Debian print probleem, twee identieke (?) machines, 1 wel, 1 niet

Joost Kraaijeveld

Hi,

Ik hen twee identieke Debian AMD64 Wheezy machines. Met identiek bedoel
ik in dit geval dat *alle* packages op beide packages dezelfde versie
hebben. Wel zijn die packages op verschillende tijdstippen en niet in
dezelfde volgorde geinstalleerd. Er zullen ook ongetwijfeld
configuratieverschillen tussen zitten.

Beide machines moeten printen op een HP laserJet 2200 DTN
(netwerk-printer). Hiervoor heb ik Cups en Foomatic geinstalleer. Ik
gebruik "HP LaserJet 2200 Foomatic/lj5gray" als driver. Dit is tevens
degene die als standaard wordt voorgesteld (ik heb ook de PS driver
beprobeerd maar daarbij gebeurt hetzelfde). Ik heb alle mij relevant
lijkende configuratie bestanden in /etc met elkaar vergeleken en die
zijn letter-gewijs hetzelfde.

Beide machines printen de Linux driver testpagina zonder probleem. Maar
de ene machine print PDF's gewoon terwijl de andere in het geval van
DPF's de volgende pagina uitspuugt:

"PCL CL error
Subsystem: IMAGE
Error: ExtraData
Operator: ReadImage
Position: 7"

Herkent iemand dit? Waar zou het aan kunnen liggen?

Alvast bedankt,

Joost

Dick Streefland

Joost Kraaijeveld <J.Kraa...@Askesis.nl> wrote:
> [...]
| Operator: ReadImage
| Position: 7"
|
| Herkent iemand dit? Waar zou het aan kunnen liggen?

Het verschil tussen de twee machines kan ik niet verklaren, maar je
zou de CUPS+Gutenprint driver eens kunnen proberen.

--
Dick

Paul van der Vlis

Op 25-05-12 14:44, Dick Streefland schreef:
Ik gebruik juist hplip voor HP, en hpijs drivers.

http://packages.debian.org/squeeze/hplip
http://hplipopensource.com/hplip-web/index.html

Groet,
Paul.

http://www.vandervlis.nl

Sjoerd Hiemstra

Joost Kraaijeveld:
> [...]
> Subsystem: IMAGE
> <enz.>
>
> Herkent iemand dit? Waar zou het aan kunnen liggen?

Een pagina met dergelijke tekst wordt bij mij uitgespuugd als ik een
PDF via de Gnome printinterface wil afdrukken, waarvan b.v. Evince
gebruik maakt. Een PDF afdrukken met Adobe Reader wil wel.
Mocht dit bij jou het geval zijn, weet je in ieder geval in welke
richting je het moet zoeken.

> Ik heb alle mij relevant lijkende configuratie bestanden in /etc met
> elkaar vergeleken en die zijn letter-gewijs hetzelfde.

Misschien zijn er nog relevant lijkende configuratiebestanden in
~/.config, ~/.gconf of ~/.gnome2.

Paul van der Vlis

Op 25-05-12 22:14, Sjoerd Hiemstra schreef:
Printen in een Gnome omgeving heeft tegenwoordig niets meer met Gnome te
maken, maar alleen met GTK (de toolkit die Gnome gebruikt).

Deze heeft wat rare eigenschappen, zo trekt hij zich bijvoorbeeld niets
aan van wat er in ~/.cups staat en dat doen veel andere programma's wel.

Je zou eens kunnen kijken of je als een andere user wel gewoon kunt
printen. Als dat wel kan dan is het iets in je homedirectory.

Joost Kraaijeveld

Mijn probleem is opgelost: ik kan op beide machines printen. Wel gaan
paginas met plaatjes erg traag. Maar ik heb geen flauw idee welke driver
ik momenteel daadwerkelijk gebruik.

Op grond van m.n. mails op de Debian lijst besloot ik alles wat met
printen te maken heeft van de machine af te halen en Cups opnieuw te
(her)installeren. Ik heb alle HP2200 drivers geprobeerd maar niets
hielp. Door wat ongelukkig klikken de-installeerde ik het
printer-driver-postscript-hp pakket. Na dit opnieuw ge�nstalleerd te
hebben, zag ik in de Cups web interface opeen TWEE HP LaserJet 2200
Postscript drivers onder elkaar staan. Ik heb ze allebeid geprobeerd en
wat bleek: als ik de eerste in de lijst gebruikte kon ik op beide
machines niet printen maar als ik de tweede in de lijst gebruikte kon ik
op beide machines wel printen. Schiet mij maar lek.

Wellicht biedt de broncode van de Cups pagina een oplossing voor mensen
met meer inzicht in het probleem, maar ik heb een werkend systeem en te
weinig aanleg voor avontuur:

<OPTION
VALUE="foomatic-db-compressed-ppds:0/ppd/foomatic-ppd/HP-LaserJet_2200-lj4dith.ppd"
>HP LaserJet 2200 Foomatic/lj4dith (en)
<OPTION
VALUE="foomatic-db-compressed-ppds:0/ppd/foomatic-ppd/HP-LaserJet_2200-lj5gray.ppd"
>HP LaserJet 2200 Foomatic/lj5gray (en)
<OPTION
VALUE="foomatic-db-compressed-ppds:0/ppd/foomatic-ppd/HP-LaserJet_2200-ljet4.ppd"
>HP LaserJet 2200 Foomatic/ljet4 (en)
<OPTION
VALUE="foomatic-db-compressed-ppds:0/ppd/foomatic-ppd/HP-LaserJet_2200-Postscript.ppd"
>HP LaserJet 2200 Foomatic/Postscript (en)
<OPTION
VALUE="foomatic-db-compressed-ppds:0/ppd/foomatic-ppd/HP-LaserJet_2200-pxlmono.ppd"
>HP LaserJet 2200 Foomatic/pxlmono (en)
<OPTION VALUE="drv:///hpijs.drv/hp-laserjet_2200-hpijs-pcl3.ppd" >HP
LaserJet 2200 hpijs pcl3, 3.12.2 (en)
<OPTION VALUE="drv:///hpcups.drv/hp-laserjet_2200-pcl3.ppd" >HP LaserJet
2200 pcl3, hpcups 3.12.2 (en)
<OPTION VALUE="postscript-hp:0/ppd/hplip/HP/hp-laserjet_2200-ps.ppd" >HP
LaserJet 2200 Postscript (recommended) (en)
<OPTION VALUE="postscript-hp:1/ppd/hplip/HP/hp-laserjet_2200-ps.ppd" >HP
LaserJet 2200 Postscript (recommended) (en)
<OPTION VALUE="drv:///hpijs.drv/hp-laserjet_2200_series-hpijs.ppd" >HP
LaserJet 2200 Series hpijs, 3.12.2 (en)
<OPTION VALUE="drv:///hpcups.drv/hp-laserjet_2200_series.ppd" >HP
LaserJet 2200 Series, hpcups 3.12.2 (en)

Gr

Joost