Kalkaanslag in fluitketel

Gerard

Wie o wie kan mij helpen. Hier in het westen zit er veel kalk in het
leidingwater. Wat tot gevolg heeft dat we om het halfjaar een nieuwe
fluitketel moeten moeten kopen omdat er dan stukken troep in je thee water
zit.
Ik heb het al met azijn geprobeerd maar dat heeft niet echt geholpen. Heeft
iemand misschien een goede tip?
Gerard

l.s...@dzh.rws.minvenw.nl

Je kunt bij zaken als marskramer en blokker kleine metalen sponsjes
kopen die je in de fluitketel moet doen.
Als je water gaat koken rolt dit sponsje iedere keer over de bodem van
je fluitketel en schraapt als het ware de kalkafzetting weer weg.
Het is alleen wel aan te raden de ketel nooit helemaal leeg te gieten in
bijvoorbeeld je theepot, want dan komt de losse kalk mee. Maar je
fluitketel gaat wel jaren langer mee.

Lina

-=GRaZzZie=-

nou wat ik altijd doe in mn waterkoker is azijn koken en dan ook even door
laten koken, vervolgens goed omspoelen en nog twee keer gewoon water in
koken en dan kun je hem weer gebruiken, kalkaanslag is dan altijd compleet
weg, dit doe ik ook met koffiezetapparaten e.d.
l.s...@dzh.rws.minvenw.nl heeft geschreven in bericht
<36DBC3C7...@dzh.rws.minvenw.nl>...

-=GRaZzZie=-

slik...ahum...oke...dus azijn helpt niet....kuch....nou ja volgende keer zal
ik niet meer zo enhousiast reageren, maaruh ik snap het niet want bij mij
werkt het wel en dat water bij ons kun je wegzetten van het kalk, je moet er
wel een hele fles ingooien, maaruh goed verder weet ik het echt niet sowwie
:(

Jelles Bode

Azijn helpt wel, allen dan niet de gewone huishoudazijn, maar
schoonmaakazijn. gebruik ik ook voor mijn koffiezetter. wel goed naspoelen.

-=GRaZzZie=- heeft geschreven in bericht
<7bh84k$4e1$1...@news.news-service.com>...

John Meijers

De volgende keer dat je ze tegenkomt. een paar knikkers op de kop tikken.
Gewoon een paar meekoken in je ketel. Stuitert hard genoeg om de kalk
aanslag los te werken.
john.

Gerard heeft geschreven in bericht <7bge9h$srp$1...@news.casema.net>...

J.C. van der Sluijs

Er zijn kleine metalen sponsjes, die de kalk aantrekken.
Je kan zo'n sponsje in de ketel doen, en eens per week of maand kalkvrij
maken.

Succes
Koos
"Gerard" <il...@casema.net> schrijfbewerkingen: > Wie o wie kan mij helpen. Hier in het westen zit er veel kalk in het

Peter Janssen

Gerard schreef:

> [...]
> zit.
> Ik heb het al met azijn geprobeerd maar dat heeft niet echt geholpen. Heeft

Verhit de ketel zonder water totdat hij gloeiend heet is, doe er koud water in
en de kalk springt los. Doe dit niet bij gesoldeerde bodems, die laten los.

Succes!
PJ

--
Vriendelijke groet/kind regards,
Peter Janssen

http://home.wxs.nl/~petjanss

petjanss.vcf

Allard Meerman

Gooi in je nieuwe ketel een paar knikkers (van die ronde glazen dingen),
tijdens het koken gaan ze op-en-neer stuiteren en voorkomen zo dat de
kalk aan de bodem hecht.

Een stalen schuursponsje erin proppen werkt ook (wel zonder zeep, geen
staalwol), de kalk hecht zich aan het sponsje ipv de bodem van de ketel.

Allard

L.Jongens

In article <7bge9h$srp$1...@news.casema.net>, il...@casema.net says...

> [...]
>zit.
>Ik heb het al met azijn geprobeerd maar dat heeft niet echt geholpen. Heeft

Na alle woeste aanwijzingen voor het verwijderen van ketelsteen ook nog een
goede raad: onthard het water voor gebruik. Daar krijgt de thee ook een hoop
meer smaak van.
Waterontharders zijn er in twee vormen: een kan met een patroon met
ionenwisselaar er in, water gaat er boven in en komt er onder onthard uit.
Patroon van tijd tot tijd vernieuwen. Verkrijgbaar bij keukenwinkels (en
misschien ook wel gewoon bij blokker). Merk Brita (of zoiets).
En er is een vorm die je op de kraan moet monteren. Heb ik geen ervaring mee,
met de eerste vorm wel.
Groeten,

LeJo

Rik

On Tue, 2 Mar 1999 11:22:21 +0100, "Gerard" <il...@casema.net> wrote:

> [...]
>leidingwater. Wat tot gevolg heeft dat we om het halfjaar een nieuwe
>fluitketel moeten moeten kopen omdat er dan stukken troep in je thee water

Gewoon van die witte korrels in de ketel doen. Die witte korrels die
nromaal gebruikt worden om de wc te ontkalken.
Of wat zoutzuur halen, lost ook de kalk op.

Jeannet

> [...]

>zit.

>Ik heb het al met azijn geprobeerd maar dat heeft niet echt geholpen. Heeft

als je water hebt gekookt, en je houdt wat over het water wel
weggieten, het restje er niet in laten zitten.
Een beetje zout door het (schoonmaak-) azijn doen bij het ontkalken.
--
Groetjes
Jeannet.

dr...@nospamdiploma.com

Op Thu, 04 Mar 1999 13:41:10 GMT, schreef hob...@village.uunet.be
(Rik):

>Gewoon van die witte korrels in de ketel doen. Die witte korrels die
>nromaal gebruikt worden om de wc te ontkalken.
>Of wat zoutzuur halen, lost ook de kalk op.

Niet alleen de kalk. Als je dat wat vaker doet hou je ook geen ketel
meer over....

groeten

Bas
Baarn

Francijn

Om te ontkalken kun je ook het volgende doen: kook een vol keteltje heet,
giet 'm leeg en gooi er loeikoud water in. Dan barst alles los en ben je het
ook kwijt.

phily van den berg

Mijn oma had vroeger altijd een knikker in de ketel tegen de kalkaanslag.
Phily
Rik heeft geschreven in bericht <36de8d20...@news.uunet.be>...

Bert

Bij een huishoudzaak (b.v. Blokker) kan je een rolletje gemaakt van gaas kopen.
Deze doe je in je fluitketel in de kalksteen gaat hier dan in.
Wat ook werkt is een ontkalkingsmagneet om de buis van je waterleiding heen.
Deze is o.a. te koop bijde Gamma, wel duur 45,= t/m 79,=
Deze magneet wordt door de consumentenbond afgeraden om te gebruiken bij
drinkwater, omdat de gevolgen op langer termijn niet bekend zijn.

Groeten

Bert Takens

Marieke

Voor zover ik weet zijn die witte korrels ontzettend bijtend en GIFTIG
Geen aanrader dus lijkt me.
Gewoon (schoonmaak)azijn of van die koffiezetapparatenontkalker van Melitta
lijkt mij een veel beter idee.
En een nacht laten intrekken.
(wel goed naspoelen natuurlijk)