15 of 12 mm waterleiding ?

Ed

Ik moet voor de wasmachine een waterleiding aanleggen.
Nu ligt er al een 12 mm. Normaliter moet je hiervoor 15 gebruiken heb
ik begrepen ..
Levert het problemen op als ik 12 mm gebruik ?
(afgezien van het feit dat het wat langer duurt om de machine te vullen ..
:) )

Bedankt, Ed.

Blauw...@munich.net

Nee dat niet, maar je zei het al duurd wat langer tot water op pijl is

Nol van Stratum

De vultijd bij gebruik van een 12 of 15 mm buis zal alleen merkbaar zijn
bij lange afstanden, bv.'n meter of 30, in jouw geval zal het tijdsverschil
van 't vullen misschien wel 5 seconden kunnen zijn.Als je dat te lang vindt,
moet je de hele leiding vanaf de watermeter vervangen.
mvg,
avs.

"Ed" <ed...@worldonline.nl> schreef in bericht

Dave Langers

> De leiding met 12 mm zal dan ook 12^2pi/15^2pi = 144pi/225pi = 0,64
> van de hoeveelheid doorlaten. Dat maakt dus echt wel wat uit.

Dit zal wel kunnen gelden voor doorstroomopeningen. Echter voor
slangen/buizen waarbij inlaat en uitstroomeffecten verwaarloosbaar zijn
vergeleken met de drukval over de gehele lengte van de buis, gaat het
debiet met de vierde macht (!) van de buisdiameter i.p.v. de tweede. Dit
natuurlijk bij gelijke drukverschillen aan voor en achterzijde, en bij
een laminaire stroming. Dit is de wet van Poisseuille. Dan zal het
effect van de buisdikte dus nog sterker zijn!
--
Groetjes,
Dave Langers.
| _________________________|___

Nol van Stratum

En dat allemaal voor een wasmachine,die ongeveer een uur nodig heeft om een
programma af te werken.

"Dave Langers" <dl...@oce.nl> schreef in bericht

Ed

hahahahaha, bedankt in ieder geval voor jullie (uitgebreide) reacties !!

Ed.

escribo

een wasmachineslang heeft een diameter van 10mm...https://www.bol.com/nl/nl/p/wasmachine-vaatwasser-toevoer-verlengslang-3-4-bi-bui-2-00-mtr/9300000032559889/?Referrer=ADVNLGOO002029-G-135323023821-S-1681193907577-9300000032559889&gclid=CjwKCAjwh4ObBhAzEiwAHzZYU496d6BPe1Gx2O-JZqSy2oE6QDBGm36xOVw8mKR-aYWbv8_QEDFwyxoCp3EQAvD_BwE