slaapstand ubuntu 12.04 en vorige

Q.Pieters

Ik heb dus een Terratec Cinergy C tv-kaart in het systeem. Ook heb ik
gescande kanalen. Ik gebruik de tv middels VLC.
Alles werkt correct, behalve . . . . . . .

als ik het VLC-progje netjes afsluit en het systeem op standby zet, tot
zover is alles oké.

Maar nu heb ik gepauzeerd en wil verder gaan met tv kijken. Ik start VLC en
daarna haal ik een scan-bestand binnen. En dan zou hij gewoon beeld moeten
geven. Maar wat ik ook doe, geen enkele tv-zender van de scan.conf wil aan
het werk.
Zonder herstarten krijg ik de zaak niet meer aan de praat. Al het overige op
dit systeem werkt wel normaal.

Ik vraag me nu af hoe dit valt op te lossen. Bij voorbaat dank voor uw
antwoorden.

Dick Streefland

Sommige device drivers kunnen niet goed tegen een suspend, en dan kan
het helpen om de betreffende kernel modules opnieuw te laden bij de
resume. Zoek maar eens op UnloadModules en UnloadBlacklistedModules in
/etc/hibernate/*.

--
Dick

Q.Pieters

"Dick Streefland" <sp...@altium.nl> schreef in bericht
/etc/hibernate/ is bij mij niet in de lijst; kan het ook /etc/modprobe.d/
zijn?
Indien ja, wat zou ik hier dan in moeten zetten wil het wel goed gaan
werken?

Q.Pieters

Dick Streefland

"Q.Pieters" <pie...@caiway.inv> wrote:
| /etc/hibernate/ is bij mij niet in de lijst; kan het ook /etc/modprobe.d/
| zijn?
| Indien ja, wat zou ik hier dan in moeten zetten wil het wel goed gaan
| werken?

Nee, /etc/modprobe.d/ heeft niet specifiek met hibernation te maken.
Op Debian/Ubuntu komt /etc/hibernate/* uit het "hibernate" pakket,
dus dat zou ik installeren.

Maar voordat je dat doet, kun je ook handmatig proberen of het opnieuw
laden van modules gaat helpen. Je moet dan uitzoeken welke modules
gebruikt worden door je TV kaart, die verwijderen met rmmod, en dan
weer laden met modprobe.

--
Dick

Q.Pieters

Beste,

Ik heb dus de zaak op de pauzestand gezet en toen er weer uitgehaald; de
tv doet het niet.
Toen rmmod mantis (dit is de driver van de tv-kaart) gedaan; en daarna
modprobe mantis; en toen deed de tv het al weer.
Onderstaand de inhoud van /etc/modprobe.d/
Ik heb zo'n vermoeden dat hier ergens een bestandje in gezet moet worden.
Maar ik ben nog niet zo handig in Linux dat ik daar al raad op weet.
Vandaar dus mijn vraag - wat zou ik hieraan moeten toevoegen.
/etc/modprobe.d/alsa-base.conf

/etc/modprobe.d/blacklist.conf

/etc/modprobe.d/blacklist.conf~

/etc/modprobe.d/blacklist-ath_pci.conf

/etc/modprobe.d/blacklist-firewire.conf

/etc/modprobe.d/blacklist-framebuffer.conf

/etc/modprobe.d/blacklist-modem.conf

/etc/modprobe.d/blacklist-oss.conf

/etc/modprobe.d/blacklist-rare-network.conf

/etc/modprobe.d/blacklist-watchdog.conf

/etc/modprobe.d/dkms.conf

/etc/modprobe.d/nvidia-current-updates_hybrid.conf

/etc/modprobe.d/nvidia-graphics-drivers.conf

/etc/modprobe.d/vmwgfx-fbdev.conf

Bij voorbaat heel hartelijk dank voor uw medewerking.

Met vr.gr.

Dick Streefland

> [...]
| Toen rmmod mantis (dit is de driver van de tv-kaart) gedaan; en daarna
| modprobe mantis; en toen deed de tv het al weer.

Dat is goed nieuws, opnieuw laden helpt dus.

> [...]
| Maar ik ben nog niet zo handig in Linux dat ik daar al raad op weet.
| Vandaar dus mijn vraag - wat zou ik hieraan moeten toevoegen.

Iets toevoegen aan /etc/modprobe.d/ gaat niet helpen. Je kunt het
hibernate package installeren, en dan een regel met "mantis" toevoegen
aan /etc/hibernate/blacklisted-modules, maar misschien eenvoudiger is
om een script /etc/pm/sleep.d/66_mantis te maken met de volgende
inhoud:

#!/bin/sh
case "$1" in
hibernate|suspend)
rmmod mantis
;;
thaw|resume)
modprobe mantis
;;
esac

Dit script moet je executable maken met chmod +x.

--
Dick

Q.Pieters

"Dick Streefland" <sp...@altium.nl> schreef in bericht
Waarde vriend,

Het werkt nu volgens dat script. Weer heel wat geleerd.
Ik ben 79. En natuurlijk heel erg hartelijk bedankt voor de genomen moeite.
Ik vraag me weleens af hoe of jullie aan die wijsheid gekomen zijn. U kunt
mij eventueel rechtstreeks mailen: keyne kabelfoon.nl (in de spatie komt
dan die apestaart).

Met vr.gr.