op zoek naar een taal om te programmeren in Linux, DOS style

Prosper

Hallo

ik zou graag enkele adminstratieve programma's die
nog in deels in Foxpro, deels in Qbasic staan
vertalen naar een Linux compatibele taal.

Ik wil wel in een console venster blijven, omdat
ik vind dat data invoer nog altijd het snelst gaat
als je met ENTER kan werken om naar het volgende
veld te gaan. (u mag mij tegenspreken, ik sta open
voor commentaar)

Ook gebruik ik speciale toetsen (industrieel
toetsenbord) dus ik moet zeker alle key codes
binnenkrijgen zonder censuur :-)

Wat ik allemaal moet kunnen is:
- raadplegen van een database op een andere pc
(zal mysql of postgre worden dank ik, iemand nog
suggesties?)
- binaire data sturen naar de parallelle en
seriele poort
- liefst gebruiksvriendelijke taal (langs de
programmeurszijde)

Ik heb ondertussen reeds kennis van Java en C/C++,
maar java is niet geschikt voor dit soort
programma's (er ontbreken enkele nodige functies
zoals clear screen en locate cursor). C of C++
hebben denk ik geen echte Strings, wat het
programmeren moeilijker maakt (of vergis ik mij
hierin?) Heb enkel echte ervaring in C op een
embedded server en die had enkele uitstekende
functies daarvoor, en in C++ heb ik nog niets echt
geprogrammeerd, enkel mijn opleidingsoefn.

Ik sta open voor alle opties voor't moment.

dank u

PS: deze software moet niet crossplatform zijn

Philip Paeps

Prosper <no.sp...@prosper.invalid> wrote:
> ik zou graag enkele adminstratieve programma's die nog in deels in
> Foxpro, deels in Qbasic staan vertalen naar een Linux compatibele
> taal.

Alle talen zijn 'Linux compatible' als je er een compiler en een runtime
library voor vindt (of als je er op een andere manier binaries uit kunt
persen waar de kernel weg mee weet).

> [...]
> invoer nog altijd het snelst gaat als je met ENTER kan werken om naar
> het volgende veld te gaan. (u mag mij tegenspreken, ik sta open voor

Ik ben het volledig met je eens :-) Grafische prutsjes werken toch
enkel op de zenuwen.

> Ook gebruik ik speciale toetsen (industrieel toetsenbord) dus ik moet
> zeker alle key codes binnenkrijgen zonder censuur :-)

Hier kan je (n)curses voor gebruiken. Als je masochistisch ingesteld
bent, kan je een kopietje zoeken van de DEC VT bijbel en zelf rond je
terminal huppelen, maar ik zou dat afraden.

> Wat ik allemaal moet kunnen is:
> - raadplegen van een database op een andere pc (zal mysql of postgre
> worden dank ik, iemand nog suggesties?)

MySQL en PgSQL hebben allebei een redelijk uitgebreide C library.

> - binaire data sturen naar de parallelle en seriele poort

#include <termios.h>

> - liefst gebruiksvriendelijke taal (langs de programmeurszijde)

C, uiteraard :-)

> Ik heb ondertussen reeds kennis van Java en C/C++, maar java is niet
> geschikt voor dit soort programma's (er ontbreken enkele nodige
> functies zoals clear screen en locate cursor).

Als ik me niet vergis zijn er Java bindings voor curses, of er is in
ieder geval wel een Java class die ongeveer hetzelfde doet.

> C of C++ hebben denk ik geen echte Strings, wat het programmeren
> moeilijker maakt (of vergis ik mij hierin?)

C++ heeft een String type, C (gelukkig, imo) niet. Er zijn wel een
aantal libraries die string-fiddling eenvoudiger maken in C, maar die
brengen uiteraard wat overhead met zich mee. Ik denk aan GLib ofzo.

> Heb enkel echte ervaring in C op een embedded server en die had enkele
> uitstekende functies daarvoor, en in C++ heb ik nog niets echt
> geprogrammeerd, enkel mijn opleidingsoefn.

Om de Bijbel even te citeren:

| Although the absence of some of these features may seem like a grave
| deficiency, (``You mean I have to call a function to compare two
| character strings?''), keeping the language down to modest size has
| real benefits. Since C is relatively small, it can be described in
| small space, and learned quickly. A programmer can reasonably expect
| to know and understand and indeed regularly use the entire language.

> Ik sta open voor alle opties voor't moment.

Als C niet het antwoord is, stel je de vraag verkeerd ;-)

> PS: deze software moet niet crossplatform zijn

Tuurlijk wel!

- Philip

--
Philip Paeps Please don't email any replies
I follow the newsgroup.

Our customers' paperwork is profit.
Our own paperwork is loss.

Christophe Vanfleteren

Philip Paeps wrote:

> C++ heeft een String type, C (gelukkig, imo) niet.

Ja, spare ons van het feit dat C een deftig String type zou hebben (dat
liefst ook nog eens zijn eigen lengte kent). Null terminated char arrays
zijn toch zoveel beter.

Wat zouden we dan doen zonder al de buffer overflows die we nu in de plaats
hebben? Meer dan de helft van alle exploits zou gewoon verdwijnen.

We mogen ons dus echt wel gelukkig prijzen dat de wijze C makers (Blessed be
K&R) geen String type hebben gemaakt.

--
Kind regards,
Christophe Vanfleteren

Luc Van Bogaert

On Mon, 26 Apr 2004 09:36:39 UTC, Prosper
<no.sp...@prosper.invalid> wrote:

> Ik sta open voor alle opties voor't moment.

Ik zou het toch in Java doen. Ik zie niet waarom je de voorwaarde om
met Enter naar een volgend veld te gaan, automatisch koppelt aan
text-only. Java beschikt over voldoende mogelijkheden om via de
Enter-toets de focus op het volgende veld te plaatsen.

--
Luc Van Bogaert

via ProNews/2 & eComStation...
http://www.os2world.com/os2ecs

slurper

Prosper wrote:

kan ik me moeilijk voorstellen. Java lijkt me heel geschikt.

C of C++
> hebben denk ik geen echte Strings, wat het

de STL van C++ heeft zeer handig string-type.
Bovendien zijn er functies die van null-terminated strings vertalen naar het
string-type en omgekeerd. In tegenstelling tot wat anderen hier blijkbaar
van vinden, maakt dat string-type werken met strings veel gemakkelijker en
meer foutenvrij dan de programma's met 0-terminated C-strings.

Bruno De Wolf

On Mon, 26 Apr 2004 09:36:39 +0000, Prosper wrote:

> [...]
> als je met ENTER kan werken om naar het volgende
> veld te gaan. (u mag mij tegenspreken, ik sta open

Misschien interesseert dit je wel:
http://www.pitman.co.za/projects/charva/

DoesntMatter

Uiteraard zal dat kunnen in elke taal.
Het zou me sterk verwonderen mocht de naam van Turing hier niet vallen :-p

Desalniettemin : ik zou het probleem , gesteld dat ik snel een deftige
oplossing wil , aanpakken met Perl.

Interfaces met MySql en Postgres zijn er en werken hייl vlot.
(gebruikersvriendelijk langs programmeurszijde , zoals je dat noemt)

String manipulaties zo veel en zo snel als je wil.

Voor access naar parallelle en seriele poorten vind je op CPAN ook vanalles.

Een mogelijk "minpunt" , naargelang uw "visie" : De source code is voor
de eindgebruiker leesbaar (men kan het compileren of de interpreter
embedden , maar dat is al iets complexer)

Perl is nagenoeg op elke unix/linux distributie aanwezig. Dus daar komt
zelfs geen installatie aan te pas. Voor Windows ligt dit iets moeilijker
: daar is de perl interpreter apart te installeren en de eindgebruiker
zal je maar een rare kwiet vinden. Maar dat heeft ook zijn charmes :-)

Succes !

JanC

Prosper <no.sp...@prosper.invalid> schreef:

> [...]
> als je met ENTER kan werken om naar het volgende
> veld te gaan. (u mag mij tegenspreken, ik sta open

Dat is in de meeste GUIs ook mogelijk als je dat wil...

> [...]
> - binaire data sturen naar de parallelle en
> seriele poort
> - liefst gebruiksvriendelijke taal (langs de

Waarom geen Python of een gelijkaardige zogenaamde scripting-taal?

Er is ook Harbour (een Clipper kloon) en de diverse BASIC implementaties
voor Linux...

--
JanC

"Be strict when sending and tolerant when receiving."
RFC 1958 - Architectural Principles of the Internet - section 3.9

Prosper

dank u allemaal

ik heb me net even op C gezet, en na enkele
googles en hייl wat aanpassingen heb ik hier op
een dik half uur met vim een RS232 interface
program gemaakt dat de status opvraagt, deze
controleert en dan de data opvraagt en (nu nog
ruw) op het scherm toont.

Als dat morgen even vlug gaat met de lp interface
en met de mysql database dan neem ik wel C denk ik.

even een vraagje: is string.h een c library of een
c++ library??

nog een vraagje: zijn er betere editors dan vim?
zit wel snor met de kleuren enzo, maar variabelen
automatisch laten aanvullen zit er nog niet in
dacht ik (ik ben verwend door netbeans, weet je
wel :-))

thx!

JanC

> [...]

> ruw) op het scherm toont.
>
> Als dat morgen even vlug gaat met de lp interface
> en met de mysql database dan neem ik wel C denk ik.

Voor Python zijn voor alledrie die taken al modules beschikbaar. ;-)

Een C-library: <http://www.acm.uiuc.edu/webmonkeys/book/c_guide/>

> [...]
> zit wel snor met de kleuren enzo, maar variabelen
> automatisch laten aanvullen zit er nog niet in
> dacht ik (ik ben verwend door netbeans, weet je

Als het grafisch mag: SciTE
Zit standaard in veel Linux distro's dacht ik.
Vult wel enkel aan wat in de API files zit, maar je kan zelf zo'n API-files
maken voor je eigen libraries...

Philip Paeps

> [...]
> interface program gemaakt dat de status opvraagt, deze controleert en
> dan de data opvraagt en (nu nog ruw) op het scherm toont.

C is toch praktisch :-)

> Als dat morgen even vlug gaat met de lp interface en met de mysql
> database dan neem ik wel C denk ik.

Zal wel meevallen.

> even een vraagje: is string.h een c library of een c++ library??

Een header, definieert de string-functies in standaard-C. In C++ zou
die header gewoon <string> heten.

> nog een vraagje: zijn er betere editors dan vim?

Nee :-)

Als je de fancy interface van vim te veel vindt, kan je nvi of ed
gebruiken, maar vim is normaal gezien perfect.

> zit wel snor met de kleuren enzo, maar variabelen automatisch laten
> aanvullen zit er nog niet in dacht ik (ik ben verwend door netbeans,
> weet je wel :-))

Uiteraard heb je inmiddels de manual gelezen, en heb je gevonden dat je
dingen kunt completen met ^N/^P en dat je met de 'cpt' optie heel wat
fijne dingen kunt doen...

- Philip

--
Philip Paeps Please don't email any replies
I follow the newsgroup.

A prediction is worth twenty explanations.
-- K. Brecher

miseryman

Prosper wrote:

> [...]
> zit wel snor met de kleuren enzo, maar variabelen
> automatisch laten aanvullen zit er nog niet in
> dacht ik (ik ben verwend door netbeans, weet je

In Vim heb je +- ook zoiets, hoor. Zie
:help ins-completion
Daarnaast kan je b.v. ook kijken naar iets als
<http://vim.sourceforge.net/scripts/script.php?script_id=73>. Of
stiekem toch een andere editor gebruiken natuurlijk :-)

--
Raf

Marc

Prosper wrote:

Via php als webapplicatie ?

--
ignorance is no excuse, try linux today

Wim De Smet

On Mon, 26 Apr 2004 20:18:27 +0000, Prosper wrote:

> [...]

> zit wel snor met de kleuren enzo, maar variabelen
> automatisch laten aanvullen zit er nog niet in
> dacht ik (ik ben verwend door netbeans, weet je

anjuta voor gnome is een IDE voor C/C++. Zelf nog nie geprobeerd wel.

Wim