Ervaring trek bevoorderende kap

Michel Boes

Na dat ik mijn kleine voorzet haard heb vervangen voor een grotere kom ik
wat trek in mijn schoorsteen te kort. Het gevolg is dat hij iets naar binnen
rookt als hij laag ligt te smeulen. Nu verkopen ze hier in de buurt van die
roestvrijstalen rond draai patent kappen die volgens de leverancier de truc
zouden moeten doen maar daar willen ze dan wel een klein vermogen voor
hebben. Testen mag niet helaas.
Heeft iemand ervaring met die dingen? Weet iemand een andere oplossing?
Heeft iemand nog zo iets ongebruikt liggen waar die van af wil?

Oplossingen waar bij ik mijn marmeren schouw moet afbreken doen liever niet
mee.

Michel.

Peter

Ik had hetzelfde probleem en verwarm nu met een blokje of met een gasflesje
even voor en dan trekt hij als de beste
Groetjes
Peter
"Michel Boes" <Mic...@mboes.demon.nl> schreef in bericht

Michel Boes

Het punt is dat hij het ook doet na dat hij flink gebrand heeft(dan gaat het
dus wel goed) kan haast niet zijn dat de schoorsteen dan alweer afgekoeld
is. De haard continu op vol vuur houden is ook geen optie, dan moeten de
ramen weer open.

Peter heeft geschreven in bericht <8vf0dp$qda1$1...@reader4.wxs.nl>...

Peter

Is je schouw wel in orde....dwz....komt ze wel hoog genoeg boven het dak
uit? Er bestaat ook nog zoiets als een 'Tira-trek', dit zijn betonnen
elementen die je bovenop de schouw zet, en die trekbevorderend (zouden
moeten) werken, het werkt een beetje op het koeltoren-principe. Maar qua
kostprijs weet ik niet wat het voordeligst is. (Enkele weken geleden kocht
ik een vezelcementen H-stuk om een kapot exemplaar te vervangen en ik kreeg
bijna ter plaatse een hartaanval : 6000 Bef, zo'n 350 Hfl schat ik...)
Maar dit zijn eigenlijk alleen lapmiddelen : check dus of je schhorsteen wel
hoog genoeg is, of er geen hoge bomen of huizen in de buurt staan die
valwind veroorzaken en zo terugslag in de schouw.

succes

Peter
"Peter" <p.ve...@planet.nl> schreef in bericht

Gerard H. Zwart

"Michel Boes" <Mic...@mboes.demon.nl> wrote in message

> [...]
> Heeft iemand nog zo iets ongebruikt liggen waar die van af wil?
>
> Oplossingen waar bij ik mijn marmeren schouw moet afbreken doen liever

De wind speelt een belangrijke rol bij dit probleem. Als het probleem zich
ook voordoet als het windstil is, zal zo'n kap niet helpen, aangezien de
trekbevorderende werking ar alleen is als het waait. Op nog een andere
manier speelt de wind een rol: als je aan de kant van je huis waar de wind
op staat een raam openzet, terwijl je aan de andere kant alles dicht houdt,
heb je alweer wat gewonnen. Uiteraard werkt dit alleen als er wind is.
Een andere optie in geval van een open haard is om aan de bovenkant een
gehard glazen rand te maken, waardoor er minder koude lucht mee het
rookkanaal in gaat.

Suc6

Gerard

*Peter*

> [...]
grotere kom ik
> wat trek in mijn schoorsteen te kort. Het gevolg is dat hij

Is dat ook zo, als je eerst een uurtje flink doorgestookt hebt?
Een goed warme schoorsteen zou een goede trek moeten hebben.
Of is er ergens een grote kluit specie blijven hangen, zodat het
gaatje wat te klein geworden is?

Groeten,
Peter

Michel Boes

*Peter* heeft geschreven in bericht ...
Ja dat is het geval, ik dacht de eerste keer ook van warm stoken die hap en
als er goed vuur is trekt het prima. Pas als het vuur in zakt komt hij een
beetje te kort. Voor heen met de kleinere haard ging het prima nu met de
grotere is er dus een klein beetje lek bij laag vuur. Ik denk dus dat er met
de schoorsteen niks mis is (hij is in het proces ook geveegd dus er zitten
geen proppen in) maar het kan zijn dat de doorvoer ietsje te kort komt ten
opzichten van de opening van de haard. De vraag is voor mij dus ook zou zo'n
kap dat oplossen of moet ik de opening verkleinen. Dat laatste is voor het
gezicht niet de mooiste oplossing het betreft een massief gietijzeren haard.

Groet Michel.

Michel Boes

Gerard H. Zwart heeft geschreven in bericht
<8vgvti$90p$1...@enterprise.cistron.net>...

> [...]
>Een andere optie in geval van een open haard is om aan de bovenkant een
>gehard glazen rand te maken, waardoor er minder koude lucht mee het

Nou kan het zijn dat ik volkommen onzin uitkraam maar is het niet zo dat de
warme lucht zijn eigen wind creëert? Het raam open zetten om de kachel aan
te doen lijkt me nou niet zo'n warm idee.

Groet Michel

Gerard H. Zwart

> [...]
> warme lucht zijn eigen wind creëert? Het raam open zetten om de kachel aan
> te doen lijkt me nou niet zo'n warm idee.

Volkomen onzin is het niet, alleen heb je de situatie ook weer niet helemaal
doorgedacht.
Als de warme lucht trek creëert en daarmee dus een geringe onderdruk in de
woning, heb je dus aanvoer van verse lucht nodig. Wanneer deze aanvoer
plaats heeft aan de kant van de woning waar de wind op staat, heb je net
iets meer druk. Heet gaat uiteindelijk bij trek toch om drukverschillen, ook
al is de "motor" in het geval van trek niets anders dan een kolom lucht die
warmer is dan de lucht buiten het rookkanaal.

Ben benieuwd hoe je een en ander oplost.

Groetjes,

Gerard.

abrazo

Bedoelt U soms van die ronddraaiende,geribelde dingen op dak???????????
Kosten die een klein vermogen in NL??
Die kosten hier in US +- $ 19.95 bij diameter 30 cm, wat me iets te
groot lijkt voor ,n schoorsteen.
Ze zijn ook te koop in France ( niet te duur )
Waar ik wel ervaring mee heb is bij mij thuis in Holland. Een
gegalvaniseerde kap bovenop schoorsteen,+- 10cm daarboven zit a.h.w. een
"omgekeerd bord" (dit alles van gegalvaniseerd staal (het is moeilijk ,t te
beschrijven zonder plaatje..)
Door de wind (er is altijd wind in NL.) wordt er a.h.w trek bevoorderd in
schoorsteen.
Ik heb dat ding al 12 jaar en nooit last van rook binnen. (het beschermt
tevens tegen
inregenen.
Success.
Groetjes Ben Vandenberg

michel en mieke

"abrazo" <loese...@earthlink.net> schreef in bericht

> [...]
> schoorsteen.
> Ik heb dat ding al 12 jaar en nooit last van rook binnen. (het beschermt

Ik bedoel de eerste en die kosten hier inderdaad goud geld (tot nu toe nog
niet onder de 341 excl de btw gevonden)
De tweede variant die (als we de zelfde bedoelen) ik zou beschrijven als een
chinees hoedje, kost ook hier niks maar doet hellas ook niks.

Groet Michel.