Upgrade naar 10.5.6 vanaf 10.4.11: groot probleem met Mail, waarschuwing

iMark

Gisteren heb ik de Mac Box Set gekocht om de MacBook Pro van mijn
vriendin te upgraden.

Na een volledige backup met SuperDuper zijn we aan de slag gegaan.
Inmiddels is alles geïnstalleerd (Leopard, iLife en iWork) en wilde mijn
vriendin haar mail ophalen. Er gebeurde helemaal niets. Enig zoeken op
internet leverde op dat er een knal van een bug in Mail 3.5 zit.
Gelukkig was er ook iemand die de oplossing aan de hand deed:

1. Verplaats de map 'Mail' vanuit de homefolder naar de desktop.
2. Verplaats het bestand 'com.apple.mail.plist' vanuit de
homefolder/preferences naar de desktop.

Open Mail en voer alle accountgegevens opnieuw in. Vervolgens kun je in
Mail de oude Mail importeren vanuit het bestand 'Mail' dat op de desktop
staat. Je kunt dan alle berichten selecteren en naar de Inbox slepen
(voor ingekomen berichten) Na import kun je de bestanden die je op de
desktop gezet het weggooien.
Dit is de beschrijving voor POP. Voor IMAP geldt dezelfde procedure maar
hoef je volgens mij geen berichten opnieuw te importeren. Het komt kort
gezegd opnieuw dat de installer van Leopard de accountgegevens niet goed
leest en dat je eigenlijk opnieuw moet beginnen met het instellen van je
mailaccounts.

Er is een update voor Mail 10.5.6 (gepost op 20 december 2008) maar dat
lost het probleem niet op. Apple onderkent de problemen wel maar
beschrijft nergens een afdoende oplossing. Het goede nieuws is dat er
geen mail corrupt geraakt is.

Voor het overige heb ik nog geen problemen kunnen zien met de upgrade.
De MacBook Pro 2.16 draait uitstekend onder Leopard. Hij is nu bezig met
de Spotlight Index en de eerste Time Machine index. (Voor dit laatste
heb ik een FW 800 kabel van 5m gekocht zodat onze LaCie Quadra op zijn
plek kan blijven.)

Die Mac Box Set is volgens mij een prima aanbieding om een machine die
nog op Tiger draait naar 2009 te krijgen.

Groeten,

iMark

Tom

"iMark" <grinnikt...@INVALIDxs4all.nl> schreef in bericht

> [...]
> lost het probleem niet op. Apple onderkent de problemen wel maar
> beschrijft nergens een afdoende oplossing. Het goede nieuws is dat er

En dan zeggen ze nog dat Apple (met Leopard) vele malen
gebruikersvriendelijker en beter is dan Windows... ik hou mijn hart vast als
ik binnenkort overga van Windows op Apple...

Tom.

iMark

Tom <geen...@ikgeenspam.invalid> wrote:

Als je een nieuwe Mac koopt met Leopard werkt (naar mijn ervaring) alles
uit de doos. In dit geval ging het om een upgrade van een MacBook Pro
van 10.4.11 naar 10.5.6. Bij alle vorige upgrades die ik gedaan heb
werden alle instellingen altijd keurig overgenomen door het nieuwe
systeem. Vooralsnog houd ik het op een zeer ongelukkig incident.

Hans Besjes

> Groeten,

> iMark

Waarschijnlijk is het dan voldoende om handmatig de gebackupte instellingen op de goede plaats te zetten, of de account instelling opnieuw aan te maken. De bestaande mail moet dat direct weer toegankelijk zijn.

Hans Besjes

J. J. Lodder

Tom <geen...@ikgeenspam.invalid> wrote:

Niemand verplicht je om Mail van Apple te gaan gebruiken,

Jan

iMark

Er is niks mis met Mail maar ik verwacht wel van Apple dat ze de
installers juist afstellen. Daar betalen we ons goede geld niet voor.

Overigens is het met iWeb 09 al net zo'n gezeur. De ftp functie om een
website op te sturen werkt totaal niet. Hebben we EUR 169 betaald voor
een op zich mooi pakket, blijken er allemaal vervelende bugs in te
zitten.

robert

iMark <grinnikt...@INVALIDxs4all.nl>:

Daarom loont het om altijd even te wachten met aanschaf totdat de grootste
bugs eruit zijn. Dat geldt voor de meeste software (en hardware).

--
robert

kees

On 31 jan, 18:17, grinnikt.mees...@INVALIDxs4all.nl (iMark) wrote:
> [...]
> Inmiddels is alles geïnstalleerd (Leopard, iLife en iWork) en wilde mijn
> vriendin haar mail ophalen. Er gebeurde helemaal niets.>

wel SuperDuper met restore gedaan? Zo is het mij uiteindelijk wel
gelukt na het vervangen
van de 120GB door een 500GB Seagate Momentus 5400. MBP is meteen niet
meer
geschikt om zonder 220V-aansluiting te werken, maar er gaat een boel
op ;-)
Het lukte zelfs niet om de zaak opnieuw op te bouwen met de 2
originele restore dvd's
(error op het moment dat er nog een paar minuten te gaan was)

Mail heb ik helemaal niet meer aan de praat gekregen. Ook geen poging
meer
gewaagd; helemaal overgegaan op Gmail/Notifier. Ik wil eigenlijk
zoveel mogelijk
apps die op verschillende os'en werken, zoals firefox, picasa enz.

Kwam bovendien nog een filmpje tegen van deze gozer http://www.43folders.com/tour1

iMark

kees <kees...@gmail.com> wrote:

> [...]
> meer
> geschikt om zonder 220V-aansluiting te werken, maar er gaat een boel

Alle data van de Tigerinstallatie hebben we via SuperDuper op een
externe HD gezet. Vervolgens de installatie van Leopard gedaan. Dat ging
verder zonder problemen, met uitzondering van Mail.

> [...]
> zoveel mogelijk
> apps die op verschillende os'en werken, zoals firefox, picasa enz.

Wij vinden Mail een prettig programma. Mijn vriendin kan er goed mee
overweg. Een ander programma was daarom geen optie.

kees

> Wij vinden Mail een prettig programma. Mijn vriendin kan er goed mee
> overweg. Een ander programma was daarom geen optie.

daar is veel voor te zeggen.

steggy

iMark schreef:

Mijn ervaring is dat als Mail bevalt Thunderbird ook bevalt. Extra
voordeel: nieuwsgroepen.

Douwe

iMark <grinnikt...@INVALIDxs4all.nl> wrote:

<knip>

> [...]
> gezegd opnieuw dat de installer van Leopard de accountgegevens niet goed
> leest en dat je eigenlijk opnieuw moet beginnen met het instellen van je

Ik heb het nu al 6 x bij de hand gehad bij 10.5.6 en een account import,
maar er is een simpeler methode: trash de 2 bestanden

~/Bibliotheek/Mail/MessageRules.plist en MessageRules.plist.backup.

In de helft van de gevallen is dat voldoende, trash in de andere helft
van de gevallen ook nog

~/Bibliotheek/Mail/SmartMailboxes.plist en SmartMailboxes.plist.backup
en Mail werkt weer en importeert keurig al je berichten. Accountgegevens
hoeven op deze manier ook niet opnieuw ingevoerd te worden.

> [...]
> lost het probleem niet op. Apple onderkent de problemen wel maar
> beschrijft nergens een afdoende oplossing. Het goede nieuws is dat er

Klopt, die update doet niets.

Grt,
Douwe

iMark

steggy <ste...@hotmail.com> wrote:

> Mijn ervaring is dat als Mail bevalt Thunderbird ook bevalt. Extra
> voordeel: nieuwsgroepen.

Ik TB geprobeerd voor nieuwsgroepen. Als je de interface van MacSoup
gewend bent, is er niet mee te werken. :-)

Ik download geen binaries, dus heb ik aan MacSoup genoeg.

J. J. Lodder

iMark <grinnikt...@INVALIDxs4all.nl> wrote:

"It ain't a bug, it's a feature!"
De FTP client van Mac OS X is read only,
en dat is niet per ongeluk.

Jan

robert

J. J. Lodder <nos...@de-ster.demon.nl>:

> "It ain't a bug, it's a feature!"
> De FTP client van Mac OS X is read only,
> en dat is niet per ongeluk.

iMark heeft het over het publiceren van een website via FTP met iWeb, niet
over het browsen van FTP-sites met Finder.

--
robert

iMark

J. J. Lodder <nos...@de-ster.demon.nl> wrote:

> "It ain't a bug, it's a feature!"
> De FTP client van Mac OS X is read only,
> en dat is niet per ongeluk.

Ik zou mijn vorige bericht nog maar een keer lezen.

J. J. Lodder

En waarom zou die niet de Mac OS X routines gebruiken?

Jan

robert

J. J. Lodder <nos...@de-ster.demon.nl>:

Omdat het logische gevolg van publicatie-via-FTP-ondersteuning in iWeb
betekent dat schrijfsupport nodig is.

--
robert

"James T. Kirk©"

iMark schreef:

> Ik TB geprobeerd voor nieuwsgroepen. Als je de interface van MacSoup
> gewend bent, is er niet mee te werken. :-)

Kijk, dat heb ik nu andersom... ;-P
--
groeten,