Scandinavische recepten

Marese van der Zant

Ik dacht, aangezien ik Scandinavistiek studeer, kan ik jullie misschien
eens verblijden met wat recepten uit Scandinavië. Naast het bekende
knäckebröd en gravad lax zijn er nog meer dingen die de moeite waard zijn
om te proeven. Nu Ikea de Swedenshop heeft geopend, is het wat makkelijker
om typisch Zweedse hapjes te vinden. Zelf ga ik ook nog altijd naar de
Zweedse kerstmarkt in de Zweedse Zeemanskerk in Rotterdam (Parklaan 5;
http://skut.svenskakyrkan.se/rotterdam/startpagina.htm) om te proeven en
spulletjes te kopen. Bij binnenkomst word je altijd al de dranktent
binnengelokt om een glaasje glögg te komen drinken. :o)
De Noorse Zeemanskerk (D. Fortuynplein 2-6) is zeker ook een bezoekje
waard, het is een hele mooie, beschilderde kerk waar nog missen en
bruiloften worden georganiseerd. (voor meer info: www.noorsekerk.nl)
De Scandinavische keuken kenmerkt zich vooral door veel vis (wat ik helaas
niet lust; ze eten er zelfs een soort bedorven vis, surströmming) en voor
elke feestdag is er wel een speciaal gerecht. Vooral als het kerst is,
staat men al lang van tevoren in de keuken om zo veel mogelijk
verschillende koekjes te bakken en allerlei andere gerechten voor te
bereiden.
In Zweden bestaat het zogenaamde "Smörgåsbord", een lopend buffet met
allerlei verschillende hapjes, zowel warm als koud, met veel vis maar ook
salades, vlees en brood.
Denemarken heeft als bekende gerechten het zogenaamde "Smørrebrød";
allerlei open sandwiches die de hele dag door gegeten kunnen worden.
Veel plezier met het lezen en watertanden bij de volgende recepten!

Recepten:

Zweedse gehaktballetjes (hoort bij Smörgåsbord, maar kan ook als onderdeel
van een hoofdgerecht worden gebruikt) (recept komt uit het Ikea kookboek)

voor 2-4 personen:

40gr. boter
1 ui, fijngesnipperd
1 gekookte aardappel
250 gr. gehakt
1 el. paneermeel
1 klein ei
1/8 l. slagroom
2 el. peterselie, fijngehakt
peper en zout

Smelt in een steelpan 1 el. boter en fruit hierin de ui glazig. Prak in een
kom de aardappel heel fijn. Voeg het gehakt, de paneermeel, het ei, 4 el
van de slagroom, peterselie, peper en 1 el. zout toe. Meng alles goed door
elkaar en draai er met natte handen kleine balletjes van.
Bak de gehaktballetjes in ca. 8 min. bruin en gaar en schenk de rest van de
room erbij; laat sudderen todat ze omhuld zijn met saus.

Lusekattor (ca. 24 stuks) Dit broodje wordt tijdens het Luciafeest (op 13
december) in Zweden gegeten.

100 gr. suiker
100 gr. boter
450 gr. bloem
½ ei
ca. 2 dl. melk
ca. 15 amandelen (blanke)
75 gr. gehakte gele rozijnen
saffraan
25 gr. gist (verse)
blauwe rozijnen
zout

De saffraan laten trekken in de melk. De gist aanroeren met wat suiker en
water en vermengen met het meel, ei, melk, suiker en boter en daar een
stevig deeg kneden.
Deeg laten rijzen en dan de gehakte amandelen en gehakte gele rozijnen
toevoegen. Opnieuw kneden en hiervan broodjes vormen, deze met losgeklopt
ei bestrijken en bestrooien met poedersuiker en amandelrasp. Leg op elke
punt een donkere rozijn. Op een ingevette bakplaat na laten rijzen en de
bakplaat in het midden van de oven plaatsen. 12-15 min. bakken bij 225
graden.

Noorse Vaffler (voor een wafelijzer met 4 hartvormen, grootmoeders type)

300 gr. bloem
6 el. suiker
150 gr. margarine
4 dl. karnemelk
4 eieren
1 tl. kardemom
1 tl. bakpoeder

Eieren kloppen en suiker eraan toevoegen. De boeter smelten en laten
afkoelen, bloem en bakpoeder zeven en voeg de kardemom toe. Afwisselend
bloem, gesmolten boter en melk aan het suiker/ei mengsel toeveogen en de
massa voortdurend roeren. Het beslag een uur of langer laten rusten. Het
wafelijzer eenmaal aan beiden kanten met boter invetten.

En last but not least, een visrecept voor de liefhebber (ook uit het Ikea
kookboek):

Zoetzure haring in tomatensaus

4 á 6 personen

4 maatjesharingen, schoongemaakt
2 sjalotjes in ringetjes
4 augurken, in schijfjes
2 el. groene olijven

Marinade:

1 el. olie
3 el. suiker
2 el. tomatenpuree
3 el. witte wijnazijn
1 el zwarte peperkorrels, licht gekneusd

Verwarm voor de marinade de olie in een pannetje met dikke bodem. Roer de
suiker erdoor en fruit de suiker 1 min. mee. Roer de tomatenpuree erdoor en
verwarm alles zachtjes roerend 2 min. Roer de azijn, 1 dl. water en de
peperkorrels erdoor en breng het geheel aan de kook. Laat de marinade
afkoelen.
Snijd de haringen in elk drie stukjes. Leg ze afwisselend met de sjalot,
augurk en olijven in een glazen pot. Schenk de marinade erover en sluit de
pot. Marineer de haringen 4 uur in de koelkast en serveer ze met warm
geroosterd brood of knäckebröd.

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen (sorry dat het zo lang was).
Voor verdere recepten verwijs ik jullie naar het Ikea kookboek en naar de
sites van de zeemanskerken. Op de site van de Zweedse krant Dagens Nyheter
(www.dn.se)staan ook heel veel recepten; als iemand iets daarvan nodig
mocht hebben, je kunt me altijd raadplegen voor een vertaling. (om me te
mailen moet je "haal dit weg" weghalen)
Groetjes, Marèse

Jacco Konijn

"Marese van der Zant" <maresevanderz...@hotmail.com> schreef in
bericht news:1s1j7pk3l6cyf.1...@40tude.net...

> Ik dacht, aangezien ik Scandinavistiek studeer,
> De Scandinavische keuken kenmerkt zich vooral door veel vis (wat ik helaas
> niet lust; ze eten er zelfs een soort bedorven vis, surströmming

Je studeert scandinavistiek en lust geen vis? Dan doe je iets fout volgens mij.

Jacco (eten is weten!)

Marese van der Zant

(Goh, wat leuk dat je de moeite hebt genomen dit hele verhaal te vertellen,
Marèse) ;op
Jacco, zoals je dus verderop kunt lezen, is er wel wat meer te eten dan
vis...en Scandinavistiek studeren betekent niet alleen vis eten ;op Ik red
me uitstekend zonder!
Gr. Marèse

Tonny

"Marese van der Zant" <maresevanderz...@hotmail.com> wrote in
message news:1s1j7pk3l6cyf.1...@40tude.net...

> Ik dacht, aangezien ik Scandinavistiek studeer, kan ik jullie misschien
> eens verblijden met wat recepten uit Scandinavië.

Erg leuk idee Marese, de Scandinavische keuken is er nou niet een waardoor
je meteen gegrepen wordt maar ik grijp mijn kans, heb jij soms oude Zweedse
recepten?
Ik ben vooral geinteresseerd in oude inmaakrecepten voor vlees, vis en
fruit.
Hier nog een recept voor gehaktballetjes.
Groet,
Tonny.
KÖTTBULLA
Zweedse gehaktballetjes:
1 eetlepel boter
1 fijngehakte ui.
1 grote gekookte aardappel, fijngeprakt.
3 eetlepels droog broodkruim of paneermeel.
1 pond kalfsgehakt.
5 eetlepels slagroom.
1 ei.
1 eetlepel peterselie.
2 eetlepels boter.
2 eetlepels olie.
1 eetlepel bloem.
12 eetlepels dunne room of slagroom

Smelt in een kleine braadpan de eetlepel boter.
Bak hierin de uien tot ze glazig zijn maar niet bruin.
Doe in een grote kom de uien, aardappel, brood of paneermeel, gehakt,
slagroom, zout, ei en peterselie.
Kneed deze massa zorgvuldig door elkaar totdat alle ingrediënten goed
vermengd zijn, en het een glad en luchtig mengsel is.
Maak van dit mengsel kleine balletjes van ongeveer 3 cm. doorsnee.
Leg de balletjes op een schaal en bedek ze met plastic huishoudfolie.

Verhit in een braadpan 2 eetlepels boter en olie en braad hierin de
balletjes aan alle kanten door voortdurend de pan te schudden.
In ongeveer 10 minuten zijn de balletjes mooi bruin en gaar.

Neem de balletjes uit de pan, roer de bloem door het braadvet.
Roer vervolgens de room erdoor en kook deze saus een paar minuten tot dik en
glad is.
Giet de saus over de balletjes en serveer ze met pasta of rijst.

Marese van der Zant

Ik zal eens voor je gaan rondstruinen, Tonny, ik heb niet zo een twee drie
oude recepten, maar misschien hebben mijn wat oudere kennisen ideeën...
Ja, de recepten voor köttbullar kunnen op heel veel manieren ingevuld
worden. Ik krijg er meteen honger van...
Groetjes, Marèse

Tuan Belanda

In artikel<b9dafr$1r0c$1...@nl-news.euro.net>, kraste tj.le...@planet.nl op mijn scherm...

> Hier nog een recept voor gehaktballetjes.
> Groet,
> Tonny.
> KÖTTBULLA

Klinkt niet lekker Tonny :-)

Jan
--

Spamkiller:
http://entier.ecosm.com/system/redir.php?ad=3&aid=1625

Tonny

"Tuan Belanda" <hari.i...@grootbelangtoch.nl> wrote in message

> In artikel<b9dafr$1r0c$1...@nl-news.euro.net>, kraste tj.le...@planet.nl
op mijn scherm...

> Klinkt niet lekker Tonny :-)
>
> Jan

Maar ze zijn wel erg lekker ;-))

Sándor Schiferli

Als wij naar vrienden in Oslo gaan, worden we vaak verwelkomd met
elandvlees, een rollade van de bil van een jonge eland. Met een saus van
elandfond, gekarameliseerde bruine geitenkaas (ekte geitost) en
cantharellen.
Wat is dat ontzettend lekker!! Jammer dat je dat niet in Nederland kan
nuttigen.

Tuan Belanda

In artikel<b9dn2o$20i5$1...@nl-news.euro.net>, kraste tj.le...@planet.nl op mijn scherm...
Dat zal best.
Moi
--
+++ Zoenen is niets meer dan liplezen op de tast. +++

Frank

Tonny,

Ik heb wel Deense kookboeken, waaronder een kookboekje 'Egeskov Kogebog'.
Egeskov is een bekend slot (kasteel) in Denemarken en is het kookboekje dat
sinds 1850 werd bijgehouden, voornamelijk recepten met ingredienten uit de
kasteeltuin.(en die is nogal groot)

groet,
Frank.

"Tonny" <tj.le...@planet.nl> wrote in message

Frank Viergever

Tonny,

Ik heb wel een serie Deense kookboeken. Ook een kookboekje van het Egeskov
kasteel, met recepten uit de tijd dat er uit eigen tuin werd gegeten. De
recepten zijn vanaf 1850 opgetekend. Ik weet alleen niet of er ergens
inmaakrecepten in staan.

groet,
Frank.
(niet boos)

Anne Martine

Hoi Sándor
Elandenvlees is inderdaad erg lekker, ik woon in Noorwegen en ik heb
elandenvlees in de vriezer. Zou je aan het recept kunnen komen en
doorsturen, als het niet al te veel moeite is natuurlijk??? Ik heb zelf ook
een heerlijk elandenrecept, wat je ook kunt gebruiken voor runderrollade of
eventueel ander wild, maar dat moet ik eerst nog even opzoeken en vertalen
in het Nerderlands, dus nog even geduld daarvoor....
Met vriendelijke groet,
Anne Martine

"Sándor Schiferli" <sandor.s...@planet.nl> skrev i melding

Sándor Schiferli

"Anne Martine" <nospam.an...@c2i.net> schreef

> Hoi Sándor
> Elandenvlees is inderdaad erg lekker, ik woon in Noorwegen en ik heb
> elandenvlees in de vriezer. Zou je aan het recept kunnen komen en

Het volgende heeft in eerdere postings gestaan:

Web Chefkok: Ik heb een keer een proeverij meegemaakt van een groothandel.
Ik moet zeggen het is niet vies. Ik denk dat het via de Hanos of de Ven wel
te bestellen is. Het lendestuk en het staartstuk van de eland zijn tot zeer
smakelijke gerechten te bereiden. Eland-peper en ragout zijn smakelijke
gerechten. De tong van de eland kan gerookt worden. Voor de rest kan het
vlees van de eland behandeld worden als rundvlees.

Eland met mierikswortel (6 personen):
6 elandsteaks van elk 200 gr.
100 gr. geraspte mierikswortel
100 gr. komkommer
60 gr. boter
peper uit de molen
6 in de oven bereide aardappelen
Snijd de steaks tamelijk dik en klop ze plat. Kruid ze met de peper en bak
ze in de boter. Strooi de geraspte mierikswortel op de bodem van een bord en
leg er een steak op. Bestrooi met fijngesneden komkommer.
Serveer er de aardappelen bij.

jan-...@noorwegen.org: Ik heb het een aantal keer gegeten in Noorwegen en
kan zeggen dat het erg lekker is (tenminste dat vind ik). Het lijkt op
biefstuk, maar is iets zoeter. Het wordt trouwens op gelijke manier
klaargemaakt als biefstuk. In mijn Noorse recepten boekje heb ik een
recept met eland gevonden. Helaas in het Engels, maar toch:

Fillet of Moose with Chanterelles (Elgfiler med kantareller):
approx. 1,5 kg. fillet or tenderloin of moose
1 bottle of wine
5-6 coarsely chrushed juniper berries
1 bay leaf
1 tsp salt
1 onion
1 tsp whole peppercorns
1 liter/1 qt cleaned chanterelles
(oven temp. 225C, meat temp. 62-65C/ roasting time: approx. 30 minutes)
Bone the meat and leash the fillet with cotton string so it has an even
shape. Marinate it overnight in red wine to which the juniper berries and
bay leaf have been added. Dry the fillet and brown it quickly in butter.
Sprinkle with salt. Crack the bond and put it in the roasting pan with
coarsely chopped onion and pepper. Pour the red wine marinade over. Put the
moose fillet over the bone and roast it at temperature indicated above for
about 30 minutes. Brown the cantharelles qickly in butter and season with
salt and pepper. Slice the fillet and serve it with the chantarelles, the
strained roasting juices, fried or baked potatoes and rowan jelly.

cor...@telusplanet.net: Hi, ik eet regelmatig eland (Moose hier in Canada)
en vindt het eigenlijk het lekkerste vlees wat er is (zolang de moose 1. nog
redelijk jong is & 2. niet op een berg top geschoten is), nog lekkerder als
hert. Inderdaad zit er geen vet aan het vlees. Alleen, eland=moose, voor
zover ik weet. Elk is een andere grote herten soort (schijnt nog beter te
smaken, maar ik heb het nooit geproeft). In smaak lijkt het wat op
rundvlees, en zo maak ik het meestal klaar, wel aangepast op het lage vet
gehalte van het vlees, bv. als ik gehakt laat maken van moose dan laat ik er
wat vet varkensvlees of rundvlees in malen.

Moose met peper saus:
4 moose of herte biefstukken
boter
3/4 cup rode wijn
1 eetlepel groene peper korrels (uit pot of blik) met vocht
1 cup slagroom
zout, peper
Vrijf het vlees in met zout & peper en bak in ruim boter als een gewone
biefstuk. Haal ze uit de pan & houd ze warm. Blus de pan met de rode wijn en
roer de bruine korstjes los, dan de peper korrels en de slagroom erin, een
paar minuten inkoken, afsmaken en serveren op de steaks.

Anne Martine

Bedankt voor deze interessante recepten, het is voor de gemiddelde noor
bepaald niet gebruikelijk om een hele fles wijn door het eten te doen, een
kilo kantarellen is gewoon in het bos te plukken, voor een fles wijn moet je
een stuk verder reizen, en kost nogal wat. Maar wij maken onze eigen wijn en
ik ben als Nederlandse toch niet zo bang om dit dure spul door het eten te
doen omdat het toch wel erg lekker wordt. Een goedkoop flesje kost hier zo'n
10 euro. Ik zal dit recept zeker eens uitproberen.
Ik wens iedereen een prettig weekend, ik zit nu aan een flesje wijn
(gekregen van familie uit Nederland, dus goedkoop! Haha, hoe bedoel je,
nederlanders zuinig??)
Anne Martine

"Sándor Schiferli" <sandor.s...@planet.nl> skrev i melding

Sándor Schiferli

Beste Anne Martine,
ik heb ergens gelezen dat van oudsher de neus en lippen van een eland voor
liefhebers een lekkernij is. Wil jij eens om je heen informeren of dat waar
is - en of er iets meer over te vertellen (schrijven) is.
vr.gr.
Sándor

Sándor Schiferli

"Anne Martine" <nospam.an...@c2i.net> schreef

> Maar wij maken onze eigen wijn en

...en die druiven laat je naar Noorwegen overvliegen? Of maak je de wijn van
berkensap :-)

Anne Martine

nou ja, het is vruchtenwijn, geen echte wijn, maar wel bruikbaar.
Berkensapwijn heb ik nog niet geprobeerd, maar lijkt me wel leuk om eens te
proberen.

Anne Martine

"Sándor Schiferli" <sandor.s...@planet.nl> skrev i melding

Anne Martine

Ik heb hier nog nooit van gehoord, ook vind ik er niks over op internet, ik
zal hier en daar eens informeren of het waar is, maar daar zal ik dan later
op terug moeten komen.
Ik stuur zometeen het elandenrecept waar ik het gisteren over had...
Anne Martine

"Sándor Schiferli" <sandor.s...@planet.nl> skrev i melding

Anne Martine

Hier komt het recept:
Vertaald uit het zweeds, het originele recept staat hierl:
http://w1.670.telia.com/~u67002487/recept.htm

Porterrollade

1½ kg vlees/rollade van eland of rund
1 flesje porter bier
1 dl onverdunde zwarte bessensap/cassislimonade (vind ik zelf een beetje
veel, dus gebruik ik minder, je kunt ook vruchtengelei gebruiken, eventueel
jam (bramenjam zou misschien kunnen))
1 dl sojasaus (ketjap)
6 geplette jeneverbessen (ik gebruik er zelf een stuk of 20)
6 zwarte peperkorrels
2 vleesbouillonblokjes
3 teentjes knoflook
2 uien
1 tl gedroogde tijm

Saus:
ca 8 dl jus
1 dl bloem (misschien iets minder)
2 dl room

Breng het bier, cassislimonade en sojasaus aan de kook. Braad het vlees aan
en leg giet het biermengsel erbij, doe de kruiden, bouillon en uien erbij,
laat dit sudderen met de deksel op de pan. Draai de rollade na een half uur
om, totale kooktijd: 1,5 - 2 uur.
Leg het vlees op een snijplank en laat dit rusten terwijl je de saus
klaarmaakt. Zeef de jus in een pan, voeg bouillon toe als er niet 8 dl over
is van de jus.Meng het meel met de room en roer dit door de jus, laat dit
nog 5 minuten koken.

Sándor Schiferli

"Anne Martine" <nospam.an...@c2i.net> schreef

> Berkensapwijn heb ik nog niet geprobeerd, maar lijkt me wel leuk om eens
te
> proberen.

http://www.geocities.com/vinumd/berkenwijn.htm

Anne Martine

Ik heb eens even geïnformeerd over neus en lippen als lekkernij.
Mijn vriend zegt dat dit vroeger bij indianen in Alaska en Canada een
gewoonte was, maar niet in Scandinavië, verder heb ik er helemaal niks over
gevonden op noorse sites.

Sándor Schiferli

"Anne Martine" <nospam.an...@c2i.net> schreef in bericht

> [...]
> Mijn vriend zegt dat dit vroeger bij indianen in Alaska en Canada een
> gewoonte was, maar niet in Scandinavië, verder heb ik er helemaal niks

Dank! je voor de moeite.
vr.gr.
Sándor

Marese van der Zant

hej hej, nog even ter aanvulling een leuke tip:

de eigenaar van het restaurant "Absoluut Zweeds" in de Wijngaardstraat in
Antwerpen, Christer Elfving, heeft net een kookboek uitgebracht onder de
naam: "Absoluut Christer", kost ongeveer 20 euro, als ik het wel heb. Er
staan Zweedse recepten in, maar dan met een moderne draai eraan gegeven,
zag er erg leuk uit!
Groetjes, Marčse

koen

On Wed, 07 May 2003 20:14:56 GMT, Marese van der Zant
<maresevanderz...@hotmail.com> wrote:

Det aer brao!

Erg lekker zijn al die bereidingen/salades met rauwe haring. Zweden
zijn een van de weinige volkeren die rauwe harign lusten... dacht ik
dus.

Een stel zweedse vrienden/-innen was tijdens mijn studie bij ons op
bezoek. Het gesprek kwam op eten en culinaire gewoontes. (Natuurlijk
aten we 'hollandse pot' (weet niet meer wat, gek genoeg)).
Wij liepen langs een viswinkel, en gingen naar binnen. De zweden
hadden zich duidelijk uitgesproken als haring liefhebbers.

Ik bestelde erst iets anders. Terwijl ik daarmee bezig was, vroeg er
een: 'What's that?'. Hij wees op.... de haring die daar lag... (Helaas
niet vers klaargemaakt...) Ik gaf aan, dat dat dus haring was....en of
ie die dus nu wilde proberen. Deed ie. Hij at hem op met een gemengde
blik op zijn gezicht. Nadat hij hem op had vroeg ik wat ie er van
vond. Hij keek zijn landgenoten eens aan (die er ook een hadden gehad)
en zei: 'They taste too fishy'.

De hele zaak lag dubbel ;-)

Werd nog een lange nacht trouwens. Met veel starkoel.

Koen