Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Olijven eetbaar krijgen

527 views
Skip to first unread message

DD

unread,
May 28, 2004, 5:13:26 AM5/28/04
to
Na het draadje 'olijven' hier, ben ik toch wel heel benieuwd naar de
methode om olijven geschikt te maken voor consumptie. Ik heb een
olijfboom, momenteel in bloei, en als daar olijven aankomen, kan ik die
dan zo bewerken dat ik ze eten kan?

DD (zou dat heel leuk vinden)

--
http://people.zeelandnet.nl/pimpampoen
Laatste update: 7-4 De Muizenbaby's
Bewonder mijn zoon op:
http://groups.msn.com/Thaddy

Waldo Centini

unread,
May 28, 2004, 6:09:31 AM5/28/04
to
DD surprised us with

> Na het draadje 'olijven' hier, ben ik toch wel heel benieuwd naar de
> methode om olijven geschikt te maken voor consumptie. Ik heb een
> olijfboom, momenteel in bloei, en als daar olijven aankomen, kan ik die
> dan zo bewerken dat ik ze eten kan?

Ingrediënten:

5 kg rauwe olijven
1500 gr. zout (mag niet jodiumhoudend zijn)
5 citroenen
citroensap
zeer fijngesneden rode pepertjes


Een recept om olijven in te maken op een zeer eenvoudige manier. De
olijven hoeven niet per se groen te zijn, er kunnen op deze manier
zwarte, witte, gele en donkerbruine olijven worden ingemaakt. Het is
geschikt voor rauwe olijven die zo van de boom komen.

Snijd elke olijf 2 tot 3 keer in met een mes. Snij niet door de
olijf. Het is niet nodig om de pit te verwijderen. Leg de olijven in
een grote pot, een houten kuip of een pot van aardewerk. Strooi het
zout over de olijven, voeg de stukjes citroen toe en meng alles goed.
Leg een zwaar gewicht op de olijven en zet ze gedurende 1 week op
een koele plaats. Als na deze week al het zout verdwenen is, strooi
dan nog wat zout bij de olijven. Het inmaken van de olijven duurt 3
à 4 weken. Op het moment dat de olijven niet meer bitter zijn
kunnen ze worden gebruikt. Laat de olijven in de zoutoplossing staan,
ook tijdens het gebruik. Olijven kunnen worden geserveerd
besprenkeld met citroensap en zeer fijn gesnipperde rode pepertjes.
Ook kunnen ze voor gebruik worden gemarineerd in citroensap.

Marokkaans recept, bron: De Marokkaanse keuken / Irene Day


--
Waldo


*** Is This A Dead Parrot I See Before Me ***
To respond through email remove removespam

Sjeef

unread,
May 28, 2004, 6:28:50 AM5/28/04
to
DD wrote:
> Na het draadje 'olijven' hier, ben ik toch wel heel benieuwd naar de
> methode om olijven geschikt te maken voor consumptie. Ik heb een
> olijfboom, momenteel in bloei, en als daar olijven aankomen, kan ik
> die dan zo bewerken dat ik ze eten kan?
>
> DD (zou dat heel leuk vinden)

Aceitunas Machacadas

1 kg verse olijven
50 g natrium
6 tenen knoflook, in dunne plakjes
2 eetl. gedroogde oregano
enkele zakjes tijm
1 laurierblad
enkele zakjes venkel
mespunt komijn
3 verse Spaanse pepers, zonder zaden en zaadlijsten en in ringetjes
75 g zout
1,25 dl wijnazijn

Was de olijven grondig.
Sal de olijven stuk met een houten hamer of een steen zonder de pit te
beschadigen.
Leg de olijven in een porseleinen of glazen pot.
Los het natrium op in 3 l water en laat de olijven er een dag in trekken.
Giet ze af en laat de olijven nog 2 á 3 dagen in water staan; ververs het
water om de 12 uur.
Doe de olijven in vergiet.
Stamp de helft van het knoflook met de kruiden fijn. in een vijzel.
Schep in de glazen of porseleinen pot laagjes olijven, fijngewreven kruiden,
plakjes knoflook en Spaanse peper.
Los het zout op in de azijn en 7,5 dl water en giet dit mengsel in de pot.
Leg een bord op de olijven, zodat ze onder water blijven.
Zet de pot op een koele plaats en laat de olijven minstens een week trekken.
Variatie:
zwarte olijven hoef je niet in natronloog te leggen.
De bittere stoffen ontrek je aan deze olijven door ze 3 dagen in water met
zout te leggen (om de 12 uur verversen).

Uit "Culinaria España" van Könemann

Gerard Schaefers


Johannes Beekhuizen

unread,
May 28, 2004, 7:31:01 AM5/28/04
to
Hallo Sjeef,

Op 28 May 04 schreef Sjeef aan All:

S> Los het natrium op in 3 l water

En dan kun je water zien branden...
Je bedoelt vast een of andere natrium-verbinding. Misschien natriumchloride
aka keukenzout?

Groetjes,

Hans.

Sjeef

unread,
May 28, 2004, 7:43:30 AM5/28/04
to
Johannes Beekhuizen wrote:
> Hallo Sjeef,
>
> Op 28 May 04 schreef Sjeef aan All:
>
>> Los het natrium op in 3 l water
>
> En dan kun je water zien branden...
> Je bedoelt vast een of andere natrium-verbinding. Misschien
> natriumchloride aka keukenzout?
>
> Groetjes,
>
> Hans.

Keukenzout staat verderop in de ingrediëntenlijst apart vermeld,
Nee, Könemann geeft echt op natrium te gebruiken.
Uit het recept kan ik opmaken dat er natriumloog van gemaakt wordt.
Is dat misschien een antwoord op je opmerking?

Gerard Schaefers


rutger amons

unread,
May 28, 2004, 7:54:11 AM5/28/04
to
> 50 g natrium

Dat zal nooit pure natrium zijn, dat kan nogal explosief worden nl.
Waarschijnlijk is het natrium hydroxide ofzo.

Rutger

--
Ceci est une signature automatique de MesNews.
Site : http://mesnews.no-ip.com

Tonny

unread,
May 28, 2004, 8:28:59 AM5/28/04
to

"DD" <d_tjewil...@zeelandnet.nl> wrote in message
news:mn.e2a17d459...@zeelandnet.nl...

> Na het draadje 'olijven' hier, ben ik toch wel heel benieuwd naar de
> methode om olijven geschikt te maken voor consumptie. Ik heb een
> olijfboom, momenteel in bloei, en als daar olijven aankomen, kan ik die
> dan zo bewerken dat ik ze eten kan?
>
> DD (zou dat heel leuk vinden)
>
Als je de olijven zwart laat worden ben je dus eerder klaar.
Groet,
Tonny.
HET CONSERVEREN VAN OLIJVEN

Groene (onrijpe) olijven zijn vers erg bitter en moeten eerst "ontbitterd"
worden alvorens geconserveerd te worden.
Verwijder alle beschadigde olijven, kraak het vruchtvlees van de olijven
licht door er met een deegroller overheen te gaan.
Doe de olijven in een glazen of stenen pot met zoveel koud water dat ze
onderstaan, zorg dat ze onder water blijven door er bijv. een verzwaard bord
op te leggen, laat ze 10 dagen staan op een donkere, koele plaats, ververs
elke dag het weekwater.
Laat de olijven na 10 dagen goed uitlekken.
Maak een pekel van 90 gram zout op 1 liter water, breng aan de kook en laat
afkoelen.
Doe de olijven terug in de pot en giet de pekel erover, laat ze zo 3 weken
staan op een donkere, koele plaats.
Proef of het bitter is verdwenen, is dat niet het geval dan de olijven nog 1
week laten staan anders de olijven afspoelen met koud water en laten
uitlekken.
Zwarte en rode (rijpe) olijven hebben geen bitter en hoeven niet geweekt te
worden.
Aan de olijven kunnen aromaten worden toegevoegd als: knoflook, gekonfijte
citroen(zie recept), koriander, komijn, tijm, chilipepertje, laurierblad,
etc.
Doe de olijven in brandschone, met heet water omgespoelde potten, voeg
aromaten naar keuze toe en vul de potten verder met olijfolie of een
combinatie van olijfolie en goede wijnazijn en sluit ze af.
Zet de potten op een koele, donkere plaats en wacht minstens 1 maand
alvorens de olijven te gebruiken.


Johannes Beekhuizen

unread,
May 28, 2004, 10:52:06 AM5/28/04
to
Hallo Sjeef,

Op 28 May 04 schreef Sjeef aan All:

>>> Los het natrium op in 3 l water
>> En dan kun je water zien branden...

S> Keukenzout staat verderop in de ingrediëntenlijst apart vermeld,

Dat had ik over het hoofd gezien :(

S> Nee, Könemann geeft echt op natrium te gebruiken.

In ieder geval zal rutger het met me eens zijn als ik schrijf: niet doen!
Dat 'water branden' slaat op iets wat eens in Leiden gebeurde: een paar
studenten hadden kans gezien een paar brokjes natrium te bemachtigen en die
in de singel gegooid. Een oude vrouw belde de politie: "ik kan heel wat
hebben van die studenten, maar dat ze de singel in brand steken vind ik te
erg!".

S> Uit het recept kan ik opmaken dat er natriumloog van gemaakt wordt.

Dat klopt heel goed met rutger's opmerking dat er misschien natriumhydroxide
bedoeld wordt :)

S> Is dat misschien een antwoord op je opmerking?

Het is me nu een stuk duidelijker :))

Groetjes,

Hans.

Robčrt Koopman

unread,
May 28, 2004, 5:01:47 PM5/28/04
to
Allen,

> > 50 g natrium

> Dat zal nooit pure natrium zijn, dat kan nogal explosief worden nl.
> Waarschijnlijk is het natrium hydroxide ofzo.

Voor een filmpje : http://feublot.com.ne.kr/asf/1/na.asf

Dit is weer zo'n "don't try this at home" situatie......;-))

M.v.g.

Robèrt


JACCO

unread,
May 28, 2004, 6:35:29 PM5/28/04
to

"DD" <d_tjewil...@zeelandnet.nl> schreef in bericht
news:mn.e2a17d459...@zeelandnet.nl...

Hallo mag ik vragen waar die olijfboom staat want ik wil ook graag een
olijfboom in de tuin ,nu heb ik begrepen dat dit niet zo makkelijk gaat in
Nederland.Mocht je wel nuttige tips hebben dan hou ik mij aanbevolen.

groetjes Jacco


Liduine Reuser

unread,
May 28, 2004, 9:02:47 PM5/28/04
to

Hallo Jacco en DD ook;

Nee inderdaad het is niet makkelijk.
Ik heb sinds enkele jaren (6) een olijfboom in mijn tuin. Omdat ik het
een heel mooie boom vond. In het tuincentrum waar ik hem kocht
(verbaasd als ik was dat er in NL blijkbaar olijfbomen kunnen
groeien!) zeiden ze er ook bij dat de boom zelf wel zal aarden, maar
dat hij geen vruchten zal dragen, daarvoor is het hier te koud. Dus ik
was gewaarschuwd, en ging er dus van uit dat ik een mooie en aparte
boom in mijn tuin had, verder niet.
Ik plantte hem in mijn tuin, die op het zuiden ligt, en dan ook nog op
een klein heuveltje dat ik bij de aanleg van de tuin had gemaakt ("de
olijfberg").
Wie schetst mijn verbazing toen daar al na 2 jaar kleine vruchtjes aan
kwamen! Niet veel hoor, uiteindelijk een handjevol... en sindsdien elk
jaar, een klein maar fijn aantal... meestal tussen de 10 en de 20...
En ze zijn ook nog behoorlijk klein, maar wel erg bijzonder! Ik maak
ze in in een heel klein potje (dan lijkt het nog wat!) en als ze
eetbaar zijn krijgen enkele gasten bij wijze van een Bijzonder
Geschenk... 1 olijfje van eigen teelt... :-))
Nog enkele praktische tips: Ik woon in Amstelveen, mijn tuin is erg
drassig, dus dat die boom op de olijfberg staat is wel essentieel denk
ik, een olijfboom heeft nl niet veel water nodig, integendeel.
Verder pak ik hem in in de winter: eerst stam en wortels, of de grond
rondom, bedekken met stro, en dan omwikkelen met landbouwplastic. Dan
nog wat stro erin, zodat ie lekker warm is ingepakt, maar vooral dus
bij de wortels.
Zo heeft mijn olijfboom al 5 of 6 winters overleefd.

Veel succes en plezier
Liduine

Liduine Reuser

unread,
May 28, 2004, 10:00:02 PM5/28/04
to
On Sat, 29 May 2004 00:35:29 +0200, "JACCO" <TU...@HOTMAIL.COM> wrote:

Nog een tip: als de olijf is uitgebloeid, zul je ontelbare trosjes
zien met aan elk trosje tientallen piepkleine bolletjes. Dat begint
goed, denk je dan, maar helaas, er zullen er maar een paar
overblijven...
Voor die paar dan (of misschien heb je meer geluk dan ik, dat kan
natuurlijk ook, misschien woon je wel ergens in zuid-limburg op een
bergrug, dan heb je ook meer kans...) maar hier dan een recept,
samengesteld deels uit
"Il libro dell' olio e dell' olivo" door Glauco Bigongiali, uitg.
Calderini Edagricole, isbn 88 206 4596 3
en deels uit de raadgevingen van Beatrice, pensionhoudster in Toscane
én vrouw van een olijfboer aldaar.
Olive in salamoia.
Pluk de olijven als ze groen zijn.
Leg ze in water, zoveel dat ze onderstaan.
Totaal 40 dagen, elke 4 a 5 dagen het water verversen.
De laatste keer water met 1 % van het totaal gewicht aan grof zeezout
koken, laten afkoelen. De olijven in een glazen pot, salamoia erbij.
Desgewenst met wat tijm, of met een paar peperkorrels en laurier.
Minstens een maand laten staan.
succes
Liduine


DD

unread,
May 29, 2004, 4:47:24 AM5/29/04
to
JACCO avait prétendu :

Vragen staat vrij! :-) Mijn olijfboompje staat in een grote pot, zomer
en winter buiten. Maar die pot heb ik gekozen zodat ik bij heel extreem
weer de boom met pot en al in de schuur kan zetten. Ik heb het boompje
een keer (ik geloof in '98 of '99) in een Franse supermarkt gekocht, op
de tuinafdeling. Het groeit niet hard, maar vorig jaar had ik voor de
eerste keer bloesem.
De pot staat bij mij dicht bij de achterdeur, in een beschutte tuin.

DD (af en toe water, beetje mest, en heel voorzichtig een beetje
snoeien, dat is het wel)

--
http://people.zeelandnet.nl/pimpampoen
Laatste update: 7-4 De Muizenbaby's

Meer DD in
news:alt.dd.forever

DD

unread,
May 29, 2004, 4:49:36 AM5/29/04
to
Après mure réflexion, Liduine Reuser a écrit :

> De laatste keer water met 1 % van het totaal gewicht aan grof zeezout
> koken, laten afkoelen. De olijven in een glazen pot, salamoia erbij.
> Desgewenst met wat tijm, of met een paar peperkorrels en laurier.
> Minstens een maand laten staan.
> succes
> Liduine

Wat is salamoia?

DD (ik ben dus niet de enige, leuk, nog meer olijfboomhouders!)

--
http://people.zeelandnet.nl/pimpampoen
Laatste update: 7-4 De Muizenbaby's

Zo af en toe te bekijken op
www.theoneandonlydd.camarades.com

Tonny

unread,
May 29, 2004, 6:20:12 AM5/29/04
to

"JACCO" <TU...@HOTMAIL.COM> wrote in message
news:c98f86$e0j$1...@reader11.wxs.nl...

> Hallo mag ik vragen waar die olijfboom staat want ik wil ook graag een
> olijfboom in de tuin ,nu heb ik begrepen dat dit niet zo makkelijk gaat in
> Nederland.Mocht je wel nuttige tips hebben dan hou ik mij aanbevolen.
>
> groetjes Jacco
>

Ik heb al een jaar of 8 olijfboompjes, zelf meegenomen uit Spanje en
gekregen van in de Provence wonende vrienden, vorige zomer heb ik er 1 in de
volle grond gezet, bij Xotus verzekerde men mij dat een olijfboompje van
die leeftijd wel 10 gr. vorst kan verdragen mits het in de volle grond
staat, het boompje heeft de winter prima overleefd maar de winter stelde
natuurlijk weinig voor, de andere 2 in potten hebben in de schuur
overwinterd evenals citroen en mandarijn, inmiddels staan ze er weer fleurig
bij maar de schuur doet ze niet echt goed. Ik was laatst bij een trouwerij
en daar had men het hele buitengebeuren laten opleuken door kwekerij
Acanthus ( http://www.kwekerijacanthus.nl/) o.a. met prachtige, al redelijk
grote, bloeiende olijfboompjes op stam waarvan ik er wel graag 2 wilde
hebben, dat kon de volgende dag voor gereduceerde prijs omdat er al een
huurprijs voor was betaald dus langzamerhand heb ik hier een kleine
olijfgaard, helaas nog steeds geen eigen olijfolie.
Groet,
Tonny.


rutger amons

unread,
May 29, 2004, 3:39:39 PM5/29/04
to

"> In ieder geval zal rutger het met me eens zijn als ik schrijf: niet doen!

Inderdaad! En probeer maar eens als gewone sterveling aan natrium te komen,
zeker in een door terroristen geplaagde wereld zal je dat niet makkelijk
vallen!

Rutger


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.692 / Virus Database: 453 - Release Date: 28-5-2004


Liduine Reuser

unread,
May 29, 2004, 4:46:46 PM5/29/04
to
On Sat, 29 May 2004 10:49:36 +0200, DD
<d_tjewil...@zeelandnet.nl> wrote:

>Après mure réflexion, Liduine Reuser a écrit :
>
>> De laatste keer water met 1 % van het totaal gewicht aan grof zeezout
>> koken, laten afkoelen. De olijven in een glazen pot, salamoia erbij.
>> Desgewenst met wat tijm, of met een paar peperkorrels en laurier.
>> Minstens een maand laten staan.
>> succes
>> Liduine
>
>Wat is salamoia?
>

Oh sorry, dat heb ik inderdaad niet duidelijk gemaakt, salamoia is dus
dat gekookte water met het zout,dat maak ik tenminste op uit het
italiaanse recept.

Enzo

unread,
May 29, 2004, 6:01:06 PM5/29/04
to
On Sat, 29 May 2004 21:39:39 +0200, "rutger amons"
<Rutgerr...@zonnet.nl> wrote:

>Inderdaad! En probeer maar eens als gewone sterveling aan natrium te komen,
>zeker in een door terroristen geplaagde wereld zal je dat niet makkelijk
>vallen!

" Andere toepassingen van natium zijn:
- In legeringen voor versteviging van de structuur
- Gekoppeld aan vetzuren verbeterd het de oplosbaarheid van zeep in
water
- Zuiveren van gesmolten metalen
uit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Natrium

dus het komt nog alles voor, niet ?

groet,
Enzo

Jeroen

unread,
May 29, 2004, 7:53:12 PM5/29/04
to

"Sjeef" <sjeef@(WEGHALEN)zeepost.nl> schreef in bericht
news:c978mu$2p2n$1...@nl-news.euro.net...

Natrium geeft samen met water (en zeker 50 gram natrium) een levens
gevaarlijke verbinding. Natrium reageert direct fel met het water en kan
zelfs een explosie geven (het vormt een bolletje dat drijft op het water
doordat het gloeiend heet word water kan doen laten koken). De Natrium zal
dan ook natriumchloride zijn. Werken met natrium kan echt levensgevaarlijk
zijn !.


Eelco de Lange

unread,
May 30, 2004, 4:05:12 AM5/30/04
to
Jeroen wrote:
> Natrium geeft samen met water (en zeker 50 gram natrium) een levens
> gevaarlijke verbinding. Natrium reageert direct fel met het water en kan
> zelfs een explosie geven (het vormt een bolletje dat drijft op het water
> doordat het gloeiend heet word water kan doen laten koken).

Je hebt de klok horen luiden maar...

Natrium reageert met water en daar komt waterstofgas bij vrij. Het
gevaar zit hem vooral in het exploderen van het gas en niet zozeer in
het kokende water...

> De Natrium zal
> dan ook natriumchloride zijn.

De andere postings hebben het over natronloog. Moet je ook mee oppassen
overigens want dat bijt uit...

Eelco

Eelco de Lange

unread,
May 30, 2004, 4:10:38 AM5/30/04
to
Enzo wrote:
> " Andere toepassingen van natium zijn:
> - In legeringen voor versteviging van de structuur
> - Gekoppeld aan vetzuren verbeterd het de oplosbaarheid van zeep in
> water

Gekoppeld aan vetzuren _is_ natrium zeep...

> - Zuiveren van gesmolten metalen
> uit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Natrium
>
> dus het komt nog alles voor, niet ?

Ja, maar niet in ongebonden vorm...

(je was ook nog keukenzout vergeten... ;-) )

Eelco (die niet erg onder de indruk van wikipedia is...)

0 new messages