Muziekvrije restaurants

@castel.nl panta rhei

Voor mij volkomen begrijpelijk las ik hier de vraag naar rookvrije
restaurants.

Nu is voor mij persoonlijk de achtergrondmuziek een groter probleem
dan de rook, al weet ik een rookvrije omgeving ook wel te waarderen.
Al zouden restaurants maar één muziekvrije avond per week aanbieden,
het zou zoveel schelen! En in tegenstelling tot rook laat de muziek
geen deeltjes achter die je later nog kunnen storen...

Mochten jullie adressen van muziekvrije restaurants hebben, dan hoor
ik dat graag voor de Stichting Bestrijding Akoestische
Milieuvervuiling (Stichting BAM, www.stichtingbam.nl ). Muziekvrije
restaurants in Friesland zijn extra welkom omdat ik daar zelf woon.
Daarnaast zou ik het leuk vinden om te horen of jullie de
alomtegenwoordige achtergrondmuziek al dan niet waarderen.

Bauk/je

Een gebed voor vrede:
http://www28.brinkster.com/jonkham/vrede.html

Voor het juiste e-mailadres: spaties weglaten

annelies

On Sat, 03 May 2003 19:19:01 +0200, panta rhei <jvanbeieren @
castel.nl> wrote:

>Daarnaast zou ik het leuk vinden om te horen of jullie de
>alomtegenwoordige achtergrondmuziek al dan niet waarderen.
>
>Groeten,

Achtergrondmuziek op een niet te hoog volume, tot daar aan toe. Maar
hier in de buurt zitten een paar griekse restaurants die in het
weekend een live bandje hebben. Best mooie muziek hoor, maar zo luid
dat een gesprek aan tafel bijna onmogelijk word. Daar kan ik me wel
eens aan storen, ja.

annelies

webcat©

> [...]

> het zou zoveel schelen! En in tegenstelling tot rook laat de muziek
> geen deeltjes achter die je later nog kunnen storen...
<knip>
> Groeten,
>
> --
> Bauk/je

Rookvrije restaurants vind ik ook zeer begrijpelijk (ik rook zelf wel)
Harde achtergrondmuziek is onbegrijpelijk en al helemaal als je je partner
niet kunt verstaan.
Maar wat voor mij zeer ergelijk is, is het harde praten met elkaar en dan de
"dames" al gillend van de lach er tussendoor, met van die lange uithalen,
brrrr
Hoe meer alcohol hoe harder de "lol"....

--
willeke.

Leven is meervoud van lef.

Constant Govaard

"webcat©" <n...@hotmail.com> schreef in bericht
> [...]

> brrrr
> Hoe meer alcohol hoe harder de "lol"....

Dat gevoel hadden die Griekse restauranthouders volgens mij ook dus een
bandje erin om dat in ieder geval tegen te gaan :)

Rookvrij kan ik me ook voorstellen terwijl ik ook zelf rook.... En die
andere zaken die hier genoemd worden zijn naar mijn idee gemeengoed in onze
feestcultuur van dit moment. Als ik ergens binnen loop en ik krijg dat
gevoel ga ik gewoon ergens anders heen alhoewel er wel weinig keus is
behalve de hele dure restaurants....

Constant

webcat©

"Constant Govaard"
Het is een wedstrijd, vermoed ik, wie er winnen, de harde praters of de
muziek ?
;o]

@castel.nl panta rhei

On Sun, 4 May 2003 14:34:19 +0200, "Constant Govaard"
<nospam.c...@chello.nl> wrote:

> [...]
>feestcultuur van dit moment. Als ik ergens binnen loop en ik krijg dat
>gevoel ga ik gewoon ergens anders heen alhoewel er wel weinig keus is

Als je geen achtergrondmuziek kunt verdragen (en juist omdat dat
gemeengoed is geworden, groeit het aantal mensen bij wie dat het geval
is), kun je nergens terecht. Ook niet in dure restaurants, maar dat
zou natuurlijk ook lang niet voor iedereen een oplossing zijn.

Je weet niet wat een kwelling het voor een deel van de bevolking
(enkele jaren geleden ging het om 10%) kan zijn om voor al je
boodschappen door een winkelstraat met muzak te lopen, in elke winkel
weer een ander muziekje te horen, in de ene soms nog harder dan in de
andere... Kleding kopen is er voor sommige mensen bijna niet meer bij
omdat juist in kledingzaken de muziek vaak ontzettend hard staat.
Een vriendin van me die in een grote meubelzaak vele duizenden guldens
had willen uitgeven als de muziek maar uit mocht zolang zij in de
winkel was, ging onverrichterzake naar huis omdat de muziek in de
winkel belangrijker was dan het feit dat men aan haar kon verdienen...

Wil je dan even uitrusten en een kopje koffie drinken, dan zijn er
vrijwel geen cafés of restaurants te vinden waar dat zonder muziek
kan. Met wat geluk tref je iemand die de muziek wel zachter wil
zetten, maar uit mag-ie vrijwel nergens.

En roken... dat was tot voor kort ook gemeengoed, en zoals we in een
recente thread daarover konden lezen in restaurants eigenlijk nog
steeds. Er is gedurende enkele tientallen jaren heel wat inspanning
geleverd voordat het min of meer begrijpelijk werd gevonden dat mensen
daar serieus last van hadden en om rookvrije ruimtes of uren vroegen.
Nou verwacht ik eerlijk gezegd dat het met muziek ook die kant op zal
gaan, maar als ik zie hoe lang het bij het roken heeft geduurd, vrees
ik dat ons nog een lange strijd en veel kwellingen te wachten staan...

Constant Govaard

"panta rhei" <jvanbeieren @ castel.nl> schreef in bericht

> [...]
> is), kun je nergens terecht. Ook niet in dure restaurants, maar dat
> zou natuurlijk ook lang niet voor iedereen een oplossing zijn.

Gelukkig hebben we hier in Sint Oedenrode een aantal restaurants waar de
achtergrondmuziek mij nog nooit is opgevallen. Het kan natuurlijk ook zo
zijn dat ik me niet zo snel erger aan een klein beetje muziek. Als iedereen
er over zou klagen of weg zou blijven denk ik dat jou probleem snel opgelost
is....

Constant

@castel.nl panta rhei

On Sun, 4 May 2003 19:27:02 +0200, "Constant Govaard"
<nospam.c...@chello.nl> wrote:

> [...]
>er over zou klagen of weg zou blijven denk ik dat jou probleem snel opgelost

Het is natuurlijk toch een kleine minderheid die klaagt of wegblijft.
Bovendien durven weinig mensen te vragen of de muziek uit mag, in
plaats van alleen maar zachter. En zelfs dat vinden veel mensen
moeilijk, omdat het zo ongewoon is. Dus wie het echt niet kan
verdragen blijft weg, maar dat zijn er natuurlijk weer niet zoveel dat
het opvalt - net zoals het bij roken wrs. nooit is opgevallen dat er
mensen wegbleven uit restaurants. Het is trouwens vaak geen kwestie
van ergernis, maar van echt fysiek niet kunnen verdragen, je niet meer
kunnen concentreren enz. De kans lijkt me groot dat je het in dat
restaurant nooit gehoord hebt omdat je het gemakkelijk uit kunt
filteren als je je op je eten (of het gesprek ;-)) concentreert.

Wel jammer is dat zelfs winkels er vaak niet aan willen om bijv. 's
morgens tot 11 uur geen muziek te draaien. Wie zou daar nou helemaal
minder van worden?

Bedankt voor je reactie, dat geldt ook voor Annelies en Willeke maar
daar was ik nog niet aan toegekomen. Ik vind het sowieso leuk om wat
meer meningen te horen.

Zakzouka

"panta rhei" <jvanbeieren @ castel.nl> schreef in bericht

Hallo
Vandaag gezellig naar de stad het was weer koopzondag.
In het overdekte gedeelte overal muziek uit de luidsprekers en in de winkels
nog harder.Bij de koffiecorner van V&D hadden ze iemand met een elektrisch
orgel geplaats en een zangeres ,de koffie hebben we dus maar overgeslagen.
Na een middag stad kunnen ze me opvegen word er erg nerveus van,en de
hoofdpijn begint nu weer wat te zakken.
terwijl ik toch echt geen flauw mens ben,ik heb 3 kinderen dus echt wel wat
lawaai gewend.

Groetjes Christel

Zakzouka

"panta rhei" <jvanbeieren @ castel.nl> schreef in bericht

Hallo

Kijk nu pas echt goed naar de hele draad ,heb even naar stichting BAM
gekeken.Ik wist niet dat zoiets bestond.Dacht altijd dat ik een zeikerd was
met mijn gezeur over de muziek.

Groetjes Christel

The Joker

"Zakzouka" <zakz...@wanadoo.nl> wrote in message

Laat ik een klein puntje van nuance aanbrengen in deze discussie. Ik heb net
zo'n hekel aan muzak en foute of te harde acthergrond muziek in restaurants.
Tegelijkertijd dient het natuurlijk vaak wel *een* doel - het acoustisch
separeren van tafels. Ik heb er niet per se behoefte aan dat aan een andere
tafel wordt meegeluisterd hoe ik pathetische versier- of opscheppogingen aan
het doen ben ;)
De juiste keuze aan bescheiden en zachte achtergrondmuziek is voor mij dus
vaak eerder positief dan negatief te beoordelen. Probleem is echter dat geen
van beide vaak in acht wordt genomen.

S.

@castel.nl panta rhei

On Sun, 4 May 2003 21:57:07 +0200, "Zakzouka" <zakz...@wanadoo.nl>
wrote:

> [...]
>orgel geplaats en een zangeres ,de koffie hebben we dus maar overgeslagen.

Daar zeg je zowat. Bij sommige grote winkels kun je twee of drie
geluidsbronnen met verschillende muziek of reclameprogramma's door
elkaar horen.

> [...]
>hoofdpijn begint nu weer wat te zakken.
>terwijl ik toch echt geen flauw mens ben,ik heb 3 kinderen dus echt wel wat

Dat is ander geluid. Ik vind "live" geluid, of het nu van kinderen is
of van muziek, vaak veel beter te verdragen. Van draaiorgels vaak weer
minder, tenminste als je er vlak langsloopt. :-)

Jammer van je middag (en avond), hoop dat je het tot de koffiecorner
toch nog een beetje leuk gehad hebt!

@castel.nl panta rhei

On Sun, 4 May 2003 22:40:30 +0200, "The Joker"
<the_j...@nospamyahoo.com> wrote:

> [...]
>tafel wordt meegeluisterd hoe ik pathetische versier- of opscheppogingen aan

Dat is wel een beetje waar natuurlijk.
Of laat ik zeggen, het is gewoon waar. :-)

Alleen, hoe was dat vroeger dan, toen de geluidsapparatuur nog
uitsluitend bestond uit radio's en grammofoons met ingebouwde
luidsprekers, en er alleen op zaterdagmiddag een live orkestje speelde
in sommige chique gelegenheden? Of werd er toen nog niet pathetisch
versierd en opgeschept? :-)

>De juiste keuze aan bescheiden en zachte achtergrondmuziek is voor mij dus
>vaak eerder positief dan negatief te beoordelen. Probleem is echter dat geen
>van beide vaak in acht wordt genomen.

Maar voor de mensen die er zoveel last van hebben dat ze hun toevlucht
bij de Stichting BAM hebben gezocht, maakt de keuze van de muziek niet
zoveel uit.
Mensen vragen mij bijv. vrij vaak: "Maar als het dan klassieke muziek
is, heb je er dan net zoveel last van?" Er kennelijk van uitgaand dat
popmuziek per definitie minder goed te verdragen is dan klassiek.
En nee, klassieke muziek is voor mij persoonlijk soms nog moeilijker
te verdragen, omdat het volume daarvan vaak zo sterk wisselt. Het ene
moment heel zacht en even later weer heel hard. Doodvermoeiend!

Dit wil trouwens niet zeggen dat ik geen muziekliefhebber ben, maar ik
kan er in feite alleen naar luisteren als ik het ook m'n aandacht kan
geven. Niet als ik mijn aandacht voor andere dingen nodig heb.

@castel.nl panta rhei

On Sun, 4 May 2003 22:05:18 +0200, "Zakzouka" <zakz...@wanadoo.nl>
wrote:

>Kijk nu pas echt goed naar de hele draad ,heb even naar stichting BAM
>gekeken.Ik wist niet dat zoiets bestond.Dacht altijd dat ik een zeikerd was
>met mijn gezeur over de muziek.

En de enige, zeker?
Ik bedoel niet de enige zeikerd, maar de enige die er last van had...

Groetjes,

marije

"webcat©" <n...@hotmail.com> schreef in bericht
> Maar wat voor mij zeer ergelijk is, is het harde praten met elkaar

Hallo,

Even hierop in hakend en helaas off-topic maar ik vraag het toch:

Ben ik de enige die vind dat mensen tegenwoordig niet meer praten kunnen
maar alleen nog gillen en schreeuwen? Ik verbaas me dag in dag uit over de
hoeveelheid lawaai die mensen kunnen fabriceren.
Een mens hoor je huizen ver praten met het mooie weer buiten. Ben ik
overgevoelig of valt dit meerderen op?

Groetjes,
Marije

Zakzouka

"panta rhei" <jvanbeieren @ castel.nl> schreef in bericht

Ja lijkt wel of ik er een antenne voor heb,terwijl de rest het niet eens
hoort.

Groetjes Christel

MonRoe

"marije" <postn...@hotmail.com> schreef in bericht

het valt mij ook op. Gisteren mooi weer en dan lekker in de tuin zitten. Nou
ja, lekker.
De buurkinderen schreeuwen vanaf 40 meter naar huis om wat te vragen aan pa
en ma. Pa en Ma schreeuwen weer net zo hard terug. Ik kreeg vroeger van mijn
moeder te horen, als je wat wil weten dan kom je maar hier heen om het te
vragen.
Ook rond 6 uur hoor je uit verschillende huizen: Pietje/jantje
ETEN!!!!!!!!!!

Ook in restaurants worden de gesprekken steeds luider, misschien wel door
die achtergrondmuziek :-)

Nee, op moederdag zal ik heerlijk thuis voor mijn moeder een diner maken.
Ons zie je die dag niet in een restaurant.

Groetjes
Monique

@castel.nl panta rhei

On Mon, 5 May 2003 01:40:26 +0200, "marije" <postn...@hotmail.com>
wrote:

>Ben ik de enige die vind dat mensen tegenwoordig niet meer praten kunnen
>maar alleen nog gillen en schreeuwen?

Vroeger was alles beter, Marije. ;-)

@castel.nl panta rhei

On Mon, 5 May 2003 07:59:14 +0200, "Zakzouka" <zakz...@wanadoo.nl>
wrote:

>Ja lijkt wel of ik er een antenne voor heb,terwijl de rest het niet eens
>hoort.

Dat heb ik ook. Ik hoor muziek en zachte geluiden "onder andere
geluiden door". Andere mensen horen muziek en geluid alleen als het
andere geluiden overstemt.

Groeten,

@castel.nl panta rhei

wrote:

> [...]

>hoeveelheid lawaai die mensen kunnen fabriceren.
>Een mens hoor je huizen ver praten met het mooie weer buiten. Ben ik

(Ook nog even serieus:)

Het valt mij ook wel op, maar niet onder alle omstandigheden.
Wel bijv. als de achterbuurman die tientallen meters verderop in z'n
tuin zit of loopt aan het telefoneren is. Maar ja, dat is de aard van
het beestje (het mobieltje bedoe ik).

Verder denk ik dat mensen tegenwoordig wel wat minder bescheiden zijn
dan vroeger, toen je geacht werd privé gesprekken op gedempte toon te
voeren. Maar dat hoeft natuurlijk nog niet te ontaarden in schreeuwen.
Ik heb een beetje het idee dat het ook jouw gevoeligheid is (en de
mijne). Het zou handiger zijn om meer meningen te krijgen, dan kun je
daar denk ik wat meer zicht op krijgen.
Niet dat 't helpt, natuurlijk. :-(

Heleen Hayes

In article <koocbv8eub4t560ug...@4ax.com>, panta rhei
<jvanbeieren @ castel.nl> says...

> [...]
> Wel bijv. als de achterbuurman die tientallen meters verderop in z'n
> tuin zit of loopt aan het telefoneren is. Maar ja, dat is de aard van

Zou het ook kunnen dat de tolerantiegrens opschuift met hoe aardig of on-
aardig je iemand vindt? Van mijn eigen dochter kan ik best hebben dat ze
nu hiernaast heel enthousiast schreeuwt over de prachtige bellen die ze
blaast, en de buurkinderen verderop vind ik ook leuk, maar van andere
buren (uit een grijs verleden) kon ik een conversatietoon nog irritant
vinden.

--
Heleen
http://www.xs4all.nl/~hhayes

@castel.nl panta rhei

On Mon, 5 May 2003 17:38:52 +0200, Heleen Hayes <hha...@xs4all.nl>
wrote:

>Zou het ook kunnen dat de tolerantiegrens opschuift met hoe aardig of on-
>aardig je iemand vindt?

Tuurlijk!
Alleen speelt dat in het geval dat ik noemde geen rol. Ik ken die
buurman niet. Ik heb wel een hekel aan mobiel telefoneren, als het
hard klinkt. Maar dat is dus /omdat/ het hard klinkt c.q. zo
binnendringt in je privacy.

PM3

In <koocbv8eub4t560ug...@4ax.com>, meldt panta rhei
<jvanbeieren @ castel.nl> <panta rhei <jvanbeieren @ castel.nl>> ons:

Oke dan, omdat je erom vraagt... ;-))

Ik heb weinig lasrt van muziek, Er staat hier nu een cd te draaien, terwijl
in de voorkamer mijn echtgenote naar de tv zit te kijken.

En gisteren in de tuin... Nadat ik de buurjongens (2 jongens, 16 en 19, met
aanhang, vrienden en bier) er vriendelijk op gewezen heb dat het 4 mei en 8
uur was, konden ze met erg veel moeite 2 minuten stil zijn....

Maar over het algemeen heb ik er weinig last van. Wij aten gisteren buiten
(broccoliroosjes, blokjes zalmfilet van de aldi, gele en groene paprika,
verse blaadjes basilicum, peper, op de skottel geroerbakt, om weer on-topic
te komen), en dan hoor je de buren natuurlijk. Zij horen ons ook, neem ik
aan. Soms irritant hoor, als er weer eens een heg gesnoeid, een gazon
gemaaid, een patio met de hogedrukspuit gereinigd wordt, maar dat hoort er
een beetje bij, vind ik. En ik fluit het familiefluitje ook naar de
kinderen, als ze buiten spelen. Das niks veranderd, dat melodietje floten
mijn ouders al naar ons toen wij vroeger buiten speelden....

--
Log Trippelen
==========

Marese van der Zant

Ja, bij mijn ouders kan je al sinds tijden op een mooie zomerdag niet meer
rustig buiten zitten zonder alle klusgeluiden te horen waarmee de buurt
iedereen verblijdt. Vlakschuurmachines, electrische zagen, hamers, radio's
die schetteren. Om niet te spreken over de kinderen die de boel bij elkaar
schreeuwen. Als ik vroeger (en dat is pas kort geleden ;op) zo schreeuwde,
kreeg ik op mijn donder van mijn ouders.
Wat muziek betreft, in café's en disco's vergaat je het horen en zien vaak
door de harde muziek; een conversatie is bijna niet mogelijk zonder de
volgende dag schor te zijn. Een tip voor iedereen die eens naar een
muziekloos café wil: Scheltema aan de Nieuwezijds Voorburgwal in Amsterdam.
Zo, genoeg mijn gal gespuid ;op, over tot de maaltijd...
Groetjes, Marèse

JaneDoe

In disco schijnt luide muziek zeer logisch te zijn ;-)
Gespreken voer je daar meestal niet, maar dans je.
Ik ben overgelukkig dat ik mijn buren hoor, teken dat ze allemaal
nog springlevend zijn!
Kinderen die in de poort achter elkaar aanrennen en naar elkaar
roepen? Tja, de zomer komt er aan...

Mensen ga eens genieten.

"Marese van der Zant" <maresevanderz...@hotmail.com> wrote in
message news:av7fa1gf5ge8.101xuf0iqxkve$.dlg@40tude.net...

Marese van der Zant

On Tue, 6 May 2003 00:16:09 +0200, JaneDoe wrote:

> [...]
> nog springlevend zijn!
> Kinderen die in de poort achter elkaar aanrennen en naar elkaar

Ik klink dan wel als een ouwe sok, ik ben pas 22, hoor, dus ik weet wel dat
je in een disco moet dansen en niet moet praten, maar soms staat de muziek
gewoon zo hard dat je half doof bent als je al in bed ligt en je de
volgende dag een irritante pieptoon in je oren hoort.
Maar goed, ik woon nu aan de doorgangsroute naar een ziekenhuis dus elk
half uur komt er een ziekenauto langs die klinkt als een Amerikaanse
politiewagen (ja, ik weet niet waarom, het is in Belgiė). Ik raak er zo
langzamerhand aan gewend...en geniet dan van het zonnetje op mijn balkon.

JaneDoe

Hallo Marese,

Ik snapte ook wel hoe je het bedoelde hoor, maar de discussie's
over ...vrije restaurants begint langzamerhand echt heel erg
absurde vormen aan te nemen. En helaas gaat men elkaar dan
ook nog beschuldigen van verkeerd quoten e.d.
Het werkte even op mijn lachspieren. Mijn bericht had dan ook
eigenlijk in het algemeen gezegd moeten worden, en niet direct
onder die van jou.

Met vriendelijke groet,
Sylvia

"Marese van der Zant" <maresevanderz...@hotmail.com> wrote in

message news:11933ocsyveac.hxokthuqz13e$.dlg@40tude.net...

Marese van der Zant

On Tue, 6 May 2003 12:51:35 +0200, JaneDoe wrote:

> [...]
> Het werkte even op mijn lachspieren. Mijn bericht had dan ook
> eigenlijk in het algemeen gezegd moeten worden, en niet direct

Geeft niet, hoor, blijkbaar willen sommige mensen even hun hart luchten
over hun frustraties in de horeca...
Ben niet kwaad of aangebrand, je hebt gewoon gelijk. Mensen, houd eens op
met zeuren. Er bestaan jammer genoeg geen 100% goede (of slechte
restaurants) enige oplossing is: ga lekker zelf thuis koken of start
desnoods je eigen restaurant ;op
En als je gaat picknicken in het park, kijk dan wel uit dat je niet over
kleine kinderen en peuken struikelt...;op (grapje)
Marčse

sprok...@gmail.com

Beste Baukje,

Bestaat die lijst mer muziekvrije restaurants?
Waar vind ik die?
BAM bestaat niet meer!

Groet,

Ab

best...@gmail.com

Op dinsdag 11 oktober 2016 09:16:56 UTC+2 schreef sprok...@gmail.com:
> Beste Baukje,
>
> Bestaat die lijst mer muziekvrije restaurants?
> Waar vind ik die?
> BAM bestaat niet meer!

Zo ook Baukje............