Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Aquastop testen op netstroom

500 views
Skip to first unread message

John

unread,
Feb 11, 2009, 12:13:56 PM2/11/09
to
Ik wil de aquastop van mijn vaatwasser testen (deze neemt geen water in)

Kan ik de 2 stroomdraden aansluiten op een (geaarde) stekker (uiteraard
watervrij !!)

En dan stekker op nestroom = water
stekker eruit = geen water

Of denk ik nou te simpel

Iemand ??


John

A-tot-Z

unread,
Feb 11, 2009, 1:42:49 PM2/11/09
to

"John" <noppe...@hotmail.com> wrote in message
news:83ee0$49930770$5418b362$30...@cache2.tilbu1.nb.home.nl...

Uit welk nest wil jij je room dan halen :-)


John

unread,
Feb 11, 2009, 1:58:24 PM2/11/09
to

"A-tot-Z" <A...@invalid.invalid> schreef in bericht
news:6vgkhhF...@mid.individual.net...


NETstroom uiteraard !
>

Marinus

unread,
Feb 11, 2009, 2:36:32 PM2/11/09
to
> Of denk ik nou te simpel

Weet je zeker dat er 220V op komt te staan? Meet eerst even de weerstand.
Als de spoel iets van 50 watt zou zijn dan mag de stroom niet hoger zaijn
dan 0,25 A, dus moet de weerstand dan ongeveer 1000 Ohm zijn.
Meet je iets in de buurt van 100 Ohm dan is de kans groot dat de spoel met
24 V wordt aangestuurd.

Marinus


Johnson

unread,
Feb 11, 2009, 3:19:28 PM2/11/09
to

"Marinus" <mar...@nospam.com> schreef in bericht
news:499328c0$0$201$e4fe...@news.xs4all.nl...


Je kraamt onzin uit.,
Wat je beweerd is enkel van toepassing op gelijkspanning
Je kan de wet van ohm niet gewoon toepassen op een inductieve spoel die je
aansluit op een wisselspanning.

Een spoel voor een magneetventiel is zeker geen 50Watt,
Het kan kloppen van die 1000Ohm, dit is inderdaad ongeveer de waarde die je
meet voor een magneetspoel op 220V wisselspanning,
toevallig heb ik vandaag nog zo'n spoel uitgemeten en daar was het exact
1000Ohm


Marinus

unread,
Feb 11, 2009, 3:59:47 PM2/11/09
to

>
> Je kraamt onzin uit.,
> Wat je beweerd is enkel van toepassing op gelijkspanning
> Je kan de wet van ohm niet gewoon toepassen op een inductieve spoel die je
> aansluit op een wisselspanning.

Oh, maar zo'n reactie had ik echt wel verwacht hoor. En ik wilde het voor de
OP niet moeilijker maken door over ohmse weerstand en inductieve weerstand
te gaan praten.
Maar je kunt met een multimeter prima bepalen of er 220V of 24V op de spoel
komt te staan. Dat je een afwijking van de weerstand krijgt is in deze niet
intersssant.
Onzin? Mogelijk, maar de OP kan er tenminste mee verder en blaast mogelijk
de boel niet op.

Marinus


maarten

unread,
Feb 11, 2009, 10:20:47 PM2/11/09
to

Of dat de spoel door wisselstroom wordt aangestuurd.
1000 Ohm zou kunnen, maar de (wissel)stroom die er dan gaat lopen is
zeker geen 0.25 A. Gelukkig maar, anders zou de spoel behoorlijk warm
worden. Weliswaar geen 50 W dissiperen, want die 0,25 A is voornamelijk
inductief, maar dan nog is 't wel wat veel.

maarten

>
> Marinus

Johnson

unread,
Feb 12, 2009, 1:48:41 AM2/12/09
to

"Marinus" <mar...@nospam.com> schreef in bericht
news:49933c43$0$187$e4fe...@news.xs4all.nl...

Uw bewering dat zo'n spoeltje 0.25ampere trekt en 50 watt verbruikt is onzin
1000Ohm had je toevallig juist geraden.

2/3 van uw uitleg is dus onzin. Want jijzelf past de wet van Ohm toe op een
spoel op wisselspanning
Kom nu niet vertellen dat je een heel klein beetje gelijk hebt


Marinus

unread,
Feb 12, 2009, 12:47:36 PM2/12/09
to
> Kom nu niet vertellen dat je een heel klein beetje gelijk hebt

Nee, want ik heb hartstikke gelijk.
Die 50 watt is mogelijk onzin, maar dat je met een multimeter kunt bepalen
of het een 220V of een 24V spoel is, dat is geen onzin.

Marinus


Marinus

unread,
Feb 12, 2009, 12:50:18 PM2/12/09
to
> zeker geen 0.25 A. Gelukkig maar, anders zou de spoel behoorlijk warm

Angehaalde waardes waren misschien fout, maar het ging mij er om de OP te
behoeden om 220V op een 24V spoel te zetten. Exacte waardes zijn dan niet
echt interessant. Meer het grote verschil in weerstand tussen een 220V spoel
(~1000 Ohm) en een 24V spoel (~100 Ohm).

Marinus


Johnson

unread,
Feb 12, 2009, 2:02:56 PM2/12/09
to

"Marinus" <mar...@nospam.com> schreef in bericht
news:499460b7$0$196$e4fe...@news.xs4all.nl...


Ojaa, dat is ook waar,
een gek geef je altijd gelijk


maarten

unread,
Feb 14, 2009, 2:26:27 AM2/14/09
to

Ja, nu zeg je het wel goed :)

m

John

unread,
Feb 16, 2009, 6:27:05 AM2/16/09
to

"John" <noppe...@hotmail.com> schreef in bericht
news:83ee0$49930770$5418b362$30...@cache2.tilbu1.nb.home.nl...

ik wil niet zeuren of zo, maar kan er iemand antwoord geven op mijn vraag ?

of hebben jullie meer info nodig ?

op het aqualost staat:
220-240V 50/60 HZ
max 10 bar

Rob

unread,
Feb 16, 2009, 7:01:29 AM2/16/09
to

Wat jij wilt dat is wel mogelijk, maar of jij het ook kunt dat is een
vraag die moeilijk op afstand te beantwoorden is... vandaar dat er
niemand reageert denk ik.

bestweter

unread,
Feb 16, 2009, 8:09:54 AM2/16/09
to

"John" <noppe...@hotmail.com> schreef in bericht
news:15ff$49994da9$5418b362$32...@cache4.tilbu1.nb.home.nl...


Het ding werkt kennelijk op normale netspanning dus dat zal het probleem
niet zijn; vraag me af waarom een geaarde stekker voor twee draden.
Op de aquastop zit, naar ik begrepen heb, levenslange garantie.
Overigens zou ik in eerste instantie nagaan of de aquastop stroom krijgt op
het moment dat water ingenomen moet worden.
Wanneer dat niet het geval is, kan het zijn dat dat de overstroombeveiliging
in werking is getreden. Er ligt dan water op de bodemplaat van de machine.


John

unread,
Feb 16, 2009, 8:49:33 AM2/16/09
to

"bestweter" <best...@nottent.nl> schreef in bericht
news:gnbok1$1412$1...@nl-news.euro.net...

Dat geaard is een denkfoutje van mij, hij heeft maar 2 draden.

Vaatwasser is al open geweest, er ligt geen water op de kunststof bak op de
bodem.

Darmsysteem aan de linkerzijde van de vaatwasser heb ik al grondig
gereinigd.

0 new messages