Isolatiewaarde spouwmuur

Mat Nieuwenhoven

Hoi,

Ik ben aan het berekenen wat ik zou besparen met spouwmuurisolatie.
Daarvoor gebruik ik de U-waarde, dat is Watt per vierkante meter en
kelvin. Dus als ik het goed begrijp, bij b.v. HR++ glas met een
U-waarde van 1.1 heb ik voor 5 vierkante meter en tien graden
temperatuurverschil 55 W nodig. Klopt dat?

Nu vind ik de isolatiewaarde van spouwmuur maar op weinig plekken, en
daar zie ik een U-waarde van 0.6 . Dat kan toch niet? Dan zou muur
beter isoleren dan HR++ glas?

Hoe zit dit?

Mat Nieuwenhoven

Willem de V

Mat Nieuwenhoven schreef op 23-1-2015 om 8:25:
dat klopt.
Vandaar dat er een tendens is naar 3 lagen glas.
Message has been deleted

Mat Nieuwenhoven

On Fri, 23 Jan 2015 16:49:45 +0000 (UTC), inox wrote:
>Klopt, zelfs HR++ glas heeft nog steeds de laagste isolatie waarde in een
>woning. Hier vind je een online rekentool om de isolatie waarde van muren
>en daken te berekenen <http://www.recticelinsulation.be/diensten/rc-
>waarde-online-berekenen>

Dank! Eindelijk wat helderheid. Maar ik snap niet helemaal welke
waardes ik moet invoeren voor een simpele baksteen spouwmuur zonder
isolatie. Als ik op
http://www.recticelinsulation.be/application/spouwmuur
kijk, is het logisch dat je de verschillende thermische weerstanden
(R-waarde) in de weg tussen binnen en buiten bij elkaar optelt, het
omgekeerde is dan de U-waarde. Nu geeft die laatste site voor de totale
(Rt) waarde van een spouwmuur Rsi + Rspouwmuur + Rse , Waar Rsi voor de
huiszijde van een spouwmuur 0.13 is, en Rse voor de buitenlucht kant
0.04 . Maar wat moet men voor een pakweg 50 mm luchtgevulde spouw
aannemen als R? Is dat misschien 0, want al verrekend in Rsi en Rse? En
dat alleen met isolatie de spouwmuur-R omhoog is te krikken?
Als dat zo is is de R van een ongevulde spouwmuur 0,17, dus een U van
5.9, dat is gelijk aan enkelglas!

Mat Nieuwenhoven

Ano

Ik heb het idee dat je de dikte van de muur etc. vergeet: de totale
weerstand is 1/lambda x de dikte.

Als lambda voor de met lucht gevulde spouwmuur dien je 0,025 W/mK te
nemen, met als dikte 50 mm. Dus Rspouwmuur wordt dan: 0,025 W/mK x 0,05
m = 0,00125 m2.K/W te nemen.

Hier een rekenvoorbeeld om om de R-totaal te berekenen, opgave 10:
http://home.hccnet.nl/j.ditmar/Reader%20BAT13/6_warmteoverdracht.pdf
Message has been deleted

Ruut66

Zoek de site van Joost de Vree maar op.
Die is behalve concreet ook nog eens practisch
http://www.joostdevree.nl/shtmls/r-waarde.shtml
Als je weet hoeveel Kcal er uit een verstookte kuub gas komt dan kun je
becijferen op basis van de gemiddelde seizoenstemperatuur wat je te
verstoken hebt bij gemiddelde binnentemperatuur van 19,5 graden.

Dan mag je ook nog eens weten dat er meer isolerende materialen zijn
dan schuim of glas- en steenwol. Ik heb net een voordeur 9 cm dik gemaakt
met een 5 cm dik aeroglas mat. Ter vergelijking: Dat heeft een factor
4,5 ten aanzien van dezelfde dikte glas of steenwol

Isoleren met drie laags glas is erg duur. Er zijn eenvoudiger manieren
voor waarbij je ook nog eens rekening houdt met de koudebrug van houten
kozijnen.

Kabouter Plof

"inox" <on...@usenet.invalid> schreef in bericht

> Bv
>
> Baksteen 1600-1699 90mm (buitenmuur)
> Luchtspouw 50mm
> Baksteen 1000-1099 150mm (binnenmuur)
>
> Dat geeft dan een U waarde van 1,113W/m²K
>
> De 1600-1699 achter de baksteen is het soortelijk gewicht van het
> metselwerk in kg/m³, hoe zwaarder de steen hoe slechter de isolatie
> waarde.

> Een spouw van 50mm heeft volgens die berekening een R waarde van 0,33.

Dus de U-waarde = 1 / 0,33 = 3 ?
Dan is een muur met spouw dus niet zo zuinig.

--
Kabouter Flop

Mat Nieuwenhoven

On Mon, 26 Jan 2015 17:14:47 +0000 (UTC), inox wrote:

> [...]
>
>De 1600-1699 achter de baksteen is het soortelijk gewicht van het
>metselwerk in kg/m³, hoe zwaarder de steen hoe slechter de isolatie

Aha, duidelijk. Dank. Nou weet ik niet wat voor steen er voor de
binnenmuur gebruikt is, ik ga uit van kalkzandsteen, en de pakweg 10 mm
afwerklaag reken ik daaronder. Als ik de berekening volg van
http://home.hccnet.nl/j.ditmar/Reader%20BAT13/6_warmteoverdracht.pdf
(dank, ano), dan kom ik bij een muur van 100 mm kalkzandsteen, 60 mm
niet-geisoleerde spouw, 120 mm gevelsteen op een totale R van 0,64 (U
van 1.57). Wordt de spouw gevuld met PUR dan wordt de R 1,60 , (U van
0.56) .

Ziet er dat uit als redelijke waardes?

Hiermee kan ik het totale warmteverlies per tijdseenheid en
temperatuurverschil voor de verwarmde ruimtes berekenen, met en zonder
spouwmuurisolatie. Als ik nu nog wist hoeveel percent gas voor
niet-verwarming gebruikt wordt .... In de zomer is dat natuurlijk 100%.
Zijn daar regels voor?

Mat Nieuwenhoven

Mat Nieuwenhoven

On Tue, 27 Jan 2015 19:40:30 +0000 (UTC), inox wrote:

<snip>

>Daar is moeilijk een cijfer op te plakken, hangt er veel van af hoeveel
>warm water je gezin verbruikt. Je zou het gasverbruik tijdens een
>zomermaand maal twaalf (of dertien, kraantjes water is kouder in de
>winter) kunnen doen en dat van het totaal aftrekken.

Dat had ik ook bedacht. Zal het verbruik maar weer eens gaan bijhouden.

Nu heb ik ook gezocht naar de R-waarde van ventilatie gaten. In mijn
bad- en woonkamer zitten rechthoekige gaten naar de spouw, en
daartegenover in de buitenmuur zijn de voegen tussen de vertikale
bakstenen ter plekke niet opgevuld. Zijn daar formules voor? Ze staan
vrijwel altijd open.
Dan hebben we in veel vertrekken van die ventilatiesleuven boven het
HR++ glas. Daar kon ik ook niet van vinden hoe je de R-waarde berekent.
Enig idee?

Mat Nieuwenhoven