Brie bewaren

Hans

De brie bij onze grote vriend Albert Heijn is meestal (lang) niet rijp
genoeg.
Voor goede rijpe brie ga ik dus naar de kaasspeciaalzaak, maar ik vraag me
toch af, hoe ik zelf brie kan laten rijpen.
In folie of juist niet?
In de koelkast of juist niet?
Hoe voorkom ik schimmel op het snijvlak? Of kan dat geen kwaad?
Hoe lang duurt het voor brie "loopt"?

Hans

"Are you still wasting your time with spam?...
There is a solution!"

Protected by GIANT Company's Spam Inspector
The most powerful anti-spam software available.
http://mail.spaminspector.com

Waldo Centini

Hans surprised us with

> [...]
> In folie of juist niet?
> In de koelkast of juist niet?
> Hoe voorkom ik schimmel op het snijvlak? Of kan dat geen kwaad?

Begin met het kopen van een brie van rauwe melk. Brie van gepasteuriseerde
melk rijpt niet meer.

Ik heb ooit van een fransman meegekregen dat de brie wél koel, maar niet koud
bewaard moest worden, dus buiten de koelkast.

En de rest was wachten. Hoe lang het duurt hangt ook af van hoe rijp de brie
al was bij aanschaf. Toen ik ooit in Parijs woonde kon je ze op de markt in
verschillende gradaties van rijpheid kopen.

--
Waldo

*** Is This A Dead Parrot I See Before Me ***
To respond through email remove removespam

Tonny

"Hans" <hansvanberg...@haceeceenet.innederland> wrote in message

> [...]
> In folie of juist niet?
> In de koelkast of juist niet?
> Hoe voorkom ik schimmel op het snijvlak? Of kan dat geen kwaad?

Het is i.i.g. belangrijk dat kaas rondom korst heeft anders rijpt hij niet
verder en gaat schimmelen, verder een koele plek met de juiste
vochtigheidsgraad, wij laten, met succes boeren- en geitenkaas rijpen in een
kast in de tuin op het noorden, met een deur van "muizengaas" maar brie nog
nooit geprobeerd, ik zou wel een mooie boerenbrie daarvoor nemen. Als wij in
oktober een bezoek brengen aan monsieur Antonie in de Elzas zal ik eens goed
opletten hoe daar de zachte kazen liggen, temp, ventilatie etc.
Groet,
Tonny.

Butch

"Tonny" <to...@geenonzinsturen.nl> schreef in bericht
> Hallo ,
Misschien klein tipje;
Brie of camenbert die net niet rijp genoeg is, enkele seconden in de
microwave steken en het is een heeeeeeel andere kaas.
Mvg,
Butch.

Peter

"Tonny" <to...@geenonzinsturen.nl> schreef in bericht

Hallo Tonny.

Zie je wel.

Voor vele Franse, lekkere recepten etc. kom je in de Elzas terecht!!
Hun keuken is werkelijk uitstekend.
Plateau kazen met wijn, of bv. hun hutspot! Heerlijk.
Ik weet waarom ik daar graag op vakantie ga!

Grtz,

Peter

Tonny

"Peter" <p...@raketnet.nl> wrote in message

> [...]
> Hun keuken is werkelijk uitstekend.
> Plateau kazen met wijn, of bv. hun hutspot! Heerlijk.
> Ik weet waarom ik daar graag op vakantie ga!

Wij komen er ook erg graag maar nog nooit monsieur Antonie bezocht, ik
hoorde over zijn fromagerie van een in de Jura wonende kooklesvriendin, hij
schijnt de absolute top- affineur te zijn die zijn kazen levert aan de
beste restaurants van Frankrijk en Zwitserland, ook "Vermeer" in Amsterdam
heeft de kaas daar vandaan. Ben erg benieuwd, ik weet zeker dat we met een
afgeladen auto terugkomen (en niet alleen kaas) maar ik verheug me ook op de
reis/verblijf/inkopen doen in andere delen van Frankrijk deze zomer en niet
te vergeten Noord Spanje, er is daar de grootste concentratie
sterrenrestaurants van Spanje maar ook zonder ster is er prima te eten, geen
toeristisch gedoe.
Groet,
Tonny.