el Bulli Rosas(girona) Spanje

JACCO

Hallo
Ga in Mei een lang weekend naar Rosas Spanje
Ik zat zo te kijken naar leuke restaurants daar en kwam
El Bulli tegen.
Het restaurant staat in de Top 50 van de wereld en heeft jaarlijks zo`n
400000 reserveringsaanvragen.
Helaas kunnen er maar 8000 een plaats krijgen aan de dis
Is iemand bekend met dit restaurant of met verdere leuke lekkere restaurants
in de omgeving van Rosas.

Mvg Jacco

Jan

Hoi Jacco,

het zal nu nog moeilijker zijn om dit weekend daar te reserveren, want
El Bulli geldt als beste restaurant van de wereld, maar is slechts
geopend van april tot en met oktober. Zonder reservering kun je hier
niet terecht.

Jan

Lloobee

15 jaar geleden was er een heel prettig visrestaurant in het
nabijgelegen Canyelles.

Tonny

"JACCO" <nnn...@hotmail.nl> schreef in bericht
Dan ben je nu al veel te laat om te reserveren Jacco. Het is leuk om eens
mee te maken maar ik ken weinig mensen die een 2de keer reserveren.
Het eten is lekker maar bovenal apart en niets is wat het lijkt maar het is
en blijft een belevenis. Ik dacht dat Ferran Adrià gestop is.
Binnen de brigade die zo lang met hem gewerkt heeft zal ongetwijfeld een
goede vervanger te vinden zijn. Je kunt het natuurlijk altijd proberen maar
mocht een reservering niet lukken dan heb ik wel wat El Bulli-recepten voor
je.
Groet,
Tonny.

Fausto

Jij ben ruim te laat voor een reservering. Normaliter in december open een
telefoon lijn voor reserveringen en na luttele uren is het volgende jaar vol
geboekt. Het is een loterij dat jij tussen kan komen.

Afgelopen 22 februari heeft Ferra Adrian (Chef en eigenaar) tijdens Madrid
fusion dagen aangekondigd de sluiting van "el Bulli" tot 2014 en het concept
van het restaurant veranderen. Het wordt een niet commercieel stichting met
ruimte voor 20 a 25 koks en bedieningspersoneel die als "think tank" zullen
opereren. Het is niet de bedoeling leer doelen te halen maar onderling
ervaringen te wisselen. Hoe en hoeveel eters worden toegelaten vanaf 2014 is
nog niet bekend gedaan.

Hier de link van el Bulli met de aankondiging in het spaans:
http://www.elbulli.com/docs201001/elBulliFundacion_es.pdf

In de omgeving, in de hoofdstad van de provincie Girona heb jij El Celler
van Can Roca. Het is de restaurant dat Kranenburg tijdens de finale van
masterchef NL gekozen heeft voor een masterclas in dessert. Ook 3 Michelin
sterren restaurant. Kijk hier: http://www.cellercanroca.com/PLATS/plats.htm

Aan zee in Llanca: Restaurant hotel Miramar. Kijk hier menu degustación:
http://www.miramar.cat/index.php?option=com_content&view=article&id=56&Itemid=65&lang=es

Succes!!

Fausto

Tonny

"Fausto" <faust...@planet.nl> schreef in bericht

> [...]
> http://www.cellercanroca.com/PLATS/plats.htm
>
> Aan zee in Llanca: Restaurant hotel Miramar. Kijk hier menu degustaci�n:

Wij logeerden in Llansa en hebben eerst bij Miramar gegeten en een paar
dagen daarna in El Bulli , ik moet zeggen dat we
de mg toen meer dan zat waren en geen moleculair schuim en texturas meer
konden zien. In een simpel
visrestaurantje in het haventje van Llansa zijn we weer op krachten gebracht
met een geweldige Zarzuela ;-))
Groet,
Tonny.

Jan

On Fri, 28 Jan 2011 15:17:23 +0100, "Tonny" <ret...@afzender.invalid>
wrote:

Hier kan ik me volledig in vinden Tonny.
Ik heb liever een goed stuk vlees/vis op tafel, dan een paar bolletjes
schuim :-)

Jan

h@wig

On 27 jan, 12:53, "JACCO" <nnn...@hotmail.nl> wrote:

El Bulli is echt een belevenis, maar de hype van moleculair koken is
nu wel over en het gaat dan ook sluiten.

El Celler de Can Roca in Girona moet geweldig zijn, ik kreeg het
adres van iemand die in Rosas woont. Het heeft drie Michelin*** en
het staat op de vierde plaats als 'beste restaurant' van de wereld.
Vergeleken met El Bulli vallen de prijzen mee. Googel maar eens voor
een indruk, de menu's en de beoordelingen etc. Met een beetje geluk
is er nog wel te reserveren.

In Girona is ook een prachtig designhotel met dito restuarant, dat
heet
Can Cristofor. Ziet er ook schitterend uit.
http://www.denisekeus.nl/download/Website/El%20Celler%20de%20Can%20Roca.pdf

Oja, ik neem aan dat je gaat vliegen als het voor een week-end is.
Dan vlieg je misschien wel op Girona?

groet,
Hedwig

Lloobee

On 28 jan, 20:51, "h@wig" <hedwig.duchat...@planet.nl> wrote:

> El Bulli is echt een belevenis, maar de hype van moleculair koken is
> nu wel over en het gaat dan ook sluiten. [...]

De hecho. En op het schiereiland ten oosten van Rosas zijn er
voortreffelijke kleine visrestaurants. En in Figueras had ik een keer
pisto manchego gevolgd door pollo ajillo, zoals de Catalanen dat zelf
willen. In een restaurant dat twee doorgetrokken bovenwoningen was,
helaas ben ik de naam vergeten. Mijn gezellin en ik waren de enige
niet-Catalanen.

JACCO

"h@wig" <hedwig.d...@planet.nl> wrote in message

Ja we vliegen inderdaad op Girona
gr jacco

JACCO

"Tonny" <ret...@afzender.invalid> wrote in message

> [...]

> goede vervanger te vinden zijn. Je kunt het natuurlijk altijd proberen
> maar mocht een reservering niet lukken dan heb ik wel wat El
Hoi Tonny
Ik ging niet echt voor de reservering gezien het aantal aanvragen maar het
lijkt wel interessant
We gaan met 9 vrienden en was benieuwd naar ervaringen met dit restaurant.
Wij zijn meer ven een lekker locaal restaurantje.
Ik had achteraf van vrienden van ons van" Het olde Posthuus" in Ruinen wel
gehoord van El Bulli.
Zij adviseerden ook de visrestaurants in de buurt en natuurlijk de lokale
specialiteiten.
Mvg Jacco

Fausto

Hoi,
Ik denk dat sprake is van praten langs elkaar. Jacco vroeg naar:

"Is iemand bekend met dit restaurant of met verdere leuke lekkere
restaurants in de omgeving van Rosas."
Wel, ik ben bekend met het filiaal: El Bulli Hotel - Hacienda Benazuza,
Sanlucar la Mayor Sevilla Spanje.
Daar o.a. tortillita de camarones en salmorejo loco gegeten. Van het eerst
moet ik zeggen dat in Sevilla zelf heb ik betere beproefd en de versie van
Ferran, helaas, bijna onderaan zat.
Van het tweede gerecht na verschillende ervaringen met salmorejos moet ik
zeggen dat zijn versie heel anders was. Salmorejo is een koude tomaten soep
die moet o.a. naar olijfolie, tomaat, knoflook, gekookte ei en rauwe ham
smaken. De versie van Adria was met sferificaties van olijfolie en zonder
zichtbare gekookt ei. De ham was, qua smaak, ook niet te plaatsen onder
Iberisch, Trevelez of doodgewoon serrano. Dat gezegd hebben moet ik oordelen
dat deze versie verrassend was door de olijfolie sferificatie. Zoiets bracht
een heel aparte sensatie in de mond. De smaken verder niks bijzonders, omdat
met enige afstand gelijk waren aan andere salmorejos.
Voor herhaling vatbaar? Wie weet. Ik zou niet erg vinden nog een keer van
het gericht genieten, maar als iemand mij vraag welke van de twee manieren
van salmorejo mijn voorkeur geniet zou ik zeggen beide.
Verder had ik de indruk dat Jacco ge�nteresseerd was in "de Top 50 van de
wereld ". Dus El Celler van de broeders Can Roca is ook een "interessant"
restaurant.

Naar Jacco toe, i.p.v. Rosas blijft in Girona hoofdstad, zeer "interessant"
restaurants in de omgeving van de markt.

Fausto

"Tonny" <ret...@afzender.invalid> schreef in bericht

Tonny

"Fausto" <faust...@planet.nl> schreef in bericht

Dat is kenmerkend voor El Bulli Fausto, sensatie in de mond en niets lijkt
wat het is. Zo maakt hij ook een "deconstructie"van tortilla, heel
verrassend.
Het is wel zo dat alle gebruikte texturas en alginaten niet helemaal zo
onschuldig zijn als wel wordt beweerd hoewel er natuurlijk maar kleine
hoeveelheden van worden gebruikt.
In een restaurant in Nl. at ik dit weekend als amuse een deconstructie van
hutspot met rookworst, daar waren geen hulpmiddelen aan te pas gekomen
uitgezonderd de kidde.
Daarmee kom je ook een eind.
Groet,
Tonny.