Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Curieuze constistentie van Ovomaltine cacao-poeder....WTF?!?

713 views
Skip to first unread message

Willem-Jan Markerink

unread,
Dec 10, 2008, 5:36:29 PM12/10/08
to
Ondergetekende had het plan opgevat eens wat hoogwaardige cacao tot zich te
doen nemen....

....bus Ovomaltine uit de kast gegrist....

....hmm, ietwat aangekoekt, effe schudden dan maar....

....hmm, hardnekkig aangekoekt, effe op het aanrecht timmeren dan maar....

....<KLOINK>....

....pardon?....

....<KLOINK>....

....pppardon?!?....

....~!@#$%^&*()....welke randdebiel heeft daar een knoerthard voorwerp
ingestopt?!?....

....hmm, weliswaar spiegelglad....

....maar ook mooi diepdonkerbruin, zou het dan toch....

....verrek, het ruikt ook nog precies zo als het hoort....

....stukje afgebroken, en verrek, het smaakt ook nog precies zoals het
hoort....

....dat gaan wij dus niet zomaar weggooien....

....hup, handdoek er omheen, grote houten hamer, en rammen maar....

....en zie daar, splinters Ovomaltine....:))


Enfin, op zeldzaam curieuze wijze heeft deze Ovomaltine zich dus van
poedervorm in tabletvorm omgezet....bus moet zeker voor de helft vol hebben
gezeten, restant is nog geen kwart van de bus, snoei en snoeihard.

En nou wil ik best geloven dat je zoiets kunt fabrieken door er water bij
in te kieperen, maar helemaal uit zichzelf, dop dicht, louter door de
luchtvochtigheid?
Dat lijkt me toch een hoogsteigen chemisch proces, daar binnen in die bus.

Tis jammer genoeg geen brosse constistentie, ook de splinters zijn ietwat
taai, moeten eerst oplossen voordat ze kauwbaar zijn, anders hadden we er
een mooie Ovomaltine-variant bij....:))

Enfin2, 1 brokje staat dus nu te weken in wat water, kijken of we dat weer
volledig vloeibaar kunnen maken....:))


Oh ja, bus was uiteraard wel enigszins over de UTH heen, jaartje of
2....;))
(Benbo & Co ruikt dan wat muf (smaak blijft redelijk), maar dit spul niet)


Iemand hier dit ooit al eens bij de hakken gehad?....:))

--
Bye,

Willem-Jan Markerink

The desire to understand
is sometimes far less intelligent than
the inability to understand

<w.j.ma...@a1.nl>
[note: 'a-one' & 'en-el'!]

Linea Recta

unread,
Dec 11, 2008, 6:39:28 AM12/11/08
to
Wat ovomaltine is weet ik niet, maar in plaats van rommel die al 2 jaar over
de houdbaarheidsdatum is te vreten, zou ik eventueel indien nodig subsidie
aanvragen om me een verse verpakking hoogwaardige cacao te veroorloven.
Bijkomend voordeel: gebruik van hamer en handdoek kan dan ook achterwege
blijven.

--
smakelijk,

|\ /|
| \/ |@rk
\../
\/os

"Willem-Jan Markerink" <w.j.ma...@a1.nl> schreef in bericht
news:Xns9B70F0250F52...@130.133.1.18...

de lachende panda

unread,
Dec 11, 2008, 10:16:06 AM12/11/08
to
On 10 Dec 2008 22:36:29 GMT, "Willem-Jan Markerink"
<w.j.ma...@a1.nl> wrote:

>En nou wil ik best geloven dat je zoiets kunt fabrieken door er water bij
>in te kieperen, maar helemaal uit zichzelf, dop dicht, louter door de
>luchtvochtigheid?

Zit het niet in een bus die van materiaal gemaakt is dat kleine
hoeveelheden lucht doorlaat? Dus bijv. van papier met een aluminium
binnenkant? Dan wil het twee jaar na dato wel vochtig zijn, lijkt me.
--
Bauk/je
www.delachendepanda.nl

Poecilia

unread,
Dec 11, 2008, 10:44:20 AM12/11/08
to

"Linea Recta" <mccm...@abc.invalid> schreef in bericht
news:4940fbfc$0$197$e4fe...@news.xs4all.nl...

> Wat ovomaltine is weet ik niet, maar in plaats van rommel die al 2 jaar
> over de houdbaarheidsdatum is te vreten, zou ik eventueel indien nodig
> subsidie aanvragen om me een verse verpakking hoogwaardige cacao te
> veroorloven. Bijkomend voordeel: gebruik van hamer en handdoek kan dan ook
> achterwege blijven.
>
>
ovomaltine is een op chocolademelk lijkend product uit zwitserland, vroegah
hadden wij dat ook wel eens thuis, maar ik was er niet dol op, laten we
zeggen, het was het net niet in vergelijking met chocolademelk
PR


Danuta

unread,
Dec 11, 2008, 11:03:15 AM12/11/08
to
On 11-12-2008 16:44, in article ghrcgk$hnv$1...@nl-news.euro.net, "Poecilia"
<poecilia.reti...@gmail.com> wrote:

Het is bocht.......yuck:
Gerstemoutextract 47% droog extract, suiker, magere melkpoeder, cacao met
sterk verlaagd vetgehalte 9%, weipoeder, gistpoeder, magnesiumcarbonaat,
calciumfosfaat, plantaardige olie, zout, vitaminen A, E, C, B1, B2, PP, B5,
B6, B8, B9, B12), aroma (vanilline).

Tonny

unread,
Dec 11, 2008, 11:28:17 AM12/11/08
to

"Danuta" <ne...@danuta.nl> schreef in bericht
news:C566F853.4AFB2%ne...@danuta.nl...

Wij kregen het in onze kindertijd voor het slapen gaan, mijn moeder klutste
er dan ook nog een ei door ;-( ik weet niet meer welke goede eiegenschappen
er aan werden toegeschreven maar smerig dat het was!
Groet,
Tonny.


de lachende panda

unread,
Dec 11, 2008, 11:59:55 AM12/11/08
to
On Thu, 11 Dec 2008 17:03:15 +0100, Danuta <ne...@danuta.nl> wrote:

>> ovomaltine is een op chocolademelk lijkend product uit zwitserland, vroegah
>> hadden wij dat ook wel eens thuis, maar ik was er niet dol op, laten we
>> zeggen, het was het net niet in vergelijking met chocolademelk
>
>Het is bocht.......yuck:

Ik vond het altijd erg lekker.

>Gerstemoutextract 47% droog extract, suiker, magere melkpoeder, cacao met
>sterk verlaagd vetgehalte 9%, weipoeder, gistpoeder, magnesiumcarbonaat,
>calciumfosfaat, plantaardige olie, zout, vitaminen A, E, C, B1, B2, PP, B5,
>B6, B8, B9, B12), aroma (vanilline).

Hoezo bocht? Wat zou eruit moeten, of juist erin?
--
Bauk/je
www.delachendepanda.nl

Pegasus

unread,
Dec 11, 2008, 12:19:26 PM12/11/08
to

"Danuta"

> Het is bocht.......yuck:
> Gerstemoutextract 47% droog extract, suiker, magere melkpoeder, cacao met
> sterk verlaagd vetgehalte 9%, weipoeder, gistpoeder, magnesiumcarbonaat,
> calciumfosfaat, plantaardige olie, zout, vitaminen A, E, C, B1, B2, PP,
> B5,
> B6, B8, B9, B12), aroma (vanilline).

Je bent vergeten de eieren te pasten.

Bron: http://www.dieetteam.be/pages/produit-16-ovomaltine.html

Poecilia

unread,
Dec 11, 2008, 12:49:30 PM12/11/08
to

"Danuta" <ne...@danuta.nl> schreef in bericht gistpoeder,
magnesiumcarbonaat,
> calciumfosfaat, plantaardige olie, zout, vitaminen A, E, C, B1, B2, PP,
> B5,
> B6, B8, B9, B12), aroma (vanilline).
>

Het heette inderdaad gezond te zijn, wij hadden thuis ook elk een fles
levertraan in de koelkast staan en er werd van ons verwacht dat we daar elke
dag een flinke slok van zouden nemen.
PR


de lachende panda

unread,
Dec 11, 2008, 1:00:32 PM12/11/08
to
On Thu, 11 Dec 2008 18:49:30 +0100, "Poecilia"
<poecilia.reti...@gmail.com> wrote:]

>Het heette inderdaad gezond te zijn, wij hadden thuis ook elk een fles
>levertraan in de koelkast staan en er werd van ons verwacht dat we daar elke
>dag een flinke slok van zouden nemen.

Zo te lezen werd het iets te veel aan jullie zelf overgelaten. :-)

Ik kreeg Halitran capsules, 1 per dag, ik vond ze heel mooi zoals het
licht erdoor weerkaatste werd, dus ik slikte ze graag. Daarnaast kreeg
ik vitamine C-tabletjes met citroensmaak, die vond ik ronduit lekker.
En een rode Davitamon 10. Geen probleem!
--
Bauk/je
www.delachendepanda.nl

Danuta

unread,
Dec 11, 2008, 1:21:18 PM12/11/08
to
On 11-12-2008 17:59, in article amh2k4hm27qu4nloc...@4ax.com,

"de lachende panda" <delache...@homeditweghalen.nl> wrote:

> Hoezo bocht? Wat zou eruit moeten, of juist erin?

Het bestaat voor een groot deel uit suiker, nep vanille en een afval
(gerstemoutextract......) dus wat is er goed aan.......?

Het is ooit uit de armoe van vroeger ontstaan.....een namaakchocolademelk
voor de armen met toegevoegde vitamines voor arme kindertjes........enige
overblijfsel uit die tijd.....het is helaas niet dezelfde weg gegaan als
poederei en namaakkoffie...:)

Danuta

unread,
Dec 11, 2008, 1:22:26 PM12/11/08
to
On 11-12-2008 19:00, in article 37l2k450173a8gjp9...@4ax.com,

"de lachende panda" <delache...@homeditweghalen.nl> wrote:

> Zo te lezen werd het iets te veel aan jullie zelf overgelaten. :-)
>
> Ik kreeg Halitran capsules, 1 per dag, ik vond ze heel mooi zoals het
> licht erdoor weerkaatste werd, dus ik slikte ze graag. Daarnaast kreeg
> ik vitamine C-tabletjes met citroensmaak, die vond ik ronduit lekker.
> En een rode Davitamon 10. Geen probleem!

Zo te zien ben je jonger dan 50 en waren je ouders wat beter in de
portmonnee verzorgd...:)

Danuta

unread,
Dec 11, 2008, 1:42:24 PM12/11/08
to
On 11-12-2008 17:28, in article ghrf31$itb$1...@nl-news.euro.net, "Tonny"
<tonny@stuurgeenonzininvalid .> wrote:

> Wij kregen het in onze kindertijd voor het slapen gaan, mijn moeder klutste
> er dan ook nog een ei door ;-( ik weet niet meer welke goede eiegenschappen
> er aan werden toegeschreven maar smerig dat het was!

:) Het was na de oorlog het goedkoopste vitaminepreparaat naast
levertraan.......ik was blij toen ze bij ons thuis overgingen op Sanostol
toen ik een jaar of 11 was :)

de lachende panda

unread,
Dec 11, 2008, 1:53:48 PM12/11/08
to

Ik ben 58 en nee, mijn ouders hadden het in die tijd niet breed: mijn
vader ging aan het eind van de maand regelmatig een paar sigaretten
bietsen bij zijn schoonmoeder. :-)
--
Bauk/je
www.delachendepanda.nl

Danuta

unread,
Dec 11, 2008, 2:02:31 PM12/11/08
to
On 11-12-2008 19:53, in article 5bo2k4hrnrigqjk1u...@4ax.com,

"de lachende panda" <delache...@homeditweghalen.nl> wrote:

> Ik ben 58 en nee, mijn ouders hadden het in die tijd niet breed: mijn
> vader ging aan het eind van de maand regelmatig een paar sigaretten
> bietsen bij zijn schoonmoeder. :-)

Dus hadden je ouders het heel goed als ze een maandgeld hadden........en
sigaretten konden roken.......wij hadden het gewoon arm, laatste dag van de
week aardappelzakjes en lege flessen inleveren zodat er op de vrijdagavond
ook nog een warme maaltijd op tafel stond......geld voor zoiets duurs als
die prachtige doorzichtige levertraandruppels hadden ze bij ons
niet..Ovomaltine kregen we van oma of werd gekocht als mijn vader een keer
overwerk had en met een pot moest je dus heel lang doen......(het kon mij
niet lang genoeg duren want ik vond het smerig.......:))

Tussen niet breed en armoe zit een wereld van verschil hoor :)

Cecile

unread,
Dec 11, 2008, 2:16:42 PM12/11/08
to
Poecilia sprak ons toe:

>
> Het heette inderdaad gezond te zijn, wij hadden thuis ook elk een fles
> levertraan in de koelkast staan en er werd van ons verwacht dat we
> daar elke dag een flinke slok van zouden nemen.
> PR

Nemen? Het werd ons gewoon in de strot gegoten... neus dicht en je wilde
daarna wel heel snel in slaap vallen om niet aan de vieze smaak te
hoeven denken. Twee vliegen in één klap dus :-)
--
Cecile
________________________
Zoek nooit naar het geluk,
want je zoekt je een ongeluk.


Shadowfax

unread,
Dec 11, 2008, 2:27:33 PM12/11/08
to


Koelkast??
In de kelder en 's-avonds een flinke lepel en ik vond het niet eens vies :-))

--
Shadowfax

DD

unread,
Dec 11, 2008, 2:29:19 PM12/11/08
to
Na rijp beraad schreef Danuta :

Ik kan me nog televisiereclames herinneren waarin gezegd werd dat alle
grote sporters zo goed waren door Ovomaltine. Ik heb het nooit gekocht,
het spul is smerig duur!

DD (houdt het bij koffie en warme chocolade van Droste cacao)

--
Mijn site: www.deetje.tk
NIEUW: http://chat.thedreamer.nl/keukentafel

Meer DD in news:alt.dd.forever


de lachende panda

unread,
Dec 11, 2008, 3:12:05 PM12/11/08
to

Ach ja, je hebt altijd baas boven baas.
--
Bauk/je
www.delachendepanda.nl

Poecilia

unread,
Dec 11, 2008, 3:30:20 PM12/11/08
to

"Shadowfax" <mijnhu...@gmail.com.invalid> schreef in bericht
news:PM00045DC...@Macintosh.unknown.dom...

De jerriecan met levertraan stond in de kelder, mijn vader kocht het nl in
het groot en met die jerriecan werden de flessen in de koelkast
bijgevuld...en nee, ik vond het niet lekker, maar er werd wel op toegezien
dat je je portie kreeg.
PR


de lachende panda

unread,
Dec 11, 2008, 4:14:24 PM12/11/08
to
On Thu, 11 Dec 2008 21:12:05 +0100, de lachende panda
<delache...@homeditweghalen.nl> wrote:

>On Thu, 11 Dec 2008 20:02:31 +0100, Danuta <ne...@danuta.nl> wrote:
>
>>On 11-12-2008 19:53, in article 5bo2k4hrnrigqjk1u...@4ax.com,
>>"de lachende panda" <delache...@homeditweghalen.nl> wrote:
>>
>>> Ik ben 58 en nee, mijn ouders hadden het in die tijd niet breed: mijn
>>> vader ging aan het eind van de maand regelmatig een paar sigaretten
>>> bietsen bij zijn schoonmoeder. :-)
>>
>>Dus hadden je ouders het heel goed als ze een maandgeld hadden........en
>>sigaretten konden roken.......wij hadden het gewoon arm, laatste dag van de
>>week aardappelzakjes en lege flessen inleveren zodat er op de vrijdagavond
>>ook nog een warme maaltijd op tafel stond......geld voor zoiets duurs als
>>die prachtige doorzichtige levertraandruppels hadden ze bij ons
>>niet..Ovomaltine kregen we van oma of werd gekocht als mijn vader een keer
>>overwerk had en met een pot moest je dus heel lang doen......(het kon mij
>>niet lang genoeg duren want ik vond het smerig.......:))
>>
>>Tussen niet breed en armoe zit een wereld van verschil hoor :)
>
>Ach ja, je hebt altijd baas boven baas.

Trek je trouwens maar even niet te veel van mij aan, ik ben in een te
slecht humeur.
--
Bauk/je
www.delachendepanda.nl

Danuta

unread,
Dec 11, 2008, 4:21:36 PM12/11/08
to
On 11-12-2008 22:14, in article qk03k499h6h70h68v...@4ax.com,

"de lachende panda" <delache...@homeditweghalen.nl> wrote:

> Trek je trouwens maar even niet te veel van mij aan, ik ben in een te
> slecht humeur.


Doe ik niet hoor........ik trok even een wenkbrauw op maar bedacht dat ik
armoe niet echt kan waarderen maar een ander misschien wel.......:)

Ik heb net voor hub een koffie gemaakt met een flinke hoeveelheid Pisa
erin.....steek zelf nog even een peuk op want ook ik zit even niet goed in
mijn vel....slechte tijd zo voor de kerst om verdrietig te zijn..lijkt wel
of het dan verdubbeld wordt........

Dus..zullen we samen koekjes bakken.......? (soort zoete broodjes :))

de lachende panda

unread,
Dec 11, 2008, 4:23:16 PM12/11/08
to
On Thu, 11 Dec 2008 22:21:36 +0100, Danuta <ne...@danuta.nl> wrote:

>Dus..zullen we samen koekjes bakken.......? (soort zoete broodjes :))

Is goed. :-)
Ik kreeg net van de week een bijzonder, zoet recept van Maya. Wil je
het ook? Het is niet alleen zoet maar ook heel geestig.
--
Bauk/je
www.delachendepanda.nl

de lachende panda

unread,
Dec 11, 2008, 4:24:58 PM12/11/08
to
On Thu, 11 Dec 2008 22:21:36 +0100, Danuta <ne...@danuta.nl> wrote:

>Ik heb net voor hub een koffie gemaakt met een flinke hoeveelheid Pisa
>erin.....

Wat is Pisa trouwens?

En nog even wat anders over hoge bloeddruk, o nee, daar ging het hier
niet over. Dan maar even terug naar nl.gezondheid.medisch.
--
Bauk/je
www.delachendepanda.nl

Danuta

unread,
Dec 11, 2008, 4:26:55 PM12/11/08
to
On 11-12-2008 22:23, in article h313k4hscsvuvqaho...@4ax.com,

"de lachende panda" <delache...@homeditweghalen.nl> wrote:

> On Thu, 11 Dec 2008 22:21:36 +0100, Danuta <ne...@danuta.nl> wrote:
>
>> Dus..zullen we samen koekjes bakken.......? (soort zoete broodjes :))
>
> Is goed. :-)
> Ik kreeg net van de week een bijzonder, zoet recept van Maya. Wil je
> het ook? Het is niet alleen zoet maar ook heel geestig.


Altijd goed........kan wel wat humor gebruiken.......:)

de lachende panda

unread,
Dec 11, 2008, 4:32:08 PM12/11/08
to
On Thu, 11 Dec 2008 22:26:55 +0100, Danuta <ne...@danuta.nl> wrote:

>>> Dus..zullen we samen koekjes bakken.......? (soort zoete broodjes :))
>>
>> Is goed. :-)
>> Ik kreeg net van de week een bijzonder, zoet recept van Maya. Wil je
>> het ook? Het is niet alleen zoet maar ook heel geestig.
>
>
>Altijd goed........kan wel wat humor gebruiken.......:)

OK, ik mail je. Naar 'news@' etc.?

--
Bauk/je
www.delachendepanda.nl

Danuta

unread,
Dec 11, 2008, 4:36:47 PM12/11/08
to
On 11-12-2008 22:32, in article 8e13k4taj8qvbscjf...@4ax.com,

"de lachende panda" <delache...@homeditweghalen.nl> wrote:

Yep, valid emailadres :)

de lachende panda

unread,
Dec 11, 2008, 4:38:52 PM12/11/08
to
On Thu, 11 Dec 2008 22:36:47 +0100, Danuta <ne...@danuta.nl> wrote:

>>> Altijd goed........kan wel wat humor gebruiken.......:)
>>
>> OK, ik mail je. Naar 'news@' etc.?
>
>Yep, valid emailadres :)

Hij is al onderweg.

--
Bauk/je
www.delachendepanda.nl

bestweter

unread,
Dec 11, 2008, 4:39:46 PM12/11/08
to

"DD" <reply...@zeelandnet.nl> schreef in bericht
news:mn.5ccd7d8cb...@zeelandnet.nl...

> Na rijp beraad schreef Danuta :
> > On 11-12-2008 17:28, in article ghrf31$itb$1...@nl-news.euro.net, "Tonny"
> > <tonny@stuurgeenonzininvalid .> wrote:
> >
> >> Wij kregen het in onze kindertijd voor het slapen gaan, mijn moeder
klutste
> >> er dan ook nog een ei door ;-( ik weet niet meer welke goede
eiegenschappen
> >> er aan werden toegeschreven maar smerig dat het was!
> >
> > :) Het was na de oorlog het goedkoopste vitaminepreparaat naast
> > levertraan.......ik was blij toen ze bij ons thuis overgingen op
Sanostol
> > toen ik een jaar of 11 was :)
>
> Ik kan me nog televisiereclames herinneren waarin gezegd werd dat alle
> grote sporters zo goed waren door Ovomaltine. Ik heb het nooit gekocht,
> het spul is smerig duur!
>
> DD (houdt het bij koffie en warme chocolade van Droste cacao)
>
>

Niet die van Blooker?


de lachende panda

unread,
Dec 11, 2008, 4:41:44 PM12/11/08
to
On Thu, 11 Dec 2008 22:39:46 +0100, "bestweter" <best...@nottent.nl>
wrote:

>> DD (houdt het bij koffie en warme chocolade van Droste cacao)
>>
>>
>
>Niet die van Blooker?

Alleen om half elf 's morgens (Blookertijd).
--
Bauk/je
www.delachendepanda.nl

bestweter

unread,
Dec 11, 2008, 4:51:09 PM12/11/08
to

"de lachende panda" <delache...@homeditweghalen.nl> schreef in bericht
news:7823k4h5kq3pebmqp...@4ax.com...

> On Thu, 11 Dec 2008 22:39:46 +0100, "bestweter" <best...@nottent.nl>
> wrote:
>
> >> DD (houdt het bij koffie en warme chocolade van Droste cacao)
> >>
> >>
> >
> >Niet die van Blooker?
>
> Alleen om half elf 's morgens (Blookertijd).
>


Nog steeds: http://www.blooker.nl/nl-geschiedenis.html


de lachende panda

unread,
Dec 11, 2008, 4:53:33 PM12/11/08
to
On Thu, 11 Dec 2008 22:51:09 +0100, "bestweter" <best...@nottent.nl>
wrote:

>> >> DD (houdt het bij koffie en warme chocolade van Droste cacao)
>> >>
>> >>
>> >
>> >Niet die van Blooker?
>>
>> Alleen om half elf 's morgens (Blookertijd).
>>
>
>
>Nog steeds: http://www.blooker.nl/nl-geschiedenis.html

Leuk, dank je.
--
Bauk/je
www.delachendepanda.nl

pleerol

unread,
Dec 11, 2008, 5:16:29 PM12/11/08
to
Cecile schreef:

> Poecilia sprak ons toe:
>> Het heette inderdaad gezond te zijn, wij hadden thuis ook elk een fles
>> levertraan in de koelkast staan en er werd van ons verwacht dat we
>> daar elke dag een flinke slok van zouden nemen.
>> PR
>
> Nemen? Het werd ons gewoon in de strot gegoten... neus dicht en je wilde
> daarna wel heel snel in slaap vallen om niet aan de vieze smaak te
> hoeven denken. Twee vliegen in één klap dus :-)

Wij kregen Sinatran. Dat smaakte ook naar levertraan, maar dat werd
gemaskeerd door een of ander smerig
synthetisch sinaasappelsmaakje.....

--
groeten, pleerol (pleelol, in het Chinees) :-)
If your feet smell and your nose runs - you're built upside down.

Willem-Jan Markerink

unread,
Dec 11, 2008, 7:42:18 PM12/11/08
to
"Linea Recta" <mccm...@abc.invalid> wrote in
news:4940fbfc$0$197$e4fe...@news.xs4all.nl:

>
> Wat ovomaltine is weet ik niet, maar in plaats van rommel die al 2 jaar
> over de houdbaarheidsdatum is te vreten, zou ik eventueel indien nodig
> subsidie aanvragen om me een verse verpakking hoogwaardige cacao te
> veroorloven. Bijkomend voordeel: gebruik van hamer en handdoek kan dan
> ook achterwege blijven.
>

Lieden die etenswaren weggooien louter omdat de UTH dat aangeeft zouden op
water en brood gezet moeten worden.

--
Bye,

Willem-Jan Markerink

The desire to understand
is sometimes far less intelligent than
the inability to understand

<w.j.ma...@a1.nl>
[note: 'a-one' & 'en-el'!]

Willem-Jan Markerink

unread,
Dec 11, 2008, 7:57:06 PM12/11/08
to
Danuta <ne...@danuta.nl> wrote in news:C56718AE.4AFC4%ne...@danuta.nl:

Volgens mij zijn jullie allemaal het spoor goed bijster.
Dit is de elite der Zwitserse cacao-produkten.

Zag een tijdje terug overigens wel iets dat er qua spelling op leek, Ovaltine
oid, maar dat leek me meer een moderne namaak-cloon, niet iets van vroeger.

Van Ovomaltine bestaat overigens ook een banaan-variant, en wellicht nog een
neutrale, en die hebben idd een ietwat curieuze smaak.

Ovomaltine heeft als chocolade-melk een echte 'hartige' cacao-smaak, itt die
laffe flessenzooi van Frisia & Co.
Beetje kaneel er door, en je hebt de perfekt incarnatie van vloeibare cacao.

In Mexico, en waarschijnlijk meer Latijns/Centraal-Amerikaanse landen, is de
standaard 'chocolat caliente' overigens ook een stuk beter te pruimen dan
hier, waarschijnlijk met dank aan de Maya's.

(die met chili heb ik helaas nog niet mogen proeven)

http://www.foodtimeline.org/foodmaya.html

Willem-Jan Markerink

unread,
Dec 11, 2008, 8:10:27 PM12/11/08
to
de lachende panda <delache...@homeditweghalen.nl> wrote in
news:kjb2k41nfoh70smlu...@4ax.com:

> On 10 Dec 2008 22:36:29 GMT, "Willem-Jan Markerink"
> <w.j.ma...@a1.nl> wrote:
>
>>En nou wil ik best geloven dat je zoiets kunt fabrieken door er water bij
>>in te kieperen, maar helemaal uit zichzelf, dop dicht, louter door de
>>luchtvochtigheid?
>
> Zit het niet in een bus die van materiaal gemaakt is dat kleine
> hoeveelheden lucht doorlaat? Dus bijv. van papier met een aluminium
> binnenkant? Dan wil het twee jaar na dato wel vochtig zijn, lijkt me.

Op het oog is het puik kunststof, en het zou knap achterlijk zijn van de
fabrikant om lucht/vochtdoorlatend kunststof te gebruiken....helemaal
als'ie onder de dop nog een extra alu-afdichting toevoegt.
Zal de dop nog eens inspecteren, misschien is de pakking/afdichting daar
uit verdwenen....en dat het spul hygroscopisch is wil ik best geloven,
volgens mij een stuk hygroscopischer dan gewone cacao (het plakt ook veel
harder aan de vingers, elk beetje vocht doet het dan al van consistentie
veranderen).

De restanten poeder bovenin de bus zijn overigens niet veranderd....net
alsof het spul ook onder invloed van zwaartekracht veranderd.
(en louter die poedervormige restanten sluiten ook uit dat er iemand water
in heeft gedaan, gevolgd door schudden)


Overigens2: de verse brokstukken plakken weer net zo fanatiek aan elkaar
vast, terwijl je zou zeggen dat het contact met verse/drogere? lucht dat
niet plausibel maakt....alsof het spul niet definitief uitgehard is, maar
een zeer taaie stroperige constistentie blijft houden....bizarre rommel.

De brokken lossen na een etmaal weken trouwens wel weer netjes op, zoals
verwacht....tis alleen ook weer niet zo geconcentreerd als ik had
gehoopt....dat was logistiek wellicht nog wel handig geweest, om mee te
nemen op reis....:))

Danuta

unread,
Dec 12, 2008, 2:33:38 AM12/12/08
to
On 12-12-2008 01:57, in article
Xns9B7213D82D3E...@130.133.1.18, "Willem-Jan Markerink"
<w.j.ma...@a1.nl> wrote:

> Volgens mij zijn jullie allemaal het spoor goed bijster.
> Dit is de elite der Zwitserse cacao-produkten.

Nee, de enige die het spoor bijster is ben jij, Ovomaltine was een nepcacao
met toegevoegde vitamines......

Ik heb even wat sites voor je opgezocht als je mij niet wilt geloven:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ovaltine
http://www.ovomaltine.ch/ids/
http://www.dieetteam.be/pages/produit-16-ovomaltine.html

> Zag een tijdje terug overigens wel iets dat er qua spelling op leek, Ovaltine
> oid, maar dat leek me meer een moderne namaak-cloon, niet iets van vroeger.

Ovaltine is de Engelse Ovomaltine en door een schrijffout ooit daar zo
gelanceerd.......daar hadden ze ook de Rich Ovaltine, deze chocolade
bevatte meer chocolade...



> Van Ovomaltine bestaat overigens ook een banaan-variant, en wellicht nog een
> neutrale, en die hebben idd een ietwat curieuze smaak.

Tegenwoordig brengt de firma verschillende producten uit.......



> Ovomaltine heeft als chocolade-melk een echte 'hartige' cacao-smaak, itt die
> laffe flessenzooi van Frisia & Co.
> Beetje kaneel er door, en je hebt de perfekt incarnatie van vloeibare cacao.

Ovomaltine heeft weinig met cacao te maken, zit nog geen 9 % mager
chocolade product in en mag zeker de naam chocolade niet dragen...... de
hartige smaak komt van het afvalproduct gerstemoutextract......en mag je
niet vergelijken met een product met voldoende chocolade om de naam te mogen
dragen van chocolade......



> In Mexico, en waarschijnlijk meer Latijns/Centraal-Amerikaanse landen, is de
> standaard 'chocolat caliente' overigens ook een stuk beter te pruimen dan
> hier, waarschijnlijk met dank aan de Maya's.

Dat is de smaak die men wel of niet heeft voor chocolade.....er zijn veel
verschillende soorten die hun weg tegenwoordig ook steeds meer vinden naar
de westerse wereld...vroeger had men een voorkeur voor de romige
melksoortachtigen, tegenwoordig meer de rijke donkere bittere varianten.....

Danuta

unread,
Dec 12, 2008, 2:34:20 AM12/12/08
to
On 12-12-2008 02:10, in article
Xns9B72161AFE48...@130.133.1.18, "Willem-Jan Markerink"
<w.j.ma...@a1.nl> wrote:

> Overigens2: de verse brokstukken plakken weer net zo fanatiek aan elkaar
> vast, terwijl je zou zeggen dat het contact met verse/drogere? lucht dat
> niet plausibel maakt....alsof het spul niet definitief uitgehard is, maar
> een zeer taaie stroperige constistentie blijft houden....bizarre rommel.

Het is bijna 40 % suiker..........

de lachende panda

unread,
Dec 12, 2008, 3:52:00 AM12/12/08
to
On 12 Dec 2008 00:57:06 GMT, "Willem-Jan Markerink"
<w.j.ma...@a1.nl> wrote:

>Volgens mij zijn jullie allemaal het spoor goed bijster.
>Dit is de elite der Zwitserse cacao-produkten.
>
>Zag een tijdje terug overigens wel iets dat er qua spelling op leek, Ovaltine
>oid, maar dat leek me meer een moderne namaak-cloon, niet iets van vroeger.

Volgens mij is dat de merknaam in Engelssprekende landen. Mijn Engelse
vrienden noemen het altijd zo. En dat herinner ik me al van tientallen
jaren terug. Dus niet iets moderns.
--
Bauk/je
www.delachendepanda.nl

DD

unread,
Dec 12, 2008, 5:53:10 AM12/12/08
to
bestweter formuleerde op donderdag :

Die vind ik minder lekker.

DD (fan van 'de zuster van Droste')

DD

unread,
Dec 12, 2008, 5:55:43 AM12/12/08
to
Op 11-12-2008, heeft pleerol verondersteld :

> Cecile schreef:
>> Poecilia sprak ons toe:
>>> Het heette inderdaad gezond te zijn, wij hadden thuis ook elk een fles
>>> levertraan in de koelkast staan en er werd van ons verwacht dat we
>>> daar elke dag een flinke slok van zouden nemen.
>>> PR
>>
>> Nemen? Het werd ons gewoon in de strot gegoten... neus dicht en je wilde
>> daarna wel heel snel in slaap vallen om niet aan de vieze smaak te hoeven
>> denken. Twee vliegen in één klap dus :-)
>
> Wij kregen Sinatran. Dat smaakte ook naar levertraan, maar dat werd
> gemaskeerd door een of ander smerig
> synthetisch sinaasappelsmaakje.....

Die kreeg ik ook! En later die davitamon-parels. Mijn broertje beet een
keer zo'n parel stuk, VIES dat hij het vond!

DD (geen fan van extra vitamines)

Richard van Ouwerkerk

unread,
Dec 12, 2008, 9:22:23 AM12/12/08
to
Poecilia ramde uit zijn/haar toetsenbord :
> "Linea Recta" <mccm...@abc.invalid> schreef in bericht
> news:4940fbfc$0$197$e4fe...@news.xs4all.nl...

>> Wat ovomaltine is weet ik niet, maar in plaats van rommel die al 2 jaar
>> over de houdbaarheidsdatum is te vreten, zou ik eventueel indien nodig
>> subsidie aanvragen om me een verse verpakking hoogwaardige cacao te
>> veroorloven. Bijkomend voordeel: gebruik van hamer en handdoek kan dan ook
>> achterwege blijven.
>>
>>
> ovomaltine is een op chocolademelk lijkend product uit zwitserland, vroegah
> hadden wij dat ook wel eens thuis, maar ik was er niet dol op, laten we
> zeggen, het was het net niet in vergelijking met chocolademelk
> PR

Lang geleden, voor WOII, stond er in het Handelsblad een stripverhaal
over Bruintje Beer, Wim Das en Freddie Snuit. In de boekjes die ervan
verkocht werden stonden advertenties voor Ovomaltine of Ovaltine, dat
weet ik niet meer. Bruintje Beer kreeg van zijn moeder Ovomaltine te
drinken en dat moest ik natuurlijk ook. Het is bij 1 keer gebleven want
het smaakte erg vies vergeleken bij chocolademelk (wat ook in flesjes
verkrijgbaar was onder de naam Fosco).
Ik wist niet dat het 70 jaar later nog bestond.
vrgr, Richard


Willem-Jan Markerink

unread,
Dec 12, 2008, 4:33:47 PM12/12/08
to
de lachende panda <delache...@homeditweghalen.nl> wrote in
news:ff94k4lfq3ga98d5r...@4ax.com:

Zag het volgens mij bij Lidl of Aldi (NL of BRD), dus het leek mij
merktechnisch niet al te kosher....:))

Willem-Jan Markerink

unread,
Dec 12, 2008, 4:35:08 PM12/12/08
to
Danuta <ne...@danuta.nl> wrote in news:C567D28C.4B04C%ne...@danuta.nl:

Ja, maar suiker is van zichzelf niet per definitie stroperig (al is
basterdsuiker ook knap bizar spul), dus dat wordt nog door iets anders
veroorzaakt.

Willem-Jan Markerink

unread,
Dec 12, 2008, 5:08:00 PM12/12/08
to
Danuta <ne...@danuta.nl> wrote in news:C567D262.4B04B%ne...@danuta.nl:

> On 12-12-2008 01:57, in article
> Xns9B7213D82D3E...@130.133.1.18, "Willem-Jan Markerink"
> <w.j.ma...@a1.nl> wrote:
>
>> Volgens mij zijn jullie allemaal het spoor goed bijster.
>> Dit is de elite der Zwitserse cacao-produkten.
>
> Nee, de enige die het spoor bijster is ben jij, Ovomaltine was een
> nepcacao met toegevoegde vitamines......
>
> Ik heb even wat sites voor je opgezocht als je mij niet wilt geloven:
> http://en.wikipedia.org/wiki/Ovaltine
> http://www.ovomaltine.ch/ids/
> http://www.dieetteam.be/pages/produit-16-ovomaltine.html
>
>> Zag een tijdje terug overigens wel iets dat er qua spelling op leek,
>> Ovaltine oid, maar dat leek me meer een moderne namaak-cloon, niet iets
>> van vroeger.
>
> Ovaltine is de Engelse Ovomaltine en door een schrijffout ooit daar zo
> gelanceerd.......daar hadden ze ook de Rich Ovaltine, deze chocolade
> bevatte meer chocolade...

Ik weet het niet hoor, wellicht is de goegemeente alhier niet in staat om
zelf de juiste/smakelijke verhouding Ovomaltine/melk te bepalen, maar nog
meer cacao-smaak dan dit doet zelfs een dood paard herrijzen, of je krijgt
de lepel niet meer rond.

Zal eens kijken wat de pot zelf zegt over de dosering....
Zelfs droog is het goed te pruimen, ware het niet dat het ook dan zo
plakkerig reageert op water, itt Benbo & Co.

Hmm....ook de pot schrijft 2 eetlepels per beker, dus daar kan het niet aan
liggen (altijd gedacht dat ik nogal riant doseerde, dat blijkt dus niet het
geval....keurig, WJ, eindelijk eens iets volgens voorschrift....;))


>> Van Ovomaltine bestaat overigens ook een banaan-variant, en wellicht
>> nog een neutrale, en die hebben idd een ietwat curieuze smaak.
>
> Tegenwoordig brengt de firma verschillende producten uit.......
>
>> Ovomaltine heeft als chocolade-melk een echte 'hartige' cacao-smaak,
>> itt die laffe flessenzooi van Frisia & Co.
>> Beetje kaneel er door, en je hebt de perfekt incarnatie van vloeibare
>> cacao.
>
> Ovomaltine heeft weinig met cacao te maken, zit nog geen 9 % mager
> chocolade product in en mag zeker de naam chocolade niet dragen...... de
> hartige smaak komt van het afvalproduct gerstemoutextract......en mag je
> niet vergelijken met een product met voldoende chocolade om de naam te
> mogen dragen van chocolade......

Ja nog even, en je voegt je bij de lieden die om dezelfde reden witte
chocolade verfoeien....;))

Overigens zit er wel degelijk 10% mager cacaopoeder in, volgens de opdruk.

De vraag is vervolgens ook of je, in verhouding (tov 2 eetlepels a 10%),
ueberhaupt wel zoveel meer 'echte' cacao wilt toevoegen.

Niet dat ik de zuid-europese variant niet waardeer, een reep chocola onder
de expresso-pijp (en dan dopen met een croissantje).
(vreemd genoeg kennen de Mexicanen deze variant niet met hun zoete frituur-
deeg-stengels, maar juist wel met dunne chocolade-melk....(soppen ipv
dopen, flut dus....;)))



>> In Mexico, en waarschijnlijk meer Latijns/Centraal-Amerikaanse landen,
>> is de standaard 'chocolat caliente' overigens ook een stuk beter te
>> pruimen dan hier, waarschijnlijk met dank aan de Maya's.
>
> Dat is de smaak die men wel of niet heeft voor chocolade.....er zijn
> veel verschillende soorten die hun weg tegenwoordig ook steeds meer
> vinden naar de westerse wereld...vroeger had men een voorkeur voor de
> romige melksoortachtigen, tegenwoordig meer de rijke donkere bittere
> varianten.....

Krek Ovomaltine....:))

Willem-Jan Markerink

unread,
Dec 12, 2008, 5:09:36 PM12/12/08
to
Richard van Ouwerkerk <richard@een_of_andere_mailserver.nl> wrote in
news:mn.639a7d8cc...@eenofanderemailserver.nl:

Als je het hoog boven op een Zwitserse skipiste kunt krijgen, dan zal het
toch wel iets meer zijn dan iedereen hier nu doet voorkomen....:))

Danuta

unread,
Dec 12, 2008, 5:25:50 PM12/12/08
to
On 12-12-2008 22:35, in article
Xns9B72E5BD7414...@130.133.1.18, "Willem-Jan Markerink"
<w.j.ma...@a1.nl> wrote:

> Ja, maar suiker is van zichzelf niet per definitie stroperig (al is
> basterdsuiker ook knap bizar spul), dus dat wordt nog door iets anders
> veroorzaakt.

Suiker is hygroscopisch, het gerstemoutextract is ook normalerwijs kleverig
spul......

Danuta

unread,
Dec 12, 2008, 5:28:38 PM12/12/08
to
On 12-12-2008 23:08, in article
Xns9B72EB5015B4...@130.133.1.18, "Willem-Jan Markerink"
<w.j.ma...@a1.nl> wrote:

> Krek Ovomaltine....:))

Viezerd...echte donkere pure chocolade heeft een cacaogehalte boven de
70%......

Ovomaltine is gesuikerde afval.........

Danuta

unread,
Dec 12, 2008, 5:30:19 PM12/12/08
to
On 12-12-2008 23:09, in article
Xns9B72EB959649...@130.133.1.18, "Willem-Jan Markerink"
<w.j.ma...@a1.nl> wrote:

> Als je het hoog boven op een Zwitserse skipiste kunt krijgen, dan zal het
> toch wel iets meer zijn dan iedereen hier nu doet voorkomen....:))

Moet je eens tegen een Zwitser zeggen dat Ovomaltine een prima Zwitsers
chocoladeproduct is.............dan dondert ie je met kop en kont van
diezelfde skipiste af.........

Willem-Jan Markerink

unread,
Dec 12, 2008, 11:17:30 PM12/12/08
to
Danuta <ne...@danuta.nl> wrote in news:C568A37E.4B0CE%ne...@danuta.nl:

> On 12-12-2008 22:35, in article
> Xns9B72E5BD7414...@130.133.1.18, "Willem-Jan Markerink"
> <w.j.ma...@a1.nl> wrote:
>
>> Ja, maar suiker is van zichzelf niet per definitie stroperig (al is
>> basterdsuiker ook knap bizar spul), dus dat wordt nog door iets anders
>> veroorzaakt.
>
> Suiker is hygroscopisch,

Da's iig in de HTK-variant niet waar, dat kun je rustig in een open
suikerpotje in de kast zetten....voordat dat hard is geworden ben je vele
weken verder (en dan is het nog steeds geen beton).

> het gerstemoutextract is ook normalerwijs kleverig
> spul......

Dat zou de crux wel eens kunnen zijn dan....alleen kleverig, of ook nog eens
hygroscopisch?

Willem-Jan Markerink

unread,
Dec 12, 2008, 11:19:41 PM12/12/08
to
Danuta <ne...@danuta.nl> wrote in news:C568A426.4B0CF%ne...@danuta.nl:

> On 12-12-2008 23:08, in article
> Xns9B72EB5015B4...@130.133.1.18, "Willem-Jan Markerink"
> <w.j.ma...@a1.nl> wrote:
>
>> Krek Ovomaltine....:))
>
> Viezerd...echte donkere pure chocolade heeft een cacaogehalte boven de
> 70%......

Ja, maar nou in verhouding, als eetlepeldosering in een glas
chocolademelk?....;))


> Ovomaltine is gesuikerde afval.........

Volgens mij noemt Xaviera Hollander het zelfs in 1 van haar boeken, en toch
echt in een hele andere context....:))))

Willem-Jan Markerink

unread,
Dec 12, 2008, 11:22:57 PM12/12/08
to
Danuta <ne...@danuta.nl> wrote in news:C568A48B.4B0D0%ne...@danuta.nl:

Mijn eerste witte chocolade-candy-reep mocht ik ooit op een Oostenrijkse
piste ontwaren, dus mij leidt je toch echt niet zomaar om de tuin, laat staan
van de piste....;))

PP

unread,
Dec 13, 2008, 2:59:18 AM12/13/08
to
de lachende panda schreef op donderdag 11-12-2008 in
<8e13k4taj8qvbscjf...@4ax.com>:
> On Thu, 11 Dec 2008 22:26:55 +0100, Danuta <ne...@danuta.nl> wrote:
>
>>>> Dus..zullen we samen koekjes bakken.......? (soort zoete broodjes :))
>>>
>>> Is goed. :-)
>>> Ik kreeg net van de week een bijzonder, zoet recept van Maya. Wil je
>>> het ook? Het is niet alleen zoet maar ook heel geestig.

>>
>>
>> Altijd goed........kan wel wat humor gebruiken.......:)
>
> OK, ik mail je. Naar 'news@' etc.?

Waarom niet gewoon naar nl.culinair? Daar kunnen we wel wat recepten
gebruiken!

--
http://www.pm3.nl Recepten- en familiepagina
http://www.pm3.nl/weblog Dagboek van een huisman


Danuta

unread,
Dec 13, 2008, 3:44:19 AM12/13/08
to
On 13-12-2008 05:19, in article
Xns9B7336301D79...@130.133.1.18, "Willem-Jan Markerink"
<w.j.ma...@a1.nl> wrote:

> Ja, maar nou in verhouding, als eetlepeldosering in een glas
> chocolademelk?....;))


Zoveel als je maar wilt.......er zijn mensen die chocolademelk drinken, er
zijn mensen die chocoladedrank drinken..en alles daartussen, voor zover ik
weet drinkt men in zuid amerika de chocolade vaak zonder melk
toevoeging.....

Toen ik in Zwitserland woonde, erg erg lang gelden, heb ik wel eens bij
boeren chocolademelk gedronken die men maakte van schilfers donkere
chocolade (geraspt van een groot blok bakkerschcolade (pure ongesuikerde
chocolade), heet water en daarna wat room en suiker toegevoegd...

Hier in Nederland de ouderwetse manier om van cacaopoeder/suiker en wat melk
een papje maken en dan aanvullen met hete melk maar ook daar zijn weer
genoeg varianten van (heet water, heet water/melkmix, hete melk, hete melk
met wat toegevoegde room, weinig cacao, medium, veel, toegevoegde
chocoladesnippers en eht nieuwste is dure brokjes aparte superdonkere
chocolade (van verschillende delen van de cacaomarkt)oplossen in hete
magere, halfvolle of volle melk........

> Volgens mij noemt Xaviera Hollander het zelfs in 1 van haar boeken, en toch
> echt in een hele andere context....:))))

Pfff........lelijkste hoer van Nederland toch....?:)

Danuta

unread,
Dec 13, 2008, 3:47:34 AM12/13/08
to
On 13-12-2008 05:22, in article
Xns9B7336BE396C...@130.133.1.18, "Willem-Jan Markerink"
<w.j.ma...@a1.nl> wrote:

> Mijn eerste witte chocolade-candy-reep mocht ik ooit op een Oostenrijkse
> piste ontwaren, dus mij leidt je toch echt niet zomaar om de tuin, laat staan
> van de piste....;))

:) de eerste keer dat ik bij een Zwitserse piste was werd ik redelijk
bezopen........ (skien liet ik over aan mijn vrienden.......)

Danuta

unread,
Dec 13, 2008, 4:07:28 AM12/13/08
to
On 13-12-2008 08:59, in article mn.6a1b7d8cb...@home.nl.invalid,
"PP" <p...@home.nl.invalid> wrote:

> Waarom niet gewoon naar nl.culinair? Daar kunnen we wel wat recepten
> gebruiken!


Omdat het meer een verhaal is dan een recept, maar als ik het recept heb
uitgeprobeerd (binnenkort) dan zet ik het wel even hier neer......:)

Wel een simpel recept voor wat gisteren erg goed viel hier......


Alles op kamertemp:

1 flink ei
60 gram zachte roombote,
55 gram bloem plus 5 gram custardpoeder
60 gram basterdsuiker
paar druppel amamndelextract.

Alles samenvoegen en in een minuutje een cakebeslag van mixen.
In een plat (ingevet)blik geven en uitspreiden (doorsnee 18/20cm).

Nu over de top spijs raspen tot alles bijna bedekt is en daarna een eetlepel
amandelschilfers verdelen.

Bakken bij 150 graden hetelucht of 25 graden hoger in een conventionele oven
tot gaar en goud bruin ( plusminus 25/30 min)

In een pannetje 1 el amaretto opwarmen, daar 2 el poedersuiker aan toe
voegen tot alles opgelost, dit verdelen over de top van de cake....af laten
koelen in het blik op een rooster.....

Warm kun je eht opdienen met een bolletje ijs, koud in wedges gesneden
zonder of met wat slagroom.

Willem-Jan Markerink

unread,
Dec 13, 2008, 2:40:10 PM12/13/08
to
Danuta <ne...@danuta.nl> wrote in news:C567D28C.4B04C%ne...@danuta.nl:

Hmm....dat percentage lees ik nergens, wel 74,6% koolhydraten, versus 36%
gerstemout-extract....restant, a 37,6%, zou dan suiker moeten zijn?
(gewichtspercentages)

Ik geef toe, itt 99,99% van elke mij voorgeschotelde warme cacao heb ik bij
Ovomaltine nooit de neiging om er nog eens een lading suiker in te storten
(bij laffe smaken a la Frisia & Co echter des te meer....da's standaard
potdomme zelfs verantwoord voor kindergebitjes, da's het ultieme
dieptepunt!....;))

Willem-Jan Markerink

unread,
Dec 13, 2008, 2:46:22 PM12/13/08
to
Danuta <ne...@danuta.nl> wrote in news:C5693473.4B0FB%ne...@danuta.nl:

Haar toenmalige baas (NL-ambassadeur/consul te NY) meldde mij ooit dat'ie
het een mieters mens vond....;))
Maar de desbetreffende man is later waarschijnlijk ook niet voor niets de
risee van het CD geworden....:))

Willem-Jan Markerink

unread,
Dec 13, 2008, 2:49:20 PM12/13/08
to
Danuta <ne...@danuta.nl> wrote in news:C5693536.4B0FD%ne...@danuta.nl:

Ja, die lieden heb ik ook in de (verre) kennissenkring.
Parkeren elk jaar keurig ende manmoedigh de ski's in de ski-kelder te
Oostenrijk, om die vervolgens 2-3 weken lang niet aan te raken, tot men
huiswaarts keert.

Alleen hardnekkige zombies willen in dergelijke oorden dood gevonden worden.

Danuta

unread,
Dec 13, 2008, 4:18:16 PM12/13/08
to
On 13-12-2008 20:49, in article
Xns9B73D3CD8F9F...@130.133.1.18, "Willem-Jan Markerink"
<w.j.ma...@a1.nl> wrote:

> Ja, die lieden heb ik ook in de (verre) kennissenkring.
> Parkeren elk jaar keurig ende manmoedigh de ski's in de ski-kelder te
> Oostenrijk, om die vervolgens 2-3 weken lang niet aan te raken, tot men
> huiswaarts keert.
>
> Alleen hardnekkige zombies willen in dergelijke oorden dood gevonden worden.

:) Ik ga volgend jaar in de buurt van een skipiste wonen maar ook dan geen
skien voor mij.....(lichamelijk niet mogelijk) en intussen ook geen drank
meer.......(helaas)..

Maar gelukkig vind ik het prachtig om naar te kijken en ben ik dol op koken
voor gasten dus dat komt vast wel goed......:P

Danuta

unread,
Dec 13, 2008, 4:19:27 PM12/13/08
to
On 13-12-2008 20:40, in article
Xns9B73D23FA386...@130.133.1.18, "Willem-Jan Markerink"
<w.j.ma...@a1.nl> wrote:

> Hmm....dat percentage lees ik nergens, wel 74,6% koolhydraten, versus 36%
> gerstemout-extract....restant, a 37,6%, zou dan suiker moeten zijn?
> (gewichtspercentages)

Ehm..ik wil niet vervelend zijn hoor....maar suiker=koolhydraten..alle
suikers zijn dat:)

Danuta

unread,
Dec 13, 2008, 4:21:09 PM12/13/08
to
On 13-12-2008 20:46, in article
Xns9B73D34C5827...@130.133.1.18, "Willem-Jan Markerink"
<w.j.ma...@a1.nl> wrote:

> Haar toenmalige baas (NL-ambassadeur/consul te NY) meldde mij ooit dat'ie
> het een mieters mens vond....;))
> Maar de desbetreffende man is later waarschijnlijk ook niet voor niets de
> risee van het CD geworden....:))


Ik heb het boek nooit gelezen maar ik heb d'r wel eens gezien.vond het een
onaangenaam lelijk mens....zo een tante waar je je eigen voor geneert in
foute kleding, make up en manieren...:)

Richard van Ouwerkerk

unread,
Dec 14, 2008, 6:17:29 AM12/14/08
to
En het gebeurde dat Willem-Jan Markerink zeide :

Ik ken haar nog van school. Aardig meisje, Vera. Ze moet nu tegen de 70
lopen.
vrgr, Richard
vrgr,


de lachende panda

unread,
Dec 14, 2008, 7:50:34 AM12/14/08
to
On Sat, 13 Dec 2008 08:59:18 +0100, PP <p...@home.nl.invalid> wrote:

>>>>> Dus..zullen we samen koekjes bakken.......? (soort zoete broodjes :))
>>>>
>>>> Is goed. :-)
>>>> Ik kreeg net van de week een bijzonder, zoet recept van Maya. Wil je
>>>> het ook? Het is niet alleen zoet maar ook heel geestig.
>>>
>>>
>>> Altijd goed........kan wel wat humor gebruiken.......:)
>>
>> OK, ik mail je. Naar 'news@' etc.?
>
>Waarom niet gewoon naar nl.culinair? Daar kunnen we wel wat recepten
>gebruiken!

Ik 'zit' zelf niet op nl.culinair, vandaar, maar ik zie dat Danuta 't
zal regelen indien smakelijk bevonden. :-)

--
Bauk/je
www.delachendepanda.nl

PP

unread,
Dec 14, 2008, 8:04:23 AM12/14/08
to
de lachende panda schreef op zondag 14-12-2008 in
<k70ak4dvi9sjtjp6d...@4ax.com>:

Je zit wel op nl.culinair, je crosst er naartoe... ;-)

Willem-Jan Markerink

unread,
Dec 14, 2008, 11:01:16 PM12/14/08
to
Danuta <ne...@danuta.nl> wrote in news:C569E56F.4B130%ne...@danuta.nl:

Ja, maar koolhydraten>suiker....;))

(en ergens moet die gerst ook nog in)

Willem-Jan Markerink

unread,
Dec 14, 2008, 11:07:37 PM12/14/08
to
Danuta <ne...@danuta.nl> wrote in news:C569E5D5.4B131%ne...@danuta.nl:

In De Witte Tijgerin van Hsi Lai wordt middels een zeer frappante theorie
uitgelegd hoe dat zo komt....;))

Willem-Jan Markerink

unread,
Dec 14, 2008, 11:09:53 PM12/14/08
to
Danuta <ne...@danuta.nl> wrote in news:C569E528.4B12F%ne...@danuta.nl:

Leedvermaak schijnt de hoogste vorm van vermaak te zijn ja....;))

> en ben ik dol op
> koken voor gasten dus dat komt vast wel goed......:P

Gaat u daar cateren?....:))

Danuta

unread,
Dec 15, 2008, 4:51:07 AM12/15/08
to
On 15-12-2008 05:09, in article
Xns9B7534863587...@130.133.1.18, "Willem-Jan Markerink"
<w.j.ma...@a1.nl> wrote:

> Leedvermaak schijnt de hoogste vorm van vermaak te zijn ja....;))

Geen beter vermaak dan leedvermaak .....:)

> Gaat u daar cateren?....:))

Hmmm...ik heb 1 dochter (met partner), 1 broer en ik heb 6 zwagers, 7
schoonzusters, 2 schoonouders en 15 nichtjes en neefjes intussen voor een
groot deel voorzien van aanhang en nog een vaste groep vrienden.....en ik ga
dus in de buurt wonen van een skipiste...........

Ik ben dus op zoek naar een groot huis en idem keuken en een paar grote
vrieskisten......:)

Ik ga in het voorjaar kijken naar een grote oude boerderij
(Mölltalergletscher)met 8 slaapkamers die helemaal gerenoveerd moet worden
met een keuken van ongeveer 40 vierkante meter.......en anders eentje in het
Ötztal met 6 slaapkamers.........maar daar hoef ik minder aan op te
knappen.....gelukkig zitten er onder al die familie een aannemer, een
gespecialiseerde timmerman en een paar goede doe ehtzelvers op het gebied
van van alles en nog wat en houden bijna al mijn schoonzusters van
binnenhuisarchitectuur....dus ik kook wel hoor....:)

Danuta

unread,
Dec 15, 2008, 4:51:50 AM12/15/08
to
On 15-12-2008 05:01, in article
Xns9B7533106CAE...@130.133.1.18, "Willem-Jan Markerink"
<w.j.ma...@a1.nl> wrote:

> Ja, maar koolhydraten>suiker....;))
>
> (en ergens moet die gerst ook nog in)

Een deel van die gerst bestaat ook uit koolhydraten.....

Danuta

unread,
Dec 15, 2008, 4:53:29 AM12/15/08
to
On 15-12-2008 05:07, in article
Xns9B753423B328...@130.133.1.18, "Willem-Jan Markerink"
<w.j.ma...@a1.nl> wrote:

> In De Witte Tijgerin van Hsi Lai wordt middels een zeer frappante theorie
> uitgelegd hoe dat zo komt....;))

Hmmm....ken ik niet, zal er eens een tochtje naar de bieb aan wagen (ik neem
tenminste aan dat het een boek is?)

bestweter

unread,
Dec 15, 2008, 5:12:46 AM12/15/08
to

"Willem-Jan Markerink" <w.j.ma...@a1.nl> schreef in bericht
news:Xns9B7533106CAE...@130.133.1.18...

> Danuta <ne...@danuta.nl> wrote in news:C569E56F.4B130%ne...@danuta.nl:
>
> > On 13-12-2008 20:40, in article
> > Xns9B73D23FA386...@130.133.1.18, "Willem-Jan Markerink"
> > <w.j.ma...@a1.nl> wrote:
> >
> >> Hmm....dat percentage lees ik nergens, wel 74,6% koolhydraten, versus
36%
> >> gerstemout-extract....restant, a 37,6%, zou dan suiker moeten zijn?
> >> (gewichtspercentages)
> >
> > Ehm..ik wil niet vervelend zijn hoor....maar suiker=koolhydraten..alle
> > suikers zijn dat:)
>
> Ja, maar koolhydraten>suiker....;))
>
> (en ergens moet die gerst ook nog in)
>
>

Eerder sprak u van "gerstemout-extract" en dat is, hoewel het uiteindelijk
gewonnen is uit gerst, wezenlijk iets anders dan gerst.


Willem-Jan Markerink

unread,
Dec 15, 2008, 10:27:49 AM12/15/08
to
Danuta <ne...@danuta.nl> wrote in news:C56BE7A9.4B1B8%ne...@danuta.nl:

Yep.
Vertaald uit het Engels (van dezelfde schrijver meer titels in het Engels).
Gaat overigens niet specifiek over Xaviera....;))

0 new messages