Hoe een RVS pan zonder anti-aanbaklaag gebruiken

Maarten D. de Jong

Voor de kerst heb ik een RVS braadpan met een enorme bodem gekregen (sterker
nog, volgens het kaartje dat erbij zat is het een kern van aluminium met
daaroverheen staal om het gewicht laag te houden). Men vertelde mij dat om
zo'n pan te gebruiken en aanbranden/aanbakken te vermijden, de pan eerst
heel heet gemaakt moest worden.

Awel, de eerste keer dat ik dat deed en de boter in de pan liet glijden,
zat die dus tegen het plafond ;-). Gaandeweg ging het beter, maar ik heb
bij sommige vleessoorten (steak, kipfilet) nog steeds last van een plakkerige
koek. Wat is de manier om deze soorten te braden? Ik gebruik bij de kip
alleen zout als 'seasoning'; de steak is blanco, of krijgt een beetje peper
mee. Maakt het gebruik van roomboter of margarine nog uit?

Groeten,
Maarten

m.dre...@wolmail.nl

On 11 Jan 2000 23:29:56 GMT, pleez...@rely.on.this.address (Maarten
D. de Jong) wrote:

Ik gebruik de rvs pan als volgt:

Pan op middelhoog vuur met op de bodem enkele druppels water (dus geen
plas) wacht tot water verdampt dan laat je van een natte hand enkele
druppels in de pan vallen als deze direkt verdampen is de pan op
temperatuur. Dus als de druppels als stuiterballen over de bodem
dansen is de pan veel te heet, en als de druppels blijven liggen en
langzaam gaan koken en verdampen is de pan te koud.

Verder gebruik ik alleen olie in deze pan om te vermijden dat in een
hete pan gebeurt wat jou overkwam namelijk het water in de boter die
onmiddelijk gaat spatten, de olie moet nadat deze in de pan gegoten is
eerst zelf ook op temperatuur komen

Verder heb ik ook te laat gehoord dat een RVS pan eerst ingebakken
moet worden met een laag zout. Maar daar weet ik niets van iemand
anders misschien???

Verder blijft het geen pan om effe snel iets te doen.

groeten Marc

ilse

Maarten,
Bij kip helpt het misschien als je deze eerst goed droog maakt met
keukenpapier (niet te hard deppen want dan blijft het papier plakken). Of
strooi wat bloem op de kip.
Bij stukjes kip doe ik de bloem en de kruiden bij de kip in een schaal met
deksel. Vervolgens flink schudden zodat de bloem goed verdeeld wordt. Daarna
bakken (maar ik weet niet hoe het met jou pan gaat ...).

Verder zou je eens olie kunnen proberen ipv boter.
Groetjes,
Ilse

Bianca Kremer

Allo,

Ik heb al weer een hele tijd plezier van een rvs wok en koekepan. De truc
die ze mij verteld hebben voor met name de koekepan is:
Inderdaad op middelmatig vuur opwarmen. Zodra de pan zo warm is dat het
water bolletjes vormt (helaas tegenstrijdig met m.dreuning) het vuur iets
lager zetten en de boter in de pan laten glijden en over de hele bodem
verspreiden. Het water verdampt dan en er blijft vet over. Je moet wel in de
gaten houden wanneer de pan warm genoeg is en niet te heet laten worden want
zoals je weet verbrand het dan. Ik bak schnitzels (gepaneerd) en alles erin.
Het gaat goed.

Voor steak en dergelijke moet je even geduld hebben voordat je hem wil
verplaatsen of omdraaien. De steak laat vanzelf los van de bodem.

Succes
Bianca

Patrick Kramer

"Maarten D. de Jong" <pleez...@rely.on.this.address> wrote in message

> [...]
peper
> mee. Maakt het gebruik van roomboter of margarine nog uit?

Ik weet niet precies of het bij RVS net zo is als bij stalen pannen, maar
als dat zo is, dan moet je ze 'inbranden'.
(Ik heb het nu over koekenpannen met een gewicht van meer dan 2 kilo)

Dit moet dus met olie, want margarine bevat water en spat dus alle kanten
op. Bovendien kan margarine niet tegen hoge temperaturen.
Eerst de pan flink heet maken, droog dus, dan zoveel olie erin (geen
olijfolie, die kan niet zo goed tegen hoge temperaturen) dat je met draaien
van de pan de bodem kunt bedekken met olie.
Als de olie gaat walmen, met een flinke prop keukenpapier de olie eruit
vegen (pas op:heet)
Dit een paar keer (2-3) herhalen. Dan laten afkoelen tot de gewenste
temperatuur en normaal gebruiken (met margarine/boter of olie). Als het goed
is, brandt er nu niks meer aan :-)

Belangrijk: je mag de pan dan niet met afwasmiddel afwassen! Alleen met heet
water, anders kun je de volgende keer weer opnieuw beginnen (mag ook
natuurlijk). Eigenlijk net als een bakplaat.

Suc6
Patrick

Jan

In article <85kto5$j5j$1...@news1.xs4all.nl>, "Patrick Kramer"
<pkramer"@"dse.nl> says...

> [...]
> water, anders kun je de volgende keer weer opnieuw beginnen (mag ook
> natuurlijk). Eigenlijk net als een bakplaat.

Net en duidelijk verhaal.
Zo doe ik het ook, maar sinds wanneer kan olijfolie niet tegen hoge
temperaturen??

--
Tok toe joe leeter
Jan.

Site: http://dit.is/pwgn

Maarten D. de Jong

Patrick Kramer (pkramer"@"dse.nl) wrote:
: Ik weet niet precies of het bij RVS net zo is als bij stalen pannen, maar

: als dat zo is, dan moet je ze 'inbranden'.
: (Ik heb het nu over koekenpannen met een gewicht van meer dan 2 kilo)

RVS is RoestVast Staal (en niet roest*vrij* staal, overigens) en valt dus
onder de categorie 'stalen pan'. Ik denk dat jij die enorme gietijzeren
pannen bedoelt; die dingen zijn ravezwart en loodzwaar. Wel uitstekend
kookgerei, natuurlijk ;-).

: Belangrijk: je mag de pan dan niet met afwasmiddel afwassen! Alleen met heet

: water, anders kun je de volgende keer weer opnieuw beginnen (mag ook
: natuurlijk). Eigenlijk net als een bakplaat.

Jakkie! Hoe zit het met de hygiene van zo'n ingebrande pan? Als ik zie hoe-
veel troep er nog aan een Tefal-bodem blijft plakken als ik alleen heet water
gebruik, maak ik me hier toch echt wel een beetje zorgen over...

Groeten,
Maarten

Ronald Troost

Maarten jij schreef,

> [...]

> zie hoe- veel troep er nog aan een Tefal-bodem blijft plakken als ik
> alleen heet water gebruik, maak ik me hier toch echt wel een beetje

Maak je geen zorgen.

Maar de schrijver had wel gelijk. Een gietijzeren pan, koekenpan, wadjan (of
wok) moet je nooit met afwasmiddel schoonmaken.
De allerbeste methode is na het gebruik een klein beetje water heet maken in de
pan en die leeggieten. Daarna een beetje olie in de pan gieten en dit met een
stukje keukenpapier goed uitwrijven.

Als je het goed doet zit er na de maaltijdbereiding niet veel verontreiniging
in de pan en is alleen olie-en voldoende.

Groeten,
Ronald

Fidonet: Ronald Troost, 2:280/1709
Internet: ron...@jarasoft.xs4all.nl

Jurr Kwint

Op donderdag 3 februari 2000 om 09:00:00 UTC+1 schreef Ronald Troost:
Je kunt het beste een koekenpan zonder anti aanbaklaag gebruiken https://zonderantiaanbaklaag.com