb$21...@cache120.multikabel.net...

Hoe dik is de balk?


André-Hessel Jensma

unread,
Aug 26, 2007, 5:02:46 AM8/26/07
to

Nee, zolang je maar in het midden van de balk boort. De grootste
spanningen zitten nl. in de bovenkant van de balk (drukspanningen) en
in de onderkant (trekspanningen). Het middelste stuk doet niet veel
meer dan de uiteinden bijelkaar houden. Vandaar ook de vorm die een
H-balk heeft: veel materiaal aan de uiteinden en maar heel weinig in
het midden.

Dus netjes in het midden boren, dan is er niets aan de hand.
--
André-Hessel Jensma

Antispam: Remember to remove the 'y' characters from
my address to email me. (Replace 'yjensma'
with 'jensma' and 'nyl' with 'nl').

Peter Govaere

unread,
Aug 26, 2007, 7:09:22 AM8/26/07
to

"André-Hessel Jensma" <yje...@dds.nyl> schreef in bericht
news:h9g2d31t9c5jstlga...@4ax.com...

> On Sun, 26 Aug 2007 09:59:13 +0200, "Dirk" <dab...@casema.nl> wrote:
>
>>een zelfklusser vraag:
>>Er loop op zolder een balk ,voor het aanbrengen van verlichting wil ik een
>>gat boren van 16 mm door de balk
>>
>>Kan dit kwaad voor het draagvermogen??
>
> Nee, zolang je maar in het midden van de balk boort. De grootste
> spanningen zitten nl. in de bovenkant van de balk (drukspanningen) en
> in de onderkant (trekspanningen).

Je gaat er dan vanuit dat OP horizontaal door de balk boort.

>Het middelste stuk doet niet veel
> meer dan de uiteinden bijelkaar houden. Vandaar ook de vorm die een
> H-balk heeft: veel materiaal aan de uiteinden en maar heel weinig in
> het midden.
>
> Dus netjes in het midden boren, dan is er niets aan de hand.

Bwah... als je een gat van 16mm door een balk van 50 mm boort, dan klopt je
verhaal toch niet helemaal :-)


André-Hessel Jensma

unread,
Aug 26, 2007, 10:03:22 AM8/26/07
to
On Sun, 26 Aug 2007 11:09:22 GMT, "Peter Govaere"
<peter.govae...@telenet.be> wrote:

>>>Kan dit kwaad voor het draagvermogen??
>>
>> Nee, zolang je maar in het midden van de balk boort. De grootste
>> spanningen zitten nl. in de bovenkant van de balk (drukspanningen) en
>> in de onderkant (trekspanningen).
>
>Je gaat er dan vanuit dat OP horizontaal door de balk boort.

Ja. Bij verticaal boren gaat het natuurlijk wel ten koste van de
sterkte.

>
>>Het middelste stuk doet niet veel
>> meer dan de uiteinden bijelkaar houden. Vandaar ook de vorm die een
>> H-balk heeft: veel materiaal aan de uiteinden en maar heel weinig in
>> het midden.
>>
>> Dus netjes in het midden boren, dan is er niets aan de hand.
>
>Bwah... als je een gat van 16mm door een balk van 50 mm boort, dan klopt je
>verhaal toch niet helemaal :-)

Zolderbalken van 50 mm? En dan nog, ik heb nu even niet de tijd/zin om
het uit te rekenen, maar ik schat dat er bij een balk van 50 mm,
waarbij je dus (50-16)/2 = 17 mm aan beide zijden overblijft, maar een
paar procent van de sterkte verloren gaat. Ook daar mag het dus best.

Nog een tip voor de OP: Waarschijnlijk wil je er met 5/8" PVC pijpjes
doorheen? Boor dan maar gaten van 18 mm (boren van 17 mm zijn lastig
te krijgen), want 16 mm is te krap om fatsoenlijk zo'n pijpje doorheen
te trekken.

post2u

unread,
Aug 26, 2007, 10:33:52 AM8/26/07
to
"André-Hessel Jensma" <yje...@dds.nyl> wrote in message
news:h9g2d31t9c5jstlga...@4ax.com...

> On Sun, 26 Aug 2007 09:59:13 +0200, "Dirk" <dab...@casema.nl> wrote:
>>een zelfklusser vraag:
>>Er loop op zolder een balk ,voor het aanbrengen van verlichting wil ik een
>>gat boren van 16 mm door de balk
>>
>>Kan dit kwaad voor het draagvermogen??
>
> Nee, zolang je maar in het midden van de balk boort. De grootste
> spanningen zitten nl. in de bovenkant van de balk (drukspanningen) en
> in de onderkant (trekspanningen). Het middelste stuk doet niet veel
> meer dan de uiteinden bijelkaar houden. Vandaar ook de vorm die een
> H-balk heeft: veel materiaal aan de uiteinden en maar heel weinig in
> het midden.
> Dus netjes in het midden boren, dan is er niets aan de hand.
> André-Hessel Jensma


Ik vermoed dat het niet om een stalen H balk gaat, maar om hout....??
Doet verder niets af het principe...))
Maar zoals hierboven al gesteld, veel kwaad zal het boren niet doen.
Hoe dichter je bij de kopse uiteinden (=dubbel ik weet het)) boort, hoe
minder het stoort.

Message has been deleted

Dirk

unread,
Aug 26, 2007, 11:20:27 AM8/26/07
to

"Dirk" <dab...@casema.nl> wrote in message
news:2e900$46d132cf$535171fb$21...@cache120.multikabel.net...

Pinokio

unread,
Aug 26, 2007, 12:46:45 PM8/26/07
to

"Dirk" <dab...@casema.nl> schreef in bericht
news:2e900$46d132cf$535171fb$21...@cache120.multikabel.net...

Je kan gewoon zonder je eigen zorgen te maken
een gat boren waar je ook maar wilt.

Vandecasteele

unread,
Aug 26, 2007, 1:54:18 PM8/26/07
to

"André-Hessel Jensma" <yje...@dds.nyl> schreef in >


...Knip...Waarschijnlijk wil je er met 5/8" PVC pijpjes
> doorheen?


5/8" pvc gebruikten ze in de middeleeuwen,
tegenwoordig gebruiken we 16mm en 20mm


Klusjesman

unread,
Aug 26, 2007, 2:12:45 PM8/26/07
to
On Sun, 26 Aug 2007 19:54:18 +0200, "Vandecasteele" wrote:
>5/8" pvc gebruikten ze in de middeleeuwen,
>tegenwoordig gebruiken we 16mm en 20mm


5/8 el welteverstaan, geen 5/8 duim.

5/8 duim, daar krijg je zelfs geen anthraciet
doorheen, laat staan fatsoenlijke turf of
takkebossen.

bestweter

unread,
Aug 26, 2007, 2:17:07 PM8/26/07
to

"Vandecasteele" <V...@invalid.invalid> schreef in bericht
news:faseof$2sp$1...@nl-news.euro.net...


Wie zijn "we" en waar wonen die?

J. J. Lodder

unread,
Aug 27, 2007, 4:36:30 AM8/27/07
to
André-Hessel Jensma <yje...@dds.nyl> wrote:

> On Sun, 26 Aug 2007 09:59:13 +0200, "Dirk" <dab...@casema.nl> wrote:
>
> >een zelfklusser vraag:
> >Er loop op zolder een balk ,voor het aanbrengen van verlichting wil ik een
> >gat boren van 16 mm door de balk
> >
> >Kan dit kwaad voor het draagvermogen??
>
> Nee, zolang je maar in het midden van de balk boort. De grootste
> spanningen zitten nl. in de bovenkant van de balk (drukspanningen) en
> in de onderkant (trekspanningen). Het middelste stuk doet niet veel
> meer dan de uiteinden bijelkaar houden. Vandaar ook de vorm die een
> H-balk heeft: veel materiaal aan de uiteinden en maar heel weinig in
> het midden.
>
> Dus netjes in het midden boren, dan is er niets aan de hand.

In wat in het jargon 'de neutrale vezel' heet,

Jan

J. J. Lodder

unread,
Aug 27, 2007, 4:36:30 AM8/27/07
to

Sterker nog, je kan ze zonder je zorgen te maken geheel doorzagen.

Of het goed afloopt is weer wat anders,

Jan

Jasper Janssen

unread,
Aug 30, 2007, 9:02:58 PM8/30/07
to
On Sun, 26 Aug 2007 16:03:22 +0200, André-Hessel Jensma <yje...@dds.nyl>
wrote:

>Nog een tip voor de OP: Waarschijnlijk wil je er met 5/8" PVC pijpjes
>doorheen? Boor dan maar gaten van 18 mm (boren van 17 mm zijn lastig
>te krijgen), want 16 mm is te krap om fatsoenlijk zo'n pijpje doorheen
>te trekken.

What he said. 16 is net een beetje krap.

Jasper

Jasper Janssen

unread,
Aug 30, 2007, 9:04:35 PM8/30/07
to
On Sun, 26 Aug 2007 19:54:18 +0200, "Vandecasteele" <V...@invalid.invalid>
wrote:

Nee, we hebben 5/8 en 3/4 inch, en die *benoemen* we in de
dichtstbijzijnde mm maat.

Net zo goed als onze platen hardboard en multiplex 4 bij 8 voet groot
zijn, ook al noemen we het 122x244 cm.

Jasper

J. J. Lodder

unread,
Sep 3, 2007, 5:17:24 PM9/3/07
to
Jasper Janssen <jas...@jjanssen.org> wrote:

Nee hoor, ze zijn gewoonlijk 125x250cm
Alleen triplex is vaak nog 4'x8'

Jan

bestweter

unread,
Sep 4, 2007, 3:14:20 AM9/4/07
to

"J. J. Lodder" <nos...@de-ster.demon.nl> schreef in bericht
news:1i3vxkc.1q5...@de-ster.xs4all.nl...


Dat "gewoonlijk" valt vies tegen als ik dit bekijk:
http://www.af.nl/voorraad/plaat/construktie/

J. J. Lodder

unread,
Sep 4, 2007, 6:33:25 AM9/4/07
to
bestweter <best...@nottent.nl> wrote:

Erger nog, als het tegenzit vind je ook gemengde maten
van bv 4'x250cm.

Als het ertoe doet moet je echt opletten,

Jan

André-Hessel Jensma

unread,
Sep 4, 2007, 8:34:58 AM9/4/07
to
On Tue, 4 Sep 2007 12:33:25 +0200, nos...@de-ster.demon.nl (J. J.
Lodder) wrote:

>
>Erger nog, als het tegenzit vind je ook gemengde maten
>van bv 4'x250cm.
>
>Als het ertoe doet moet je echt opletten,
>

Het kan nog gekker. Ik wilde mbv underlayment een zoldervloer maken
met platen van 244x122, en kwam er toen tijdens het leggen achter dat
ik te kort kwam. Wat bleek nou, de platen waren maar 121, waardoor ik
net een paar centimeter miste.
Komt het toch nog heel lullig uit als je vertrek 3m64 a 3m65 breed
is....

bestweter

unread,
Sep 4, 2007, 1:19:46 PM9/4/07
to

"André-Hessel Jensma" <yje...@dds.nyl> schreef in bericht
news:14kqd39rt1jtgldet...@4ax.com...

> On Tue, 4 Sep 2007 12:33:25 +0200, nos...@de-ster.demon.nl (J. J.
> Lodder) wrote:
>
>>
>>Erger nog, als het tegenzit vind je ook gemengde maten
>>van bv 4'x250cm.
>>
>>Als het ertoe doet moet je echt opletten,
>>
> Het kan nog gekker. Ik wilde mbv underlayment een zoldervloer maken
> met platen van 244x122, en kwam er toen tijdens het leggen achter dat
> ik te kort kwam. Wat bleek nou, de platen waren maar 121, waardoor ik
> net een paar centimeter miste.
> Komt het toch nog heel lullig uit als je vertrek 3m64 a 3m65 breed
> is....
>


en, hoe is dat opgelost, plaat bijgehaald en verzaagd of een een paar latjes
gekocht??

André-Hessel Jensma

unread,
Sep 4, 2007, 3:15:56 PM9/4/07
to
On Tue, 4 Sep 2007 19:19:46 +0200, "bestweter" <best...@nottent.nl>
wrote:

>> Het kan nog gekker. Ik wilde mbv underlayment een zoldervloer maken
>> met platen van 244x122, en kwam er toen tijdens het leggen achter dat
>> ik te kort kwam. Wat bleek nou, de platen waren maar 121, waardoor ik
>> net een paar centimeter miste.
>> Komt het toch nog heel lullig uit als je vertrek 3m64 a 3m65 breed
>> is....
>>
>
>
>en, hoe is dat opgelost, plaat bijgehaald en verzaagd of een een paar latjes
>gekocht??

Ik had ivm messing en groef zelfs twee extra platen nodig. Maar daar
heb ik er maar eentje van hoeven betalen (en dat ook nog onder
protest).

J. J. Lodder

unread,
Sep 4, 2007, 4:35:18 PM9/4/07
to
André-Hessel Jensma <yje...@dds.nyl> wrote:

> On Tue, 4 Sep 2007 12:33:25 +0200, nos...@de-ster.demon.nl (J. J.
> Lodder) wrote:
>
> >
> >Erger nog, als het tegenzit vind je ook gemengde maten
> >van bv 4'x250cm.
> >
> >Als het ertoe doet moet je echt opletten,
> >
> Het kan nog gekker. Ik wilde mbv underlayment een zoldervloer maken
> met platen van 244x122, en kwam er toen tijdens het leggen achter dat
> ik te kort kwam. Wat bleek nou, de platen waren maar 121, waardoor ik
> net een paar centimeter miste.
> Komt het toch nog heel lullig uit als je vertrek 3m64 a 3m65 breed
> is....

Ze zullen desgevraagd wel zeggen dat
dat het traditionele zaagverlies is,

Jan

--
"Smiley generator broken. Please add your own."

bestweter

unread,
Sep 4, 2007, 4:56:03 PM9/4/07
to

"J. J. Lodder" <nos...@de-ster.demon.nl> schreef in bericht
news:1i3xdlg.1gh...@de-ster.xs4all.nl...
Lijkt me niet dat bij de gegeven afmetingen veel gezaagd is.

superkees

unread,
Sep 10, 2007, 7:31:08 AM9/10/07
to
On 26 aug, 16:33, "post2u" <pos...@post2u.nl> wrote:
> "André-Hessel Jensma" <yjen...@dds.nyl> wrote in message
>
> news:h9g2d31t9c5jstlga...@4ax.com...

>
> > On Sun, 26 Aug 2007 09:59:13 +0200, "Dirk" <dabb...@casema.nl> wrote:
> >>een zelfklusser vraag:
> >>Er loop op zolder een balk ,voor het aanbrengen van verlichting wil ik een
> >>gat boren van 16 mm door de balk
>
> >>Kan dit kwaad voor het draagvermogen??
>
> > Nee, zolang je maar in het midden van de balk boort. De grootste
> > spanningen zitten nl. in de bovenkant van de balk (drukspanningen) en
> > in de onderkant (trekspanningen). Het middelste stuk doet niet veel
> > meer dan de uiteinden bijelkaar houden. Vandaar ook de vorm die een
> > H-balk heeft: veel materiaal aan de uiteinden en maar heel weinig in
> > het midden.
> > Dus netjes in het midden boren, dan is er niets aan de hand.
> > André-Hessel Jensma
>
> Ik vermoed dat het niet om een stalen H balk gaat, maar om hout....??
> Doet verder niets af het principe...))
> Maar zoals hierboven al gesteld, veel kwaad zal het boren niet doen.
> Hoe dichter je bij de kopse uiteinden (=dubbel ik weet het)) boort, hoe
> minder het stoort.

Dat laatste is twijfelachtig. Behalve de buigkrachten heb je ook nog
de afschuifkrachten. De buigkrachten zijn het grootst in het midden
van de overspanning, de afschuifkrachten (die het gewicht overbrengen
op de muren), zijn het grootst bij de oplegpunten. Het hangt er maar
net van af welke van de twee maatgevend is.

Overigens heb ik het zelf ook gedaan, twee weken terug.

Jasper Janssen

unread,
Sep 12, 2007, 9:34:57 AM9/12/07
to
On Tue, 4 Sep 2007 22:56:03 +0200, "bestweter" <best...@nottent.nl>
wrote:

Hij had het over messing en groef in de ander subthread though, dat levert
automatisch een verschil tussen werkzame breedte en werkelijke breedte.
wsch waren de platen dus 122 *voor* de messingen eraan gefreesd zijn.

Jasper

bestweter

unread,
Sep 12, 2007, 11:48:28 AM9/12/07
to

"Jasper Janssen" <jas...@jjanssen.org> schreef in bericht
news:lhqfe39q2lvcljled...@4ax.com...
U heeft volkomen gelijk, maar waar reageerde ik op?

Jasper Janssen

unread,
Sep 13, 2007, 10:57:19 AM9/13/07
to
On Wed, 12 Sep 2007 17:48:28 +0200, "bestweter" <best...@nottent.nl>
wrote:

>"Jasper Janssen" <jas...@jjanssen.org> schreef in bericht
>news:lhqfe39q2lvcljled...@4ax.com...

>> Hij had het over messing en groef in de ander subthread though, dat levert


>> automatisch een verschil tussen werkzame breedte en werkelijke breedte.
>> wsch waren de platen dus 122 *voor* de messingen eraan gefreesd zijn.

>U heeft volkomen gelijk, maar waar reageerde ik op?

Moet ik dat ook nog voor je gaan bijhouden? :)

Jasper

bestweter

unread,
Sep 13, 2007, 11:38:51 AM9/13/07
to

"Jasper Janssen" <jas...@jjanssen.org> schreef in bericht
news:jpjie31lqokta2s5b...@4ax.com...

Nee hoor, maar u moet het ook niet wegknippen.

Jasper Janssen

unread,
Sep 17, 2007, 7:17:48 PM9/17/07
to
On Thu, 13 Sep 2007 17:38:51 +0200, "bestweter" <best...@nottent.nl>

wrote:
>"Jasper Janssen" <jas...@jjanssen.org> schreef in bericht
>news:jpjie31lqokta2s5b...@4ax.com...

>>>U heeft volkomen gelijk, maar waar reageerde ik op?
>>
>> Moet ik dat ook nog voor je gaan bijhouden? :)
>>
>>
>
>Nee hoor, maar u moet het ook niet wegknippen.

Had ik dan ook niet gedaan. Zoek maar na.

Jasper

bestweter

unread,
Sep 18, 2007, 3:16:08 AM9/18/07
to

"Jasper Janssen" <jas...@jjanssen.org> schreef in bericht
news:oj2ue3pqhepmvqcqb...@4ax.com...


__________________________________

"Jasper Janssen" <jas...@jjanssen.org> schreef in bericht

news:lhqfe39q2lvcljled...@4ax.com...
> On Tue, 4 Sep 2007 22:56:03 +0200, "bestweter" <best...@nottent.nl>
> wrote:
>
>>
>>"J. J. Lodder" <nos...@de-ster.demon.nl> schreef in bericht
>>news:1i3xdlg.1gh...@de-ster.xs4all.nl...
>>> André-Hessel Jensma <yje...@dds.nyl> wrote:
>>>
>>>> On Tue, 4 Sep 2007 12:33:25 +0200, nos...@de-ster.demon.nl (J. J.
>>>> Lodder) wrote:
>>>>
>>>> >
>>>> >Erger nog, als het tegenzit vind je ook gemengde maten
>>>> >van bv 4'x250cm.
>>>> >
>>>> >Als het ertoe doet moet je echt opletten,
>>>> >
>>>> Het kan nog gekker. Ik wilde mbv underlayment een zoldervloer maken
>>>> met platen van 244x122, en kwam er toen tijdens het leggen achter dat
>>>> ik te kort kwam. Wat bleek nou, de platen waren maar 121, waardoor ik
>>>> net een paar centimeter miste.
>>>> Komt het toch nog heel lullig uit als je vertrek 3m64 a 3m65 breed
>>>> is....
>>>
>>> Ze zullen desgevraagd wel zeggen dat
>>> dat het traditionele zaagverlies is,
>>>
>>> Jan
>>>
>>>
>>Lijkt me niet dat bij de gegeven afmetingen veel gezaagd is.
>

> Hij had het over messing en groef in de ander subthread though, dat levert
> automatisch een verschil tussen werkzame breedte en werkelijke breedte.
> wsch waren de platen dus 122 *voor* de messingen eraan gefreesd zijn.
>

> Jasper

_______________________________________________--

0 new messages