Ubuntu 10.4. LTS server | locales

Marinus

Op een Ubuntu server 10.4 LTS heb ik het commando dpkg-reconfigure locales
uitgevoerd en zag de uitvoer als:

Generating locales...
nl_NL.UTF-8... up-to-date
Generation complete.

Maar ik zou ook graag us_US.UTF-8 en de_DE.UTF-8 toegevoegd willen hebben.

Heb toen een locale-gen en_US.UTF-8 UTF-8 en een locale-gen de_DE.UTF-8
UTF-8 op de commandline gedaan en daarna weer een dpkg-reconfigure locales
uitgevoerd waarvan de uitkomst:

Generating locales...
de_DE.UTF-8... up-to-date
en_US.UTF-8... up-to-date
nl_NL.UTF-8... up-to-date
Generation complete.

verder zag ik in /etc/default/locales | cat /etc/default/locale
LANG=nl_NL.UTF-8

en met cat /etc/locale.alias diverse landen vermeld staan maar geen us met
een iso vermelding. NL en DE stonden er wel vermeld met onderstaande
voorbeeld:

deutsch de_DE.ISO-8859-1
dutch nl_NL.ISO-8859-1

Is dit voldoende of moet er nog ergens anders een bestand gechecked worden
op inhoud. Bovengenoemde is bedoeld om Zarafa versie 7 in het Nederlands
goed werkend te krijgen. Op mijn Debian Squeeze server ging het verder wel
goed maar ik vraag me af in hoeverre Ubuntu 10.4 eventueel afwijkt ook al is
Ubuntu een afgeleide van Debian.

Jullie reactie's zie ik met belangstelling tegemoet.

M.v.g.,
Marinus

Paul van der Vlis

Op 25-05-12 10:06, Marinus schreef:
> [...]
> dutch nl_NL.ISO-8859-1
>

> Is dit voldoende of moet er nog ergens anders een bestand gechecked worden

Het lijkt me allemaal in orde.

Je kunt nog kijken in /etc/environment, dat is een oud configuratie
bestand waarin nog wel eens iets staat. Dat is echter ouderwets.

> [...]
> goed maar ik vraag me af in hoeverre Ubuntu 10.4 eventueel afwijkt ook al is

Dat wijkt inderdaad wel eens af.
Mocht je een probleem tegenkomen, vertel dan meer over het probleem.

Groet,
Paul.

http://www.vandervlis.nl

Marinus

dit zag ik staan in /etc/environment: (van Ubuntu server)
PATH="/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/games"

hetzelfde bestand heb ik vergeleken op mijn Squeeze machine en daar staat
nix meer in aangegeven maar dat was te verwachten n.a.v. je bovengenoemde
opmerking. Het is (wellicht) appels met peren vergelijken.

> Dat wijkt inderdaad wel eens af.
> Mocht je een probleem tegenkomen, vertel dan meer over het probleem.

Zal ik doen. Bedankt voor je reactie

M.v.g.,
Marinus

Paul van der Vlis

Op 25-05-12 10:35, Marinus schreef:
Er staat niets over de variabelen LANG of LANGUAGE o.i.d., en daar gaat
het vooral om. Het path is iets anders.

Marinus

Paul van der Vlis wrote:

> Er staat niets over de variabelen LANG of LANGUAGE o.i.d., en daar gaat
> het vooral om. Het path is iets anders.

Ik vond het zelf ook wat vreemd dat er niets over variabelen stond vermeld
zoals je boven liet weten.

Ben nog even wezen zoeken en zag o.a. op deze site:
http://serverfault.com/questions/228474/correctly-changing-default-locale-
in-ubuntu-server-10-04-lts

Correctly changing default locale in ubuntu server 10.04 LTS?

# I got a new server but unfortunately the hoster only installs me Ubuntu
8.04 in german.

I adapted /etc/environment
PATH="/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/games"
LANG="en_us.UTF-8"
LANGUAGE="de_DE:en_US:de_LU:de_CH:de_BE:de_AT"

Al met al stonden de instellingen verder goed met locales voor de ubuntu
server en Zarafa 7 is inmiddels geinstalleerd en werkt naar wens waarbij
diverse talen gebruikt kunnen worden.

M.v.g.,
Marinus