Ekektra aardedraad

Mat Nieuwenhoven

In ons huis liggen nog gedeeltelijk metalen pijpen, en het is soms lastig
er een extra aardedraad bij te trekken als ik een geaard stopcontact wil.

Twee vraagjes:
1. Kan het kwaad het draad in te smeren met siliconenspray (via een
doekje, en niet WD40)? Je hebt ook pvc installatiebuis met zo'n glijlaag
aan de binnenkant. En die spray werkt ook prima om houten laden soepel te
laten schuiven.

2. Als je overal aardlekschakelaars hebt, waarom is dan de aardedraad nog
steeds 2.5 mm² ? Als er een aardstroom gaat lopen klapt de aardlek er
toch al bij 30 mA uit? Is het on een groep met aardlek toegestaan
(NEN1010) om 1.5 mm^draad voor de aarde te gebruiken?

Mat Nieuwenhoven

J. J. Lodder

Mat Nieuwenhoven <mni...@zap.a2000.nl> wrote:

> [...]
> aan de binnenkant. En die spray werkt ook prima om houten laden soepel te

Zou niet weten waarom niet.

> 2. Als je overal aardlekschakelaars hebt, waarom is dan de aardedraad nog
> steeds 2.5 mm? ? Als er een aardstroom gaat lopen klapt de aardlek er
> toch al bij 30 mA uit?

Dat is een conflict tussen oude en nieuwe veiligheidsfilosofie.
Voor er aardlekschakelaars bestonden was het smelten van de smeltpatroon
de enige veiligheid die je had.
De aardweerstand moest dus laag genoeg zijn
om bij sluiting tegen aarde voldoende stroom te trekken.
En dus de aarddraad voldoende dik.

> Is het on een groep met aardlek toegestaan
> (NEN1010) om 1.5 mm^draad voor de aarde te gebruiken?

Absoluut niet. En nog steeds om dezelfde reden:
als je een harde kortsluiting hebt
moet de 'stop' zo snel mogelijk springen,
(de aardlekschakelaar kan defect zijn)

Er is dus een vrij harde relatie tussen de amperage van je stop
en de toegestane draaddikte erachter.

Jan