Server verbreekt verbinding

grasland

Op kantoor Slackware 9.1 geďnstalleerd op een HP/Compaq D530CMT.
Hierin zit een Broadcom ethernetkaart, welke niet werd herkend. Driver
opgespoord en geďnstalleerd (bcm 5700) en nodige toevoegingen gedaan
in /etc/rc.d/rc.modules en options gezet in etc/modules.con (Autospeed
uit en 100 Mbps, Full duplex, conform netwerk). Lijkt goed te werken.
Echter:

Remote inloggen op de machine (ftp/telnet/ssh) gaat de eerste keer na
booten niet goed. Tweede (of derde) keer wel. Maar na een tijdje
inactiviteit (minuut ongeveer) wordt de verbinding verbroken. Putty
komt dan met de melding: "Server caused connection abort". Ik heb
thuis vergelijkbare installatie (slack 8.x) maar nooit problemen.
Bestaat er zoiets als en standaard timeout voor een verbinding? Waar
kan ik deze aanpassen? Ik heb in Putty getracht de verbinding open te
houden met "sending nullpackages to keep session alive", Met 30
seconden interval lukt dat. Kan ik deze uitval-functie op de server
misschien helemaal uitschakelen? En hoe zou het kunnen dat de eerste
keer geen verbinding gemaakt kan worden?

Gerard

On 24 Jun 2004 02:22:36 -0700, grasland scribbled:

[knip]

> [...]
> misschien helemaal uitschakelen? En hoe zou het kunnen dat de eerste
> keer geen verbinding gemaakt kan worden?

Ik neem aan dat je sshd_config plus docu al hebt doorgespit, en hebt gezien
dat er dingen zijn als: ClientAliveInterval en ClientAliveCountMax.

Aangezien het wel lukt met een 30 sec interval is mijn vermoeden dat je
sshd een timeout heeft ingesteld van rond de minuut...

Dat is inderdaad wat aan de korte kant, aan de andere kant, even
afhankelijk van het doel van je server: het geheel laten vervallen van de
idle-timeout lijkt mij, zeker wanneer je *echt* remote inlogt, geen goed
idee.

De in te stellen timeout hangt natuurlijk af van de soort werk die er
remote moet gebeuren. Maar een timeout instellen om mensen in de
gelegenheid te stellen om even naar de koffie-leut-hoek te lopen en te
voorkomen dat ze bij terugkomst opnieuw moeten inloggen heb ik altijd
verwerpelijk gevonden...

Maar ja, wie ben ik? ;>)

--
GerardLinux ay tee filternet dee oo tee ann el

\ /
.---.
'-. | | .-'
___| |___
-= [ ] =-
`---. .---'
__||__ | | __||__
'-..-' | | '-..-'
|| | | ||
||_.-| |-,_||
.-"` `"`'` `"-.
.' '.

Jesus is alive, I spoke with Him this morning!

Gerard

On Thu, 24 Jun 2004 12:32:40 +0200, Gerard scribbled:

> Ik neem aan dat je sshd_config plus docu al hebt doorgespit, en hebt gezien
> dat er dingen zijn als: ClientAliveInterval en ClientAliveCountMax.

Na een testje zie ik dat ik waarschijnlijk te snel ben geweest. Het lijkt
erop dat die twee waarden geen betekenis hebben voor de
gebruikers-interactie, maar meer voor het nog draaien van de client
software (zoals in ons geval putty).

Ik heb hier even getest en de waarden gezet op:
ClientAliveInterval 10
ClientAliveCountMax 3

En nu, zo'n 10 minuten later zonder enige activiteit mijnerzijds op die
sessie, draait'ie nog vrolijk door...

Hmmm, toch eens zoeken hoe dat wel geregeld moet worden voor het geval ik
ook remote wil kunnen inloggen...

Ik houd me aanbevolen voor betere suggesties!

grasland

Gerard <DontWant@SP_aM.nl> wrote in message news:<bg4fr0s8w7l0.5...@40tude.net>...

> Ik houd me aanbevolen voor betere suggesties!

Ik ook! :)

Ik vermoed dat we het toch niet moeten zoeken in de sshd, maar op ene
hoger niveau (TCP/IP?). Hetzelfde probleem doet zich in mijn geval
voor bij FTP, en TELNET.

Het probleem als linux-noob is dat het is alsof je kijkt naar een
stadsplattegrond waarop het pijltje met "u staat hier" ontbreekt...

Gerard Wassink

On 29 Jun 2004 03:21:17 -0700, grasland scribbled:

[knip]

> Het probleem als linux-noob is dat het is alsof je kijkt naar een
> stadsplattegrond waarop het pijltje met "u staat hier" ontbreekt...

Tsja, maar dat is dan wel weer wat Linux als hobby zo leuk maakt, toch? ;>)

We blijven zoeken....