Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Rabarbermoes

182 views
Skip to first unread message

JaneDoe

unread,
May 13, 2003, 3:06:01 PM5/13/03
to
Ik wil voor het eerst sinds jaren weer eens rabarbermoes gaan maken.
Heerlijk.
Voor zover ik me kan herinneren maak ik de rabarber schoon, snijd het in
kleine stukjes, zet het op met water, suiker, kaneel en wat aardbeien(jam).
Is altijd wel lekker, vooral met hangop, moet ik ook hoognodig weer eens
gaan
maken.

Maar zijn er nog andere ingredienten die ik zou kunnen gebruiken om de
rabarbermoes lekkerder te maken?

Groetjes,
Sylvia


Aschwin

unread,
May 13, 2003, 3:37:20 PM5/13/03
to

"JaneDoe" <Jan...@nergens.net> wrote in message
news:b9rfmr$17lr$1...@beast.euro.net...


Pruimen en rozijnen zijn vruchten die meteen bij me te binnenschieten. En
rum, maar dat is een drankje.
En wat ook lekker is, is om wat nootmuskaat te gebruiken, want de
myristricine in die noot vormt met het zuur in de rabarber een goede
combinatie : Diep en lekker.
Groet,
Aschwin
http://www.koken.met.aschwin.net


JaneDoe

unread,
May 13, 2003, 3:47:56 PM5/13/03
to

"Aschwin" <asc...@aschwin.nl> wrote in message
news:b9rhhl$5d5$1...@news.cistron.nl...

>
> Pruimen en rozijnen zijn vruchten die meteen bij me te binnenschieten. En
> rum, maar dat is een drankje.
> En wat ook lekker is, is om wat nootmuskaat te gebruiken, want de
> myristricine in die noot vormt met het zuur in de rabarber een goede
> combinatie : Diep en lekker.
> Groet,
> Aschwin
> http://www.koken.met.aschwin.net
>
>
Rum? Je hebt mijn volledige aandacht! hihi
Gewoon de barber laten weken in rum? Of heb je een andere manier in
gedachten? Weet je wat...ik ga morgen eerst eens uitgebreid jouw site
bekijken, ik heb zo het vermoeden dat ik daar vreselijk veel lekkere
dingen ga vinden, misschien staat jouw rabarbermix er ook wel tussen.
Als dat niet zo is, hou ik me aanbevolen voor de tip met rum, mjammie.

Groetjes,
Sylvia


Aschwin

unread,
May 13, 2003, 4:15:49 PM5/13/03
to

"JaneDoe" <Jan...@nergens.net> wrote in message
news:b9ri5e$1953$1...@beast.euro.net...

Hoi Sylvia.
Rum, gemaakt van gedistilleerd gecarameliseerd suikerwater, dat gegist
heeft, is ideaal om rabarber te garen. Gewoon op kamertemperatuur, en dan
lekker laten inweken. Wel goed afdekken.
Maar effe over drank : Ik maak veel gebruik van wijn bij het bereiden van
gerechten, want vlees heeft wijn nodig. Ook gebraden vlees...

En als de fles dan toch open is....
Uch.

Groet,
Aschwin (uit Eindhoven - Acht)
http://koken.met.aschwin.net


Lonneke

unread,
May 13, 2003, 4:30:53 PM5/13/03
to

"JaneDoe" <Jan...@nergens.net> schreef in bericht
news:b9rfmr$17lr$1...@beast.euro.net...
Inderdaad met nootmuskaat wat Ashwin al zei en dan stijf geklopte eiwitten
erdoorheen.
Even in de oven als een soort soufle.....
Echt ouderwets.
Lonneke


JaneDoe

unread,
May 13, 2003, 4:43:41 PM5/13/03
to

"Aschwin" <asc...@aschwin.nl> wrote in message
news:b9rjpq$9fm$1...@news.cistron.nl...

>
> Hoi Sylvia.
> Rum, gemaakt van gedistilleerd gecarameliseerd suikerwater, dat gegist
> heeft, is ideaal om rabarber te garen. Gewoon op kamertemperatuur, en dan
> lekker laten inweken. Wel goed afdekken.
> Maar effe over drank : Ik maak veel gebruik van wijn bij het bereiden van
> gerechten, want vlees heeft wijn nodig. Ook gebraden vlees...
>
> En als de fles dan toch open is....
> Uch.
>
> Groet,
> Aschwin (uit Eindhoven - Acht)
> http://koken.met.aschwin.net
>
>
Hi Aschwin,
Nou de rabarber gaat dus zwemmen in de rum :-)
Ik ga zeker kijken, want ik vind kokkerellen met wijn wel lekker, alhoewel
ik geen wijn drink, althans heel weinig.

Groetjes,
Sylvia


JaneDoe

unread,
May 13, 2003, 4:44:58 PM5/13/03
to

"Lonneke" <lonneke....@wandoo.nl> wrote in message
news:1Ccwa.459530$dW6.16...@pollux.casema.net...

>
> >
> >
> Inderdaad met nootmuskaat wat Ashwin al zei en dan stijf geklopte eiwitten
> erdoorheen.
> Even in de oven als een soort soufle.....
> Echt ouderwets.
> Lonneke
>
>
Hallo Lonneke,
Wel eerst de rabarber bereiden als je gewend bent neem ik aan, dan pas
de geklopte eiwitten er door spatelen en dan in de oven???

Groetjes,
Sylvia (dit recept klinkt ook wel lekker)


Lonneke

unread,
May 13, 2003, 4:56:09 PM5/13/03
to

"JaneDoe" <Jan...@nergens.net> schreef in bericht
news:b9rlgc$1bg2$1...@beast.euro.net...
Ja inderdaad, je moet wel opletten dat de rabarber eerst weer is afgekoeld,
anders storten de eiwitten direct weer in.
Ook niet in een te hete oven, mijn moeder deed het altijd op zo'n 180
graden.
Succes. Lonneke


Tonny

unread,
May 13, 2003, 4:59:35 PM5/13/03
to

"JaneDoe" <Jan...@nergens.net> wrote in message
news:b9rfmr$17lr$1...@beast.euro.net...

Deze ken ik sinds zaterdag, evenals de rabarberchutney en ik zou zeggen
probeer het eens want wel heel erg lekker.
Groet,
Tonny.
RABARBERCOMPÔTE
1 kg. rabarber, geschild en in stukjes gesneden
1 dl. crème de cassis
sap van 1 limoen
6 eetlepels basterdsuiker
2 steranijs

Kook de rabarber met crème cassis, citroensap en steranijs in 10 minuten
gaar, roer de suiker erdoor en laat afkoelen en verwijder de steranijs.
Zie ook het recept voor rabarberchutney


JaneDoe

unread,
May 13, 2003, 5:10:06 PM5/13/03
to

"Lonneke" <lonneke....@wandoo.nl> wrote in message
news:JZcwa.459655$dW6.16...@pollux.casema.net...

>
>> >
> Ja inderdaad, je moet wel opletten dat de rabarber eerst weer is
afgekoeld,
> anders storten de eiwitten direct weer in.
> Ook niet in een te hete oven, mijn moeder deed het altijd op zo'n 180
> graden.
> Succes. Lonneke
>
>

Ga ik deze week die van Aschwin maken. En volgende week die van jou.
Oh oh, wat zullen we groeien :-) Lekker hoor. Inderdaad eerst rabarber
afkoelen, dat had ik wel bedacht, maar toch zeker bedankt voor de waar-
schuwing.

Groetjes,
Sylvia


JaneDoe

unread,
May 13, 2003, 5:11:29 PM5/13/03
to

"Tonny" <tj.le...@planet.nl> wrote in message
news:b9rmbj$1e3g$1...@nl-news.euro.net...

>
>
> Deze ken ik sinds zaterdag, evenals de rabarberchutney en ik zou zeggen
> probeer het eens want wel heel erg lekker.
> Groet,
> Tonny.
> RABARBERCOMPÔTE
> 1 kg. rabarber, geschild en in stukjes gesneden
> 1 dl. crème de cassis
> sap van 1 limoen
> 6 eetlepels basterdsuiker
> 2 steranijs
>
> Kook de rabarber met crème cassis, citroensap en steranijs in 10 minuten
> gaar, roer de suiker erdoor en laat afkoelen en verwijder de steranijs.
> Zie ook het recept voor rabarberchutney
>
>
Mmmm...dat klinkt ook heel lekker Tonny! Goed, dat wordt dus drie
weken achter elkaar rabarber eten. Of vrijdag maar wat extra kilo's
op de markt halen. Ik neem aan dat ik het na bereiding ook kan
invriezen, of wordt de hele bups te slap na ontdooien?

groetjes,
Sylvia


elfie

unread,
May 13, 2003, 5:47:39 PM5/13/03
to
"JaneDoe" wrote:.

wij deden er vroeger krijt bij, (dat haalde mn moeder ergens in een
passementenwinkeltje geloof ik, want het ging ook in de zoomspuit voor dr
rokken) omdat het zo ontkalkend aan de binnenkant van je tanden voelde...
zou dat tegenwoordig niet meer hoeven, ik hoor niemand erover, ook Tonny
niet :-)

maar heerlijke recepten zie ik!

JaneDoe

unread,
May 14, 2003, 1:11:57 AM5/14/03
to

"elfie" <elf...@SPAMchello.nl> wrote in message
news:MPG.192b866ac...@fb1.euro.net...
> "JaneDoe" wrote:.

>
> wij deden er vroeger krijt bij, (dat haalde mn moeder ergens in een
> passementenwinkeltje geloof ik, want het ging ook in de zoomspuit voor dr
> rokken) omdat het zo ontkalkend aan de binnenkant van je tanden voelde...
> zou dat tegenwoordig niet meer hoeven, ik hoor niemand erover, ook Tonny
> niet :-)
>
> maar heerlijke recepten zie ik!

Dat had ik ook ergens gelezen. Maar ik denk dat het zo'n vaart niet loopt
met dat ontkalken, tenzij je het dagelijks eet misschien.

Groetjes,
Sylvia


Tonny

unread,
May 14, 2003, 1:36:32 AM5/14/03
to

"elfie" <elf...@SPAMchello.nl> wrote in message
news:MPG.192b866ac...@fb1.euro.net...

> wij deden er vroeger krijt bij, (dat haalde mn moeder ergens in een


> passementenwinkeltje geloof ik, want het ging ook in de zoomspuit voor dr
> rokken) omdat het zo ontkalkend aan de binnenkant van je tanden voelde...
> zou dat tegenwoordig niet meer hoeven, ik hoor niemand erover, ook Tonny
> niet :-)
>
> maar heerlijke recepten zie ik!

Krijt was omdat er dan minder suiker nodig was, inmiddels is de rabarber
minder zuur, de smaak van de meeste mensen minder zoet en suiker geen luxe
artikel meer.
Groetjes,
Tonny.


Marianne Klaassen

unread,
May 14, 2003, 9:50:16 AM5/14/03
to

Tonny wrote:
> Krijt was omdat er dan minder suiker nodig was, inmiddels is de rabarber
> minder zuur, de smaak van de meeste mensen minder zoet en suiker geen luxe
> artikel meer.
> Groetjes,
> Tonny.
>

Dit is niet correct. Rabarber bevat oxaalzuur. Dit oxaalzuur bindt zich
aan calcium, dat kan dan niet meer opgenomen worden in het lichaam. Het
krijt voorkwam dat (krijt = kalk)
Dit is ook een van de redenen dat er vanillevla gegeven werd bij de
rabarber.
gr
Marianne
>

Wouter van den Berg

unread,
May 14, 2003, 10:24:10 AM5/14/03
to
> Dit is niet correct. Rabarber bevat oxaalzuur. Dit oxaalzuur bindt zich
> aan calcium, dat kan dan niet meer opgenomen worden in het lichaam. Het
> krijt voorkwam dat (krijt = kalk)
> Dit is ook een van de redenen dat er vanillevla gegeven werd bij de
> rabarber.

En die kalk wordt ook nu nog verkocht bijv. bij de kruidenzaak waar ik nogal
eens kom. Die vermelde me idd dat dit voor het opnemen van nare zaakjes was,
ik geloof dat hij spinazie noemde om het bij in te doen? Tegen de
nitraat/nitriet dan?

Wouter


Marianne Klaassen

unread,
May 14, 2003, 10:30:03 AM5/14/03
to
Nee, spinazie bevat ook oc\xaalzuur, alleen in mindere mate dan rabarber
gr
Marianne

Tonny

unread,
May 14, 2003, 11:17:42 AM5/14/03
to

"Marianne Klaassen" <m.e.kl...@amc.uva.nl> wrote in message
news:3EC24998...@amc.uva.nl...

Waarom gebeurt dat dan nu niet meer?
Groet,
Tonny.


Tonny

unread,
May 14, 2003, 11:22:39 AM5/14/03
to

"Marianne Klaassen" <m.e.kl...@amc.uva.nl> wrote in message
news:3EC252EB...@amc.uva.nl...

En is het misschien beter om niet te vaak rabarber te eten? Ik meen dat het
gebruik van krijt toch ook, toevallige bijkomstigheid, minder suiker nodig
maakte.
Groet,
Tonny.


M.E. Trimpe

unread,
May 14, 2003, 3:03:49 PM5/14/03
to

"Tonny" <tj.le...@planet.nl> schreef in bericht
news:b9tmmg$24bi$1...@nl-news.euro.net...
Volgens mij weten heel veel mensen niet meer dat het vroeger gedaan werd.
Rabarber was er maar een korte periode, en werd volgens mij ook vroeger
minder gegeten dan appelmoes (al is rabarber vééél lekkerder n.m.m.).

Ik heb uit het ouderlijk huis een pot krijt meegenomen, en daarvan is nog
maar een klein beetje verdwenen. Je hebt er weinig van nodig in de rabarber,
ongeveer een theelepel voor een pan vol. Je wilt immers geen onopgeloste
calcium op je bord tegengekomen.
Inderdaad voorkomt het het uitgebeten gevoel aan je tanden, het bruist errug
leuk tijdens het klaarmaken, en inderdaad minder suiker nodig. Calcium +
oxaalzuur = onoplosbaar calciumoxalaat? en CO2 volgens mijn prehistorische
scheikundekennis. Heb ergens nog een heerlijk recept voor rabarbertaart dat
ook zonder krijt prima smaakt. Zal morgen even kijken.

Groet,

Margreeth


Tonny

unread,
May 14, 2003, 6:03:50 PM5/14/03
to

"M.E. Trimpe" <margreet...@planet.nl> wrote in message
news:b9u40i$kos$1...@reader10.wxs.nl...

> Ik heb uit het ouderlijk huis een pot krijt meegenomen, en daarvan is nog
> maar een klein beetje verdwenen. Je hebt er weinig van nodig in de
rabarber,
> ongeveer een theelepel voor een pan vol. Je wilt immers geen onopgeloste
> calcium op je bord tegengekomen.
> Inderdaad voorkomt het het uitgebeten gevoel aan je tanden, het bruist
errug
> leuk tijdens het klaarmaken, en inderdaad minder suiker nodig. Calcium +
> oxaalzuur = onoplosbaar calciumoxalaat? en CO2 volgens mijn prehistorische
> scheikundekennis. Heb ergens nog een heerlijk recept voor rabarbertaart
dat
> ook zonder krijt prima smaakt. Zal morgen even kijken.
>
> Groet,
>
> Margreeth

Toch blijkt ook het minder suiker toe te moeten voegen een rol te spelen:
Uit Oma's kooktips:
Tip: Meer dan een mespunt kalk toevoegen kan bij heel erg zure rabarber,
maar pas op, proef eerst en doe het beetje bij beetje, te veel kalk haalt al
het zuur weg, dat is echt niet lekker.)
Er zijn inmiddels andere, minder zure, rabarberrassen in beeld, er is meer
kennis van voedingsleer en het krijt is verdwenen. dat vind ik zo vreemd
want het oxaalzuur ( wat overigens ook voor conservering zorgt) is nog
hetzelfde, wat me opvalt is dat er in dit verband geen postelein wordt
genoemd.
Ik vond dat krijt wel smerig, en ik denk dat de natuur ook een oplossing
biedt, rabarber is er maar een korte periode, dus je houden aan de seizoenen
houd je knap.
Groetjes,
Tonny.


Selma

unread,
May 14, 2003, 6:13:29 PM5/14/03
to
On Thu, 15 May 2003 00:03:50 +0200, "Tonny" <tj.le...@planet.nl>
wrote:

Wat ik er altijd van begrepen heb, is dat je krijt toevoegt wanneer je
rabarber in aluminium pannen kookt. Het oxaalzuur in de rabarber
reageert namelijk met het aluminium; krijt schijnt dit tegen te gaan
(vraag me niet hoe, ik ben helaas geen scheikundige). Dat zou ook
verklaren waarom er tegenwoordig geen krijt meer nodig is bij het
koken van rabarber: er worden (over het algemeen) geen aluminium
pannen meer gebruikt.

Groet,
Selma

******************************
--
Mijn microfotografie:
www.selmicron.nl
Mijn reisverhalen en foto's:
www.dewereldrond.vze.com

Aschwin

unread,
May 15, 2003, 12:23:23 AM5/15/03
to

"M.E. Trimpe" <margreet...@planet.nl> wrote in message
news:b9u40i$kos$1...@reader10.wxs.nl...
>

Wat je ook kunt doen, als je het zuur in de rabarber wilt compenseren, is
gebruik maken van een basische stof die in de keuken wel vaker gebruikt
wordt : zuiveringszout ofwel ve-tsin. Als je daar een beetje van bij de moes
doet, wordt de moes ook minder zuur, en wordt de smaak niet te veel
beļnvloed.
Echter, de huidige rabarber is niet zo zuur meer, en als je in je gerecht
zoete ingrediėnten aan de moes toevoegt (eerder in dit draadje noemde ik al
pruimen en roziijnen), en ook nog weekt in rum (de alcohol in de rum
reageert ook met het zuur en zorgt tevens voor een osmotische druk in de
rabarber, waardoor een deel van de rabarbercellen openbreken), dan wordt een
heel leuke smaakcombinatie bereikt : Een zoetzure smaak. De meeste mensen
vinden dat heel lekker, want je stimuleert dan twee verschillende type
smaakpapillen. En dat ervaart men als een "lekker gevoel".

Groet,
Aschwin
http://koken.met.aschwin.net


Tonny

unread,
May 15, 2003, 3:37:56 AM5/15/03
to

"Aschwin" <asc...@aschwin.nl> wrote in message
news:b9v4o1$8nq$1...@news.cistron.nl...

>
> Wat je ook kunt doen, als je het zuur in de rabarber wilt compenseren, is
> gebruik maken van een basische stof die in de keuken wel vaker gebruikt
> wordt : zuiveringszout ofwel ve-tsin. Als je daar een beetje van bij de
moes
> doet, wordt de moes ook minder zuur, en wordt de smaak niet te veel
> beïnvloed.

> Echter, de huidige rabarber is niet zo zuur meer, en als je in je gerecht
> zoete ingrediënten aan de moes toevoegt (eerder in dit draadje noemde ik

al
> pruimen en roziijnen), en ook nog weekt in rum (de alcohol in de rum
> reageert ook met het zuur en zorgt tevens voor een osmotische druk in de
> rabarber, waardoor een deel van de rabarbercellen openbreken), dan wordt
een
> heel leuke smaakcombinatie bereikt : Een zoetzure smaak. De meeste mensen
> vinden dat heel lekker, want je stimuleert dan twee verschillende type
> smaakpapillen. En dat ervaart men als een "lekker gevoel".
>
> Groet,
> Aschwin
> http://koken.met.aschwin.net

Zuiveringszout((natriumbicarbonaat) en ve-tsin (mononatriumglutamaat)
hetzelfde? Voorzover ik weet zijn dat wel heel erg verschillende producten,
van ve-tsin krijgen veel mensen allergische reacties die zeer ernstig kunnen
zijn, zuiveringszout wordt wel als rijsmiddel (bakpoeder) gebruikt
Groet,
Tonny.


Selma

unread,
May 15, 2003, 4:13:10 AM5/15/03
to
On Thu, 15 May 2003 09:37:56 +0200, "Tonny" <tj.le...@planet.nl>
wrote:

>
>"Aschwin" <asc...@aschwin.nl> wrote in message
>news:b9v4o1$8nq$1...@news.cistron.nl...
>>
>> Wat je ook kunt doen, als je het zuur in de rabarber wilt compenseren, is
>> gebruik maken van een basische stof die in de keuken wel vaker gebruikt
>> wordt : zuiveringszout ofwel ve-tsin. Als je daar een beetje van bij de
>moes
>> doet, wordt de moes ook minder zuur, en wordt de smaak niet te veel

>> beļnvloed.


>> Echter, de huidige rabarber is niet zo zuur meer, en als je in je gerecht

>> zoete ingrediėnten aan de moes toevoegt (eerder in dit draadje noemde ik


>al
>> pruimen en roziijnen), en ook nog weekt in rum (de alcohol in de rum
>> reageert ook met het zuur en zorgt tevens voor een osmotische druk in de
>> rabarber, waardoor een deel van de rabarbercellen openbreken), dan wordt
>een
>> heel leuke smaakcombinatie bereikt : Een zoetzure smaak. De meeste mensen
>> vinden dat heel lekker, want je stimuleert dan twee verschillende type
>> smaakpapillen. En dat ervaart men als een "lekker gevoel".
>>
>> Groet,
>> Aschwin
>> http://koken.met.aschwin.net
>
>Zuiveringszout((natriumbicarbonaat) en ve-tsin (mononatriumglutamaat)
>hetzelfde? Voorzover ik weet zijn dat wel heel erg verschillende producten,
>van ve-tsin krijgen veel mensen allergische reacties die zeer ernstig kunnen
>zijn, zuiveringszout wordt wel als rijsmiddel (bakpoeder) gebruikt
>Groet,
>Tonny.

Nee, is zeker iets anders! Gevaarlijk om dat door elkaar te halen. Als
je ve-tsin gebruikt in dezelfde hoeveelheden die voor zuiveringszout
(natrium bicarbonaat) gebruikt worden, denk ik dat je je niet erg
lekker voelt daarna.

Kcirtap

unread,
May 15, 2003, 10:52:30 AM5/15/03
to

"Tonny" <tj.le...@planet.nl> wrote in message news:b9tmvp$24ge$1...@nl-news.euro.net...
Dat is ook logisch, als het oxaalzuur (gedeeltelijk) geneutraliseerd is door de kalk, smaakt het ook minder zuur ->
minder suiker nodig om de zure smaak te maskeren. Dus toch minder toevallig dan je denkt ;-)
Ik denk dat de smaak er wel minder krachtig van wordt.

Groeten
Patrick


Aschwin

unread,
May 15, 2003, 12:12:41 PM5/15/03
to
Inderdaad, ik zat fout.
Het boek waar ik dit ooit in gelezen heb heb ik even nagekeken, en het staat
er echt : zuiveringszout = ve-tsin.
Maar als ik wat google, dan klopt jullie verhaal : De twee stoffen zijn niet
hetzelfde.
Weer wat geleerd...
Groet,
Aschwin


JaneDoe

unread,
May 15, 2003, 5:07:47 PM5/15/03
to

"Aschwin" <asc...@aschwin.nl> wrote in message
news:b9rjpq$9fm$1...@news.cistron.nl...

>
> Hoi Sylvia.
> Rum, gemaakt van gedistilleerd gecarameliseerd suikerwater, dat gegist
> heeft, is ideaal om rabarber te garen. Gewoon op kamertemperatuur, en dan
> lekker laten inweken. Wel goed afdekken.
> Maar effe over drank : Ik maak veel gebruik van wijn bij het bereiden van
> gerechten, want vlees heeft wijn nodig. Ook gebraden vlees...
>
> En als de fles dan toch open is....
> Uch.
>
> Groet,
> Aschwin (uit Eindhoven - Acht)
> http://koken.met.aschwin.net
>
>

Nou, de rabarber is dus eindelijk aan het zwemmen. Helaas stond de man
bij de slijter me heel raar aan te kijken toen ik het had over
gecarameliseerd
suikerwater. Dus ik heb gewoon maar een rum meegenomen die hij me
gaf. Ik had wel laten weten dat het nodig was voor in een recept.
Ik laat het lekker even een dagje zwemmen.

Als ik de rabarber dan ga koken, kan ik dan het beste de rum wegdoen,
of gewoon lekker meekoken. Mij lijkt het laatste, maar zekere voor het
onzeker
toch maar even navragen.

Groetjes,
Sylvia

PS
Prachtige site zeg! Geweldig overzichtelijk zo met die foto's erbij.


Aschwin

unread,
May 16, 2003, 1:13:43 AM5/16/03
to

"JaneDoe" <Jan...@nergens.net> wrote in message
news:ba0vj6$1haj$1...@beast.euro.net...


Hoi Sylvia.
Dank je voor het compliment over de website (http://koken.met.aschwin.net).

Over de rum. Welnu, rum wordt gemaakt van (riet)suiker. Vaak is de suiker in
een melasse (dus nog in ruwe vorm) en wordt deze gedistilleerd tot rum. De
meeste rum zal enkele jaren worden bewaard om te ouderen. En dan wordt vaak
caramel aan het eindprodukt toegevoegd.
Dat is wat ik bedoel met gecarameliseerd suikerwater. Overigens, ik vind rum
lekker.

Enfin, nadat je rabarber een nachtje in de rum heeft gelegen (heb de het
kommetje wel goed afgedekt ?), kun je op twee verschillende manieren verder
:
1. Je gebruikt alle rum, en kookt de rabarber dus in de rum. Het kan zijn
dat de smaak dan wat sterk wordt, en een beetje suiker erbij (1 eetlepel
suiker per 200 ml rum) kan dit wat compenseren. Mocht je te weinig kookvocht
hebben om de rabarber goed te kunnen koken, dan kun je uiteraard wat water
toevoegen.
2. Je gebruikt een deel van de rum (bv de helft) en vult met water aan,
zodat je voldoende kookvocht hebt. Dan naar smaak wat suiker toevoegen, je
zult iets meer suiker dan bij (1) nodig hebben.

Voor beide geldt : Koken zonder deksel op de pan, want de alcohol moet
verdampen. Anders is het echt niet te eten. En in plaats van suiker kun je
ook honing nemen (honing is zoeter dan suiker, dus tijdnes het toevoegen
proeven). Als ik in gedestileerde drank heb gemarineerd (dus bv rum),
gebruik ik ipv suiker meestal honing, en dan rasp ik er wat nootmuskaat
doorheen. Is heel apart.

Als je de rabarbermoes als toetje serveert, en de moes dus laat afkoelen,
kun je nog iets extra's doen : Serveer de warme moes in schaaltjes. Per gast
één schaaltje. De schaaltjes laat je afkoelen en net voor het serveren voeg
je per schaaltje een theelepel rum toe en bestrooi je het schaaltje met een
beetje kaneel. Je kunt er ook nog een speculaasje in steken. Dat koekje
zuigt ook wat van de rum op. Mmmm.
Als je verse munt in je tuin hebt, dan kun je een blaadje daarvan nog erbij
stoppen.
Enfin, je kunt het dus zo mooi maken als je zelf wilt.

Groetjes,
En succes ermee !
Aschwin
http://koken.met.aschwin.net


JaneDoe

unread,
May 16, 2003, 1:42:13 AM5/16/03
to

"Aschwin" <asc...@aschwin.nl> wrote in message
news:ba1s2d$5v5$1...@news.cistron.nl...
Dank je Aschwin,
Ik ga voor optie 2! Inderdaad was ik van plan om honing te gebruiken,
nog over van de honing-tijmsaus. Munt komt wel weer in de tuin, dus
zal ik halen voor ik de rabarber verorber.
Dat nootmuskaat vind ik erg grappig, ik wilde aan de gang met kaneel...
Maar goed, dan doe ik er ietsje nootmuskaat door... altijd proberen open
te staan voor iets nieuws nietwaar.

Groetjes,
Sylvia


0 new messages