Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Frietsaus, fritessaus

1,267 views
Skip to first unread message

Dutch

unread,
May 18, 2006, 8:31:19 AM5/18/06
to
Het recept van mayo kent iedereen, maar is er ook iemand die het recept voor
frietsaus heeft
zoals die van remia of calve
Ik zou het graag eens zelf maken
ik heb uren gegoogled maar kom het nergens tegen
wie helpt me?
Groetjes
Dutch


Peter

unread,
May 18, 2006, 8:34:31 AM5/18/06
to
"Dutch" <du...@pandora.be> schreef in bericht
news:COZag.84016$Er5....@biebel.telenet-ops.be...

Ik ken die recepten niet, maar lees weleens wat er op die potjes staat.
Gezien het feit, dat je zowat puur met de chemikalien zou moeten werken om
zoiets te maken. lijkt het mij niet iest om aan te bevelen.


Peter

unread,
May 18, 2006, 8:52:02 AM5/18/06
to
"Dutch" <du...@pandora.be> schreef in bericht
news:COZag.84016$Er5....@biebel.telenet-ops.be...

Op de sites van Remia a Calve staan de complete samenstellingen vermeld.
Wanneer je dat vertaalt naar voorbeeld van mayo, dan is het met enig
denkwerk vast redelijk goed na te maken.
Wat maakt trouwens dat je dat zou willen, als je elke saus die je zelf maakt
veel lekkerder kan maken?


Jke

unread,
May 18, 2006, 9:19:38 AM5/18/06
to

"Dutch" <du...@pandora.be> schreef in bericht
news:COZag.84016$Er5....@biebel.telenet-ops.be...
Ik meen dat er daarin minder vet zit en meer zout en en suiker, plus een
hoop chemie. Missschien wat mosterdpoeder.En één of ander bindmiddel om te
zorgen dat het vet-dat-vast-door-water-wordt-vevangen alsnog deel van de
emulsie te maken.
>


Tonny

unread,
May 18, 2006, 9:29:12 AM5/18/06
to

"Dutch" <du...@pandora.be> wrote in message
news:COZag.84016$Er5....@biebel.telenet-ops.be...
Ik begrijp dat je fritessaus zelf wilt maken om dezelfde reden waarom men
zelf mayonaise maakt dus geen conserveringsmiddelen en kleurstoffen?
Fritessaus bevat 25 % vet, mayonaise 75% dus gewoon minder olie en iets meer
azijn/citroensap en een beetje water.
Groet,
Tonny.


pleerol

unread,
May 18, 2006, 2:31:19 PM5/18/06
to
Dutch schreef:
Voor het geld (plus de technologie en grondstoffen en de tijd, die je
erin steekt) benader
je nooit de kwaliteit van kant-en-klare frietsaus ;-)

--
groeten, pleerol (pleelol, in het Chinees) :-)
If your feet smell and your nose runs - you're built upside down.

Dutch

unread,
May 19, 2006, 2:22:00 AM5/19/06
to
Bedankt voor jullie reacties
Zoals Tonny zei het gaat om de puurheid van het product
Het hoeft niet helemaal het zelfde te smaken maar bij benadering is al goed
Ik ga van het weekend eens experimenteren
Ik hou jullie op de hoogte

Groetjes
Dutch
"pleerol" <ple...@hotmail.com> schreef in bericht
news:4d3srpF...@individual.net...

Peter Schampers

unread,
May 19, 2006, 4:26:25 AM5/19/06
to
Dutch,

om frietsaus (of iets dat daar op lijkt) te maken kun je mayonaise vermengen
met een gekookte bloempap. Daarvoor kook je water waar je dezelfde
smaakstoffen indoet als in mayonaise, dus azijn, mosterd, zout, peper,
worchestershiresaus e.d. In de kokende vloeistof roer je een papje van koud
water en bloem. Pas op voor klontjes of gebruik later een zeef. Laat de
dikke pap enige tijd goed doorkoken om de bloem gaar te maken. Laat dit
mengsel afkoelen, haal het vel eraf en meng door de mayonaise. Het voordeel
van de aldus verkregen saus is dat ze ook in de koelkast te bewaren is
zonder dat ze gaat schiften. Uiteraard is ze ook een stuk minder vet. Een
precies recept kan ik je niet geven en zul je waarschijnlijk ook niet in een
kookboek vinden. Ik heb het zo'n 40 jaar geleden (aan het begin van mijn
professionele koksleven) een aantal malen moeten maken, maar je mocht er
nooit over praten want het was een doodzonde, nog erger dan reebiefstukjes
maken van gemarineerde paardehazen.

Succes als je besluit om het te gaan uitproberen.

Groet,

Peter


"Dutch" <du...@pandora.be> schreef in bericht
news:COZag.84016$Er5....@biebel.telenet-ops.be...

Peter

unread,
May 19, 2006, 7:49:54 AM5/19/06
to
"Peter Schampers" <p.scha...@chello.nl> schreef in bericht
news:3f1c$446d8133$3ec2ffb2$27...@news.chello.nl...

> Dutch,
>
> om frietsaus (of iets dat daar op lijkt) te maken kun je mayonaise
> vermengen met een gekookte bloempap. Daarvoor kook je water waar je
> dezelfde smaakstoffen indoet als in mayonaise, dus azijn, mosterd, zout,
> peper, worchestershiresaus e.d. In de kokende vloeistof roer je een papje
> van koud water en bloem. Pas op voor klontjes of gebruik later een zeef.
> Laat de dikke pap enige tijd goed doorkoken om de bloem gaar te maken.
> Laat dit mengsel afkoelen, haal het vel eraf en meng door de mayonaise.
> Het voordeel van de aldus verkregen saus is dat ze ook in de koelkast te
> bewaren is zonder dat ze gaat schiften. Uiteraard is ze ook een stuk
> minder vet. Een precies recept kan ik je niet geven en zul je
> waarschijnlijk ook niet in een kookboek vinden. Ik heb het zo'n 40 jaar
> geleden (aan het begin van mijn professionele koksleven) een aantal malen
> moeten maken, maar je mocht er nooit over praten want het was een
> doodzonde, nog erger dan reebiefstukjes maken van gemarineerde
> paardehazen.


Peter,

volgens de samenstellingen zoals Remia dat opgeeft, zit er naast tarwebloem
ook maizena in..
volgens Clave zit er geentarvebloem in, enkel maizena.
Hoe kijk je als prof. kok er tegenaan?

Culi-groet,
Peter


Dutch

unread,
May 19, 2006, 10:07:19 AM5/19/06
to
Bedakt Peter voor het advies ik had zelf ook al in de richting van maizena
of bloem zitten denken
Ik ga van t weekend een paar mogelijkheden proberen

Ik hou jullie op de hoogte

Groetjes
Dutch
"Peter" <bod...@removespam.centrum.sk> schreef in bericht
news:e4kbd2$k9m$1...@news2.zwoll1.ov.home.nl...

Koen

unread,
May 19, 2006, 1:10:13 PM5/19/06
to

Dag Dutch,

Ik heb nu alle reacties gelezen en vraag me toch af, waarom je
eigenlijk frietsaus wil maken. Smaken verschillen, maar uit culinair
oogpunt (goede smaak) is een zelfgemaakte mayonaise, of in ieder geval
een suikerloze voor de meesten te prefereren.
Mijn achterliggende vraag is waarom je een product wil namaken dat een
exponent is van smaakvervlakking en geldbejag van de unilevers van
deze wereld.
Ik weet dat ik me nu op een trollerig pad begeef, maar dat is niet de
bedoeling van mijn vraag.

Overigens ben ik wel benieuwd naar de resultaten van je pogingen!

Koen

RA

unread,
May 19, 2006, 2:21:06 PM5/19/06
to

"Dutch" <du...@pandora.be> schreef in bericht
news:Eikbg.85681$Er5....@biebel.telenet-ops.be...

> Bedakt Peter voor het advies ik had zelf ook al in de richting van maizena
> of bloem zitten denken

Op het etiket van Becel-dressing, staat inderdaad maizena.....DE uitkomst
voor mensen die om een of andere reden geen ei mogen of willen eten.


Peter Schampers

unread,
May 19, 2006, 6:54:27 PM5/19/06
to

"Peter" <bod...@removespam.centrum.sk> schreef in bericht
news:e4kbd2$k9m$1...@news2.zwoll1.ov.home.nl...
Peter,

natuurlijk kun je in plaats van bloem ook maizena gebruiken. Ik denk dat het
wel iets uitmaakt voor de consistentie. Het is vooral een kwestie van
uitproberen.

Groet,

Peter


Dutch

unread,
May 20, 2006, 2:44:33 AM5/20/06
to
De reden is vrij simpel
Ten eerste ben ik Nederlander en heb als zo vele veel patat met fritessaus
gegeten
ik woon nu al jaren in Belgie waar deze saus geen gangbare saus is
Nu zul je zeggen rij regelmatig een keer naar Nederland en breng een paar
emmers mee, maar dan gaat het mij dus inderdaad om de puurheid van het
product geen conserveringsmiddelen e.d
en de hoofdzaak, het plezier van het maken en het genot van het resultaat
Is dat niet het gene waarom we allemaal zo graag experimenteren in de keuken
?

Culigroetjes
Dutch
"Koen" <vier...@hotmail.com> schreef in bericht
news:7our62lud731i7h4n...@4ax.com...

Stef

unread,
May 20, 2006, 3:50:48 AM5/20/06
to

Dutch schreef:


>Ten eerste ben ik Nederlander en heb als zo vele veel patat met fritessaus
>gegeten
>ik woon nu al jaren in Belgie waar deze saus geen gangbare saus is

Heb je deze al een keer geprobeerd:

http://www.dl.be/dl/default.asp?CID=212&IID=22

Ik vind ze te zoet maar ik ben dan ook m'n hele leven lang al Belg. Je
kan ze kopen bij GB of Delhaize.

Stef

Koen

unread,
May 20, 2006, 7:41:00 AM5/20/06
to
On Sat, 20 May 2006 08:44:33 +0200, "Dutch" <du...@pandora.be> wrote:

>De reden is vrij simpel
>Ten eerste ben ik Nederlander en heb als zo vele veel patat met fritessaus
>gegeten
>ik woon nu al jaren in Belgie waar deze saus geen gangbare saus is
>Nu zul je zeggen rij regelmatig een keer naar Nederland en breng een paar
>emmers mee, maar dan gaat het mij dus inderdaad om de puurheid van het
>product geen conserveringsmiddelen e.d
>en de hoofdzaak, het plezier van het maken en het genot van het resultaat
>Is dat niet het gene waarom we allemaal zo graag experimenteren in de keuken
>?
>
>Culigroetjes
>Dutch

In dat laatste ga ik zeker met je mee! Ben benieuwd naar de uitkomst.

Maar verder ben ik juist zo iemand die voor z'n mayo juist naar Belgie
gaat omdat ik de mayonaise alleen al (laats staan frietsaus) echt niet
lekker vindt hier in NL.

Groet!

Koen

pleerol

unread,
May 20, 2006, 7:42:47 AM5/20/06
to
Stef schreef:

De (gele) currysaus vind ik het lekkerst bij Belgische frieten.
Is eigenlijk wel een beetje vet (meer dan 70% olie) ;-)

Cecile

unread,
May 20, 2006, 8:17:43 AM5/20/06
to
pleerol sprak ons toe:

> De (gele) currysaus vind ik het lekkerst bij Belgische frieten.
> Is eigenlijk wel een beetje vet (meer dan 70% olie) ;-)

Altijd nog minder dan mayonaise..... dat is voor mij DE "patat met".
Prettige associatie: vroeger, heeeeel lang geleden, na zwemles van je
zakgeld een "patatje met" halen voor 30 cent bij ijs/patatzaak Marja om de
hoek, het woord snackbar bestond toen nog niet eens hier. Nu.... eens in de
2 a 3 maanden zondig ik :-)
Fritessaus bestond toen ook nog niet, volgens mij is dat bedacht door
patatboeren en zaken als de Febo om niet de (dure) mayonaise te hoeven
gebruiken maar een veel goedkopere saus die er precies hetzelfde uitziet.
--
Groet, Cecile


pleerol

unread,
May 20, 2006, 8:31:41 AM5/20/06
to
Cecile schreef:

Ja, dat waren nog eens tijden, dat je voor een ouderwets kwartje een
zakje patat
(Hier in het zuiden noemen ze het frites) kon kopen. En voor een stuiver
meer
met mayonaise. Toen ik een jaar of 10 was kon je nog twee dropjes kopen
voor 1 cent ;-)
Dat deed ik toen ik vanuit school kwam gelopen. Tegenwoordig worden
bijna alle kinderen
met de auto naar school gebracht/gehaald. Hier hebben ze zelfs een
aparte straat ervoor gemaakt.
Er moesten wel 5 mooie grote bomen worden verwijderd :-(

Er staat een bordje met "kiss & ride" erop, wat volgens mij fout is,
want het is "to ride a bicycle"
en in een auto "drive" je ;-) Maar ja....

Richard van Ouwerkerk

unread,
May 20, 2006, 9:39:39 AM5/20/06
to

"Cecile" <mok...@HAALDITWEGcecile-c.demon.nl> wrote in message
news:e4n1cg$9cr$1...@nl-news.euro.net...

Cecile, ik denk ook dat in de tijd dat bij "de" Marja (bij het poortje om de
hoek van het Spatbordenfonds) de patat met (mayo) nog f 0,30 kostte die
flepsaus nog niet eens uitgevonden was...
Ik moet er toch nog weer eens langs om te kijken of ze nog bestaan. De
kroketten voor een kwartje (voor de jongeren onder ons: dat was € 0,114)
waren ook lang niet slecht.

vrgr,
Richard


Cecile

unread,
May 20, 2006, 9:52:12 AM5/20/06
to
Richard van Ouwerkerk sprak ons toe:
> "Cecile" wrote...

>>
>> Prettige associatie: vroeger, heeeeel lang geleden, na zwemles van je
>> zakgeld een "patatje met" halen voor 30 cent bij ijs/patatzaak Marja
>> om de hoek, het woord snackbar bestond toen nog niet eens hier.
>> Nu.... eens in de 2 a 3 maanden zondig ik :-)
>> Fritessaus bestond toen ook nog niet, volgens mij is dat bedacht door
>> patatboeren en zaken als de Febo om niet de (dure) mayonaise te
>> hoeven gebruiken maar een veel goedkopere saus die er precies
>> hetzelfde uitziet. --
>> Groet, Cecile
>
> Cecile, ik denk ook dat in de tijd dat bij "de" Marja (bij het
> poortje om de hoek van het Spatbordenfonds) de patat met (mayo) nog f
> 0,30 kostte die flepsaus nog niet eens uitgevonden was...
> Ik moet er toch nog weer eens langs om te kijken of ze nog bestaan. De
> kroketten voor een kwartje (voor de jongeren onder ons: dat was €
> 0,114) waren ook lang niet slecht.

Ja hoor, Marja bestaat nog in dat hoekje, de naam staat er nog steeds boven.
Maar het is allang niet meer wat het vroeger geweest is....... nadat aan de
overkant snackbar Sickman kwam (eind jaren 60 als ik me goed herinner) heeft
Marja er een geduchte concurrent bijgekregen en daarna is het bergafwaarts
gegaan. De zaak is daarna in verschillende handen overgegaan, alleen de naam
Marja werd wel steeds gehandhaafd.
En idd zwemles in het Spatbordenfonds :-) en dat bestaat ook nog steeds.
--
Groet, Cecile


Dutch

unread,
May 20, 2006, 10:19:05 AM5/20/06
to
Ik zweer de mayo ook niet af ik vind dat ook lekkerder in Belgie
Ik wil t gewoon een keer proberen om het recept na te maken
Groetjes

Dutch
"Koen" <vier...@hotmail.com> schreef in bericht
news:2vvt62573dbu0rsd8...@4ax.com...

donpablo

unread,
May 20, 2006, 10:19:37 AM5/20/06
to
pleerol a couché sur son écran :

> Ja, dat waren nog eens tijden, dat je voor een ouderwets kwartje een zakje
> patat
> (Hier in het zuiden noemen ze het frites) kon kopen.

Frites, fritten, frieten uit het frietkot of frietbarak op de foor.
1 cm zijde en 12 cm lang.
Vanaf 5 francs voor een puntzakje, met een frankse mayonaise of
pikkels.
(pikkels is Cross&Blackwell picallily saus)

--
with compliments,
donpablo
who knows nobody is perfect ;-)


pleerol

unread,
May 20, 2006, 10:41:36 AM5/20/06
to
donpablo schreef:

> pleerol a couché sur son écran :
>> Ja, dat waren nog eens tijden, dat je voor een ouderwets kwartje een
>> zakje patat
>> (Hier in het zuiden noemen ze het frites) kon kopen.
>
> Frites, fritten, frieten uit het frietkot of frietbarak op de foor.
> 1 cm zijde en 12 cm lang.
> Vanaf 5 francs voor een puntzakje, met een frankse mayonaise of pikkels.
> (pikkels is Cross&Blackwell picallily saus)
>
Ja, Picallily saus. Hadden we vroeger in heel grote potten.
Vrouwlief draaide nooit het deksel helemaal vast (nog steeds niet trouwens)
en ik schudde de pot altijd, dus heel de keuken onder de picallily. Ik
dus ook
en toen had ik ook nog eens een baard ;-)

RA

unread,
May 20, 2006, 1:18:25 PM5/20/06
to

"Dutch" <du...@pandora.be> schreef in bericht
news:AVybg.86705$Er5....@biebel.telenet-ops.be...

> De reden is vrij simpel
> Ten eerste ben ik Nederlander en heb als zo vele veel patat met fritessaus
> gegeten
> ik woon nu al jaren in Belgie waar deze saus geen gangbare saus is
> Nu zul je zeggen rij regelmatig een keer naar Nederland en breng een paar
> emmers mee, maar dan gaat het mij dus inderdaad om de puurheid van het
> product geen conserveringsmiddelen e.d
> en de hoofdzaak, het plezier van het maken en het genot van het resultaat
> Is dat niet het gene waarom we allemaal zo graag experimenteren in de
> keuken

Opm:
Misschien heb je hier ook wat aan:
http://tinyurl.com/kynqx


DirkJan

unread,
May 22, 2006, 10:50:12 AM5/22/06
to

"Cecile" <mok...@HAALDITWEGcecile-c.demon.nl> schreef

> pleerol sprak ons toe:

> > De (gele) currysaus vind ik het lekkerst bij Belgische frieten.
> > Is eigenlijk wel een beetje vet (meer dan 70% olie) ;-)

> Altijd nog minder dan mayonaise..... dat is voor mij DE "patat met".

Ik koop wel eens een keertje dure, buitenlandse mayonaise, maar ik
zweer de laatste jaren bij de olijfmayonaise van de Albert Heijn.
Smeuīg en lekker.

> Prettige associatie: vroeger, heeeeel lang geleden, na zwemles van je
> zakgeld een "patatje met" halen voor 30 cent bij ijs/patatzaak Marja om de
> hoek, het woord snackbar bestond toen nog niet eens hier. Nu.... eens in de
> 2 a 3 maanden zondig ik :-)

Ik bewaar ook de beste herinneringen aan patat en zwemmen, hetzij
na het zwembad, hetzij na het strand. Wat kan patat dan lekker zijn.

> Fritessaus bestond toen ook nog niet, volgens mij is dat bedacht door
> patatboeren en zaken als de Febo om niet de (dure) mayonaise te hoeven
> gebruiken maar een veel goedkopere saus die er precies hetzelfde uitziet.

Schoot me ineens het begrip 'spuitpatat' binnen. Ik ken dat nog uit Den Haag
van snackbar Telstar op de Herengracht. Even gegoogeld en een aantal
hits op spuitpatat gevonden. Spuitpatat is een dikke aardappelpuree die via een
apparaat direct in lange slierten in het vet wordt gespoten. Spuitpapat is
wellicht bekender onder de merknaam Raspatat. Die patatjes waren op
zijn tijd ook erg lekker.

Plaatje van een bakje spuitpatat
http://tinyurl.com/hzr53

En hier de link van de fabrikant:
http://www.raspatat.nl/

En nu frituur ik nog wel eens diepvriespatat en ik vind de meeste merken
en soorten niet heel erg lekker. Maar sinds de kreukelfriet heeft de snackbar
er toch een concurrent bij. Ik vind kreukelfriet heel smakelijk en lekker
krokant.

DirkJan

E.d.u. S.

unread,
May 23, 2006, 1:29:31 PM5/23/06
to

"Richard van Ouwerkerk" <richard apestaart sure.org> schreef in bericht
news:446f1c25$0$31644$e4fe...@news.xs4all.nl...

>
> "Cecile" <mok...@HAALDITWEGcecile-c.demon.nl> wrote in message
> news:e4n1cg$9cr$1...@nl-news.euro.net...
>> pleerol sprak ons toe:
>>
>>> De (gele) currysaus vind ik het lekkerst bij Belgische frieten.
>>> Is eigenlijk wel een beetje vet (meer dan 70% olie) ;-)
>
> Cecile, ik denk ook dat in de tijd dat bij "de" Marja (bij het poortje om
> de hoek van het Spatbordenfonds) de patat met (mayo) nog f 0,30 kostte die
> flepsaus nog niet eens uitgevonden was...
> Ik moet er toch nog weer eens langs om te kijken of ze nog bestaan. De
> kroketten voor een kwartje (voor de jongeren onder ons: dat was ? 0,114)
> waren ook lang niet slecht.

Tijdens mijn studietijd in Groningen was er de cafetaria Succes "eetn bij
Succes, zak pettatt met mayonese" en die presteerde het toen om zelf zijn
mayo te maken met leek wel 99% olie, was soms zo stijf dat je hem in blokjes
kon snijden. Enne, kroketten van 12 cent bestaan nog steeds, alleen is dat
nu de inkooppprijs voor de cafetaria's.


Brengsek!

unread,
May 23, 2006, 1:46:22 PM5/23/06
to
On Tue, 23 May 2006 19:29:31 +0200, "E.d.u. S." <e.d.u.s(dit
niet)@wesp.net> wrote:

> Enne, kroketten van 12 cent bestaan nog steeds, alleen is dat
> nu de inkooppprijs voor de cafetaria's.

Waarom moet ik nou ineens aan 'Spetters' denken?

--
This is the Panic Office, section nine-seventeen may have been hit.
Activate the following procedure.

Koen

unread,
May 23, 2006, 3:40:00 PM5/23/06
to
On Thu, 18 May 2006 14:31:19 +0200, "Dutch" <du...@pandora.be> wrote:

>Het recept van mayo kent iedereen, maar is er ook iemand die het recept voor
>frietsaus heeft
>zoals die van remia of calve
>Ik zou het graag eens zelf maken
>ik heb uren gegoogled maar kom het nergens tegen
>wie helpt me?
>Groetjes
>Dutch
>

Hoi Dutch,

Ik durf het bijna niet te vragen, maar ben je er nog aan toe gekomen?

Groet

Koen

Dutch

unread,
May 24, 2006, 1:00:53 AM5/24/06
to
Ik heb een poging ondernomen
Bah niet makkelijk
De smaak benaderen was niet zo moeilijk, met een beetje zoetstof en wat
kruiden, maar het verdikken van het mengsel is iets anders
Ik heb het geprobeerd met bloem en maizena
ik kan de nasmaak na 4 dagen nog proeven
Ik ga t nu nog eens proberen met een natuurlijk verdikkingsmiddel

Wordt vervolgd

Groetjes
Dutch
"Koen" <vier...@hotmail.com> schreef in bericht

news:qei672l5pbge6tkj7...@4ax.com...

Tonny

unread,
May 24, 2006, 1:29:48 AM5/24/06
to

"Dutch" <du...@pandora.be> wrote in message
news:hMRcg.104818$Er5....@biebel.telenet-ops.be...

> Ik heb een poging ondernomen
> Bah niet makkelijk
> De smaak benaderen was niet zo moeilijk, met een beetje zoetstof en wat
> kruiden, maar het verdikken van het mengsel is iets anders
> Ik heb het geprobeerd met bloem en maizena
> ik kan de nasmaak na 4 dagen nog proeven
> Ik ga t nu nog eens proberen met een natuurlijk verdikkingsmiddel
>
> Wordt vervolgd
>
> Groetjes
> Dutch

Gebruiken ze in de voedingsmiddelenindustrie daarvoor geen
Johannesbroodpittenmeel of is dat alleen voor ijs? Ik gebruik momenteel
zonodig agar agar, bevalt me beter dan gelatine dat nogal wat
smaakvervlakkend werkt is dat misschien ook wat?
Ik zou e.e.a. graag voor je navragen aan de kookleskoks maar
verdikkingsmiddelen etc. daar doen ze niet aan.
Groet en succes,
Tonny.


Dutch

unread,
May 24, 2006, 7:47:19 AM5/24/06
to
Ik had zelf ook al gedacht aan agar agar maar dat heb ik nog niet in huis ik
ga zaterdag naar de toko in Oostende als ik er kan komen want het is de
ronde van Belgie daar op het ogenblik
Maar ik laat de resultaten in ieder geval weten in de groep

Groetjes
Dutch
"Tonny" <to...@nospam.nl> schreef in bericht
news:e50r09$11s9$1...@nl-news.euro.net...

Waldo Centini

unread,
May 24, 2006, 8:28:13 AM5/24/06
to
Dutch surprised us with

> Maar ik laat de resultaten in ieder geval weten in de groep
>

Ik ben benieuwd. Ik heb samen met mevrouw Waldo wel eens pogingen gewaagd om
die hele vieze (maar soms nostalgisch lekkere...) slasaus na te maken, maar
het lukt alleen maar om 'm veuls te lekker te krijgen.

--
Waldo

*** Is This A Dead Parrot I See Before Me ***
To respond through email remove removespam

wim van bemmel

unread,
May 24, 2006, 3:38:54 PM5/24/06
to
On Wed, 24 May 2006 07:00:53 +0200, "Dutch" <du...@pandora.be> wrote:

>Ik heb een poging ondernomen
>Bah niet makkelijk
>De smaak benaderen was niet zo moeilijk, met een beetje zoetstof en wat
>kruiden, maar het verdikken van het mengsel is iets anders
>Ik heb het geprobeerd met bloem en maizena
>ik kan de nasmaak na 4 dagen nog proeven
>Ik ga t nu nog eens proberen met een natuurlijk verdikkingsmiddel
>

Wat is er niet natuurlijk aan bloem en maizena ofwel maisbloem ?
als daar een nasmaak uit voortkomt is er ergens denk ik niet goed
gegaan.
Denk je er wel aan dat je bloem als verdikkingsmiddel moet garen, dus
koken of bakken. dat geldt ook voor maizena, meekoken dus.
Doe je dat niet blijft het meelpap.

Succes, groet, salut, Wim.

Dutch

unread,
May 25, 2006, 4:19:02 AM5/25/06
to
gedaan zoals het moest, maar de hoeveelheid die je nodig hebt, maakt het
niet echt lekker
in kleine hoeveelheden gaat het nog
Maar wie me niet geloofd, probeer het zelf ;-)
Niet te eten

groetjes
Dutch
"wim van bemmel" <wil...@doeditweg.nl> schreef in bericht
news:i7d9725u25pr22pne...@4ax.com...

mander...@gmail.com

unread,
Sep 18, 2017, 10:50:36 PM9/18/17
to
Ik gebruik het nat van de augurken pot voor dezogenaamde frites saus binden met maizena en bloem half om half tot een dikke saus een worcester sauce mustard powder klein beetje suiker. plus 1/3 van je zelfgemaaakte mayonaise toevoegen.

mayonaise,de volgende ingredienten allemaal op kamer temperatuur tussen 20 en 30 graden cesius. 3 eidooiers,3 teaspoons turmeric,1 eetlepel mustard powder 3 eetlepels azijn,1 eetlepel worcestersaus, zout en peper naar smaak en suiker optional .mix this for a minute before mixing langzaam in,1 liter pindaolie,ofsoya olie,of zonnebloem olie,of canola naar wat je in vooraad hebt.

9920...@student.roncalli-boz.nl

unread,
Sep 18, 2019, 7:39:20 AM9/18/19
to
Op donderdag 18 mei 2006 14:31:19 UTC+2 schreef Dutch:
> Het recept van mayo kent iedereen, maar is er ook iemand die het recept voor
> frietsaus heeft
> zoals die van remia of calve
> Ik zou het graag eens zelf maken
> ik heb uren gegoogled maar kom het nergens tegen
> wie helpt me?
> Groetjes
> Dutch

Ik wil graag witte saus maken is er een mooie meid die me kan helpen

9920...@student.roncalli-boz.nl

unread,
Sep 18, 2019, 7:40:18 AM9/18/19
to
Op donderdag 18 mei 2006 14:31:19 UTC+2 schreef Dutch:
> Het recept van mayo kent iedereen, maar is er ook iemand die het recept voor
> frietsaus heeft
> zoals die van remia of calve
> Ik zou het graag eens zelf maken
> ik heb uren gegoogled maar kom het nergens tegen
> wie helpt me?
> Groetjes
> Dutch

dat kan

Monsalut kookpot

unread,
Jan 8, 2020, 8:45:19 AM1/8/20
to
Op woensdag 18 september 2019 13:39:20 UTC+2 schreef 9920...@student.roncalli-boz.nl:
Echt niet grappig ....
0 new messages