Toegang tot je server aan hosting gebruikers

Gerrie

Sep 10, 2005, 11:05:55 AM9/10/05
Hallo,

Op een redhat enterprise 4 servertje wil ik 100000 gebruikers gaan
opzetten, zodat ik binnen de kortste keren milionair wordt.
Ze krijgen toegang tot hun /home/gebruikersnaam/public_html en gaan
eigenlijk alleen maar websites gebruiken.

1. Welke groepen maak je gebruikers normaalgesproken lid van, van
apache, of gewoon alleen maar hun eigen groep?

2. Welke (chown-)gebruiker:groep-rechten geef je in deze situatie op de
home-directories? gebruiker:apache?

3. Welke chmod-rechten zijn gangbaar op de home-directories? 750? Ik wil
niet dat ze bij elkaar in hun home-directories kunnen kijken.

4. Is webmin een goede oplossing om mensen toegang te geven tot een
web-ruimte of zijn er ook nog andere pakketten voor?

Dit lijken me allemaal echt van die standaard dingen, die ik dan weer
net niet weet.

Alvast bedankt!
--
Gerrie Klijzing
Purmerend

Fred Mobach

Sep 10, 2005, 11:58:13 AM9/10/05
Gerrie wrote:

> Op een redhat enterprise 4 servertje wil ik 100000 gebruikers gaan
> opzetten, zodat ik binnen de kortste keren milionair wordt.

Probeer het eens en vertel dan eens hoever je gekomen bent.

> Dit lijken me allemaal echt van die standaard dingen, die ik dan weer
> net niet weet.

Dan zou je dat miljonairschap voorlopig beter even kunnen vergeten.
--
Fred Mobach - fr...@mobach.nl - postm...@mobach.nl
Systemhouse Mobach bv - The Netherlands - since 1976

Gerrie

Sep 10, 2005, 12:24:25 PM9/10/05
Fred Mobach schreef:

> Probeer het eens en vertel dan eens hoever je gekomen bent.

> Dan zou je dat miljonairschap voorlopig beter even kunnen vergeten.

Ja, met deze antwoorden schiet het helemaal niet op.

Jos Vos

Sep 10, 2005, 12:48:56 PM9/10/05
Gerrie wrote:

> Op een redhat enterprise 4 servertje wil ik 100000 gebruikers gaan
> opzetten, zodat ik binnen de kortste keren milionair wordt.

Alvast gefeliciteerd. Dus elk van de antwoorden op de volgende
vragen is 250K waard? :-)

--
-- Jos Vos <j...@xos.nl>
-- X/OS Experts in Open Systems BV | Phone: +31 20 6938364

Klaasjan Brand

Sep 12, 2005, 10:24:04 AM9/12/05
On Sat, 10 Sep 2005 17:05:55 +0200, Gerrie wrote:

> [...]
>
> 3. Welke chmod-rechten zijn gangbaar op de home-directories? 750? Ik wil
> niet dat ze bij elkaar in hun home-directories kunnen kijken.

Als je gebruikers uit elkaar wil houden lijkt het antwoord op deze vragen
me vanzelfsprekend.
Bedenk wel dat er van echte lock-down nog geen sprake is. Je hebt nog te
kiezen welke services en applicaties deze gebruikers mogen gebruiken, en
zal de nodige monitoring moeten installeren om alles in de gaten te houden.

> 4. Is webmin een goede oplossing om mensen toegang te geven tot een
> web-ruimte of zijn er ook nog andere pakketten voor?

Plesk. Commercieel, maar alle grote webhosts draaien het (dus ik neem aan
dat het wel voordelen heeft boven alles zelf bouwen). Bovendien word je
toch miljonair, dus dat kan er ook wel vanaf ;)

> Dit lijken me allemaal echt van die standaard dingen, die ik dan weer
> net niet weet.

www.tldp.org en de Redhat Enterprise handleidingen (op www.redhat.com)
zijn ten zeerste aanbevolen.

Kj

Dick Hoogendijk

Sep 12, 2005, 2:17:00 PM9/12/05
quoting Klaasjan Brand (Mon, 12 Sep 2005 16:24:04 +0200):
> On Sat, 10 Sep 2005 17:05:55 +0200, Gerrie wrote:
>
> Op een redhat enterprise 4 servertje wil ik 100000 gebruikers gaan
> opzetten, zodat ik binnen de kortste keren milionair wordt.

Behalve het feit dat je wel erg veel basiskennis ontbeert als je 100.000
users websites wilt gaan aanbieden vraag ik me ook af of je wel enig
idee hebt van de hoeveelheid geheugen die dat "servertje" van je nodig
gaat hebben. Gelukkig worden vast niet alle 100.000 websites tegelijk
bezocht, maar dan nog.. Enig idee wat apache "vreet"?

--
dick -- http://nagual.st/ -- PGP/GnuPG key: F86289CE
++ Running FreeBSD 4.11-stable ++ FreeBSD 5.4

Ruben van der Leij

Sep 12, 2005, 6:25:26 PM9/12/05
On 2005-09-12, Dick Hoogendijk <di...@nagual.st> wrote:

> Enig idee wat apache "vreet"?

Ik heb het net even uitgeprobeert, maar ik zie het verschil in
geheugengebruik tussen 10 en 100.000 vhosts niet terug. En even pielend
sleur ik zonder moeite 330Mbit/s uit een Apache op een P3 800 met een half
gig geheugen. Als OP het voor elkaar krijgt om z'n gebruikers statische
pagina's te laten doen en niet al te veel porno neer te zetten moet 'ie met
het afdankertje van de boekhouding een heel end komen voor z'n 100.000
sites.

Z'n geheugenbehoefte zal overigens ook afhangen van het bezoek. Mensen met
een snelle DSL-lijn hebben hun geheugen minder lang in gebruik dan mensen op
een dial-in, en dus kun je met een gegeven hoeveelheid geheugen meer
bezoekers afwerken, en dus meer verkeer genereren als de bezoekers een
snelle verbinding hebben.

--
Ruben

I think Balmer is violating Nintendo's Insanity Patent.

Erik Hensema

Sep 13, 2005, 4:30:17 AM9/13/05
Install http://support.microsoft.com/kb/900930 to read this message.
begin quote of Ruben van der Leij (ruben...@nutz.nl):

> [...]
> het afdankertje van de boekhouding een heel end komen voor z'n 100.000

Dan moet je wel eerst 100.000 sites vinden die allemaal puur uit
statische content bestaan.

--
Erik Hensema (er...@hensema.net) ICQ# 8280101
nl.comp.os.linux.* hierarchie FAQ:

Ruben van der Leij

Sep 13, 2005, 6:13:10 AM9/13/05
On 2005-09-13, Erik Hensema <use...@smac.hensema.net> wrote:

> Dan moet je wel eerst 100.000 sites vinden die allemaal puur uit
> statische content bestaan.

De typische thuisgebruiker webpagina lijkt me een aardig voorbeeld. Slechts
een enkeling doet meer met z'n html, en dan nog is formuliertje, zoeken en
datum al erg complex.

Floris Kruisselbrink

Sep 13, 2005, 6:46:15 AM9/13/05
On Tue, 13 Sep 2005 10:13:10 +0000 (UTC), Ruben van der Leij said:

> De typische thuisgebruiker webpagina lijkt me een aardig voorbeeld. Slechts
> een enkeling doet meer met z'n html, en dan nog is formuliertje, zoeken en
> datum al erg complex.

Ow, de thuisgebruiker die misschien wel overweegt een webpagina te maken
"omdat ie toch 5MB gratis ruimte heeft bij z'n provider".
Het kost nauwelijks moeite (en geen extra geld), dus iets simpels kan ik
wel eens proberen.

Klanten die speciaal een hosting-abbonnement afsluiten zijn volgens mij
al gauw de mensen met wat meer eisen dan alleen statische content.

Greetz,

Floris.

Erik Hensema

Sep 13, 2005, 7:21:23 AM9/13/05
Install http://support.microsoft.com/kb/900930 to read this message.
begin quote of Floris Kruisselbrink (use...@vloris.nl.eu.org):

Ongeveer 4% van onze klanten heeft zo'n pakket. 5 MB ruimte en
statische content. De rest wil toch op zijn minst kunnen
scripten.

--
Erik Hensema (er...@hensema.net) ICQ# 8280101

Please note that my From: field is spamtrapped.