Tar backup naam.

Gerrie

Hallo,

ik wil met tar een backup maken van een textbestand, elke dag.

Hoe specificeer ik dan in de tar-commandline dat de ene dag het
bestand
backup[1].tar.gz heet, de tweede dag backup[2].tar.gz, de derde dag
backup[3].tar.gz, enz,enz?

ik heb zoiets:

tar -z bestand.txt > backup.tar.gz

maar welke switch zorgt er voor dat die naam steeds wordt opgeteld?

groeten,
Gerrie

Arnaud de Rochefort

Da's heel simpel.

Probeer dit eens:

tar cvfz backup[`date -u +%j`].tar.gz bestand.txt

Naam van het bestand wordt dan in dit voorbeeld

backup[124].tar.gz

waarin "124" staat voor de dag van het jaar.

Als je het helemaal fraai wilt doen, voeg je ook meteen maar het jaar
toe:

tar cvfz backup[`date -u +%y%j`].tar.gz bestand.txt

en je tarball gaat dan "backup[04124].tar.gz" heten. Dit voorkomt
dubbele namen na de jaarwisseling.

In /etc/crontab kun je een regel opnemen zoals deze:

15 18 * * * root /home/mijzelf/scripts/backupscript

en het script (met die regel) wordt dan automatisch (in dit geval) om
kwart over zes 's middags uitgevoerd.

Succes ermee

Arnaud