Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Mac ziet netwerkprinter niet

2,092 views
Skip to first unread message

Tom

unread,
Apr 3, 2012, 8:47:51 AM4/3/12
to
Ik probeer nu al ruim een uur mijn nieuwe HP Photosmart 6510 aan te
sluiten als draadloze netwerkprinter, maar no way. Mac OS (Lion) weigert
om de printer te zien, terwijl via de Internetpagina op het betreffende
IP-adres prima te zien en in te stellen is. Alleen zodra ik de printer
(tijdelijk) op de USB-kabel zet wordt de Mac wakker en kan ik 'm
installeren. Maar zodra dat HP-installatieprogramma daarmee klaar is en
me dringend verzoekt de USB-kabel weer te ontkoppelen, komt de
mededeling terug dat de printer niet gevonden kan worden. De printer
verdwijnt dan ook subiet uit de printerlijst in Systeemvoorkeuren: de
printer wordt daarin alleen gezien als hij met een USB-kabel vastzit aan
de iMac. Zodra hij als netwerkprinter moet gaan fungeren, geeft de iMac
geen sjoege. In de instellingen van de printer kloppen verder alle
gegevens: SSID, IPnr, wachtwoord voor draadloze instelling etc.

Iemand een suggestie?

Dank alvast,
Tom.

S.G.

unread,
Apr 3, 2012, 10:40:42 AM4/3/12
to
HP help even bellen, ik had in 2008 hetzelfde of ongeveer hetzelfde geklooi
met mijn 309a toch was de oplossing simpel.

Zal thuis straks kijken of ik nog een motitie bewaard heb ? hoe ik hem aan
de praat kreeg, zo ja meld ik het nog als anderen niet sneller zijn.

--
S.G. (via Eternal)

Mr Mac

unread,
Apr 3, 2012, 11:28:19 AM4/3/12
to
On Tue, 3 Apr 2012 14:47:51 +0200, Tom wrote
(in article <jlerhn$1ciu$1...@nl-news.euro.net>):
Net soortgelijk gelazer met een Epson sx535 en HP 5510 achter de rug.

Bij Epson liep alles (printen & scannen) pas goed nadat er niet voor
de Epson maar voor de Airprint driver gekozen werd.

Bij HP werkt het printen maar scannen alleen met de belabberde
HP-browser interface.

In beide gevallen wel nieuwe drivers gedl'ed vanaf de resp. sites.



--
A Mac a day, keeps the Trojan away.

habay

unread,
Apr 3, 2012, 11:33:58 AM4/3/12
to
In article
<0001HW.CBA0E3B3...@news.eternal-september.org>,
rechtermuisknop op het linkse witte gedeelte van de prefs en dan
kiezen voor 'Stelafdruk sysyteem opnieuw in...' wil nog wel eens
helpen. Daarna weer de printer(s) installeren/aanmaken.

hb.

Tom

unread,
Apr 3, 2012, 3:23:25 PM4/3/12
to
Op 03-04-12 17:33, habay schreef:

> rechtermuisknop op het linkse witte gedeelte van de prefs en dan
> kiezen voor 'Stelafdruk sysyteem opnieuw in...' wil nog wel eens
> helpen. Daarna weer de printer(s) installeren/aanmaken.

Helaas, dat helpt niet. De Mac 'ziet' de printer simpelweg niet in het
netwerk. Het pikante is dat onder Windows (Parallels) de printer
uitstekend installeert en direct in het netwerk wordt herkend. Wél een
malle melding dat er 2 verschillende routers zouden zijn (er staat er
hier toch echt maar eentje), maar dat verhinderde Windows niet de
printer te herkennen en prima te printen. Ik begin een beetje de neiging
te krijgen Apple te bashen...

Tom.


robert

unread,
Apr 3, 2012, 3:59:48 PM4/3/12
to
Tom <geen...@ikgeenspam.invalid>:
Of je gebruikt De Google:
http://h30434.www3.hp.com/t5/Mac-Printing-and-Scanning/Photosmart-6510-won-t-work-wirelessly/td-p/1076481
http://h30434.www3.hp.com/t5/Mac-Printing-and-Scanning/Photosmart-6510-not-responding-to-Mac-OS-10-7-Lion/td-p/1363839

Krijg niet echt het idee dat de Mac-ondersteuning van HP zo geweldig is...

--
robert

Tom

unread,
Apr 3, 2012, 5:50:45 PM4/3/12
to
Op 03-04-12 21:59, robert schreef:
Klopt. Met de suggesties van die Mac-genius bij HP kom ik ook niet verder...

Ik hou 'm maar een tijdje op de USB-kabel, dat werkt prima. Maar het
blijft toch steken, dat zoiets simpels als een netwerkprinter niet door
de iMac wordt gezien.

Tom.



S.G.

unread,
Apr 3, 2012, 7:13:50 PM4/3/12
to
Op 03-04-12 16:40, schreef S.G. het artikel genaamd
1559001746355156656.714769m...@www.eternal-september
.org gevolgd door mijn antwoord, commentaar of dankwoord:
Nog niet gevonden, maar een HP tip, Indien het apparaat het netwerk niet kan
vinden, is het mogelijk dat u het product wat dichter naar de computer moet
schuiven en laat vervolgens de installatie-wizard opnieuw naar het netwerk
zoeken.

Zorg dat u de HP Photosmart hebt aangesloten op een netwerk voordat u de
software installeert.


--
S.G. (via fb1.euro.net )


Rudy

unread,
Apr 3, 2012, 7:27:36 PM4/3/12
to
In article
<1559001746355156656.714769m...@www.eternal-sept
ember.org>,
Ook net enorm geklooi gehad met een HP LaserJet netwerkprinter die het
altijd prima deed, maar plotseling niet meer gevonden kon worden volgens
iMac. Oplossing -te simpel om te noemen- slecht contact van een RJ45
plugje. Contact spray erover en klaar was kees; ik ook trouwens.

--
Rudy

robert

unread,
Apr 4, 2012, 1:34:39 AM4/4/12
to
Tom <geen...@ikgeenspam.invalid>:
Mijn MBP ziet de lokale netwerkprinter probleemloos.

--
robert

Mr Mac

unread,
Apr 4, 2012, 2:38:02 AM4/4/12
to
On Tue, 3 Apr 2012 23:50:45 +0200, Tom wrote
(in article <jlfrbl$20v8$2...@nl-news.euro.net>):
Heb je al geprobeerd eerst de nieuwste software (en evt. firmware) te
down

Mr Mac

unread,
Apr 4, 2012, 2:38:34 AM4/4/12
to
On Tue, 3 Apr 2012 21:59:48 +0200, robert wrote
(in article <slrnjnmllk...@my.local.lan>):
HP is (zowel Win als Mac) een grote ramp.

S.G.

unread,
Apr 4, 2012, 4:07:51 AM4/4/12
to
Dat het bovenstaande antwoord is het vaak, mijn draadloze HP doet het nu
trouwens al vier jaar probleemloos draadloos ook na verhuizing en netwerk
veranderingen.

HP heeft ook ondersteuning, waarom bel je hun niet even.

Mijn enige bezwaar van mijn HP is de herrie welke dat kreng maakt. Ik had
en heb ook nog steeds een all in one HP PSC 2550 super stil, maar deze
nieuwere, duurdere en meer uitgebreide idem all in one 309A is een
ontzettende herriebak. Helemaal de aan en uitzet tune maakt de hele
omgeving wakker.

Koop ik ooit een nieuwe dan wil ik hem eerst gedemonstreerd zien en vooral
horen.

--
S.G. (via Eternal)

S.G.

unread,
Apr 4, 2012, 4:21:50 AM4/4/12
to
Zal wel loslopen, mijn eerste HP na eerst altijd een Epson en daarvoor
Apple's eigen (was het geen style writer of style master of zoiets?)
printer te hebben gebruikt was een verademing, de tweede draadloze HP gaf
in aanloop op de Mac problemen net als nu bij Tom om draadloos te werken,
maar draait nu dus ook al vier jaar probleemloos.

Onder Windows BootCamp werden ze ook juist wel direct herkend en werkt ook
probleemloos.

--
S.G. (via Eternal)

Mr Mac

unread,
Apr 4, 2012, 4:27:35 AM4/4/12
to
On Wed, 4 Apr 2012 10:21:50 +0200, S.G. wrote
(in article
<1797125355219823.905974ma...@www.eternal-
september.org>):

>> HP is (zowel Win als Mac) een grote ramp.
>>
>
> Zal wel loslopen, mijn eerste HP na eerst altijd een Epson en daarvoor
> Apple's eigen (was het geen style writer of style master of zoiets?)
> printer te hebben gebruikt was een verademing, de tweede draadloze HP gaf
> in aanloop op de Mac problemen net als nu bij Tom om draadloos te werken,
> maar draait nu dus ook al vier jaar probleemloos.

Ik moet de eerste Canon nog meemaken die niet direct en vlekkeloos
draait. Idem voor Samsung, Epson (kleine hik inzake duplex) en vele
anderen.

HP daarintegen pleurt niet alleen een lading troep op je HD maar
heeft ook een bezopen manier van scannen namelijk via je browser.


>
> Onder Windows BootCamp werden ze ook juist wel direct herkend en werkt ook
> probleemloos.

Dat pleit dan voor Windows en tegen Apple.

S.G.

unread,
Apr 4, 2012, 4:37:10 AM4/4/12
to
Mr Mac <mr...@invalid.mail> wrote:
> On Wed, 4 Apr 2012 10:21:50 +0200, S.G. wrote
> (in article
> <1797125355219823.905974ma...@www.eternal-
> september.org>):
>
>>> HP is (zowel Win als Mac) een grote ramp.
>>>
>>
>> Zal wel loslopen, mijn eerste HP na eerst altijd een Epson en daarvoor
>> Apple's eigen (was het geen style writer of style master of zoiets?)
>> printer te hebben gebruikt was een verademing, de tweede draadloze HP gaf
>> in aanloop op de Mac problemen net als nu bij Tom om draadloos te werken,
>> maar draait nu dus ook al vier jaar probleemloos.
>
> Ik moet de eerste Canon nog meemaken die niet direct en vlekkeloos
> draait. Idem voor Samsung, Epson (kleine hik inzake duplex) en vele
> anderen.
>
> HP daarintegen pleurt niet alleen een lading troep op je HD maar
> heeft ook een bezopen manier van scannen namelijk via je browser.

Bij mij heb ik de keuze of in HP's eigen overzichts browser als bestand of
tekst direct naar een OCR programma of tekst of afbeelding naar een aantal
andere aan te wijzen programma's.

Ik kan de scannen naar de computer starten vanuit de dock of vanuit HP's
browser of vanaf printer, scanner zelf.

Misschien moet je je iets meer verdiepen in de instellingen en
mogelijkheden of werk je met verouderde software of een te oude HP?

Of bij jou is het inderdaad anders?

>
>>
>> Onder Windows BootCamp werden ze ook juist wel direct herkend en werkt ook
>> probleemloos.
>
> Dat pleit dan voor Windows en tegen Apple.
>

Mij best. Maar is contra jouw bewering.

--
S.G. (via Eternal)
Message has been deleted

Tom

unread,
Apr 4, 2012, 5:13:38 AM4/4/12
to
Op 04-04-12 08:38, Mr Mac schreef:

> Heb je al geprobeerd eerst de nieuwste software (en evt. firmware) te
> down
>

Ja, dat heb ik gedaan. Maakt niets uit voor de installatie: de iMac
blijft geen netwerkprinter zien. De iPad ook niet (geen Airprint dus),
zij het dat het programmaatje IcanPrint op de iPad wél naar het IP-adres
van de printer kan printen.

Tom.

Tom

unread,
Apr 4, 2012, 5:16:48 AM4/4/12
to
Op 04-04-12 01:27, Rudy schreef:

> Ook net enorm geklooi gehad met een HP LaserJet netwerkprinter die het
> altijd prima deed, maar plotseling niet meer gevonden kon worden volgens
> iMac. Oplossing -te simpel om te noemen- slecht contact van een RJ45
> plugje. Contact spray erover en klaar was kees; ik ook trouwens.
>

Ehm... een draadloze netwerkprinter met een RJ45-plugje? Dat heb ik
niet, zo'n plugje laat staan een kabel die daaraan vast zit: de printer
is niet voor niets draadloos... ;-)
Toch bedankt voor het meedenken.

Tom.

Mr Mac

unread,
Apr 4, 2012, 5:47:54 AM4/4/12
to
On Wed, 4 Apr 2012 11:13:38 +0200, Tom wrote
(in article <jlh3c3$2po4$1...@nl-news.euro.net>):
Installeer de printer eens niet met de door HP geleverde software
maar als volgt:
- Systeem Voorkeuren/Printers en Scanners
- Klik op "+" linksonder
- Als het goed is verschijnt de printer (tabblad 'Standaard" in de
lijst met opmerking 'Bonjour'
- Kies de printer
- Kijk of 'Drukaf' Via' andere drivers (m.n. 'Airprint printer')
laat zien.
- Kies een van die andere drivers.

Soortgelijk bleek de oplossing bij een Epson netwerkprinter.

Tom

unread,
Apr 4, 2012, 8:32:53 AM4/4/12
to
Op 04-04-12 11:47, Mr Mac schreef:

> Installeer de printer eens niet met de door HP geleverde software
> maar als volgt:
> - Systeem Voorkeuren/Printers en Scanners
> - Klik op "+" linksonder
> - Als het goed is verschijnt de printer (tabblad 'Standaard" in de
> lijst met opmerking 'Bonjour'

Helaas, daar gaat het al mis: er verschijnt geen printer... Bonjour
staat trouwens aan. Ik heb het ook op een andere manier geprobeerd,
namelijk via het tabblad IP en dan het IP-adres van de printer op het
lokale netwerk invoeren. Dan verschijnt er wel iets, maar dan nog zegt
het systeem dat het de printer niet kan zien. En dat klopt, want
afdrukken lukt dan ook niet.

Maar bedankt voor het meedenken!

Tom.

NB Ik ben benieuwd wat ik te horen krijg als ik de helpdesk bel van HP:
"Het ligt aan het OS van Apple, meneer, onze software is prima". En als
ik Apple bel: "Met ons OS is niks mis, u zult moeten klagen bij HP". Ik
vrees dat ik nog weken aan de telefoon kan doorbrengen... ;-)

EeBie

unread,
Apr 4, 2012, 9:39:01 AM4/4/12
to
On Wed, 04 Apr 2012 14:32:53 +0200, Tom wrote:

> Op 04-04-12 11:47, Mr Mac schreef:

>
> Helaas, daar gaat het al mis: er verschijnt geen printer... Bonjour
> staat trouwens aan. Ik heb het ook op een andere manier geprobeerd,
> namelijk via het tabblad IP en dan het IP-adres van de printer op het
> lokale netwerk invoeren.

Zit het IP van je printer wel binnen je subnet? Oftewel, wat is het IP
van je printer en wat is het IP en subnetmask van je computer (zoals JosL
ook al vroeg)? Of krijgt de printer het IP van je router?

--
EeBie

Tom

unread,
Apr 4, 2012, 10:17:41 AM4/4/12
to
Op 04-04-12 11:08, JosL schreef:
> Tom<geen...@ikgeenspam.invalid> wrote:
>
>> Iemand een suggestie?
>
> Is het IP-nummer van je printer wel binnen het IP-bereik van je netwerk?
> Probeer de printer eens een vast IP-nummer te geven binnen het domein
> van je netwerk, maar buiten het domein waarin je router DHCP nummers
> uitgeeft.
> Ik deed dat met mijn netwerk HP en dat werkt perfect.
>

Helaas, dat werkte niet. Ik kon inderdaad via de embedded Internetpagina
van de HP een vast IP-nummer geven buiten de DHCP-range, dan werd het
192.168.0.251 (de range gaat van 192.168.0.100 naar .200). Het grappige
was dat in Voorkeuren ik deze keer wél opeens de HP als netwerkprinter
tevoorschijn zag komen. Hoera! dacht ik, eindelijk een teken van leven.
Vervolgens eerst geinstalleerd met de HP-printerdefinitie: verder geen
reactie. Daarna als Airprint-printer zoals MrMac adviseerde, maar niks.
In beide gevallen dus geen sjoege: de printer wordt niet herkend en ik
krijg foutmeldingen dat-ie niet aangesloten is.
Vervolgens een vast IP-adres gegeven binnen de range, dus 192.168.0.108
(wat ook door de DHCP-server bij installatie was toegekend). Wederom
geen sjoege van de printer.
Ik heb de Bonjournaam van de printer nog ingekort via de embedded
Internetinterface (tussen brackets staat daar dan ook een deel van het
MAC-adres achter), maar dat had ook geen effect.

Het is toch werkelijk ongelooflijk, dat een eenvoudige HP-netwerkprinter
niet via het netwerk aan te sluiten is. Nooit meer HP, dus. Ik ga de
netwerkprinter van mijn buurman eens lenen (een Brother), kijken of die
net zoveel ellende met zich meebrengt bij installatie.

Tom.

NB: Heel typisch is dat bij het uitdraaien van de netwerkgegevens van de
printer (de netwerkconfiguratiepagina) hij mijn draadloze netwerk van de
Sitecom-router keurig netjes in kanaal 7 ziet, zoals de router ook is
ingesteld. Maar bij het rubriekje over gedetecteerde netwerken ziet hij
mijn router op kanaal 5 ondanks het identieke MAC-adres. Ik weet niet of
dat wat betekent, maar vreemd is het wel. Temeer omdat de installatie
van de printer onder Windows (wat overigens verder van een leien dakje
ging) aanvankelijk meldde dat hij 2 routers zag. Volgens mij is er toch
ergens iets mis met de software of de firmware van HP...


Mr Mac

unread,
Apr 4, 2012, 10:19:37 AM4/4/12
to
On Wed, 4 Apr 2012 14:32:53 +0200, Tom wrote
(in article <jlhf1k$30h3$1...@nl-news.euro.net>):

> Op 04-04-12 11:47, Mr Mac schreef:
>
>> Installeer de printer eens niet met de door HP geleverde software
>> maar als volgt:
>> - Systeem Voorkeuren/Printers en Scanners
>> - Klik op "+" linksonder
>> - Als het goed is verschijnt de printer (tabblad 'Standaard" in de
>> lijst met opmerking 'Bonjour'
>
> Helaas, daar gaat het al mis: er verschijnt geen printer... Bonjour
> staat trouwens aan. Ik heb het ook op een andere manier geprobeerd,
> namelijk via het tabblad IP en dan het IP-adres van de printer op het
> lokale netwerk invoeren. Dan verschijnt er wel iets, maar dan nog zegt
> het systeem dat het de printer niet kan zien. En dat klopt, want
> afdrukken lukt dan ook niet.

Heb je het Instelprogramma (m.n. Wifi-deel) wel doorlopen??????



>
> Maar bedankt voor het meedenken!
>
> Tom.
>
> NB Ik ben benieuwd wat ik te horen krijg als ik de helpdesk bel van HP:
> "Het ligt aan het OS van Apple, meneer, onze software is prima". En als
> ik Apple bel: "Met ons OS is niks mis, u zult moeten klagen bij HP". Ik
> vrees dat ik nog weken aan de telefoon kan doorbrengen... ;-)

Welkom in de Wondere Wereld van de Helpdesk.

Tom

unread,
Apr 4, 2012, 10:28:06 AM4/4/12
to
Op 04-04-12 15:39, EeBie schreef:
Zoals ik JosL al antwoordde heb ik geëxperimenteerd met verschillende
IP-adressen, binnen en buiten de DHCP-pool, binnen de pool én door DHCP
toegekend én vast. In die gevallen geen sjoege. De DHCP-pool van de
router loopt van 192.168.0.100 tot .200. Subnetmask is 255.255.255.0
overigens.

Zou het trouwens iets met dat door sommigen vermaledijde Lion te maken
hebben? Ik kan me herinneren onder de ouwe SnowLeopard dat mijn
toenmalige HP het als netwerkprinter uitstekend deed. Pas na installatie
van Lion kreeg ik ook met die ouwe HP problemen op het netwerk, herinner
ik me opeens. Ik heb hem toen als printer steeds gebruikt op het
netwerkadres en dat ging goed (totdat die printer mechanisch kapot ging,
daarom kocht ik gisteren - stom? stom? - die nieuwe HP 6510 printer).

Tom.


Tom

unread,
Apr 4, 2012, 10:30:10 AM4/4/12
to
Op 04-04-12 16:19, Mr Mac schreef:

> Heb je het Instelprogramma (m.n. Wifi-deel) wel doorlopen??????

Ja, dat ging op zich prima. Dat kan vanuit de printer zelf (die netjes
mijn netwerk ziet), of vanuit de embedded pagina van de printer.

>> Maar bedankt voor het meedenken!
>>
>> Tom.
>>
>> NB Ik ben benieuwd wat ik te horen krijg als ik de helpdesk bel van HP:
>> "Het ligt aan het OS van Apple, meneer, onze software is prima". En als
>> ik Apple bel: "Met ons OS is niks mis, u zult moeten klagen bij HP". Ik
>> vrees dat ik nog weken aan de telefoon kan doorbrengen... ;-)
>
> Welkom in de Wondere Wereld van de Helpdesk.

Grmbllll... ;-)

Tom.

Henk

unread,
Apr 4, 2012, 10:41:32 AM4/4/12
to
Op 03-04-12 14:47, Tom schreef:
> Ik probeer nu al ruim een uur mijn nieuwe HP Photosmart 6510 aan te
> sluiten als draadloze netwerkprinter, maar no way. Mac OS (Lion) weigert
> om de printer te zien, terwijl via de Internetpagina op het betreffende
> IP-adres prima te zien en in te stellen is. Alleen zodra ik de printer
> (tijdelijk) op de USB-kabel zet wordt de Mac wakker en kan ik 'm
> installeren. Maar zodra dat HP-installatieprogramma daarmee klaar is en
> me dringend verzoekt de USB-kabel weer te ontkoppelen, komt de
> mededeling terug dat de printer niet gevonden kan worden. De printer
> verdwijnt dan ook subiet uit de printerlijst in Systeemvoorkeuren: de
> printer wordt daarin alleen gezien als hij met een USB-kabel vastzit aan
> de iMac. Zodra hij als netwerkprinter moet gaan fungeren, geeft de iMac
> geen sjoege. In de instellingen van de printer kloppen verder alle
> gegevens: SSID, IPnr, wachtwoord voor draadloze instelling etc.
>
> Iemand een suggestie?
>
> Dank alvast,
> Tom.


Heb je een firewall aanstaan die de toegang blokkeert? Je zou dan
toegang moeten verlenen aan het ip adres van de printer (192.168.0.104?)

Henk

Tom

unread,
Apr 4, 2012, 10:53:38 AM4/4/12
to
Op 04-04-12 16:41, Henk schreef:

> Heb je een firewall aanstaan die de toegang blokkeert? Je zou dan
> toegang moeten verlenen aan het ip adres van de printer (192.168.0.104?)
>
> Henk

Aan die mogelijkheid had ik ook al gedacht. Dus: firewall van de router
uitgezet en ook nog eens die van de iMac. Maar helaas: het maakt geen
verschil.

Ik vrees dat ik door al mijn alternatieven heen ben, behoudens woest
bellen met HP en/of Apple... of gewoon die $%ˆ@@ˆ&!-HP-printer
terugbrengen naar de Mediamarkt en een ander merk kopen. Maar eerst ga
ik testen met de Brother-netwerkprinter van de buurman...

Tom.

EeBie

unread,
Apr 4, 2012, 10:58:15 AM4/4/12
to
On Wed, 04 Apr 2012 16:28:06 +0200, Tom wrote:

> Op 04-04-12 15:39, EeBie schreef:
>> On Wed, 04 Apr 2012 14:32:53 +0200, Tom wrote:


>> Zit het IP van je printer wel binnen je subnet? Oftewel, wat is het IP
>> van je printer en wat is het IP en subnetmask van je computer (zoals
>> JosL ook al vroeg)? Of krijgt de printer het IP van je router?
>
> Zoals ik JosL al antwoordde

Dat bericht is van 4.17 mijn bericht is van 3.39.

Zelf heb ik een HP LaserJet. Ding wilde na een upgrade ook niet meer
werken onder OSX. Heeft me heel wat papier en tijd gekost maar nooit meer
aan de praat gekregen onder OSX. Onder Windows en Linux geen probleem.


--
EeBie

S.G.

unread,
Apr 4, 2012, 11:38:13 AM4/4/12
to
Tom <geen...@ikgeenspam.invalid> wrote:
> Op 04-04-12 11:47, Mr Mac schreef:
>
Knip

>. En dat klopt, want afdrukken lukt dan ook niet.
>
> Maar bedankt voor het meedenken!
>
> Tom.
>
> NB Ik ben benieuwd wat ik te horen krijg als ik de helpdesk bel van HP:
> "Het ligt aan het OS van Apple, meneer, onze software is prima". En als
> ik Apple bel: "Met ons OS is niks mis, u zult moeten klagen bij HP". Ik
> vrees dat ik nog weken aan de telefoon kan doorbrengen... ;-)

Ik denk dat HP je snel opweg helpt.
Je hebt toch een Apple compatible HP printer gekocht of niet, dan ligt het
aan HP en niet aan Apple.

--
S.G. (via Eternal)

S.G.

unread,
Apr 4, 2012, 11:54:17 AM4/4/12
to
Tom <geen...@ikgeenspam.invalid> wrote:
>
>
> Zou het trouwens iets met dat door sommigen vermaledijde Lion te maken
> hebben? Ik kan me herinneren onder de ouwe SnowLeopard dat mijn
> toenmalige HP het als netwerkprinter uitstekend deed. Pas na installatie
> van Lion kreeg ik ook met die ouwe HP problemen op het netwerk, herinner
> ik me opeens. Ik heb hem toen als printer steeds gebruikt op het
> netwerkadres en dat ging goed (totdat die printer mechanisch kapot ging,
> daarom kocht ik gisteren - stom? stom? - die nieuwe HP 6510 printer).
>
> Tom.

Heeft het dan niet toch eerder iets met je netwerk zelf te maken in plaats
van met de printer?

Ik heb na upgraden van Tiger naar Leopard naar Snow Leopard en daarna naar
Lion geen enkel printer probleem ondervonden.

--
S.G. (via Eternal)
Message has been deleted
Message has been deleted

Mr Mac

unread,
Apr 4, 2012, 12:39:00 PM4/4/12
to
On Wed, 4 Apr 2012 17:38:13 +0200, S.G. wrote
(in article
<601939531355246532.624349m...@www.eternal-
september.org>):

> Je hebt toch een Apple compatible HP printer gekocht of niet, dan ligt het
> aan HP en niet aan Apple.

Zo simpel is de wereld niet. Mijn dochter heeft een HP 5510 en kan de
scanner alleen maar via een bizarre webpage gebruiken. HP kijkt niet
verder dan die page en Apple voelt zich geheel niet aangesproken
tenzij er dik betaald wordt voor tel. consult.

Mr Mac

unread,
Apr 4, 2012, 12:39:04 PM4/4/12
to
On Wed, 4 Apr 2012 16:30:10 +0200, Tom wrote
(in article <jlhlth$378$2...@nl-news.euro.net>):

> Op 04-04-12 16:19, Mr Mac schreef:
>
>> Heb je het Instelprogramma (m.n. Wifi-deel) wel doorlopen??????
>
> Ja, dat ging op zich prima. Dat kan vanuit de printer zelf (die netjes
> mijn netwerk ziet), of vanuit de embedded pagina van de printer.

Je hebt tochgeen Firewalls/AV software?

Download het programma "IP scanner" (staat op macupdate) want ik
vraag me toch echt of de HP wel in het netwerk zichtbaar is.



>
>>> Maar bedankt voor het meedenken!
>>>
>>> Tom.
>>>
>>> NB Ik ben benieuwd wat ik te horen krijg als ik de helpdesk bel van HP:
>>> "Het ligt aan het OS van Apple, meneer, onze software is prima". En als
>>> ik Apple bel: "Met ons OS is niks mis, u zult moeten klagen bij HP". Ik
>>> vrees dat ik nog weken aan de telefoon kan doorbrengen... ;-)
>>
>> Welkom in de Wondere Wereld van de Helpdesk.
>
> Grmbllll... ;-)
>
> Tom.
>



Mr Mac

unread,
Apr 4, 2012, 12:43:14 PM4/4/12
to
On Wed, 4 Apr 2012 16:53:38 +0200, Tom wrote
(in article <jlhn9i$41c$1...@nl-news.euro.net>):

> of gewoon die $% @@ &!-HP-printer
> terugbrengen naar de Mediamarkt en een ander merk kopen.

Ik had hem allang geretourneerd. Is vaak de beste oplossing. Koop je
vervolgens een Epson SX535WD voor netto 50 euro (zit 30 euro korting
van Epson op) en kun je via Wifi printen en een werkende scanner
alsmede duplex.

Tom

unread,
Apr 4, 2012, 2:53:25 PM4/4/12
to
Op 04-04-12 16:58, EeBie schreef:

> Zelf heb ik een HP LaserJet. Ding wilde na een upgrade ook niet meer
> werken onder OSX. Heeft me heel wat papier en tijd gekost maar nooit meer
> aan de praat gekregen onder OSX. Onder Windows en Linux geen probleem.

Klopt ook wat mijn ervaringen betreft. Onder Windows was het een fluitje
van een cent.

Tom.


Tom

unread,
Apr 4, 2012, 2:55:14 PM4/4/12
to
Op 04-04-12 18:19, JosL schreef:
> Tom<geen...@ikgeenspam.invalid> wrote:
>
>> Vervolgens een vast IP-adres gegeven binnen de range, dus 192.168.0.108
>> (wat ook door de DHCP-server bij installatie was toegekend). Wederom
>> geen sjoege van de printer.

> Dat lijkt me een minder goed idee. Ik had die configuratie methode
> aanvankelijk ook, maar kreeg af en toe IP conflicten.
>
> Ik heb de printer (een Color LaserJet 3800n) een eigen hostnaam gegeven.
> Vervolgens 192.168.1.10 als vast adres (buiten de range van de
> DHCP-server), 255.255.255.0 als subnet mask en het IP adres van de
> router als default gateway (192.168.1.1). Als IP configuratie methode
> koos ik (vanzelfsprekend) 'manual'.
> Als ik nu in de system prefs kijk bij Print& Scan onder het tabje
> 'default' dan meldt hij zich meteen met als type 'bonjour'.
> In de router meldt hij zich met zijn hostnaam.

Ik ga die optie nog proberen. Maar inmiddels heb ik de oplossing al
gevonden, al is die niet echt fraai t.a.v. het scannen. Zie separate
posting.

> Twee dingen:
> - ik gebruik niet de door HP geleverde software, maar alleen de software
> die door Apple bij de installatie van Lion wordt meegeleverd, inclusief
> de updates.
> - Mijn printer heeft geen ingebouwd draadloos zendertje; ik heb daarvoor
> een klein hulpstukje aan de internetpoort hangen. De AeroPad Mini
> WUA-800.
>
> Ik heb geen negatieve ervaringen met HP printers. De huidige heb ik nu
> ruim vijf jaar en daarvoor heb ik meer dan tien jaar een HP LaserJet 5MP
> gehad, die me nooit in de steek liet .

Die heb ik ook gehad. Een uitstekende printer. Zo maken ze ze niet meer
tegenwoordig. Maar toen had ik nog geen Mac...

Tom.


Tom

unread,
Apr 4, 2012, 2:57:33 PM4/4/12
to
Op 04-04-12 18:39, Mr Mac schreef:

> Je hebt tochgeen Firewalls/AV software?

Nee, verder ben ik onbeschermd. ;-)

> Download het programma "IP scanner" (staat op macupdate) want ik
> vraag me toch echt of de HP wel in het netwerk zichtbaar is.

Jawel, zichtbaar is de HP wel: de router ziet 'm op het betreffende
IP-adres, en inmiddels de iMac ook na een omweg. Zie daarvoor mijn
separate posting.

Tom.

iMark

unread,
Apr 5, 2012, 8:34:44 AM4/5/12
to
Wij hebben al jaren een Deskjet 5150. Voor 10.6 zijn daar geen drivers
meer voor gemaakt door HP.
Gelukkig vond ik op internet de tip dat de drivers voor de 5500 ook
werken. Nadat ik die geïnstalleerd had, werkte de printer als tevoren.

Ik heb daar nog een narrige mailwisseling met HP over gehad. Zij kwamen
met het lulverhaal dat onze printer zo oud was, dat ze daar geen drivers
meer voor gingen maken. Maar ondertussen wel de inkt voor de printer
blijven verkopen. Wat een hufters.

Mr Mac

unread,
Apr 5, 2012, 10:21:53 AM4/5/12
to
On Thu, 5 Apr 2012 14:34:44 +0200, iMark wrote
(in article <1ki31pj.gq3lgx1fqsydpN%inv...@invalid.invalid>):
Als hun "antieke" printer wel goed werkte onder nieuwe Windows
versies dan is Apple degene die z'n zaakjes niet voor elkaar heeft.
Daarnaast kun je ook niet eeuwig verwachten dat alles maar zal
blijven werken.

EeBie

unread,
Apr 5, 2012, 11:00:06 AM4/5/12
to
On Thu, 05 Apr 2012 16:21:53 +0200, Mr Mac wrote:


>> Ik heb daar nog een narrige mailwisseling met HP over gehad. Zij kwamen
>> met het lulverhaal dat onze printer zo oud was, dat ze daar geen
>> drivers meer voor gingen maken. Maar ondertussen wel de inkt voor de
>> printer blijven verkopen. Wat een hufters.
>
> Als hun "antieke" printer wel goed werkte onder nieuwe Windows versies
> dan is Apple degene die z'n zaakjes niet voor elkaar heeft.
> Daarnaast kun je ook niet eeuwig verwachten dat alles maar zal blijven
> werken.


Hij stond wel gewoon tussen de ondersteunde printers in het printer
instel venster. Vervelende was dat hij maar papier met vreemde tekens
bleef uitspugen. Uitzetten was de enige oplossing. Voor mensen die
goedbedoelde adviezen hebben: Ik ben er helemaal klaar mee. Het gaat
trouwens om een LaserJet 6P

Ook wel apart aan dat ding. Er zit een vreemde aansluiting op. Ik meende
me te herrinneren dat ik die aansluiting vroeger ook op mijn Quadra had.
Toch maar even navragen bij de plaatselijke Apple winkel (tegenwoordig
iCentre Groningen). Niemand wist wat het was zelfs de mensen van de
technische dienst niet. Was een Localtalk aansluiting. http://
en.wikipedia.org/wiki/LocalTalk Zegt wel iets over de kennis daar.

--
EeBie

iMark

unread,
Apr 5, 2012, 11:21:58 AM4/5/12
to
Mr Mac <mr...@invalid.mail> wrote:

> Als hun "antieke" printer wel goed werkte onder nieuwe Windows
> versies dan is Apple degene die z'n zaakjes niet voor elkaar heeft.
> Daarnaast kun je ook niet eeuwig verwachten dat alles maar zal
> blijven werken.

En dat is typisch een voorbeeld van de verkwistende
consumptiemaatschappij. Waarom moet ik een nieuwe printer kopen omdat er
wijzigingen zijn in het besturingsysteem? Ik koop pas iets nieuws als er
een nieuwe functionaliteit beschikbaar is of iets onherstelbaar kapot
is.

Mr Mac

unread,
Apr 5, 2012, 12:51:03 PM4/5/12
to
On Thu, 5 Apr 2012 17:00:06 +0200, EeBie wrote
(in article <4f7db375$0$3997$e4fe...@dreader36.news.xs4all.nl>):
"Local Talk, discontinues 1998". Dus wel een erg antiek ding. Je mag
blij zijn dat je nog toner daarvoor kunt krijgen.

Mr Mac

unread,
Apr 5, 2012, 12:52:46 PM4/5/12
to
On Thu, 5 Apr 2012 17:21:58 +0200, iMark wrote
(in article <1ki39hf.11qdnjud65mkqN%inv...@invalid.invalid>):
Dat staat nergens! Maar het is niet redelijk om van een fabrikant te
verlangen dat die hardware eeuwig blijft ondersteunen. Idem voor
aansluitingen.

EeBie

unread,
Apr 5, 2012, 1:13:35 PM4/5/12
to
On Thu, 05 Apr 2012 18:51:03 +0200, Mr Mac wrote:


> "Local Talk, discontinues 1998". Dus wel een erg antiek ding. Je mag
> blij zijn dat je nog toner daarvoor kunt krijgen.


Ik heb het even nagekeken maar er zijn, vreemd genoeg, nog de wereld
toners, van verschillende merken, voor te krijgen.

--
EeBie

S.G.

unread,
Apr 5, 2012, 3:57:37 PM4/5/12
to
Beetje kromme redenering, want misschien heeft HP wel een update in/voor
het nieuwe Windows gerealiseerd maar niet voir/in het Apple gebeuren.

Je moet ook wel trouw hun updates uitvoeren, ik krijg regelmatig, nou ja
regelmatig, zo af en toe update meldingen van HP, dat heb ik mogelijk ooit
zo ingesteld.

--
S.G. (via Eternal)

Kor

unread,
Apr 6, 2012, 10:03:29 AM4/6/12
to
Op 04-04-12 10:27, Mr Mac schreef:
> On Wed, 4 Apr 2012 10:21:50 +0200, S.G. wrote
> (in article
> <1797125355219823.905974ma...@www.eternal-
> september.org>):
>
>>> HP is (zowel Win als Mac) een grote ramp.
>>>
>>
>> Zal wel loslopen, mijn eerste HP na eerst altijd een Epson en daarvoor
>> Apple's eigen (was het geen style writer of style master of zoiets?)
>> printer te hebben gebruikt was een verademing, de tweede draadloze HP gaf
>> in aanloop op de Mac problemen net als nu bij Tom om draadloos te werken,
>> maar draait nu dus ook al vier jaar probleemloos.
>
> Ik moet de eerste Canon nog meemaken die niet direct en vlekkeloos
> draait. Idem voor Samsung, Epson (kleine hik inzake duplex) en vele
> anderen.

Dan zal het wel aan mij liggen dat mijn Canon MP620 via WIFI niet meer
werkt zoals het hoort sinds ik de upgrade naar Lion heb uitgevoerd op
mijn Macbook. Via USB werkt die printer wel. Ik heb van alles
geprobeerd, oa. de printer software geüpgrade, maar de computer ziet de
printer niet als ik via het (WIFI)netwerk wil printen. Mijn iMac met
Snowleopard heeft totaal geen problemen, daarom heb ik de printer maar
gedeeld en print ik via de iMac. Is een ander protocol en dan werkt het
wel. Helaas moet dan wel mijn iMac aanstaan als ik iets wil printen.

Groeten van Kor

Mr Mac

unread,
Apr 6, 2012, 10:44:13 AM4/6/12
to
On Fri, 6 Apr 2012 16:03:29 +0200, Kor wrote
(in article <4f7ef7b1$0$6925$e4fe...@news.xs4all.nl>):
Je zou eens kunnen kijken of er een Airprint driver is. Loste een
soortgelijk probleem bij een Epson op. Zie:

- Systeem Voorkeuren/Printers en Scanners
- Klik op "+" linksonder
- Als het goed is verschijnt de printer (tabblad 'Standaard" in de
lijst met opmerking 'Bonjour'
- Kies de printer
- Kijk of 'Drukaf' Via' andere drivers (m.n. 'Airprint printer')
laat zien.
- Kies een van die andere drivers.

Kor

unread,
Apr 6, 2012, 12:30:07 PM4/6/12
to
Op 06-04-12 16:44, Mr Mac schreef:
> On Fri, 6 Apr 2012 16:03:29 +0200, Kor wrote
> (in article<4f7ef7b1$0$6925$e4fe...@news.xs4all.nl>):
>
>> Op 04-04-12 10:27, Mr Mac schreef:

>>> Ik moet de eerste Canon nog meemaken die niet direct en vlekkeloos
>>> draait. Idem voor Samsung, Epson (kleine hik inzake duplex) en vele
>>> anderen.
>>
>> Dan zal het wel aan mij liggen dat mijn Canon MP620 via WIFI niet meer
>> werkt zoals het hoort sinds ik de upgrade naar Lion heb uitgevoerd op
>> mijn Macbook. Via USB werkt die printer wel. Ik heb van alles
>> geprobeerd, oa. de printer software geüpgrade, maar de computer ziet de
>> printer niet als ik via het (WIFI)netwerk wil printen. Mijn iMac met
>> Snowleopard heeft totaal geen problemen, daarom heb ik de printer maar
>> gedeeld en print ik via de iMac. Is een ander protocol en dan werkt het
>> wel. Helaas moet dan wel mijn iMac aanstaan als ik iets wil printen.
>>
>> Groeten van Kor
>
> Je zou eens kunnen kijken of er een Airprint driver is. Loste een
> soortgelijk probleem bij een Epson op. Zie:
>
> - Systeem Voorkeuren/Printers en Scanners
> - Klik op "+" linksonder
> - Als het goed is verschijnt de printer (tabblad 'Standaard" in de
> lijst met opmerking 'Bonjour'
> - Kies de printer
> - Kijk of 'Drukaf' Via' andere drivers (m.n. 'Airprint printer')
> laat zien.
> - Kies een van die andere drivers.
Er verschijnt geen printer als ik op het plusje druk. Ik kan wel de
printer pingen in terminal. Als ik de printerdeling bij mijn iMac
aanzet, dan vindt hij wel de printer. Maar ja, dan print ik via
printerdeling en niet direct.

Kor

0 new messages